Valkuilen bij het investeren als farang

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Valkuilen bij het investeren als farang

#1 Bericht door prajak » zondag 06 januari 2013, 01:15

Voor wie er iets aan heeft...

- Gebrek aan professionalisme: De meeste buitenlanders die een zaak opstarten in Thailand waren geen ondernemers in hun thuisland, doch werknemers. Zelfs een bierbar overnemen zonder kennis van zaken in die branche maakt je gedoemd te mislukken. Alleen al de vraag stellen 'welk de beste business is' om in Thailand te beginnen zegt al genoeg.

Een echte ondernemer heeft het terrein verkend, heeft kennis van zaken binnen de sector, kent de valkuilen en heeft in zijn entourage andere professionals, en dan nog is hij zich bewust van de risico's.

- Gebrek aan kapitaal: Wel geld voor de overname en wat startkapitaal maar bij de eerste tegenslag op droog zaad zitten.

- Gebrek aan fantasie: Men denkt dat enkel het openen van de zoveelste bar of massagesalon succesvol is omdat er zovele zijn...

- Het koloniale denkpatroon: Ervan uitgaan dat je slimmer bent dan de lokale bevolking omdat je een buitenlander bent is een van de meest voorkomende fouten. Vergeet nooit dat Thaise zakenlieden meer weten over zaken doen in Thailand dan jij ooit zal kunnen leren.

- Het bewezen business model (plan): Ervan uitgaande dat een business model dat succesvol was in andere Aziatische landen ook een succes in Thailand is, is een andere veel voorkomende fout die je veel geld kan kosten. Weet dat de Thaise markt atypisch is.

- Koppigaards, in Nederland zeg je stijfkoppen: Als advocaat en vrienden (Thaise en buitenlandse) je vertellen dat jouw business plan verkeerd is ingeschat, tracht naar hen te luisteren, ze hebben waarschijnlijk een punt.

- Een bedrijf opstarten in Thailand is goedkoop: Omdat je kan profiteren van een gunstige wisselkoers betekent het niet dat investeren in Thailand goedkoop en gemakkelijk is. Hou steeds voor ogen dat het de bedoeling is succesvol te zijn, steeds buitenlands geld blijven investeren (zelfs al geniet je van een voordelige koers) is niet de juiste instelling.

- Lees de kleine lettertjes: Een goed draaiende zaak wordt overgelaten voor 5.000.000 THB... enkele maanden later komt de landeigenaar aan de deur en vraagt 6.000.000 THB key money om de lease te hernieuwen ! Hetgeen meteen verklaart waarom de overname goedkoop was...

- Vertrouw niet steeds op een andere buitenlander: Het is niet omdat een buitenlander reeds jaren zaken doet in Thailand dat hij de ideale zakenpartner is.

- Know How: Weet waaraan je begint en ken jouw business. Succesvolle bedrijven in Thailand worden alle beheerd door professionals. Je wordt geen zakenman/vrouw op 1 dag, maak dat jezelf niet wijs.

- Locatie: kies voor de duurdere overname op een goede locatie dan de goedkope op een slechte...het is algemeen geweten toch zullen vele buitenlanders al dan niet onder druk van een vriend(in) hierbij hun gezond verstand verliezen.

- Besparen op advocatenkosten: Ja advocaten en andere professionele medewerkers (accountant) zijn duur, maar daar zijn redenen voor, ze bieden waardevolle betrouwbare adviezen.

- Hij die niet genoemd mag worden: corruptie is alom gekend, wat we echter niet gewoon zijn is een maandelijkse fee van bijvoorbeeld 10.000 THB te betalen voor de man-die-niet-genoemd-mag-worden...verzet je je hier tegen...mag je een kruis maken over je handel.

- Ik heb een work permit en ben safe: de lokale collega's staan breedlachend klaar om je over te dragen van zodra je ook maar iets doet dat voorbestemd is voor Thai...bye bye work permit en meestal ook visum.

- Heb ik wel een work permit nodig ? Voorbeeld: als je als zaakvoerder voor je bedrijf geldig kan tekenen bij de bank, woonachtig bent in Thailand al dan niet buiten de maatschappelijke zetel... kan je beter een werkvergunning hebben, zelfs al werk je niet in de zaak en als je geen salaris krijgt.



Wie in Thailand een business wil opstarten gaat best te rade bij een betrouwbaar bureau dat een uitgebreid business advisory-platform heeft, met inbegrip van juristen, business consulting, alsook boekhoudkundige en fiscale dienstverlening. Uiteraard kan je ook een vrouw huwen die al deze eigenschappen bezit.

Vele farang zijn dan ook gewoon minderheidsaandeelhouder zonder powers, wanen zich soms bedrijfsleider (director) doch hun mogelijkheden zijn kleiner dan die van een loopjongen en ze riskeren dagelijks tegen de lamp te lopen.

(Vrijwel letterlijk, in dank en met toestemming van ‘suikermanneke’ overgenomen uit thailandforum.be)

==

Noot van mij.

Deze lijst is natuurlijk niet volledig; het scala is onuitputtelijk. En men trapt natuurlijk niet in alle valkuilen tegelijk, toch ?

Deze websites staan elders in dit forum en ik neem ze maar over:

http://www.mkbthailand.com/
http://www.thailandtotaal.nl/investeren ... n-thailand

NieTan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 214
Lid geworden op: zondag 14 februari 2010, 17:19
Locatie: Utrecht- Koh Samui

Re: Valkuilen bij het investeren als farang

#2 Bericht door NieTan » maandag 07 januari 2013, 09:06

Een goede lijst! Maar een beetje ondernemer weet dit! Wat voorn onderneming heb jij?

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Valkuilen bij het investeren als farang

#3 Bericht door prajak » maandag 07 januari 2013, 09:36

Geen; ik ben met pensioen. Maar ik heb dit overgenomen van een ander Nederlandstalig forum, met toestemming uiteraard. En dat staat onder het artikel.

Een beetje ondernemer weet dit. Ja, maar past hij/zij het ook toe ? We hebben de laatste weken in een paar Nederlandstalige forums een voorbeeld gezien van hoe het niet moet.....

Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: Valkuilen bij het investeren als farang

#4 Bericht door Pieter » dinsdag 25 juni 2013, 05:02

Afbeelding

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

Gebruikersavatar
foppo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 560
Lid geworden op: zondag 09 juni 2013, 13:24
Locatie: WarinChamrap

Re: Valkuilen bij het investeren als farang

#5 Bericht door foppo » dinsdag 25 juni 2013, 14:57

NieTan schreef:Een goede lijst! Maar een beetje ondernemer weet dit!
Ik zag vorige week nog in het TV programma "Ik Vertrek" een Familie met kleine kinderen alles in Nederland achter zich verbranden en emigreren naar Spanje om daar een pensionbedrijf over te nemen zonder dat er uberhaubt een huurcontract was getekend!
En de verhuurder trok zich terug toen de Familie met verhuis auto en al voor de deur stond!
't kwam uiteindelijk nog een beetje goed maar tegen welke prijs?

Verder slechts een kleine toevoeging: zorg dat je de taal verstaat en spreekt, kunt lezen en schrijven.

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Valkuilen bij het investeren als farang

#6 Bericht door Henk Korat » dinsdag 25 juni 2013, 21:41

Juiste aanvulling. Helaas kennen weinig farang in Thailand de Thaise taal, maar laten alles over aan de Thaise vrouw. En dat gaat soms mis. :mrgreen: :mrgreen:
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Valkuilen bij het investeren als farang

#7 Bericht door Ben » woensdag 26 juni 2013, 12:52

Henk Korat schreef:Juiste aanvulling. Helaas kennen weinig farang in Thailand de Thaise taal, maar laten alles over aan de Thaise vrouw. En dat gaat soms mis. :mrgreen: :mrgreen:
Weinig last van .
Maar ik geef ze niet graag de kost die een vrouw hebben
die lezen en schrijven ook niet eens machtig zijn .

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Valkuilen bij het investeren als farang

#8 Bericht door Henk Korat » woensdag 26 juni 2013, 15:53

Ben schreef:
Henk Korat schreef:Juiste aanvulling. Helaas kennen weinig farang in Thailand de Thaise taal, maar laten alles over aan de Thaise vrouw. En dat gaat soms mis. :mrgreen: :mrgreen:
Weinig last van .
Maar ik geef ze niet graag de kost die een vrouw hebben
die lezen en schrijven ook niet eens machtig zijn .
Het analphabetisme in Thailand ligt onder de 10% van de bevolking en dat ligt dus in dezelfde grootte als het analphabetisme in Europa en Noord Amerika.

Bron: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... o_2009.JPG
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Valkuilen bij het investeren als farang

#9 Bericht door Ben » woensdag 26 juni 2013, 17:35

Henk Korat schreef:
Ben schreef:
Henk Korat schreef:Juiste aanvulling. Helaas kennen weinig farang in Thailand de Thaise taal, maar laten alles over aan de Thaise vrouw. En dat gaat soms mis. :mrgreen: :mrgreen:
Weinig last van .
Maar ik geef ze niet graag de kost die een vrouw hebben
die lezen en schrijven ook niet eens machtig zijn .
Het analphabetisme in Thailand ligt onder de 10% van de bevolking en dat ligt dus in dezelfde grootte als het analphabetisme in Europa en Noord Amerika.

Bron: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... o_2009.JPG
10% < 30 % kan ook 29 % het zijn Thaise gegevens :?:
Heel veel Thai kunnen niet het hele alfabet uit het hoofd op zeggen.
Het grote probleem is het begrijpend lezen (Semi analfabeet.)

Terug on topic .

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Valkuilen bij het investeren als farang

#10 Bericht door Henk Korat » woensdag 26 juni 2013, 17:44

Het alphabeth opzeggen in het Thai heb ik, na heel veel oefenen, ook moeite mee. Niet gek hoor, 44 klinkers en 15 medeklinkers.

Ik vermaak me met de spellingswedstrijden op televisie en verbaas me hoeveel kinderen, ook in mijn Thaise familie, foutloos kunnen spellen. Ik haal de k's, de t's de p's, etc. vaak door elkaar.

En als je goed kijkt overigens, ligt het percentage analphabetisme in Thailand niet tussen de 10% en 30%, maar onder de 10%.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Valkuilen bij het investeren als farang

#11 Bericht door Ben » woensdag 26 juni 2013, 19:47

Henk Korat schreef:Het alphabeth opzeggen in het Thai heb ik, na heel veel oefenen, ook moeite mee. Niet gek hoor, 44 klinkers en 15 medeklinkers.

Ik vermaak me met de spellingswedstrijden op televisie en verbaas me hoeveel kinderen, ook in mijn Thaise familie, foutloos kunnen spellen. Ik haal de k's, de t's de p's, etc. vaak door elkaar.

En als je goed kijkt overigens, ligt het percentage analphabetisme in Thailand niet tussen de 10% en 30%, maar onder de 10%.
10% on <30%
<

Kleiner dan 30% Het zijn vooral ouderen die marginaal zijn .
Niet gek hoor, 44 klinkers en 15 medeklinkers.
Het huidige alfabet telt 45 klinkers en 44 medeklinkers.

Populatie wordt geschat tussen 60.000.000 en 67.000.000.
waarvan zeker 6.5 % analfabeet is .

Thaise getallen zijn nooit correct en kunnen beter negatief dan positief bij gesteld worden.

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Valkuilen bij het investeren als farang

#12 Bericht door Henk Korat » woensdag 26 juni 2013, 21:06

De Thaise taal is niet je sterkste kant Ben. Lees maar even en constateer dan dat het 44 consenanten en 15 vowels zijn.

https://en.wikipedia.org/wiki/Thai_alphabet
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Valkuilen bij het investeren als farang

#13 Bericht door Ben » donderdag 27 juni 2013, 05:13

Henk Korat schreef:De Thaise taal is niet je sterkste kant Ben. Lees maar even en constateer dan dat het 44 consenanten en 15 vowels zijn.

https://en.wikipedia.org/wiki/Thai_alphabet


http://en.wiktionary.org/wiki/Appendix:Thai_alphabet

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”