Wonen in het zuiden

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Farang Baa
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 352
Lid geworden op: donderdag 30 januari 2014, 15:27
Locatie: Thesaban Mueang Narathiwat

Wonen in het zuiden

#1 Bericht door Farang Baa » vrijdag 01 juli 2016, 18:50

Per 11 juli ga ik in Narathiwat wonen. Bijna alles is geregeld, hoewel ik de kamer nog niet persoonlijk heb kunnen zien, en ik verheug me er enorm op. Helaas moet ik wel werken, want ik ben pas een dertiger, zonder een dikgevulde spaarpot. Ik ga daar voor de klas staan.
Op dit forum hoop ik regelmatig een update van mijn situatie te plaatsen en vragen te beantwoorden over het leven in dit weinig bezochte deel van het koninkrijk.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Wonen in het zuiden

#2 Bericht door driver » vrijdag 01 juli 2016, 19:38

Respect voor deze stap en ik hoop dat je daar je draai gaat vinden. Heb je nog een vriendin daar? Vlgs mij heb ik dat eerder gelezen namelijk. Verslagen over je toekomstige leven daar inclusief foto's zijn wat mij betreft altijd goed

Gebruikersavatar
Farang Baa
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 352
Lid geworden op: donderdag 30 januari 2014, 15:27
Locatie: Thesaban Mueang Narathiwat

Re: Wonen in het zuiden

#3 Bericht door Farang Baa » vrijdag 01 juli 2016, 19:53

driver schreef:Respect voor deze stap en ik hoop dat je daar je draai gaat vinden. Heb je nog een vriendin daar? Vlgs mij heb ik dat eerder gelezen namelijk. Verslagen over je toekomstige leven daar inclusief foto's zijn wat mij betreft altijd goed
Bedankt, driver.
Ik heb nog steeds een vriendin uit Samut Songkhram die in Bangkok woont er werkt. Gelukkig zijn de verleidingen in het islamitische diepe zuiden niet erg groot. Toch ben ik benieuwd hoeveel aandacht ik krijg van de dames. :giggle:

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Wonen in het zuiden

#4 Bericht door elst99 » vrijdag 01 juli 2016, 22:02

Succes!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Wonen in het zuiden

#5 Bericht door Gardensafari » vrijdag 01 juli 2016, 22:37

elst99 schreef:Succes!
Waarmee????
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Wonen in het zuiden

#6 Bericht door stevenl » zaterdag 02 juli 2016, 04:38

Farang Baa schreef:
driver schreef:Respect voor deze stap en ik hoop dat je daar je draai gaat vinden. Heb je nog een vriendin daar? Vlgs mij heb ik dat eerder gelezen namelijk. Verslagen over je toekomstige leven daar inclusief foto's zijn wat mij betreft altijd goed
Bedankt, driver.
Ik heb nog steeds een vriendin uit Samut Songkhram die in Bangkok woont er werkt. Gelukkig zijn de verleidingen in het islamitische diepe zuiden niet erg groot. Toch ben ik benieuwd hoeveel aandacht ik krijg van de dames. :giggle:
Verleidingen niet groot daar? Ben je wel eens in Hat Yai geweest?

Veel plezier en succes in ieder geval. Waar ga je les in geven?

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Wonen in het zuiden

#7 Bericht door Hua Thale » zaterdag 02 juli 2016, 04:40

Ben geen voorstander van onderwerpen die 'doorlopen' op het niveau van GTST, dagboek van een herdershond om er maar eens twee te noemen.
Jou aparte situatie is toch wel een rede om af en toe een blik erop te werpen of een vraag te stellen.

Voor de klas staan.
Ben verbaasd ze schieten er wel eens een dood zo af en toe mensen die geloof of kennis uit willen dragen.
Is jou overtuiging/geloof van het zelfde als de school waar je voor de klas gaat staan. :?:

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Wonen in het zuiden

#8 Bericht door elst99 » zaterdag 02 juli 2016, 07:46

Gardensafari, met het voor de klas staan in Narathiwat! Ben er geweest een grote plaats met veel vogelhuizen en regelmatig overstromingen.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Gebruikersavatar
Farang Baa
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 352
Lid geworden op: donderdag 30 januari 2014, 15:27
Locatie: Thesaban Mueang Narathiwat

Re: Wonen in het zuiden

#9 Bericht door Farang Baa » zaterdag 02 juli 2016, 12:04

stevenl schreef:Verleidingen niet groot daar? Ben je wel eens in Hat Yai geweest?

Veel plezier en succes in ieder geval. Waar ga je les in geven?
Ik ben meerdere malen in Hat Yai geweest en ben ook bekend met grensplaatsen als Dannok (Songkhla), Betong (Yala) en Sungai Kolok (Nara), waar Maleisische mannen graag in het weekend de bloemetjes buiten zetten. Hat Yai zal ik naartoe reizen als er goed geshopt moet worden, want buiten een Big C in Pattani zijn traditionele giganten als Big C en Tesco, alsmede Central Festival, Robinsons etc. niet vertegenwoordigd in de regio.
KFC heeft zijn laatste filialen in de regio enkele jaren terug gesloten i.v.m. de veiligheidssituatie, dus voor de westerse hap zal ik ook naar Hat Yai moeten. Niet dat ik daarnaar verwacht te verlangen.

Ik ga wiskunde geven aan een islamitische privéschool. In het Engels, ja. Daarnaast biedt de school een Arabisch en Maleistalig curriculum.
Hua Thale schreef:Ben verbaasd ze schieten er wel eens een dood zo af en toe mensen die geloof of kennis uit willen dragen.
Is jou overtuiging/geloof van het zelfde als de school waar je voor de klas gaat staan. :?:
Ik ben geen moslim maar dat was in ieder geval voor de school geen enkel probleem. Er werken meer niet-moslims. Rosie, mijn contactpersoon bij de sollicitatie, is een Engelse vrouw die al twintig jaar in Narathiwat woont en een gezin heeft met een Thaise man. Er werkt verder een jonge Amerikaanse docent, een Engelsman, een paar Filippino's, een Soedanees en een Marokkaan.
Toen ik vorige maand mijn demonstratieles gaf liepen er vier jonge amish-dames uit de VS rond, compleet in traditionele klederdracht.

De kinderen waren trouwens dol op mij en zéér nieuwsgierig. Maar dat schijnt de Thai eigen te zijn.

Aanslagen op leraren worden voornamelijk op het platteland gepleegd, waar de beveiliging veel slechter is, en op overheidsscholen.
Toch zal ik voorzichtig zijn en niet 's nachts op mijn motorbike over het platteland gaan rijden of veel tijd in het gezelschap van militairen doorbrengen. Dat soort simpele dingen.
Proberen een low profile te houden, hoewel ik alleen door mijn aanwezigheid al opval.
elst99 schreef:Gardensafari, met het voor de klas staan in Narathiwat! Ben er geweest een grote plaats met veel vogelhuizen en regelmatig overstromingen.
Daarom heb ik voor een condo op de vierde verdieping gekozen. :)

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Wonen in het zuiden

#10 Bericht door elst99 » zaterdag 02 juli 2016, 13:30

In een vogelhuis :giggle:
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Gebruikersavatar
Farang Baa
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 352
Lid geworden op: donderdag 30 januari 2014, 15:27
Locatie: Thesaban Mueang Narathiwat

Re: Wonen in het zuiden

#11 Bericht door Farang Baa » zaterdag 23 juli 2016, 11:49

Inmiddels alweer negen dagen woonachtig in de provincie die letterlijk en figuurlijk het verst van Bangkok af ligt. Het werk valt enorm mee, hoewel de leerlingen soms erg slecht luisteren. Omdat ik maar zestien uur werk heb, heb ik zeeën van vrije tijd die ik grotendeels op mijn smartphone doorbreng. Af en toe trek ik er op de motorbike op uit en rij ik een stuk de stad uit.
Kortom, tot nu toe heerlijk leven hier, hoewel mijn benen onder de kuggenbulten zitten. Die beesten steken zelfs dwars door mijn lange broeken heen.
Ook nog geen aanslagen gezien of meegemaakt hoewel ik weet dat voorzichtigheid geboden is en je niet bepaalde plaatsen beter kunt mijden, vooral in het donker.

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 15:15

Re: Wonen in het zuiden

#12 Bericht door Wereldvreemd » dinsdag 23 augustus 2016, 08:50

Ondertussen ben je een maand verder en de vraag rijst op: hoe bevalt het nu? Hoe gaat het contact met de leerlingen?

Ik hoop dat je ondertussen ook vermaak gevonden hebt naast de smartphone.
- -

Gebruikersavatar
Farang Baa
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 352
Lid geworden op: donderdag 30 januari 2014, 15:27
Locatie: Thesaban Mueang Narathiwat

Re: Wonen in het zuiden

#13 Bericht door Farang Baa » donderdag 25 augustus 2016, 12:37

Wereldvreemd schreef:Ondertussen ben je een maand verder en de vraag rijst op: hoe bevalt het nu? Hoe gaat het contact met de leerlingen?

Ik hoop dat je ondertussen ook vermaak gevonden hebt naast de smartphone.
Tja... het is geen vakantie meer. ;)

Maar serieus: het werk op zich is best leuk. Ik ben met mijn vak bezig en buiten de klas zijn de leerlingen hartstikke vriendelijk. Binnen de klas is het vaak een ander verhaal. Orde houden is niet mijn sterkste punt, de leerlingen zitten allemaal in de 12-15 leeftijdscategorie en zijn ook nog eens zo gelukkig dat hun ouders voor dit lesprogramma kunnen betalen. Veel verwende rijkeluiskinderen dus. Het idee dat Thaise scholieren braaf zijn heb ik snel na aankomst laten varen...

Ik heb naast de lessen veel voorbereidende werkzaamheden te doen en moet ook mijn eigen (kleine) eenkamer-woning schoonhouden en voorzien van alle benodigdheden. Ik heb geen keuken, alleen een waterkoker, dus eten doe ik vrijwel altijd buitenshuis. De prijzen zijn toch dermate gunstig dat thuis koken überhaupt niet zou lonen.

Ondanks de vele verplichtingen houd ik momenteel toch redelijk veel tijd over. Ik ben twee dagen per week vrij en gebruik die tijd vaak om ritjes op de motor te maken. Inmiddels ben ik in alle 13 districten van de provincie geweest en zal ik het wat rustiger aan doen. Binnenkort volgt wel de eerste reis naar Maleisië, want ik zit hier nog op mijn toeristenvisum en moet voor 10 september mijn non-B halen in Kota Bharu, waar ik blijkbaar ook een nacht moet verblijven. Daarmee kan mijn werkvergunning geregeld worden, waarmee een bankrekening geopend kan worden, mijn motor op mijn naam kan bijgeschreven worden en ik een internetabonnement kan afsluiten. Nu heb ik slechts een simkaart met prepaid internet. Dan kan ik een postpaid abonnement nemen, plus een breedband-internetverbinding regelen bij bv. True of TOT.

Nog genoeg om naar uit te kijken dus. Niet in de laatste plaats 11 oktober wanneer ik weer naar Europa vlieg voor een drieweekse vakantie. Kan ik mijn familie en vrienden weer zien. Dat is nl. wel een nadeel van een niet-toeristische plaats als Narathiwat: (bijna) geen andere farangs en een bevolking die grotendeels het Engels niet machtig is. Wat mij dus wel noopt Thais te leren. Of Maleis, de omgangstaal van 80% van de mensen hier.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Wonen in het zuiden

#14 Bericht door driver » donderdag 25 augustus 2016, 15:58

Ik vindt het een leuk verhaal wat je nu aan het doen bent en zou graag wat mee willen lezen over je ervaringen en uitstapjes daar inclusief misschien wat foto,s als je daar tijd en zin in hebt.
Er komt van die omgeving nihil info dus nu jij daar zit wordt het misschien voor velen hier aanwezig wat toegankelijker ?

gr driver

Gebruikersavatar
Farang Baa
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 352
Lid geworden op: donderdag 30 januari 2014, 15:27
Locatie: Thesaban Mueang Narathiwat

Re: Wonen in het zuiden

#15 Bericht door Farang Baa » donderdag 25 augustus 2016, 16:59

Vrijdag en zondag zijn dit semester mijn vrije dagen, dus zal ik morgen kijken wat ik kan doen qua foto's.

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”