Langdurig ernstig ziek in Thailand.

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Langdurig ernstig ziek in Thailand.

#46 Bericht door driver » zaterdag 23 november 2019, 14:34

jumbo schreef: zaterdag 23 november 2019, 07:56 Driver, Ik werk hier 20 jaar bij pakweg 7 verschillende bedrijven en overal was en is het hetzelfde geregeld.
Er zijn altijd vakbondsmedewerkers in een bedrijf, werkvloer of kantoor, en dat zijn de klokkenluiders en vaak terecht naar management of ministerie's
In een bedrijf met meer als 100 werknemers hebben ze een plaats aan de tafel met management en zijn ze een integraal deel van de werkomstandigheden
Iedere werknemer kan anoniem met de vakbondleden praten over zijn grieven en dat doen Thai maar al te graag...

Dat is mijn praktijkervaring
Anoniem praten met een vakbond medewerker?. Ik ken de ins en outs niet bij Seagate en of er vakbond medewerkers of sters zijn. Wat ik wel weet zijn de ervaringen van Sukanya die ze me nu de afgelopen jaren beetje bij beetje heeft verteld. Jouw bedrijfs ervaringen zijn in ieder niet die van Sukanya begrijp ik.
Praten moest met haar leidinggevende en verder kwam ze niet.

Gr driver

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Langdurig ernstig ziek in Thailand.

#47 Bericht door driver » zaterdag 23 november 2019, 14:46

wanadee schreef: zaterdag 23 november 2019, 08:14 Ta heeft een jaar of 15 bij Canon gewerkt, met 12,5 jaar een afschuwlijke gouden ring gekregen en met 15 jaar trouwe dienst ontslagen.
Ze heeft daar haar thaise man leren kennen, die was daar bedrijfsleider, ze was na haar trouwen snel zwanger, haar man begon haar te mishandelen en ging vreemd met haar collegas dus na drie jaar is ta gescheiden. Ze is toen tegen haar zin over geplaatst naar een andere fabriek, twee uur extra reistijd per dag dat was in totaal 4 uur.
Bij de overstromingen een jaar of 8 geleden stonden de fabrieken daar blank en het werkvolk is met drie maanden half salaris ontslagen. Als alles weer in orde was konden mensen komen solliciteren maar voor laag geschoold werk namen ze geen mensen boven de 30 aan dus ta viel er buiten. Die was toen 35.
Echt veel vertrouwen heb ik eerlijk gezegd niet in een eerlijk verloop van geschillen.
Ik ook niet echt Wanadee. Jou verhaal hier herken ik wel wat in. Sukanya heeft wat ik van haar begreep overigens nooit echt met tegenzin bij Seagate gewerkt. Andere keus had ze overigens ook niet echt. Wel zes dagen per week meestal en twee ploegen dienst.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Langdurig ernstig ziek in Thailand.

#48 Bericht door jumbo » zaterdag 23 november 2019, 23:35

Driver, kijk even op Somo.nl,. daar kan je een gedetailleerd rapport opvragen over Seagagte (beursgenoteerd bedrijf!!), in artikels 2.9 en 2.10 kan je lezen hoe en waar een werknemer een klacht kan indienen met de nadruk op kan. Thai klagen liever dan dat ze omstandigheden aanpakken of als eerste aanmerken, dat is mijn ervaring. Seagate heeft daartoe een welfare committee opgezet, voor en door de werknemer
Als beursgenoteerd bedrijs zijn ze daarnaast verplicht te rapporteren en onderzoek, als door somo.nl, toe te laten en hebben zgn audit committees en HSE regelgevingen....
De werktijden zijn barbaars, maar wel binnen de wet...

Het is niet altijd zoals het door overlevering wordt neergepend, en in jouw/Wanadee's geval is er dan nog de lost in translation factor
Ook hier zijn er wetten en mogelijkheden, maar je moet wel uit de schaduw stappen en dat doen Thai niet graag, die klagen liever is mijn praktijk ervaring
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Langdurig ernstig ziek in Thailand.

#49 Bericht door wanadee » zondag 24 november 2019, 01:02

Ze heeft gisteren een berichtje gekregen dat ze vervangen is en helemaal thuis kan blijven om voor haar man te zorgen. Ze werkt daar aan de lopende band en kennelijk hebben ze geen mankracht om dat tijdelijk op te vangen.
Ik heb haar gezegd dat ze naar de SSO moet gaan dat die haar kunnen helpen met een schadevergoeding maar dat is tegen dovemansoren gezegd. Dus nu gaat ze ander werk zoeken maar ze is 45 en dat schijnt al aardig oud te zijn hier voor laag opgeleid personeel.
Manlief nog steeds in het ziekenhuis, sneu allemaal. Hij krijgt wel doorbetaald maar normaliter heeft hij bijna elke dag wel extra voor overwerk. En als hij vrij is klust hij altijd bij in de omgeving dus dit is een behoorlijke financiele klap.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Langdurig ernstig ziek in Thailand.

#50 Bericht door jumbo » zondag 24 november 2019, 03:20

wanadee schreef: zondag 24 november 2019, 01:02 Ze heeft gisteren een berichtje gekregen dat ze vervangen is en helemaal thuis kan blijven om voor haar man te zorgen. Ze werkt daar aan de lopende band en kennelijk hebben ze geen mankracht om dat tijdelijk op te vangen.
Ik heb haar gezegd dat ze naar de SSO moet gaan dat die haar kunnen helpen met een schadevergoeding maar dat is tegen dovemansoren gezegd. Dus nu gaat ze ander werk zoeken maar ze is 45 en dat schijnt al aardig oud te zijn hier voor laag opgeleid personeel.
Manlief nog steeds in het ziekenhuis, sneu allemaal. Hij krijgt wel doorbetaald maar normaliter heeft hij bijna elke dag wel extra voor overwerk. En als hij vrij is klust hij altijd bij in de omgeving dus dit is een behoorlijke financiele klap.
Ze kan niet ontslagen worden zonder een severance payment voor gewerkte periode, gewoon naar SSO of ministry of employment gaan dan kan ze een paar maanden extra vangen
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Langdurig ernstig ziek in Thailand.

#51 Bericht door jumbo » zondag 24 november 2019, 03:31

Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Langdurig ernstig ziek in Thailand.

#52 Bericht door wanadee » zondag 24 november 2019, 03:43

jumbo schreef: zondag 24 november 2019, 03:20
wanadee schreef: zondag 24 november 2019, 01:02 Ze heeft gisteren een berichtje gekregen dat ze vervangen is en helemaal thuis kan blijven om voor haar man te zorgen. Ze werkt daar aan de lopende band en kennelijk hebben ze geen mankracht om dat tijdelijk op te vangen.
Ik heb haar gezegd dat ze naar de SSO moet gaan dat die haar kunnen helpen met een schadevergoeding maar dat is tegen dovemansoren gezegd. Dus nu gaat ze ander werk zoeken maar ze is 45 en dat schijnt al aardig oud te zijn hier voor laag opgeleid personeel.
Manlief nog steeds in het ziekenhuis, sneu allemaal. Hij krijgt wel doorbetaald maar normaliter heeft hij bijna elke dag wel extra voor overwerk. En als hij vrij is klust hij altijd bij in de omgeving dus dit is een behoorlijke financiele klap.
Ze kan niet ontslagen worden zonder een severance payment voor gewerkte periode, gewoon naar SSO of ministry of employment gaan dan kan ze een paar maanden extra vangen
Ik weet weinig van de wet in thailand jumbo maar de mentaliteit ken ik wel zo langzamerhand. De meeste werkgevers hebben gewoon maling aan dit soort werknemers en de meeste thai pikken dit en gaan geen klacht indienen of zo. Ook mijn buurvrouw niet, die accepteert dit en gaat ergens anders werken.

Misschien nog een leuk voorbeeldje.
Ik heb mijn meissie ontmoet een paar maanden nadat ze bij Canon ontslagen was, zie mijn eerste stuk hierover. Ik woonde toen nog in nederland en was van plan in thailand te gaan wonen met 2/3 jaar. Ik heb ta toen gezegd dat ik niet wilde dat ze ander werk ging zoeken dat ik geen zin had om de hele dag in mijn uppie te zitten als ik in thailand woonde.
Maar omdat ze toen maar twee keer per jaar 3 maanden naar nederland kon verveelde ze zich als ze alleen in thailand was dus ging ze wat makkelijk werk zoeken. Dat was toen in een kipfabriek waar mensen bij zeer lage temperaturen in witte plastic overals aan de lopende band stonden om kip te verpakken.
Ta moest die mensen langslopen met een emmer schoonmaakspul en die mensen met een spons/doek schoonhouden. Ze was daar ong een maand toe er een rondleiding was voor westerse klanten en ze kreeg toen een standje in bijzijn van die mensen dat ze niet 1 keer over iemand moest vegen maar drie keer :crazy: :crazy: . Ta is dus niet op haar mondje gevallen en zei dat het zo voorgedaan was dat ze dit al een maand zo deed.
Toen werd ze geschorst voor 3 dagen waarop Ta antwoorde dat ze dan helemaal niet meer terug kwam want ze had een farang vriend en hoefde niet te werken. Toen werd ze naar personeelszaken begeleid en daar werd haar een baan als telefoniste/ receptioniste aangeboden want men ging er van uit dat ze engels kon spreken met een farang vriend en ze hadden veel westerse klanten.
Allemaal volkomen willekeur dus, de 1 ontslaat je en als het ze uitkomt krijg je van een ander promotie.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Langdurig ernstig ziek in Thailand.

#53 Bericht door jumbo » zondag 24 november 2019, 03:51

Met alle respect Wanadee en ondanks je voorbeelden; Thai hebben ook rechten, check de link die ik je gegeven hebt of zoek contact met SS en ministerie, meer advies kan ik niet geven aan mensen
die, zoals ik al eerder opmerkte, niet altijd willen. Ze moeten dan namelijk onbekend gebied betreden en ook hier maakt onbekend onbemind.
Wij hadden een probleem met een huurder, mijn vrouw geadviseeerd naar een advocaat te gaan, tot vervelens toe mag ik zeggen, en uiteindelijk via advocaat opgelost.
Als er geen wil is (90%) en geen drang achter zit, dan kijken ze liever TV dan een tig duizend bht op te halen.... het blijft vreemd
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Langdurig ernstig ziek in Thailand.

#54 Bericht door wanadee » zondag 24 november 2019, 04:15

jumbo schreef: zondag 24 november 2019, 03:51 Met alle respect Wanadee en ondanks je voorbeelden; Thai hebben ook rechten, check de link die ik je gegeven hebt of zoek contact met SS en ministerie, meer advies kan ik niet geven aan mensen
die, zoals ik al eerder opmerkte, niet altijd willen. Ze moeten dan namelijk onbekend gebied betreden en ook hier maakt onbekend onbemind.
Wij hadden een probleem met een huurder, mijn vrouw geadviseeerd naar een advocaat te gaan, tot vervelens toe mag ik zeggen, en uiteindelijk via advocaat opgelost.
Als er geen wil is (90%) en geen drang achter zit, dan kijken ze liever TV dan een tig duizend bht op te halen.... het blijft vreemd
Ik geloof wel dat thai rechten hebben maar er zijn er maar weinig die daar echt voor gaan denk ik.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Langdurig ernstig ziek in Thailand.

#55 Bericht door erik-kuijpers » zondag 24 november 2019, 07:28

Farang in Bangkok werd ten onrechte ontslagen, gaat naar advocaat en haalt zijn recht. Wet is wet. Zal voor een Thai ook moeten gelden.

Thaise in een gat in Srisaket wordt ontslagen en loopt naar vakbond. Haalt haar recht! Maar in die kleine gemeenschap is ze voor andere werkgevers direct een paria! Nergens meer werk, of werkgevers die zeggen 'minder dan het minimum loon want je hebt een kind en die moet eten dus je neemt de baan wel aan'. Ze werd voor het blok gezet.

Haar ma woonde elders, daar is ze gaan inwonen en nu heeft ze weer een normale baan. Dus je kunt je recht wel halen maar werkgevers in kleine gemeenschappen zetten je op een zwarte lijst. Mag niet maar zo werkt de wereld nu eenmaal.

Het heeft allemaal twee kanten, heren. En T.I.T.!

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Langdurig ernstig ziek in Thailand.

#56 Bericht door driver » zondag 24 november 2019, 07:39

Jumbo, Het verhaal is leuk en zal ongetwijfeld zo zijn qua regels en wetjes en ze hebben er recht op ect op. Het verhaal ze willen niet ect klopt niet wat betreft Sukanya. Erik poste ook al iets.. In een kleine gemeenschap ben je gelijk die paria of dwarsligger ect.

Loop bij Seagate achter de fabriek eens de wijk in zie daar eens hoe het in de praktijk gaat. Het hele dorp daar draait vlgs mij op Seagate. Niemand van zeg maar de arbeiders die daar zijn gaat zijn of haar recht halen over eea denk ik. . Arbeiders in de laagste klasse zijn blij dat ze werk hebben en zeker de wat oudere werknemers zeggen niks want voor hun liever een goedkopere jongere.
Sukanya was alleen staande moeder. Kind bij een zus en haar moeder na overlijden van haar man geen of amper inkomsten. Daar ging bijna al haar geld naar toe. Denk jij nu echt dat dit soort werknemers hun recht gaan halen zelfs al zouden ze het kunnen via hulp?.

Overleven en zorgen dat iedere maand dat geld er is Jumbo daar was ze mee bezig.
Niet meer en niet minder.
Je verhaal zal zeker kloppen maar de praktijk is soms toch heel iets anders.

En dat tv kijken : zes dagen per week twee ploegen dienst betekende thuis komen met de Seagate bus, de markt op eten kopen en thuis, lees een voormalig winkelpand met twee slaapkamers boven waar ze met een andere Seagate medewerkster woonde om kosten te delen eten en slapen meestal. De vrije dag was opruimen, misschien een keer naar Khorat winkelen of tempel bezoek en uitslapen.En wat ik begreep een paar keer per jaar zeg maar familie opzoeken in BKK en Chon Bury.
Niks sociaal leven zoals jij in Thailand gewend bent wslijk. Werken, slapen en eten. Verder helemaal niks. Wat Seagate vriendinnen en verder kwam ze niet.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Langdurig ernstig ziek in Thailand.

#57 Bericht door dutch » zondag 24 november 2019, 10:08

Ben het grotendeels met Driver eens.
Wijlwn mijn eerste vrouw kwam uit een rijke familie en alles kon.Mijn huidige partner komt uit een zeer arme omgeving en daar gelden andere regls,geloof me.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Langdurig ernstig ziek in Thailand.

#58 Bericht door driver » zondag 24 november 2019, 10:16

dutch schreef: zondag 24 november 2019, 10:08 Ben het grotendeels met Driver eens.
Wijlwn mijn eerste vrouw kwam uit een rijke familie en alles kon.Mijn huidige partner komt uit een zeer arme omgeving en daar gelden andere regls,geloof me.
Leuk dat je toch weer even reageert Dutch.Het verhaal van Sukanya geldt voor heel veel vrouwen die bij Seagate werken en alleen staand zijn. De getrouwde vrouwen met partner die ook werkt en ook veel bij Seagate hebben het misschien iets makkelijker maar ook die willen daar hun baantje behouden dus behoren ook veelal tot de zwijgende meerderheid. Leuker kan ik het niet maken :happyno:

Dutch.. Jij woont toch ook in de nabije omgeving van Seagate of heb ik dat nu fout en woon jij in Khorat. De plaats bedoel ik.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Langdurig ernstig ziek in Thailand.

#59 Bericht door dutch » zondag 24 november 2019, 10:21

Zit er ongeveer 20 km vandaan,richting Korat(stad).
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Langdurig ernstig ziek in Thailand.

#60 Bericht door wanadee » zondag 24 november 2019, 10:25

Ik dacht dat je met Seagate een haven bedoelde maar kennelijk niet?

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”