Generator?

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1560
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Generator?

#1 Bericht door jomel17 » vrijdag 31 juli 2020, 15:03

In deze regentijd gebeurt het regelmatig dat de stroom hier in de isaan uitvalt, ik wil dus graag een generator kopen maar heb geen idee hoeveel ampere??
dat ding moet leveren.
Ik heb in de slaapkamer 1 aircon draaien en in de keuken vaatwasser, wasmachine en broodbak machine.
Iemand technisch genoeg om met deze info mij te vertellen wat ik moet kopen ?
หลงรัก

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1767
Lid geworden op: maandag 23 juli 2007, 22:14
Locatie: Nederland / Belgie / Thailand

Re: Generator?

#2 Bericht door Duiker » vrijdag 31 juli 2020, 18:46

Tel de vermogens van de genoemde apparaten eens bij elkaar op. En deel dat dan eens door 230. Dan heb je ongeveer de stroom die nodig is als alles tegelijk aanstaat.
Misschien moet je tijdens spanningsuitval niet alles tegelijk aan hebben willen staan.
Dus nu het sommetje nogmaals maken, maar dan met de apparaten die echte tegelijk aan moeten staan. Tel daarbij nog wat lampen bij.
Ik denk dat je tot de conclusie zal komen dat je toch een flinke generator nodig hebt.

Een voorraad brandstof is natuurlijk ook nodig.
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

Gebruikersavatar
sunbird
Expat
Expat
Berichten: 582
Lid geworden op: dinsdag 10 augustus 2010, 06:07
Locatie: Mahasarakham

Re: Generator?

#3 Bericht door sunbird » vrijdag 31 juli 2020, 23:17

Misschien kun je deze gebruiken, wij kochten hem in Mahasarakham voor 7000 bath
Goed voor fan,koelkast,tv maar niet voor AC
Afbeelding

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Generator?

#4 Bericht door wpdl » zaterdag 01 augustus 2020, 09:57

Een handig 'survive for an hour or two' ding sunbird zit jomel dan vele dagen zonder stroom vraag ik mij af ?
Wij hebben dat ook uiteraard die stroomuitval tijdens onweersbuien maar dat is nooit meer als een paar uur meestal niet meer als een uur.
De verkoper in speciaal zaken [agrarische sector] hier in de city zouden dat goed moeten weten hoeveel ampere?
Zal bij jouw toch ook wel mogelijk zijn.

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1560
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Generator?

#5 Bericht door jomel17 » zaterdag 01 augustus 2020, 13:41

Nee ik zit gelukkig niet dagen zonder stroom, maar idd tijdens onweer valt het uit en kan soms een paar uur duren voor we weer stroom krijgen
หลงรัก

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Generator?

#6 Bericht door wpdl » zaterdag 01 augustus 2020, 14:05

Gezien het groepje spullen dat je vermeldt dacht ik aan langere tijd.
vaatwasser, wasmachine en broodbak machine.
Heb het dit voorjaar twee keer mee mogen maken dat vooral het gebrek aan airco en verlichting snel tegen gaat staan.
De koelkast en vriezer red het wel voor vele uren en ja de rest, morgen een nieuwe dag nietwaar.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Generator?

#7 Bericht door jumbo » zondag 02 augustus 2020, 03:03

vraag hoeveel de bekabeling is die bij je naar binnen komt, normaliter 10 A, dacht ik, ben niet echt een techneut
Doe een kwaliteits investering, een still generator met 10 A capaciteit, kost wat geld
Maar dan heb je er echt plezier van
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: Generator?

#8 Bericht door godzilla » zondag 02 augustus 2020, 03:09

10 ampere is maar 2200wat, voor een airco en de rest een beetje krap.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Generator?

#9 Bericht door jumbo » zondag 02 augustus 2020, 03:21

godzilla schreef: zondag 02 augustus 2020, 03:09 10 ampere is maar 2200wat, voor een airco en de rest een beetje krap.
zoals gezegd, ik ben geen techneut,
Ik weet dat we 15 A hebben in Ayutthaya, 3 airco's en een compleet huishouden
en dat hebben we omhoog gebracht van de genoemde 10 A vanwege de toegevoegde airco's
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

sjeng
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 187
Lid geworden op: vrijdag 01 februari 2008, 16:51

Re: Generator?

#10 Bericht door sjeng » zondag 02 augustus 2020, 03:43

De door de fabrikant aangegeven amp en kw/h is de piekbelasting van het agregaat.
Voor een normaal verbruik/belasting heb je al vlug 4 a 5 Kw nodig.
Reden hiervoor is de piekbelasting die optreed als een pomp, comressor (koelkast, vriezer, airco) aanslaat dan heeft hij een piekvermogen nodig van 1,5 tot 2 maal het wattage. bv een pomp van 800 w heeft om op te starten 1200 tot 1500 w nodig.
Dus wil je storingsvrij van je agregaat genieten ga dan voor 5 KW/h die kan het aan zonder continue op vol vermogen te moeten draaien, dit komt ook de levensduur en het verbruik ten goede.
Bedenk wel dat een agregaat ook onderhoud nodig heeft, zoals olieverversen, dit wordt vaak vergeten.
Verder de technische aanpassing om het agregaat aan te sluiten op je huisnet is niet zonder risico. je kunt het niet zomaar op een willekeurig stopcontact inpluggen.
Mijn advies begin er niet aan steek liever een kaarsje op en wacht geduldig tot de storing weer voorbij is.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Generator?

#11 Bericht door jumbo » zondag 02 augustus 2020, 11:38

sjeng schreef: zondag 02 augustus 2020, 03:43 De door de fabrikant aangegeven amp en kw/h is de piekbelasting van het agregaat.
Voor een normaal verbruik/belasting heb je al vlug 4 a 5 Kw nodig.
Reden hiervoor is de piekbelasting die optreed als een pomp, comressor (koelkast, vriezer, airco) aanslaat dan heeft hij een piekvermogen nodig van 1,5 tot 2 maal het wattage. bv een pomp van 800 w heeft om op te starten 1200 tot 1500 w nodig.
Dus wil je storingsvrij van je agregaat genieten ga dan voor 5 KW/h die kan het aan zonder continue op vol vermogen te moeten draaien, dit komt ook de levensduur en het verbruik ten goede.
Bedenk wel dat een agregaat ook onderhoud nodig heeft, zoals olieverversen, dit wordt vaak vergeten.
Verder de technische aanpassing om het agregaat aan te sluiten op je huisnet is niet zonder risico. je kunt het niet zomaar op een willekeurig stopcontact inpluggen.
Mijn advies begin er niet aan steek liever een kaarsje op en wacht geduldig tot de storing weer voorbij is.
de kaarzen maken eea nog warmer :D :D
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
foppo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 560
Lid geworden op: zondag 09 juni 2013, 13:24
Locatie: WarinChamrap

Re: Generator?

#12 Bericht door foppo » zondag 02 augustus 2020, 12:25

Ik heb zo'n generator gekocht in 2016 omdat het hele dorp en omgeving getroffen was door een zware zomerstorm en de elektra uitviel.
De oorzaak was dat er op de hoogspanning een aantal bomen waren gevallen en de elektra masten als domino stenen over enkele honderden meters waren omgevallen.
En ons dorp was niet het enige dat was getroffen en ik realiseerde me toen dat het dagen zou duren voordat we weer stroom zouden krijgen.
Het heeft uiteindelijk 3 dagen geduurd voordat we weer elektra hadden.
We wonen in een buiten gebied en zijn niet aangesloten op een waterleiding. We pompen zelf water op in een 2000 liter tank en de druk op het hele water systeem gaat via een inversie pomp, elektrisch natuurlijk.
Dus geen stroom betekend automatisch geen douche, geen water uit de kraan en geen toilet doorspoelen.
En ook geen airco en dat bij een temperatuur van toen 38 graden en 's nachts nauwelijks lager in een slaapkamer zonder fan of airco.
Dan is de keus snel gemaakt temeer daar de stroom in de regen tijd vrijwel wekelijks uitvalt en soms voor meerdere uren.

Ik heb een generator van 5.5 kWatt met een piek van 7 kWatt gekocht..
Ik plug hem bij stroom uitval in een stopcontact achter de hoofdschakelaar die ik uiteraard eerst uitschakel. (ook de zonnepaneelkast schakel ik uit want dat is het enige ding wat gepolariseerd is aangesloten en ik nooit weet wat plus en min is wat uit die generator komt)
Dat stopcontact heb ik daarvoor speciaal in de aansluitkast buiten gemaakt.
Vervolgens heb ik in het hele huis en daarbuiten (tuinverlichting) weer licht en doet alles het weer, alleen natuurlijk geen afwas machine en hoofdairco's inschakelen.
Het is echt alleen voor verlichting, water, koel- en vrieskast en eventueel de tv en internet voor zover die lijn niet beschadigt is.
In de avond en nacht draaien er twee kleine slaapkamers airco's op.

Eén probleem: het ding maakt een kolere herrie, hij staat bij ons buiten in het waterhok en is s'nachts bijna niet te harden van het lawaai.
Bovendien moet je echt niet vergeten het ding tenminste éénmaal per maand een 20 minuten te laten draaien voor de accu enz. en inderdaad olie verversen doe ik éénmaal per jaar maar dat is eenvoudig te doen.

Toevallig gisteravond van 11 uur 'savonds tot 4 uur 's nachts stroomstoring gehad, we gingen toch al naar bed en vanwege een regenachtige dag geen extreme warmte in huis dus heb ik de generator niet aan gezet.
Maar het geeft me wel een prettig gevoel dat ik, zou het nodig zijn geweest, toch vanmorgen vroeg stroom zou hebben, maar gelukkig was de storing alweer verholpen.

Ik weet het niet precies meer maar ik geloof dat ik bij Globalhouse omgerekend zo'n 600 a 700 euro betaald heb en dat ding draait nu toch alweer 4 a 5 jaar.
En ik ben er toch, ondanks de kosten en het onderhoud, nog steeds blij mee want 2 a drie dagen zonder elektra is ook niks..

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1560
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Generator?

#13 Bericht door jomel17 » zondag 02 augustus 2020, 13:16

Bedankt Foppo, voor je uitgebreide toelichting, andere heren voor de berekening uiteraard ook bedankt.
หลงรัก

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”