Online werken en emigreren naar Thailand

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Bewustwording
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 7
Lid geworden op: dinsdag 12 februari 2019, 14:49

Online werken en emigreren naar Thailand

#1 Bericht door Bewustwording » woensdag 13 februari 2019, 16:17

Hallo ieder,


Mijn partner en ik overwegen om naar Thailand te emigreren maar wat we zoal lezen is dat werken vanaf je computer (geld komt uit Nederland), niet iets gebruikelijks is voor Thaise begippen. Nu vroeg ik mij af of het dan überhaupt mogelijk is om te emigreren, zonder dat we steeds land in en land uit moeten. Zijn beiden NL van geboorte. Man is 54 jaar en ik bijna 51 jaar. Wie heeft er ervaring met een situatie als deze? Het is de bedoeling om (in beginsel) te huren. Regio Chiang Mai (althans zoals we er nu over denken, maar staan open voor suggesties).

Alvast bij voorbaat dank!

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Online werken en emigreren naar Thailand

#2 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 13 februari 2019, 16:57

Welkom! Online werken komt er steeds meer in als je de grote blogs leest.

Of er steeds voldoende elektriciteit is en een werkende internetverbinding is iets dat je kunt laten wegen bij de keuze van de woonplaats. Ik heb 16 jaar perifeer gewoond en dat was regelmatig huilen met de pet op: een onweertje en de stroom ligt er uit tussen 5 seconden en 5 uur .... en de internetkabels langs de lantaarnpalen dus je kon bij uploaden best even koffie gaan zetten.... Je zou kunnen zoeken naar een verbinding met snelle kabels. Concentreer je daarop.

Visumtechnisch zie ik geen probleem: beiden (je bent niet gehuwd, als ik 'partner' lees...?) boven de 50 dus die belemmering is weg. Je zou beiden kunnen gaan op een retirementverlenging van een jaarvisum doch die info laat ik graag aan anderen over die daar meer kijk op hebben dan ik.

Dat je de NL zorgpolis niet kunt meenemen is je beiden bekend?

Succes.

Gebruikersavatar
Bewustwording
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 7
Lid geworden op: dinsdag 12 februari 2019, 14:49

Re: Online werken en emigreren naar Thailand

#3 Bericht door Bewustwording » woensdag 13 februari 2019, 17:06

@erik-kuijpers: Dank je wel alvast voor zover! Ja het is ons bekend van de NL zorgpolis, de prijzen van Oom bijvoorbeeld zijn niet spotgoedkoop maar ja dat is de zorgpolis in NL sowieso al niet meer.

Ja internet is wel echt belangrijk, aangezien we online trainingen en consulten doen met cliënten vanuit NL en België. Dus dat is idd wel een actiepuntje om rekening mee te houden! In ieder geval heel erg bedankt voor je reactie!

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: Online werken en emigreren naar Thailand

#4 Bericht door KhunSugar » woensdag 13 februari 2019, 18:54

Lees ik hier het woord werken?
Google eens naar 'Digital Nomads' in Thailand.
Op basis van welk visum willen jullie migreren naar Thailand als ik vragen mag :-)

Gebruikersavatar
Bewustwording
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 7
Lid geworden op: dinsdag 12 februari 2019, 14:49

Re: Online werken en emigreren naar Thailand

#5 Bericht door Bewustwording » woensdag 13 februari 2019, 21:43

@KhunSugar: Ik ben wel lid van een FB groep digital Nomads, maar dank je voor de tip zal google raadplegen. Wat betreft welk visum dat is de reden voor mijn vraag, want ik heb een inkomen als ZZP-er vanuit NL, ik ben dus aan het onderzoeken in welk vaatje het getapt moet gaan worden. In Spanje werd ik bijvoorbeeld autonomo, dus ik ben nu aan het vooronderzoeken. Is er een soortgelijke constructie in Thailand, bijvoorbeeld? Of omdat ik uitsluitend klanten heb vanuit Nederland en België, hoe zit het met de belastingen? Het is niet zo dat we volgende week vertrekken uiteraard, is wel de bedoeling goed huiswerk te doen en voorbereid gaan kijken hoe wij het als ideaal zien. Dank je wel voor je reactie.

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: Online werken en emigreren naar Thailand

#6 Bericht door godzilla » donderdag 14 februari 2019, 03:24

Wat het internet betreft valt het best mee als je niet op den boerenbuiten woont.
Ik heb hier in cha am fibernet, gedurende 1jaar mss 2 keer een onderbreking gehad van een uurtje, je betaald voor de snelheid en er is geen up of download limiet.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Online werken en emigreren naar Thailand

#7 Bericht door stevenl » donderdag 14 februari 2019, 03:37

Hou er rekening mee dat je niet legaal kunt werken hier. De kans dat je 'betrapt' wordt is klein, maar officieel mag het niet.

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: Online werken en emigreren naar Thailand

#8 Bericht door godzilla » donderdag 14 februari 2019, 04:06

Jezelf goed informeren is de eerste vereiste.
En natuurlijk kan je wel werken in thailand, en als je inkomen komt uit nederland dan ben je eerder expat als immigrant.
Ik ken iemand die naar hier wil verhuizen, en komen werken, op een legale manier dus.
Je moet wel zorgen voor het juiste visum.
Maar anderen met meer kennis van deze zaken zullen jullie beter op weg helpen.

Gebruikersavatar
foppo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 560
Lid geworden op: zondag 09 juni 2013, 13:24
Locatie: WarinChamrap

Re: Online werken en emigreren naar Thailand

#9 Bericht door foppo » donderdag 14 februari 2019, 04:37

Ik heb 5 jaar lang mijn bedrijf gemanaged terwijl ik meestal in Thailand zat.
We, mijn vrouw en dochter, hebben hier een huis gebouwd en ik verbleef op een 4 x 3 maanden visum welke ik met een border run in Laos telkens verlengde.
Overigens was er altijd wel wat "op de zaak" waardoor ik toch wel 3 x per jaar op en neer moest.

Allemaal goed te doen maar wat me het meeste tegenviel was dat ik 'smiddags om 3 uur achter de computer moest en s avonds om 11 uur klaar was.
Want de hele dag indeling werd toch bepaald door de Nederlandse klok.
Ik deed zelf inkoop en bankzaken, grotere verkoop orders en eventueel klachtenafhandeling.

Ik zit aan het einde van de wereld op het platteland omgeven door hier en daar een rijstboer.
De grote stad is hier 20 KM vandaan.
Voor het geval de stroom uitviel, wil nog wel eens gebeuren in de regentijd voornamelijk, heb ik een grote nobreak unit achter de computers, modem en printers en start ik een flinke generator op. (Een hoop herrie maar wel overal stroom)
Van 3BB hebben we hier glasvezel (300 mbit/s down en 150 mbit/s up) en die is nauwelijks down.
Als alles plat ligt en de hoogspanningsmasten staan scheef dan nog hangt het pielige draadje met een staaldraadje voor de stevigheid en het glasvezeldraadje vrolijk z'n werk te doen.
En...als er dan toch wat is komen ze met 4 man sterk meestal dezelfde dag de boel repareren en hangen ze desnoods 3 km nieuwe kabel in de masten.
Of dat overal zo is weet ik niet natuurlijk, ik kan alleen spreken over de situatie hier, omgeving Ubon Ratchathani.
Gebruik van VPN is vanzelfsprekend en telefoon via skype is perfect, ik belde de hele wereld over voor nog geen tientje per maand.

Vanaf April 2018 heb ik de zaak van de hand gedaan en ben volledig met pensioen en ben hier nu permanent maar soms denk ik er nog wel eens aan om nog wat te beginnen, technisch is er geen enkel bezwaar.
Succes met je plannen.
Laatst gewijzigd door foppo op donderdag 14 februari 2019, 04:47, 1 keer totaal gewijzigd.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Online werken en emigreren naar Thailand

#10 Bericht door stevenl » donderdag 14 februari 2019, 04:39

godzilla schreef: donderdag 14 februari 2019, 04:06 Jezelf goed informeren is de eerste vereiste.
En natuurlijk kan je wel werken in thailand, en als je inkomen komt uit nederland dan ben je eerder expat als immigrant.
Ik ken iemand die naar hier wil verhuizen, en komen werken, op een legale manier dus.
Je moet wel zorgen voor het juiste visum.
Maar anderen met meer kennis van deze zaken zullen jullie beter op weg helpen.
En 'legale manier' is voor digital nomads vrijwel niet mogelijk.

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: Online werken en emigreren naar Thailand

#11 Bericht door godzilla » donderdag 14 februari 2019, 08:55

Met online werken heb je één voordeel, anderen zien niet wat je doet, daarmee bedoel ik:
Stel je krijgt een hoge functie (en loon) aangeboden in een thai's bedrijf, anderen (thaise collega's)zullen jaloers zijn, wat het werken zeker niet zal vergemakkelijken.
Ik ken persoonlijk zo iemand, heeft plaats moeten ruimen voor een ondergeschikte (thai) terwijl die helemaal niet dezelfde capaciteiten had.

Gebruikersavatar
Bewustwording
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 7
Lid geworden op: dinsdag 12 februari 2019, 14:49

Re: Online werken en emigreren naar Thailand

#12 Bericht door Bewustwording » donderdag 14 februari 2019, 10:44

@godzilla: Dank je wel voor de reactie. Ja ik denk dat het internet, op zich met het juiste zoekwerk, en provider wel te doen is. Ja wat betreft al dan niet legaal kunnen werken is wel een dingetje. We doen uitsluitend ons werk als ZZP-er, daar komen de inkomsten ook vandaan.

@stevenl: Ik zal mezelf duidelijk nog meer moeten verdiepen omdat bij mij het kwartje niet valt (wat aan mij ligt), dat mensen in dezelfde functie, overal ter wereld gewoon kunnen wonen en daar ook belasting betalen. Het werk KAN ook niet door een Thais persoon gedaan worden aangezien alles is het Nederlands gaat.

@ foppo: Ja de NL klok zittenm wij inderdaad ook wel mee, dat hadden we ingecalculeerd. Nu werken wij zelf volgens de NL klok voornamelijk tussen 14 en 23 uur. Maar nu lekker met pensioen begrijp ik? Lekker van genieten!

Ik begrijp dat we nog een heel lange weg te gaan hebben. Iedereen voor zover alvast bedankt voor feedback, adviezen en reacties.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Online werken en emigreren naar Thailand

#13 Bericht door stevenl » donderdag 14 februari 2019, 10:56

Bewustwording schreef: donderdag 14 februari 2019, 10:44 @godzilla: Dank je wel voor de reactie. Ja ik denk dat het internet, op zich met het juiste zoekwerk, en provider wel te doen is. Ja wat betreft al dan niet legaal kunnen werken is wel een dingetje. We doen uitsluitend ons werk als ZZP-er, daar komen de inkomsten ook vandaan.

@stevenl: Ik zal mezelf duidelijk nog meer moeten verdiepen omdat bij mij het kwartje niet valt (wat aan mij ligt), dat mensen in dezelfde functie, overal ter wereld gewoon kunnen wonen en daar ook belasting betalen. Het werk KAN ook niet door een Thais persoon gedaan worden aangezien alles is het Nederlands gaat.

@ foppo: Ja de NL klok zittenm wij inderdaad ook wel mee, dat hadden we ingecalculeerd. Nu werken wij zelf volgens de NL klok voornamelijk tussen 14 en 23 uur. Maar nu lekker met pensioen begrijp ik? Lekker van genieten!

Ik begrijp dat we nog een heel lange weg te gaan hebben. Iedereen voor zover alvast bedankt voor feedback, adviezen en reacties.
Om legaal te werken in Thailand is een workpermit vereist. Als digital nomad moet je dan een bedrijf oprichten, minimaal kapitaal storten, werkenemers aan nemen, etc.

Als je niemand iets vertelt kun je natuurlijk gewoon gaan werken op een retirement visum, maar je loopt dan risico.

Gebruikersavatar
Bewustwording
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 7
Lid geworden op: dinsdag 12 februari 2019, 14:49

Re: Online werken en emigreren naar Thailand

#14 Bericht door Bewustwording » donderdag 14 februari 2019, 11:52

@Stevenl: Ja dat is in ons geval geen optie. Personeel aannemenis al helemaal niet aan de orde. Dus inderdaad als we Thailand willen doorzetten zullen we voor een plan B of misschien wel C moeten gaan.

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: Online werken en emigreren naar Thailand

#15 Bericht door KhunSugar » donderdag 14 februari 2019, 13:19

Bewustwording schreef:@Stevenl: Ja dat is in ons geval geen optie. Personeel aannemenis al helemaal niet aan de orde. Dus inderdaad als we Thailand willen doorzetten zullen we voor een plan B of misschien wel C moeten gaan.
Thailand zou Thailand niet zijn mocht er geen oplossing zijn. Het kost u wel een percentage can hé inkomsten.
Nu geen tijd, maar ik zoek het voor je op uit mijn archief.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”