Aanpassen aan Thaise gewoonten/gebruiken/mentaliteit......?

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Aanpassen aan Thaise gewoonten/gebruiken/mentaliteit......?

#1 Bericht door ron » donderdag 13 augustus 2015, 19:54

Er zijn expats die het tot vervelends aan toe volhouden,dat men zich MOET aanpassen aan de Thaise gewoonten/gebruiken/mentaliteit,wil men zich ingeburgerd voelen.
Vandaag las ik de zoveelste opmerking in de trant van:
"Ga je alles op jouw manier doen, je past je dus niet aan, dan kost het leven in Thailand je een berg geld en een hoop stress!"...........

Heeft er m.i.niets mee te maken of er iemand gezichtsverlies lijdt. ;)
Ikzelf heb voorbeelden ten overvloede,waar ik mijzelf niet in kan vinden......U ook?

Voor-en Tegenstanders kunnen hier in dit topic hun voorbeeld kwijt......
Zal zelf het spits afbijten met een voorbeeld,welke waarschijnlijk wel herkenbaar zal zijn.

1* Ikzelf zie mij NIET steeds op de uiterst rechter rijbaan rijden met de auto,met een sukkelgangetje,en waarbij het verkeer achter mij verplicht links moet inhalen,aangezien ik niet van rijbaan wens te wisselen......... [|(
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Aanpassen aan Thaise gewoonten/gebruiken/mentaliteit....

#2 Bericht door driver » donderdag 13 augustus 2015, 21:33

Wachtend bij de 7 Eleven achter 1 persoon terwijl kassa 2 dicht is gaat persoon voor me even rustig weg om weer e.e.a te pakken en kassa 2 blijft dicht maar er staan wel 2 medewerkers/sters in de buurt.

Wat doe je dan ?

1. Rustig en vlgs Thai begrippen op je beurt wachten totdat degene voor je weer terug is en afgerekend heeft incl praatje en traag inpakken.

2. Toch wat zeggen of alvast trachten af te rekenen bij kassa 1

3. Bij de tweede kassa gaan staan de spullen er neer mikken en je portemonnee pakken in de hoop dat deze kassa bemand of bevrouwd wordt.

Iedereen die mij wat kent weet dat ik dan kies voor 3 en jullie ?

gr driver

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Aanpassen aan Thaise gewoonten/gebruiken/mentaliteit....

#3 Bericht door driver » donderdag 13 augustus 2015, 21:36

ron schreef:Er zijn expats die het tot vervelends aan toe volhouden,dat men zich MOET aanpassen aan de Thaise gewoonten/gebruiken/mentaliteit,wil men zich ingeburgerd voelen.
Vandaag las ik de zoveelste opmerking in de trant van:
"Ga je alles op jouw manier doen, je past je dus niet aan, dan kost het leven in Thailand je een berg geld en een hoop stress!"...........

Heeft er m.i.niets mee te maken of er iemand gezichtsverlies lijdt. ;)
Ikzelf heb voorbeelden ten overvloede,waar ik mijzelf niet in kan vinden......U ook?

Voor-en Tegenstanders kunnen hier in dit topic hun voorbeeld kwijt......
Zal zelf het spits afbijten met een voorbeeld,welke waarschijnlijk wel herkenbaar zal zijn.

1* Ikzelf zie mij NIET steeds op de uiterst rechter rijbaan rijden met de auto,met een sukkelgangetje,en waarbij het verkeer achter mij verplicht links moet inhalen,aangezien ik niet van rijbaan wens te wisselen......... [|(
Ik verander meestal continu van rijbaan zolang ik maar doorrijden kan .Stug blijven rijden op 1 rijbaan is aan mij dus niet besteed.

gr driver

torkom
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1392
Lid geworden op: dinsdag 25 april 2006, 17:55

Re: Aanpassen aan Thaise gewoonten/gebruiken/mentaliteit....

#4 Bericht door torkom » donderdag 13 augustus 2015, 22:10

driver schreef:Wachtend bij de 7 Eleven achter 1 persoon terwijl kassa 2 dicht is gaat persoon voor me even rustig weg om weer e.e.a te pakken en kassa 2 blijft dicht maar er staan wel 2 medewerkers/sters in de buurt.

Wat doe je dan ?

1. Rustig en vlgs Thai begrippen op je beurt wachten totdat degene voor je weer terug is en afgerekend heeft incl praatje en traag inpakken.

2. Toch wat zeggen of alvast trachten af te rekenen bij kassa 1

3. Bij de tweede kassa gaan staan de spullen er neer mikken en je portemonnee pakken in de hoop dat deze kassa bemand of bevrouwd wordt.

Iedereen die mij wat kent weet dat ik dan kies voor 3 en jullie ?

gr driver
Dan zul je zien dat het dan in een keer heel snel gaat en mensen bij kassa 1 die eerst achter je stonden worden nu geholpen terwijl jij staat te wachten voor gesloten kassa 2

Ik blijf maar gewoon bij kassa 1... :Whistle:
Sometimes people don't want to hear the truth because they don't want their illusions destroyed.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Aanpassen aan Thaise gewoonten/gebruiken/mentaliteit....

#5 Bericht door Gardensafari » donderdag 13 augustus 2015, 22:17

Ik blijf ook rustig wachten bij kassa 1.
Het kan jou ook een keer gebeuren, toch?
En in Nederland maak je dat ook mee, dus er is weinig Thais aan.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: Aanpassen aan Thaise gewoonten/gebruiken/mentaliteit....

#6 Bericht door nbreeker » vrijdag 14 augustus 2015, 04:27

Daar heb je gelijk in Ron je kunt hier ook duidelijk zien dat hier voorheen geen rijscholen waren men deed en doet maar wat en rijbewijzen werden gekocht,je ziet ook mensen een U-turn maken en dan op de rechterbaan heel langzaam blijven rijden terwijl jij met 120 km er aan komt,men heeft totaal geen inzicht in het verkeer dus van relax rijden is hier totaal geen sprake en dat is alleen nog maar met auto's om over motorrijden maar niet te spreken,maar ik ken me ook legio keren herinneren dat ik in Holland ingehaald werd en dan naar rechts werd afgesneden omdat men de weg wil verlaten.En als men in de file staat iedereen maar voordringt,men kent de verkeersregels beter in Holland maar of het nu prettiger rijden is betwijfel ik.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Aanpassen aan Thaise gewoonten/gebruiken/mentaliteit....

#7 Bericht door driver » vrijdag 14 augustus 2015, 05:22

Gardensafari schreef:Ik blijf ook rustig wachten bij kassa 1.
Het kan jou ook een keer gebeuren, toch?
En in Nederland maak je dat ook mee, dus er is weinig Thais aan.
Als je in Nederland bij de kassa staat en je loopt weg om rustig aan weer wat te pakken en je komt rustig aan terug gaat dat niet zoals in Thailand qua geduld/wachten is mijn ervaring dus mijn voorbeeld vindt ik wel typisch iets Thais omdat het daar heel vaak voorkomt wat ik gemerkt heb.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Aanpassen aan Thaise gewoonten/gebruiken/mentaliteit....

#8 Bericht door driver » vrijdag 14 augustus 2015, 05:25

torkom schreef:
driver schreef:Wachtend bij de 7 Eleven achter 1 persoon terwijl kassa 2 dicht is gaat persoon voor me even rustig weg om weer e.e.a te pakken en kassa 2 blijft dicht maar er staan wel 2 medewerkers/sters in de buurt.

Wat doe je dan ?

1. Rustig en vlgs Thai begrippen op je beurt wachten totdat degene voor je weer terug is en afgerekend heeft incl praatje en traag inpakken.

2. Toch wat zeggen of alvast trachten af te rekenen bij kassa 1

3. Bij de tweede kassa gaan staan de spullen er neer mikken en je portemonnee pakken in de hoop dat deze kassa bemand of bevrouwd wordt.

Iedereen die mij wat kent weet dat ik dan kies voor 3 en jullie ?

gr driver
Dan zul je zien dat het dan in een keer heel snel gaat en mensen bij kassa 1 die eerst achter je stonden worden nu geholpen terwijl jij staat te wachten voor gesloten kassa 2

Ik blijf maar gewoon bij kassa 1... :Whistle:
Ik werdt toch wel geholpen hoor bij kassa 2 als ik daar gewoon ging staan ,Had ik zeker een ontwapende glimlach of toch dat wat ongeduldige maniertje en wat ergernis erbij misschien wat ze zagen ? ;)

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Aanpassen aan Thaise gewoonten/gebruiken/mentaliteit....

#9 Bericht door driver » vrijdag 14 augustus 2015, 05:45

nbreeker schreef:Daar heb je gelijk in Ron je kunt hier ook duidelijk zien dat hier voorheen geen rijscholen waren men deed en doet maar wat en rijbewijzen werden gekocht,je ziet ook mensen een U-turn maken en dan op de rechterbaan heel langzaam blijven rijden terwijl jij met 120 km er aan komt,men heeft totaal geen inzicht in het verkeer dus van relax rijden is hier totaal geen sprake en dat is alleen nog maar met auto's om over motorrijden maar niet te spreken,maar ik ken me ook legio keren herinneren dat ik in Holland ingehaald werd en dan naar rechts werd afgesneden omdat men de weg wil verlaten.En als men in de file staat iedereen maar voordringt,men kent de verkeersregels beter in Holland maar of het nu prettiger rijden is betwijfel ik.
Qua rijden gebeurt het overal ja maar Ron kwam met een voorbeeld in Thailand wat blijkbaar regelmatig voorkomt en vroeg daar reactie op.
Gebrek aan rij opleiding is wel een goeie ja en vooral dat verkeersinzicht wat ze niet hebben.
Maar ik rij qua veiligheid en de manier van deelnemen aan het verkeer dan liever in Nederland omdat het hier veel gestructureerder is vindt ik.Qua charme en belevenis vindt ik het verkeer in Thailand leuker zeker op de motor omdat er geen/amper flitspalen ect staan dat rijdt toch een stuk relaxter..

gr driver

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Aanpassen aan Thaise gewoonten/gebruiken/mentaliteit....

#10 Bericht door ron » vrijdag 14 augustus 2015, 06:31

Ik heb net 6400 kilometer in Thailand afgelegd,zonder problemen,op dat ene geintje na,waar ik stilstaand bij een stoplicht schade opliep door een brommerrijder die een deukje met een kras op m,n linkervoorspatbord creëerde tijdens zijn gewurm tussen de auto,s door.
Ik rij graag in Thailand,maar moet wel de Nederlandse rijstijl geheel vergeten.

Regels zijn zelf gemaakt door de automobilisten,en daar pas ik mij dan WEL bij aan.
Pattaya-Nongkai rij ik geheel rechts,dus de snelle rijbaan...........de hele rit door.
Kom ik een welbekende slak tegen die niet van plan is om naar links te gaan,wordt hij links gepasseerd,zonder ook maar een vloekje,welke 10 jaar terug nog wel eens te horen was.

Mijn gemiddelde snelheid wordt niet geëvenaard door de Thai,en heb dan ook geen last van auto,s die mij willen inhalen. :thumbsup:
Denk dat op de route Nongkai- CR-CM-BKK er hooguit 5 snelle wagens zijn gepasseerd,en daar wijk ik netjes voor uit naar links.
Net zoals Driver,geniet ik ook wel van de Thaise wegen waar je nog weleens het gaspedaal kan indrukken,met het risico op een kleine bekeuring.
Deze reis was het er 1 voor speeding,kosten 200thb.
Ik probeer alijd 100km/p.u. te bereiken,dus 800km=8 uur,incl tanken/eten ;)

Ron.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Aanpassen aan Thaise gewoonten/gebruiken/mentaliteit....

#11 Bericht door Herbergier » vrijdag 14 augustus 2015, 06:43

Ik vind het erg vervelend dat de meeste Thai, 's avonds als de zon net onder is en het begint te schemeren, zo lang mogelijk wacht met het aanklikken van hun auto/motorverlichting, je moet dan bij het oversteken van een weg goed uitkijken of er toevallig nog iets aankomt, men zegt wel eens dat de Thai bang zijn dat het bij hun elektriciteit rekening wordt bijgeschreven en soms denk ik dat dat niet zomaar een verhaaltje is maar werkelijkheid.
Alles van waarde is weerloos.

Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: Aanpassen aan Thaise gewoonten/gebruiken/mentaliteit....

#12 Bericht door nbreeker » vrijdag 14 augustus 2015, 06:47

Arie even een vraag heeft niks met het forum van doen,wie zich daaraan ergert mijn excuses daarvoor,kijk je wel naar de MotoGP.of volg je dat niet,ik weet dat je een voetbalgek bent maar dan lijkt me de GP toch spannender.

gr.Nick.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Aanpassen aan Thaise gewoonten/gebruiken/mentaliteit....

#13 Bericht door Ben » vrijdag 14 augustus 2015, 09:00

Ik heb tot 10 leren tellen en geduld bewaren ,de rest levert je alleen maar ergernis op en dat is het me niet waard
met de instelling en mentaliteit hier .
Ik draai de rollen om tegenwoordig ik laat de Thai op mij wachten :cheesy:

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Aanpassen aan Thaise gewoonten/gebruiken/mentaliteit....

#14 Bericht door Herbergier » vrijdag 14 augustus 2015, 09:10

Nou Nick, dat spannender ben ik niet met je eens, zoals je weet woon ik vlak bij het race circuit van Buriram (loopafstand) en daar zijn elke week wel auto of motorraces, maar ik ben daar nog nooit naar een race wezen kijken, ik geef nl. niets om de racerij, ik moet er niet aan denken een hele dag of zelfs meerdere dagen op zo'n bloedheet circuit rond te brengen, morgenavond ga ik wel weer, op mijn seizoenkaart, naar het voetballen, duurt maar twee uurtjes en dat is voor mij spannend of ontspannend genoeg.

gr. Joost
Alles van waarde is weerloos.

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Aanpassen aan Thaise gewoonten/gebruiken/mentaliteit....

#15 Bericht door greenthaiway » vrijdag 14 augustus 2015, 09:36

Herbergier schreef:Ik vind het erg vervelend dat de meeste Thai, 's avonds als de zon net onder is en het begint te schemeren, zo lang mogelijk wacht met het aanklikken van hun auto/motorverlichting, je moet dan bij het oversteken van een weg goed uitkijken of er toevallig nog iets aankomt, men zegt wel eens dat de Thai bang zijn dat het bij hun elektriciteit rekening wordt bijgeschreven en soms denk ik dat dat niet zomaar een verhaaltje is maar werkelijkheid.
Ja, vreemde gewoonte is dat...
Wat zou erachter zitten?
Dat van die electriciteit rekening lijkt mij een broodje aap verhaal.
Lampje zo lang mogelijk mee laten gaan, dat zal het wel zijn.
Hier in The Philippines hetzelfde, de tegenhanger van de Tuktuk, Trycicle heten die hier, hebben regelmatig totaal geen verlichting aan...
Het zou doden schelen als men verplicht wordt gesteld om de verlichting altijd aan te hebben bij het rijden, ook overdag.

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”