advies gevraagd plafond isolatie

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
foppo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 560
Lid geworden op: zondag 09 juni 2013, 13:24
Locatie: WarinChamrap

advies gevraagd plafond isolatie

#1 Bericht door foppo » dinsdag 21 mei 2019, 08:30

Ons huis heeft een pannendak op een stalen frame en het "dakbeschot" bestaat uit een laag warmtewerend gewapend aluminium folie.
Het gipsplaten plafond is op aluminium strips geschroefd die feitelijk met draden aan het dak frame hangen.
Op die wijze blijf het plafond mooi strak hangen.

In de ruimte onder het dak wordt het natuurlijk met flinke zonneschijn erg warm en die warmte wordt voor een groot deel doorgelaten door die plafond gipsplaten waardoor de temperatuur is de woning natuurlijk erg oploopt.
Je kunt met de hand op het plafond bijna je hand verbranden, (overdreven natuurlijk)
Feit is dat die gipsplaten geen enkele isolerende werking hebben en daar wil ik wat aan doen.

Ik had gedacht van die isolatie dekens op het plafond te leggen (een soort steenwol of glaswol die luchtdicht in aluminium folie zitten en die met aluminiumtape aan elkaar te tapen.

Is dat een goed idee of zijn er betere oplossingen?????.
Alle tips zijn welkom want de airco kan het, ook na een hele dag draaien, bijna niet meer bolwerken.

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: advies gevraagd plafond isolatie

#2 Bericht door godzilla » dinsdag 21 mei 2019, 08:42

Ik heb juist hetzelfde probleem, zelfde constructie enkel heb ik singles op het dak.
Na veel zoeken ben ik tot de conclusie gekomen dat je het dak (zolder) moet ventileren, dit kan door roofridge vents en verluchtingen onderaan als je een overstekend dak hebt tenminste.
https://www.finehomebuilding.com/2013/0 ... ridge-vent
https://www.improvenet.com/a/roof-box-v ... idge-vents
https://www.thespruce.com/ensure-proper ... ic-2902121
Is dat niet afdoende dan kan je nog altijd isolatie leggen.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: advies gevraagd plafond isolatie

#3 Bericht door wpdl » dinsdag 21 mei 2019, 08:57

Heb ook eens aan isolatie dekens gedacht foppo punt is dat bij de meeste huizen de elektriciteit [bedrading] ook vaak volgens het schema niet meer aankomen gemaakt is.
Dus geen buis of tunnels aangebracht en vaak via de kortste weg.
Het maakt isolatiedekens aanbrengen er niet makkelijker op.
Ken iemand die het wel gedaan heeft en die is er erg gelukkig mee begreep ik.
Kouder krijgen als de laagste buitentemperatuur krijg je het boven het plafond er niet mee maar ventilatie kan redelijk schelen.
Je dakbeschot in een soort purschuim laten zetten kan ook zal wel wat kosten vermoed ik.
Gezien het feit dat er al warmtewerend aluminium zit vermoed ik dat je opties beperkt zijn.
Is de capaciteit van je airco in orde ?

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: advies gevraagd plafond isolatie

#4 Bericht door godzilla » dinsdag 21 mei 2019, 09:38

Daar heeft de lange ook gelijk in, die kabels liggen hier ook serieus in de weg om isolatie fatsoenlijk te leggen.
Komt er nog bij dat je plafond waarschijnlijk niet beloopbaar is, zwevend, je zou zo maar door de gyproc kunnen stappen.

jay
kenner
kenner
Berichten: 113
Lid geworden op: vrijdag 06 april 2012, 06:46

Re: advies gevraagd plafond isolatie

#5 Bericht door jay » dinsdag 21 mei 2019, 10:58

is een gek op het dak plaatsen een optie??

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: advies gevraagd plafond isolatie

#6 Bericht door wpdl » dinsdag 21 mei 2019, 11:06

Kan altijd natuurlijk jay maar wat ik al zei als het 35 graden of zoals vaak voorgekomen is de laatste tijd dicht bij de 40 of erover is maakt door luchten ook niet meer uit.
Het blijft die temperatuur minimaal zonder technische hulp oftewel een airco.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: advies gevraagd plafond isolatie

#7 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 21 mei 2019, 11:14

Ook wij hebben zo'n hangend plafond met 60x60 gipsplaten en wij hebben als isolatie glaswol-in-alu rollen gekocht bij homemart en dat soort winkels. Die zijn 60 breed en 6 m lang. Prima isolatie maar:

Die alu laag is dun en snel kapot. Trek een keer te hard aan het spul en de glaswol ligt bloot. Kan ook door het ijzeren ophangsysteem dat haken heeft met scherpe punten. '

Is de alu kapot dan krijg je er beessies in als hagedisjes en muizen; zelfs als je de dakranden helemaal hebt afgedicht met speciale plastic strips. Afkitten kan niet, er moet circulatie blijven; aan weerszijden van het huis zitten er ook ventilatiegaten hoog in de muur en die hebben we voorzien van horrengaas maar ook dat oxideert op de lange duur. De muizen zijn mini, en jonge muurhagedisjes zijn maar 3 mm dik dus kunnen overal doorheen. (Mijn alarm ging eens af en het bleek de deurmagneet te zijn; een jong hagedisje was tussen de polen gekropen en dat was maar 3 mm breed...).

Ik ken mensen die het dak zelf betimmeren met iets wat op leisteen lijkt, een geperste plaat 'spul' waar ik de naam niet van ken. Een farang-aannemer raadde me dat af omdat je dan nooit meer kunt vinden waar het lekt als een dakplaat schade heeft. Komt weinig voor maar loopt iemand op het dak dan kan dat.

Dan zie je advertenties die aanbevelen het dak te betimmeren en er een soort schuim tussen te spuiten. Geen ervaring mee maar ook dan zie je nimmer meer waar iets lekt.

Dus we laten het maar zoals het nu is met glaswol-in-alu.

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: advies gevraagd plafond isolatie

#8 Bericht door godzilla » dinsdag 21 mei 2019, 11:54

Ik denk dat isolatie spuiten, op het plafond , eens de verluchting in orde is de beste oplossing is.
Wat de airco betreft, zorg dat die niet de hete lucht van je plafond trekt, die behoorlijk oploopt inderdaad.
Afstand airco-plafond zou ik min 40cm houden, en dat is hier meestal niet het geval.
Of kies voor een plafondairco als je er nog geen hebt of een nieuwe moet plaatsen, die kan lucht van buiten gebruiken (schaduw)

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: advies gevraagd plafond isolatie

#9 Bericht door wpdl » dinsdag 21 mei 2019, 12:00

In Thailand is de werking van een airco een gesloten systeem Godzilla. ;)

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: advies gevraagd plafond isolatie

#10 Bericht door godzilla » dinsdag 21 mei 2019, 14:16

wpdelange schreef: dinsdag 21 mei 2019, 12:00 In Thailand is de werking van een airco een gesloten systeem Godzilla. ;)
Ik zal het eens uitzoeken, zou me niks verbazen dat je gelijk hebt... :o

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: advies gevraagd plafond isolatie

#11 Bericht door wpdl » dinsdag 21 mei 2019, 14:28

Die apparaten werken in België en Nederland het zelfde Godzilla ook een plafondairco :Whistle:
Het was maar een luchtige opmerking over de werking van zo'n ding.

https://www.coolaction.nl/hoe-werkt-een-airco

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: advies gevraagd plafond isolatie

#12 Bericht door godzilla » dinsdag 21 mei 2019, 23:59

wpdelange schreef: dinsdag 21 mei 2019, 14:28 Die apparaten werken in België en Nederland het zelfde Godzilla ook een plafondairco :Whistle:
Het was maar een luchtige opmerking over de werking van zo'n ding.

https://www.coolaction.nl/hoe-werkt-een-airco
Ik heb dit systeem gevonden, werkt verse buitenlucht (indien gewenst)
https://www.alf-international.nl/Casset ... oning.html
Of het bestaat voor gewone huizen weet ik niet.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: advies gevraagd plafond isolatie

#13 Bericht door wpdl » woensdag 22 mei 2019, 00:30

Lijk mij in een doorsnee Thais huis wat lastig.
Werking is mij niet helemaal duidelijk maar de verse lucht inlaat staat gelijk aan het raam in jou of mijn huis.
Kan hoef niet dus.
Verse luchtinlaat
Standaard is deze unit voorzien van een verse luchtinlaat waarop bijvoorbeeld een ventilatiekanaal met een externe ventilator kan worden aangesloten voor toevoer van verse buitenlucht.


Duurder dat wel.
lazada

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: advies gevraagd plafond isolatie

#14 Bericht door jumbo » woensdag 22 mei 2019, 00:57

Zoals Godzilla al aanhaalde, het enige dat echt 'goed' werkt is ventilatie, natuurlijk of via aan een thermostaat gelinkte ventilator die de lucht verversd, ik wil nog niet zeggen verkoelt in deze tijden
Je moet dan natuurlijk wel een ingang en uitgang creeren en rekening houden met regeninval en vaak de luchtgang wisselen zodat rotor en hor schoonblijven

Als het nog kan, kwa hoogte of met nieuwbouw, dan een verlaagd plafond creeren, net als een spouwmuur, met of zonder isolatie maar wel weer met ventilatie ruimte
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: advies gevraagd plafond isolatie

#15 Bericht door wpdl » woensdag 22 mei 2019, 01:43

;) Bij ons staan de deuren een uurtje of vijftien per dag open met nog een handje vol ramen met indien aanwezig wat ventilatoren zoiets bedoel je begrijp ik.
Denk dat de door Godzilla aangegeven airco bij oudbouw slecht aan te brengen is bij de huizen stijl hier in de buurt.
Laagbouw met lichte montage van vrijwel alles
Dat klopt ja dus of giga duur of toch maar een andere optie.

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”