Kan interessant zijn

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
stille
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 453
Lid geworden op: zaterdag 07 februari 2009, 06:51

Kan interessant zijn

#1 Bericht door stille » vrijdag 26 april 2019, 06:31


Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Kan interessant zijn

#2 Bericht door erik-kuijpers » vrijdag 26 april 2019, 07:53

Ik had er een in Thailand en nu heb ik er ook een in NL. Met het verschil dat ik actieve euthanasie niet uitsluit maar dat werkt in Thailand niet. Daar heb je recht op palliatieve behandeling en op het stoppen van behandeling. In Nederland kan actieve levensbeëindiging gelukkig wel. Toch heeft Thailand een stap vooruit gezet met deze wetgeving al is het nauwelijks doorgedrongen tot het laag opgeleide deel van de bevolking.

stille
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 453
Lid geworden op: zaterdag 07 februari 2009, 06:51

Re: Kan interessant zijn

#3 Bericht door stille » vrijdag 26 april 2019, 10:43

Erik hier op heb je wel gelijk.
Toch heeft Thailand een stap vooruit gezet met deze wetgeving al is het nauwelijks doorgedrongen tot het laag opgeleide deel van de bevolking.
Maar vind je niet,indien de Arts dat aan hem of haar het ook vertellen.
Maar dit gebeurd ook in Nederland.
Mijn broer 7 jaar geleden,heeft ook kanker en om de 14 dagen chemo.
Daar werd die iedere keer goed ziek van.
Dus toen met zijn vrouw,dat hij wil stoppen met de behandeling,omdat hij geen mens waardig leven meer kan leiden.
Kreeg als antwoord van de Arts,dat hij blij is,dat hij het zelf vroeg,want hij durfde het niet aan hem te vragen.
Wel in overleg met de Arts dat hij thuis wil sterven.
Heeft nog 2 jaar goed geleefd, nog naar Indonesie geweest.
Later toen de medicijnen niet meer werken tegen de pijnen,kwam de dokter of verpleegster geregeld langs om hem via een spuit de medicijnen te geven die zwaarder zijn.
%jaar gelden ik was er zelf bij,had die zoveel pijnen,mijn schoonzuster de dokter gebeld,die kwam heel snel.
Kreeg weer een spuit en zei toen ,straks komt er een verpleegster die hem via een infuus de medijnen geeft,zodat het automatich aangeleverd wordt.
Nadat infuus is aan gelegd is die na 1 uur overleden.
Maar hoe zit dat hier met de behandeling?

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Kan interessant zijn

#4 Bericht door erik-kuijpers » vrijdag 26 april 2019, 11:17

Hans, ik heb het van nabij meegemaakt in Nongkhai waar een Aussi leverkanker had en te weinig centen en geen verzekering om in een ziekenhuis behandeld te worden. Het zal tien jaar terug zijn, iets meer denk ik. De man was ex-eigenaar van een guesthouse in Nongkhai maar woonde in een huisje. Was naar down under geweest voor behandeling maar verlangde in Thailand te sterven.

Leverkanker eindigt met een lever van steen en de pijnen zijn niet te harden. Daar helpt alleen morfine. In die tijd, of nog?, mocht je morfine per infuus niet thuis krijgen. Misbruik ligt op de loer (je weet mogelijk dat Tramadol tot voor een paar jaar in Thailand zonder recept was, Tramadol is morfine, van opium gemaakt, maar de jeugd ontdekte dat je Tramadol ook kunt snuiven en toen kwam het op recept) en meneer mocht morfine alleen aan het infuus krijgen mits in een ziekenhuis. Daar was geen geld voor.

Via via en met veel bidden, smeken en dokken kreeg hij morfine uit een ziekenhuis in de regio in pillen in huis en dat moest fijngestampt met een theelepeltje en wat melk zijn verkleinde maag in (want de maag wordt helemaal opzij gedrukt). Meneer is tenslotte gestorven omdat het hart het begaf: je eet niet meer, je verzwakt, en daar komt die morfine bovenop......

Ik heb in Thailand Tramadol gekregen voor de uitstraling van lagerugpijnen (rond mijn L4 zit het niet snor met de tussenwervelschijven) en ook een combinatie van Tramadol en paracetamol en als ook dat niet hielp, Pregabalin 75. Daar ben ik mee naar NL gegaan en nu heb ik Oxicodon, ook morfine, en dat werkt 6 tot 12 uur. Dat spul was een jaar terug in Nongkhai niet voorhanden.....

Dus als het gaat om het laatste stukje van je leven kun je bij ongeneeslijke kanker, denk ik, beter in NL zijn. Maar dat is een persoonlijke mening. Aan die fase wil ik nog niet denken want aan de huidkanker 'basaalcel carcinoom', en daar heb ik nu 4 operaties op mijn neus voor gehad en er volgt er een aan de hoofdhuid, ga je niet dood.

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: Kan interessant zijn

#5 Bericht door godzilla » vrijdag 26 april 2019, 14:11

Bangelijk wat ons allemaal kan overkomen, zeker op latere leeftijd, ik hoop dat nog mee te maken.(latere leeftijd!)
Ergens is het begrijpelijk dat er veel farangs van een hotelbalkon vallen als ze het niet meer zien zitten, heb er al verschillende verhalen over gehoord.
:oops:

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”