Residence Certificate

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: Residence Certificate

#16 Bericht door KhunSugar » woensdag 14 november 2018, 14:25

[quote="wanadee"]Vandaag geprobeerd het water en de elektra van mijn huisje op mijn naam te zetten, das maar tenndele gelukt. Water is nu op mijn naam, heeft wel drie uur geduurd want was kennelijk nieuw boor ze een farang met watermeter. Ze hebben mijn papieren per messenger naar hun advocaat gestuurd en die gaf groen licht.

De elektra verliep iets negatiever, het begon al dat het hoofd daar beweerde dat de chanoot niet op mijn naam kan staan dat dit een fout was. Hij begon te kankeren op farang dat ze dan alle grond opkopen en er niks voor thai overblijft. Er was nog een andere manager daar fie het niet met hem eens was maar de grootste bek heeft gewonnen. Ik ben na afloop wel even uit mijn slof geschoten. Heb ik een stuk grond levenslang, een huis opgebouwd en zou de stroomvoorziening op naam van een thai moeten staan. Mafkikker.
Chanoot heb ik levenslang vruchtgebruik van, heb een tabian baan van dat huis, eennthaise id maar de stroom kan niet.
Soms.......
Wordt vervolgd.[/quote]

- U bent geen eigenaar, Chanoot staat op naam van een Thai national, u hebt hoogstens een "usufruct" op de Chanoot staan.

- U hebt geen Thai Id-card, u hebt een Pink Card. Achteraan op de Pink Card staat letterlijk, weliswaar in het Thai, "Dit is geen Id-kaart".

- U hebt geen levenslang vruchtgebruik. Als de eigenaar van de Chanoot uw echtgenote is hebt u het vruchtgebruik tot zolang er geen haar in de boter ligt.

If you are NOT married to the owner granting you the usufruct, we believe it is not possible to cancel a usufruct and you are legally protected.

If you are legally married to the owner, Thai lawyers disagree on the application of article 1469 CCCT. This article mentions that all agreements made between spouses can be cancelled by the Court at the request of one party, unless agreements affect third parties. According to one interpretation, "publicity" or registration affect third parties and a usufruct can't be cancelled. According to the other interpretation, we have to search for the spirit of the law and it looks like Thai law wanted to end all relations between spouses in case of divorce, even usufruct agreements. A way to avoid the application of 1469 CCCT would be to have a second agreement (like a lease) affecting a third party before the Court could cancel your usufruct agreement.

Het gele noch het blauwe boekje is een bewijs van eigendom, het is een bewijs van woonst. Housebook is a proof of residence, not of ownership.
Wanneer u echter de eigenaar bent van een Condo, dan krijgt u een blauw boekje waarin het adres van de Condo vermeld staat.

Het is belangrijk om als buitenlander de termen te interpreteren voor wat ze dienen en niet voor wat je goed uitkomt.
No hard feelings, u bent niet de enige die denkt (mede)eigenaar te zijn omdat uw naam achteraan op de Chanoot staat als vruchtgebruiker.
Alvast succes met water & electricity op uw naam als u zich daar beter bij voelt.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Residence Certificate

#17 Bericht door wanadee » woensdag 14 november 2018, 14:45

Is mij wel bekend dat ik geen eigenaar ben.
Iedereen hier weet wat ik met een thaise id bedoel
Ik heb wel levenslang vruchtgebruik
Iedereen hier weet dat het gele of blauwe boekje geen eigendomsakte is

Pfff ik wordt zo moe van mensen die denken alles beter te weten zonder van de feiten op de hoogte te zijn en op elke slak zout leggen.
Net als mijn broer, toen een rijinstructeur. Elke keer als je een woord als “stoplicht” gebruikte werd dat verbeterd naar “verkeerslicht”. Tis dat het familie was anders had ik hem toen de nek om gedraaid :crazy:

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: Residence Certificate

#18 Bericht door KhunSugar » woensdag 14 november 2018, 15:14

[quote="wanadee"]Is mij wel bekend dat ik geen eigenaar ben.
Iedereen hier weet wat ik met een thaise id bedoel
Ik heb wel levenslang vruchtgebruik
Iedereen hier weet dat het gele of blauwe boekje geen eigendomsakte is

Pfff ik wordt zo moe van mensen die denken alles beter te weten zonder van de feiten op de hoogte te zijn en op elke slak zout leggen.
Net als mijn broer, toen een rijinstructeur. Elke keer als je een woord als “stoplicht” gebruikte werd dat verbeterd naar “verkeerslicht”. Tis dat het familie was anders had ik hem toen de nek om gedraaid :crazy:[/quote]

De bedoeling van mijn reactie was niet om u te overtuigen, u was dat al. Nu nog de Thaise electriciteitsmaatschappij...die leren u dat wel.
Maar eerder andere leden bewust te maken van termen die dikwijls mis begrepen worden, "usufruct" is er zo eentje. Zo is men in westerse landen gewoon dat de langstlevende Partner het vruchtgebruik van de gezinswoning heeft. In Thailand is dat niet zo. Ook niet als het op de Chanoot staat.

En zeggen dat er een mogelijkheid is om in Thailand het alleenrecht over een constructie te bezitten, geen usufruct van doen en zelfs land en huis te kunnen nalaten aan eender wie, ja ook aan je westerse kinderen. En dit alles perfect legaal en geregistreerd.
Maar dat gaat ons hier te ver leiden.

rfms
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 284
Lid geworden op: woensdag 08 juli 2015, 06:44

Re: Residence Certificate

#19 Bericht door rfms » woensdag 14 november 2018, 15:57

Reeds ruim 10 jaar, aanvankelijk als huurder - later als (mede)eigenaar, staan de aansluitingen voor zowel elecrtra - kabel t.v. - vaste telefoon en internetgebruik, zowel op naam van mijn echtgenote en van mijzelf.
Nog nooit enig probleem van enige aard gehad.
[|) [|) [|)
Ik vind het niet erg als je mij niet leuk vindt, of als je mij niet mag.
Want niet iedereen heeft een goede smaak.

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: Residence Certificate

#20 Bericht door KhunSugar » woensdag 14 november 2018, 16:15

[quote="rfms"] Reeds ruim 10 jaar, aanvankelijk als huurder - later als (mede)eigenaar, staan de aansluitingen voor zowel elecrtra - kabel t.v. - vaste telefoon en internetgebruik, zowel op naam van mijn echtgenote en van mijzelf.
Nog nooit enig probleem van enige aard gehad. [/quote]

Tuurlijk, men moet geen eigenaar zijn om een nutsvoorziening te onderschrijven, dat was ook mijn punt niet.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Residence Certificate

#21 Bericht door wanadee » donderdag 15 november 2018, 02:13

rfms schreef:Reeds ruim 10 jaar, aanvankelijk als huurder - later als (mede)eigenaar, staan de aansluitingen voor zowel elecrtra - kabel t.v. - vaste telefoon en internetgebruik, zowel op naam van mijn echtgenote en van mijzelf.
Nog nooit enig probleem van enige aard gehad.
[|) [|) [|)
Ik ben niet getrouwd rfms en ik heb verschillende huizen en stukken grond hier. Mijn meisje woont niet op het adres waar ik een tabian baan van heb, dat is mijn hobbyhuisje.

Maar na overleg met mijn advocaat is het een stuk duidelijker geworden.
Toen ik het water (niet van de muu baan) op mijn naam,liet zetten was dat vreemd boor ze dus ze hebben vontact gehad met hun advocaat, mijn bewijsstukken doorgemaild en daar kwam het groene licht uit voort. Deze mensen waren bereid te helpen.

Op het electriciteitskantoor was het hoofd gelijk pissig, die chanoot moest het grondoffice een vergissing mee gemaakt hebben want anders zouden al die farang hier de grond inpikken en waar moesten de thai dan naar toe? Farang kunnen geen electrameter op hun naam hebben. Wel bij een condo maar niet bij een gewoon huis.

Inmiddels weet ik van mijn advocaat dat er geen enkele wettelijke belemmering is om die meter op mijn naam te zetten maar ik heb nog niet besloten of ik daar verder wat mee ga doen. Op hetzelfde terrein heb ik een huisje laten zetten voor de broer van mijn vriendin, die past ook op mijn huis als ik er niet ben. Hij woont daar gratis maar betaald wel de water en elektrarekening elke maand bij de Seven dus ik heb er geen omkijken naar.

Dus het is niet de moeite om daar mee verder te gaan, kan alleen niet uitstaan dat er idioten op plaatsen werken waar ze contact met burgers hebben. Zou wel een goed gevoel geven om hem een draai om de oren te geven en een advocaat kost geen drol bier dus....nog even nadenken.

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: Residence Certificate

#22 Bericht door godzilla » donderdag 15 november 2018, 04:32

Bij ons komen de rekeningen ook niet op mijn naam (wel in onze brievenbus), eigenlijk zit ik er niet mee in, ook al betaal ik ze wel.
Eigenlijk is het simpel hier, iedereen mag die rekening betalen, wordt er niet betaald, afgesloten, meter weg, geen internet, en geen water.
(naargelang wat niet betaald is natuurlijk)
En die automatische betalingen hier lopen ook niet echt soepel, we hebben die afgezegd, we wonen hier nu toch, dus kleine moeite.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Residence Certificate

#23 Bericht door jumbo » donderdag 15 november 2018, 05:12

godzilla schreef:Bij ons komen de rekeningen ook niet op mijn naam (wel in onze brievenbus), eigenlijk zit ik er niet mee in, ook al betaal ik ze wel.
Eigenlijk is het simpel hier, iedereen mag die rekening betalen, wordt er niet betaald, afgesloten, meter weg, geen internet, en geen water.
(naargelang wat niet betaald is natuurlijk)
En die automatische betalingen hier lopen ook niet echt soepel, we hebben die afgezegd, we wonen hier nu toch, dus kleine moeite.
PEA Smart Plus en je kan vanuit je luie stoel betalen
Na registratie kan het scherm in Engels worden omgezet

Waterbedrijf is nog niet zover volgens mij...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Residence Certificate

#24 Bericht door wanadee » donderdag 15 november 2018, 05:17

godzilla schreef:Bij ons komen de rekeningen ook niet op mijn naam (wel in onze brievenbus), eigenlijk zit ik er niet mee in, ook al betaal ik ze wel.
Eigenlijk is het simpel hier, iedereen mag die rekening betalen, wordt er niet betaald, afgesloten, meter weg, geen internet, en geen water.
(naargelang wat niet betaald is natuurlijk)
En die automatische betalingen hier lopen ook niet echt soepel, we hebben die afgezegd, we wonen hier nu toch, dus kleine moeite.
Ik las in de link van joep dat je rekening van elektra en water kunt opsturen naar de ambasade om een adresbevestiging te krijgen voor gebruik bij de belastingdienst bijvoorbeeld. Daarom wilde ik het op mijn naam zetten, je weet nooit of je dat in de toekomst nog eens kan gebruiken.

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: Residence Certificate

#25 Bericht door godzilla » donderdag 15 november 2018, 06:33

wanadee schreef:
godzilla schreef:Bij ons komen de rekeningen ook niet op mijn naam (wel in onze brievenbus), eigenlijk zit ik er niet mee in, ook al betaal ik ze wel.
Eigenlijk is het simpel hier, iedereen mag die rekening betalen, wordt er niet betaald, afgesloten, meter weg, geen internet, en geen water.
(naargelang wat niet betaald is natuurlijk)
En die automatische betalingen hier lopen ook niet echt soepel, we hebben die afgezegd, we wonen hier nu toch, dus kleine moeite.
Ik las in de link van joep dat je rekening van elektra en water kunt opsturen naar de ambasade om een adresbevestiging te krijgen voor gebruik bij de belastingdienst bijvoorbeeld. Daarom wilde ik het op mijn naam zetten, je weet nooit of je dat in de toekomst nog eens kan gebruiken.

Heb ik niet nodig geahad, mss is belgie toch net iets meer voorruit, of soepeler?
Of ligt het eraan dat ik uitgeschreven ben in belgie? en ingeschreven op de ambassade?

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Residence Certificate

#26 Bericht door wanadee » donderdag 15 november 2018, 06:40

godzilla schreef:
wanadee schreef:
godzilla schreef:Bij ons komen de rekeningen ook niet op mijn naam (wel in onze brievenbus), eigenlijk zit ik er niet mee in, ook al betaal ik ze wel.
Eigenlijk is het simpel hier, iedereen mag die rekening betalen, wordt er niet betaald, afgesloten, meter weg, geen internet, en geen water.
(naargelang wat niet betaald is natuurlijk)
En die automatische betalingen hier lopen ook niet echt soepel, we hebben die afgezegd, we wonen hier nu toch, dus kleine moeite.
Ik las in de link van joep dat je rekening van elektra en water kunt opsturen naar de ambasade om een adresbevestiging te krijgen voor gebruik bij de belastingdienst bijvoorbeeld. Daarom wilde ik het op mijn naam zetten, je weet nooit of je dat in de toekomst nog eens kan gebruiken.

Heb ik niet nodig geahad, mss is belgie toch net iets meer voorruit, of soepeler?
Of ligt het eraan dat ik uitgeschreven ben in belgie? en ingeschreven op de ambassade?
Ik ben ook uitgeschreven. Maar volgens mij is nederland een stuk lastiger dan belgie.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Residence Certificate

#27 Bericht door jumbo » donderdag 15 november 2018, 09:54

wanadee schreef:
godzilla schreef:Bij ons komen de rekeningen ook niet op mijn naam (wel in onze brievenbus), eigenlijk zit ik er niet mee in, ook al betaal ik ze wel.
Eigenlijk is het simpel hier, iedereen mag die rekening betalen, wordt er niet betaald, afgesloten, meter weg, geen internet, en geen water.
(naargelang wat niet betaald is natuurlijk)
En die automatische betalingen hier lopen ook niet echt soepel, we hebben die afgezegd, we wonen hier nu toch, dus kleine moeite.
Ik las in de link van joep dat je rekening van elektra en water kunt opsturen naar de ambasade om een adresbevestiging te krijgen voor gebruik bij de belastingdienst bijvoorbeeld. Daarom wilde ik het op mijn naam zetten, je weet nooit of je dat in de toekomst nog eens kan gebruiken.
Of je creditcard statement of je bankstatement, moet het ook mee kunnen, zelfs je tabien baan werkt... :lol:
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Residence Certificate

#28 Bericht door wanadee » donderdag 15 november 2018, 10:01

jumbo schreef:
wanadee schreef:
godzilla schreef:Bij ons komen de rekeningen ook niet op mijn naam (wel in onze brievenbus), eigenlijk zit ik er niet mee in, ook al betaal ik ze wel.
Eigenlijk is het simpel hier, iedereen mag die rekening betalen, wordt er niet betaald, afgesloten, meter weg, geen internet, en geen water.
(naargelang wat niet betaald is natuurlijk)
En die automatische betalingen hier lopen ook niet echt soepel, we hebben die afgezegd, we wonen hier nu toch, dus kleine moeite.
Ik las in de link van joep dat je rekening van elektra en water kunt opsturen naar de ambasade om een adresbevestiging te krijgen voor gebruik bij de belastingdienst bijvoorbeeld. Daarom wilde ik het op mijn naam zetten, je weet nooit of je dat in de toekomst nog eens kan gebruiken.
Of je creditcard statement of je bankstatement, moet het ook mee kunnen, zelfs je tabien baan werkt... :lol:
Er zijn andere manieren Jumbo maar ik was zo naief te denken dat het veranderen van de naam voor water en electra een kwestie was van een paar bahtjes betalen en een formuliertje invullen :angel:

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: Residence Certificate

#29 Bericht door godzilla » donderdag 15 november 2018, 14:42

Ach, op dat gebied zijn we allemaal naief, thailand is nu eenmaal het land van de 'papierkes', vertaald en gelegaliseerd het liefst...
Maar vinden ze ze zelf terug?

Anecdote:
Toen ik voor mijn geel boekje ging was er eens veel discussie (waar ik niks van begreep :angel: ), en ze gingen eens een dossier zoeken van een andere belg die zijn geel boekje gekregen had, om te zien welke formulieren hij had ingevuld.
Moet je voorstellen, pc voor hun neus, waar ze heel serieus mee overkomen...
Maar naar die belg zoeken; de ringmappen achter hun gaan ze dan één voor één af, alles doorbladeren, en raad eens, ze vinden natuurlijk niks.
:giggle:

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Residence Certificate

#30 Bericht door wanadee » donderdag 15 november 2018, 15:05

godzilla schreef:Ach, op dat gebied zijn we allemaal naief, thailand is nu eenmaal het land van de 'papierkes', vertaald en gelegaliseerd het liefst...
Maar vinden ze ze zelf terug?

Anecdote:
Toen ik voor mijn geel boekje ging was er eens veel discussie (waar ik niks van begreep :angel: ), en ze gingen eens een dossier zoeken van een andere belg die zijn geel boekje gekregen had, om te zien welke formulieren hij had ingevuld.
Moet je voorstellen, pc voor hun neus, waar ze heel serieus mee overkomen...
Maar naar die belg zoeken; de ringmappen achter hun gaan ze dan één voor één af, alles doorbladeren, en raad eens, ze vinden natuurlijk niks.
:giggle:
:clap: :clap:
Gong bij mij ook zo. Toen ik voor het eerst met de vraag kwam haalde ze ergens een pak papieren te voorsvhijn van wel 3 cm dik van een engelsman. Ze deed dat om aan te geben hoeveel werk dat was en dat het minstens 2 tot 3 maanden ging duren, een soort ontmoefigingsbeleid. Pas na 3/4 bezoekjes begon ze (hoofd van de afdeling) mij serieus in te lichten over wat er allemaal gebeuren moest. Ik ben zeker 20 keer daar langs geweest met diverse mensen ook, getuigen enz.
Op het laatst toen de tabian baan ingevuld moest worden zijn ze zeker een half uur bezig geweest om mijn vier voornamen en achternaam naar het thais te vertalen. En dat terwijl ze me drie maanden daarvoor naar bangkok hadden gestuurd om mijn paspoort te legaliseren en naar het thais te vertalen. Dus dat moest ergens in die drie cm zitten, hadden ze zo over kunnen svhrijven. :crazy:

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”