Langdurig ernstig ziek in Thailand.

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Langdurig ernstig ziek in Thailand.

#31 Bericht door erik-kuijpers » donderdag 21 november 2019, 12:12

Ja, dat was op de P-plaats van de Tesco, achterom, in de schaduw want jij had toen een hond herinner ik me.

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Langdurig ernstig ziek in Thailand.

#32 Bericht door greenthaiway » donderdag 21 november 2019, 13:25

erik-kuijpers schreef: donderdag 21 november 2019, 12:12 Ja, dat was op de P-plaats van de Tesco, achterom, in de schaduw want jij had toen een hond herinner ik me.
Ja, Tommy mijn trouwe Jack Russel, we zijn samen naar Thailand gevlogen, R.I.P. Tommy

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Langdurig ernstig ziek in Thailand.

#33 Bericht door driver » vrijdag 22 november 2019, 06:00

Heejj, Greenthaiway heeft TF weer gevonden zie ik ;)

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Langdurig ernstig ziek in Thailand.

#34 Bericht door greenthaiway » vrijdag 22 november 2019, 08:17

Yes, zo af en toe Driver.
Zie jullie in Januari als de voorzienigheid dit toelaat :-)

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Langdurig ernstig ziek in Thailand.

#35 Bericht door driver » vrijdag 22 november 2019, 11:09

greenthaiway schreef: vrijdag 22 november 2019, 08:17 Yes, zo af en toe Driver.
Zie jullie in Januari als de voorzienigheid dit toelaat :-)
Ja :thumbsup:

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Langdurig ernstig ziek in Thailand.

#36 Bericht door wanadee » zaterdag 23 november 2019, 00:50

Ik heb thailand leren kennen als een land wasr behoorlijk wat egoisten wonen, wasr de meeste mensen geen rekening met anderen houden maar gisteren toch weer verbaasd.
Mijn buurman, vent van 40, werkt in een fabriek en heeft de laatste weken problemen met zijn knie. Opeens gezwollen, dermate dat hij niet meer kan lopen zonder krukken. Paar keer op consult en nu ligt hij al een paar dagen in het ziekenhuis.
Hij krijgt 15 ziektedagen per jaar doorbetaald, die inmiddels op zijn want eerder dit jaar heeft hij een ongeluk gehad op zijn werk toen gong er een stuk ijzer dwars door zijn arm. Hebben ze af gesneden en in het ziekenhuis het ijzer uit zijn arm verwijderd maar heeft hij twee weken niet kunnen werken.

Zijn vrouw, werkt ook al jaren in een hele grote kipfabriek en is de laatste 2 weken drie keer met hem meegegaan want hij kan simpelweg niet zelfstandig lopen en heeft dus drie onbetaalde verlofdagen opgenomen. Hij heeft geen andere family in de buurt wonen. Gisteren ben ik bij hem in het ziekenhuis geweest met mijn meissie zodat zij kon werken want deze mensen hebben hun centjes hard nodig en de hele dag in je uppie in een staatshospital als je niet kan lopen is geen pretje.
En zij heeft gister te horen gekregen dat ze een week onbetaald geschorst is omdat ze de laatste 2 weken wel veel vrij nam. Ze weten notabene de reden maar geen enkele clementie. Dus nu hebben ze helemaal geen inkomen meer terwijl ze toch al op het randje leefden.
Ik heb een mooi leven hier maar ik denk toch wel eens bij mezelf dat met de kennis van nu ik twijfel of ik dezelfde beslissingen weer zou nemen die me in thailand hebben doen belanden.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Langdurig ernstig ziek in Thailand.

#37 Bericht door jumbo » zaterdag 23 november 2019, 05:35

Vreemd wanadee, want de sociale wetgeving is strict en geldt voor iedere werknemer
Ziekteverlof mits met een bewijs van arts/ziekenhuis in onbeperkt, maar kan wel gevolgen hebben voor je bonus, dat is bedrijfsafhankelijk
Als partner kan je 30 dagen 'busisnessleave' claimen en daarmee kan je met je partner mee naar ziekenhuis uiteraard onder overlegging van bewijs
Ze kunnen rechtstreeks bij het SSO een klacht indienen
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Langdurig ernstig ziek in Thailand.

#38 Bericht door wanadee » zaterdag 23 november 2019, 05:38

jumbo schreef: zaterdag 23 november 2019, 05:35 Vreemd wanadee, want de sociale wetgeving is strict en geldt voor iedere werknemer
Ziekteverlof mits met een bewijs van arts/ziekenhuis in onbeperkt, maar kan wel gevolgen hebben voor je bonus, dat is bedrijfsafhankelijk
Als partner kan je 30 dagen 'busisnessleave' claimen en daarmee kan je met je partner mee naar ziekenhuis uiteraard onder overlegging van bewijs
Ze kunnen rechtstreeks bij het SSO een klacht indienen
Je bedoeld “betaald” ziekteverlof is onbeperkt?
En businessleaf is dat ook betaald?

Ps, beiden werken bij grote bedrijven met veel werknemers.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Langdurig ernstig ziek in Thailand.

#39 Bericht door jumbo » zaterdag 23 november 2019, 06:00

wanadee schreef: zaterdag 23 november 2019, 05:38
jumbo schreef: zaterdag 23 november 2019, 05:35 Vreemd wanadee, want de sociale wetgeving is strict en geldt voor iedere werknemer
Ziekteverlof mits met een bewijs van arts/ziekenhuis in onbeperkt, maar kan wel gevolgen hebben voor je bonus, dat is bedrijfsafhankelijk
Als partner kan je 30 dagen 'busisnessleave' claimen en daarmee kan je met je partner mee naar ziekenhuis uiteraard onder overlegging van bewijs
Ze kunnen rechtstreeks bij het SSO een klacht indienen
Je bedoeld “betaald” ziekteverlof is onbeperkt?
En businessleaf is dat ook betaald?

Ps, beiden werken bij grote bedrijven met veel werknemers.
JA, in beide gevallen, wettelijk geregeld
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Langdurig ernstig ziek in Thailand.

#40 Bericht door wanadee » zaterdag 23 november 2019, 06:02

jumbo schreef: zaterdag 23 november 2019, 06:00
wanadee schreef: zaterdag 23 november 2019, 05:38
jumbo schreef: zaterdag 23 november 2019, 05:35 Vreemd wanadee, want de sociale wetgeving is strict en geldt voor iedere werknemer
Ziekteverlof mits met een bewijs van arts/ziekenhuis in onbeperkt, maar kan wel gevolgen hebben voor je bonus, dat is bedrijfsafhankelijk
Als partner kan je 30 dagen 'busisnessleave' claimen en daarmee kan je met je partner mee naar ziekenhuis uiteraard onder overlegging van bewijs
Ze kunnen rechtstreeks bij het SSO een klacht indienen
Je bedoeld “betaald” ziekteverlof is onbeperkt?
En businessleaf is dat ook betaald?

Ps, beiden werken bij grote bedrijven met veel werknemers.
JA, in beide gevallen, wettelijk geregeld
Ik zal het ze vertellen jumbo, vrees alleen dat ze er weinig mee zullen doen uit angst hin baan kwijt te raken.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Langdurig ernstig ziek in Thailand.

#41 Bericht door wanadee » zaterdag 23 november 2019, 06:10

Net met mijn meissie overlegd, zij heeft voor we elkaar kenden iets van 16 jaar bij Canon gewerkt en daar werkte het als volgt.
Als een chef niet tevreden was over een werknemer werd hij overgeplaatst en weer over geplaatst want de chefs was een hecht groepje. Het slechtste werk, de minste klusjes zolang tot de meesten zelf ontslag namen.
Dat zal hier ook wel gebeuren. Als die dame een klacht indient bij de sso wordt hasr leventje daar waarschijnlijk miserabel.

Van de knul had ik verkeerd begrepen, die wordt wel door betaald.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Langdurig ernstig ziek in Thailand.

#42 Bericht door jumbo » zaterdag 23 november 2019, 06:20

wanadee schreef: zaterdag 23 november 2019, 06:10 Net met mijn meissie overlegd, zij heeft voor we elkaar kenden iets van 16 jaar bij Canon gewerkt en daar werkte het als volgt.
Als een chef niet tevreden was over een werknemer werd hij overgeplaatst en weer over geplaatst want de chefs was een hecht groepje. Het slechtste werk, de minste klusjes zolang tot de meesten zelf ontslag namen.
Dat zal hier ook wel gebeuren. Als die dame een klacht indient bij de sso wordt hasr leventje daar waarschijnlijk miserabel.

Van de knul had ik verkeerd begrepen, die wordt wel door betaald.
Dat kan idd gebeuren, en dat kan in NL ook, maar ze kan met steun van de SS en hun advocaten, een aanzienlijke schadevrijstelling krijgen
Meer dan een paar maand salaris, keuze is aan hun/haar

Edit;
Bij een bedrijf van formaat Canon zal er ook een union representative permanent aanwezig zijn, een van de medewerkers.
Die kunnen een dergelijke klacht ook plaatsen bij management
Het is niet (meer) zo dat werknemers geen rechten hebben, ook hier niet
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Langdurig ernstig ziek in Thailand.

#43 Bericht door driver » zaterdag 23 november 2019, 07:19

Jumbo : Thai aan het langste eind trekken bij een klacht indienen.? Al dan niet wettelijk geregeld.. Sukanya werkte bij Seagate eerst in BKK daarna in Sung Noen bij Khorat.

Als ze ziek was, lees hondsberoerd moest ze naar de bedrijfsarts en kreeg ze een pilletje en mocht ze bijvoorbeeld twee uur rusten daarna weer werken. Naar huis sturen gebeurde niet. Was ze thuis en echt ziek ging ze gewoon werken bang om haar baan kwijt te raken.
In mijn periode daar was ze een keer twee dagen thuis want de fabriek had wateroverlast oid maar ze kreeg die dagen niet betaald.
Ze zat daar aan de lopende band om targets te halen samen met collega's.
Een paar collega's hadden vaak weinig zin dus de anderen konden harder werken.
Klacht indienen? Dat gebeurde uiteraard niet. De meeste vooral oudere Thai daar die net als Sukanya eigenlijk ongeschoold waren durfden dat niet. Vrij vragen bij haar leiding gevende?.. Eerst kruipen.. Dan vragen en als de almachtige leidinggevende een goede bui had kreeg ze vrij.

Thailand en wettelijk geregeld voor laten we het zeggen laaggeschoold personeel :Mijn ervaring is Keep On Dreaming of er moet de afgelopen acht jaar heel veel veranderd zijn maar ik geloof daar niet in eerlijk gezegd. Suk is nu acht jaar in Nederland dus wat en of er nu iets veranderd is bij Seagate weet ik niet.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Langdurig ernstig ziek in Thailand.

#44 Bericht door jumbo » zaterdag 23 november 2019, 07:56

Driver, Ik werk hier 20 jaar bij pakweg 7 verschillende bedrijven en overal was en is het hetzelfde geregeld.
Er zijn altijd vakbondsmedewerkers in een bedrijf, werkvloer of kantoor, en dat zijn de klokkenluiders en vaak terecht naar management of ministerie's
In een bedrijf met meer als 100 werknemers hebben ze een plaats aan de tafel met management en zijn ze een integraal deel van de werkomstandigheden
Iedere werknemer kan anoniem met de vakbondleden praten over zijn grieven en dat doen Thai maar al te graag...

Dat is mijn praktijkervaring
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Langdurig ernstig ziek in Thailand.

#45 Bericht door wanadee » zaterdag 23 november 2019, 08:14

Ta heeft een jaar of 15 bij Canon gewerkt, met 12,5 jaar een afschuwlijke gouden ring gekregen en met 15 jaar trouwe dienst ontslagen.
Ze heeft daar haar thaise man leren kennen, die was daar bedrijfsleider, ze was na haar trouwen snel zwanger, haar man begon haar te mishandelen en ging vreemd met haar collegas dus na drie jaar is ta gescheiden. Ze is toen tegen haar zin over geplaatst naar een andere fabriek, twee uur extra reistijd per dag dat was in totaal 4 uur.
Bij de overstromingen een jaar of 8 geleden stonden de fabrieken daar blank en het werkvolk is met drie maanden half salaris ontslagen. Als alles weer in orde was konden mensen komen solliciteren maar voor laag geschoold werk namen ze geen mensen boven de 30 aan dus ta viel er buiten. Die was toen 35.
Echt veel vertrouwen heb ik eerlijk gezegd niet in een eerlijk verloop van geschillen.

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”