Remigreren, hoe moet dat?

Post hier al je vragen voor het immigreren naar Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Remigreren, hoe moet dat?

#46 Bericht door wanadee » vrijdag 23 november 2018, 06:43

wpdelange schreef:Heb het op een site gelezen jumbo dat dat kon maar als je deze site voor waar aan mag nemen ligt het even anders OOK in een krimpgemeente.
Er hangen meerdere andere goedkeuringen aan vast zo te lezen.
In een krimp gemeente zoals je die bv vindt in friesland, groningen of limburg is veel leegloop waardoor er vaak geen wachtlijsten zijn om een huis te huren.
Dus informeer daarnaar op internet yerwijl je nog in thailand zit, huur een huis en schrijf je vervolgens in bij de gemeente.
Of huur tijdelijk een kamer ergens, die zijn er zat en schrijf je dan in bij de gemeente.
Ik heb verschillende kennissen waar ik me bij kan inschrijven mocht ik terug willen, zou ik alleen op papier doennen tijdelijk in een vakantiehuisje gaan zitten of zo. Dan heb je de tijd om op je gemakmietsvte huren of te kopen, evt in een andere gemeente dan waar je tijdelijk ingeschreven bent.
Kijkt mij niet zo moeilijk eerlijk gezegd.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Remigreren, hoe moet dat?

#47 Bericht door wpdl » vrijdag 23 november 2018, 07:21

Het zou zo maar kunnen dat je gelijk heb verbazing alom bij mij dan dat de meeste sites die je leest en algemene stappenplannen aangeven toch een andere indruk hebben.
Niet onoverkomelijk dat klopt.
Maar toch ook niet zo makkelijk als jij het over laat komen.
Ook niet een ieder wenst in de door jou genoemde provincies terecht komen en men geeft dus ook de problemen aan in andere provincies/steden als de door jou genoemde.

Zet er voor de rest ook een punt achter in het 'meedenken' in dit onderwerp.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Remigreren, hoe moet dat?

#48 Bericht door wanadee » vrijdag 23 november 2018, 08:02

wpdelange schreef:Het zou zo maar kunnen dat je gelijk heb verbazing alom bij mij dan dat de meeste sites die je leest en algemene stappenplannen aangeven toch een andere indruk hebben.
Niet onoverkomelijk dat klopt.
Maar toch ook niet zo makkelijk als jij het over laat komen.
Ook niet een ieder wenst in de door jou genoemde provincies terecht komen en men geeft dus ook de problemen aan in andere provincies/steden als de door jou genoemde.

Zet er voor de rest ook een punt achter in het 'meedenken' in dit onderwerp.
Als het doel is terug naar nederland dan is dat mi vrij simpel. Als je in het centrum van amsterdam wilt wonen wordt het lastiger maar dat geldt ook voor inwoners van amsterdam zelf. Als je eenmaal in friesland in een “krimpwoning” zit kun je je inschrijvennals woningzoekende bij de door jou gewenste woningcooperatie. En dan kom je net als ieder ander op de wachtlijst te staan en moet je geduld hebben om op jouw favoriete plekje te wonen. Dit laatste uiteraard niet als je genoeg geld hebt om te kopen of als je asielzoeker bent :crazy: Dan kun je gelijk aan de bak.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Remigreren, hoe moet dat?

#49 Bericht door ron » vrijdag 23 november 2018, 10:21

Lekker in Fryslân blijven hoor....... :thumbsup:

https://goo.gl/2xsTiv
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

janvanonderen
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 46
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2018, 06:15

Re: Remigreren, hoe moet dat?

#50 Bericht door janvanonderen » woensdag 26 december 2018, 10:30

Je kunt je in Nederland inschrijven op een briefadres. Dit tijdelijk in afwachting van een huurwoning. Gemeentes zijn verplicht je in te schrijven.
Onder tussen kun je zomers wonen in een caravan op elke camping en s,winters een paar maanden in Thailand.
Want zeg nou eerlijk....wie wil er s,winters in Nederland wonen? Ja, in juni als de nieuwe haring aan land komt natuurlijk wel.
De redenen om terug te keren naar Nederland zijn niet altijd verzekeringstechnisch ....heimwee naar familie of de bollenvelden. Kinderen en kleinkinderen enz...
Dat zijn de gevallen die ik ken in mijn omgeving.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Remigreren, hoe moet dat?

#51 Bericht door wpdl » woensdag 26 december 2018, 14:42

Het was mij onbekend deze mogelijkheid Jan

Linkje dan maar https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... nadres-heb

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Remigreren, hoe moet dat?

#52 Bericht door printen44 » woensdag 26 december 2018, 15:44

wpdelange schreef: woensdag 26 december 2018, 14:42 Het was mij onbekend deze mogelijkheid Jan

Linkje dan maar https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... nadres-heb
Een aantal gemeentes willen deze regeling niet. Je moet uitgebreid aantonen dat je niet op korte termijn een adres in Nederland kan krijgen. Voor mij was het een prima oplossing, maar de gemeente waar ik wilde gaan wonen, werkte niet mee met een briefadres. Volgens de woordvoerder van de betreffende gemeente zijn er redelijk veel gemeentes die een briefadres niet zien zitten.


Letterlijk werd tegen mij gezegd: "Als u in een opvangcentrum zit, dan kan er een briefadres van die instelling zijn, maar particulieren als briefadres, daar doen wij niet aan mee".

Overigens is het wel het proberen waard. Want er zijn gemeentes die wel een particuliere briefadres accepteren.

Overigens had ik binnen twee weken een prima woning, toen ik naar Nederland terugkeerde.


Over de terugkeer van mij naar Nederland, zal ik na de feestdagen een artikel in dit forum wijden. De reden van terugkeer en de wijze waarop de terugkeer is gegaan. Met alle meevallers, maar ook tegenvallers. [$) [$)


.

Gebruikersavatar
paknampo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 342
Lid geworden op: woensdag 03 april 2013, 12:42

Re: Remigreren, hoe moet dat?

#53 Bericht door paknampo » woensdag 26 december 2018, 17:19

Leuk, weer wat om naar uit te kijken :thumbsup:

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Remigreren, hoe moet dat?

#54 Bericht door wanadee » donderdag 27 december 2018, 01:31

printen44 schreef: woensdag 26 december 2018, 15:44
wpdelange schreef: woensdag 26 december 2018, 14:42 Het was mij onbekend deze mogelijkheid Jan

Linkje dan maar https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... nadres-heb
Een aantal gemeentes willen deze regeling niet. Je moet uitgebreid aantonen dat je niet op korte termijn een adres in Nederland kan krijgen. Voor mij was het een prima oplossing, maar de gemeente waar ik wilde gaan wonen, werkte niet mee met een briefadres. Volgens de woordvoerder van de betreffende gemeente zijn er redelijk veel gemeentes die een briefadres niet zien zitten.




.
Klopt, toen ik dit jaar mijn huis verkocht wilde ik ook eerst eennbriefadres hebben en officieel per 1 januari overgaan. Leek me makkelijker met belasting ed.
Heb bij drie gemeents waar ik vrienden heb georobeerd met de redenndat ik mijn hus verkocht had maar nog geen nieuwe woning had. Alle drie weigerden met de reden dat er te veel misbruik van gemaakt werd.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Remigreren, hoe moet dat?

#55 Bericht door printen44 » woensdag 02 januari 2019, 16:21

Hier is het beloofde uitgebreid bericht over mijn terugkeer naar Nederland:

13 jaar woonde ik in Thailand. Na redelijk wat vakanties besloot ik, als ik met de VUT ging, dat ik in Thailand wilde gaan wonen. Niet in de grote steden, maar op het platteland. Geen Thaise vriendin of geen Thaise vriend, waarmee ik zou samenwonen. Gewoon als vrijgezel, een verstokte vrijgezel, dat wel.

Ik had mijn huis in Nederland verkocht, met redelijke wat winst, woonde een paar maanden in een kamer en vertrok in augustus 2005 naar Thailand.

In juni was ik al een paar weken in Ngao, het dorpje waar ik zou gaan wonen. Een mooi echt Thais huis huurde ik. ¾ van het huis was van hout en ik had een grote tuin erbij. Ik ging 2km van het dorp Ngao wonen in Ban Pong, een gehucht. Er woonde ook een Nederlander die met een Thaise vrouw was getrouwd. Hij werd een van mijn beste vrienden in Thailand. Helaas is hij enkele jaren geleden overleden.

Ngao lag in de provincie Lampang, 80km van de stad Lampang. 53 km naar het noorden lag Phayao, de stad aan het grootste natuurlijke meer van Thailand.

Doordat ik mijn huis in Nederland met goede winst had verkocht, kon ik in Thailand mijn Thais huis mooi inrichten, een auto kopen en vooral de eerste vier jaar trok ik regelmatig Thailand door, soms met een Nederlandse vriend. Ik fungeerde als chauffeur. Ook leerde ik een Thaise monnik kennen en die reed ik met mijn auto door heel Thailand. Sliep in tempels, leerde veel in die jaren.

Ik was die jaren verzekerd bij een Engelse verzekeringsmaatschappij. De zorgverzekering.

Na 5 jaar wonen in Ngao, vertrok ik naar Hang Dong, 14km buiten Chiang Mai. De reden was eenvoudig. Ngao had een klein ziekenhuis en de dichtstbijzijnde ziekenhuis was in Phayao, 53km van mijn huis. Zou er iets gebeuren met mij, was de rit naar een ziekenhuis door een ambulance te ver.

Ik verhuisde dus naar Hang Dong. Een mooie plaats vlakbij Chiang Mai, de Roos van het Noorden.

Had daar ook een mooi huis, in een Moo Baan met uitzicht op Doi Suthep en rijstvelden vlakbij.

Ik verzekerde mij bij een Franse zorgverzekering via Matthieu in Hua Hin. Een prima zorgverzekering.

Woonde prima in Hang Dong. Familie en vrienden kwamen mij vaak opzoeken vanuit Nederland en Namibia.

Donkere wolken kwamen echter aanwaaien. Wanneer je 70 jaar en ouder bent, zijn de premies voor een goede private zorgverzekering bijna niet meer te betalen. Ik heb glaucoom in mijn ogen en de oogdruppels en drie maal “eye-vison control” in het ziekenhuis per jaar koste mij ruim 1000 euro en werd niet verzekerd.

Omdat mijn bedrijfspensioen al jaren geen verhoging uitkeerde, kreeg ik in princiep elk jaar minder te besteden. En ook Thailand werden de prijzen hoger.

Ook was Immigration in Chiang Mai niet al te best. Elk jaar kwamen er weer regelingen bij. Ik was genoodzaakt om een “Visa-agency” in te schakelen, om mijn visum in redelijke tijd te verkrijgen. Het was niet de reden om terug te keren, maar het kwam er wel bij.

Naar mijn mening was terugkeer naar Nederland de enige goede oplossing. De zorgverzekering is te
betalen en vrijwel alle medische zorg is verzekerd. Dat in 2015 loonheffing op AOW en ABP werd toegepast als buitenlandse belastingplichtige, was ook een reden voor re-emigratie.

Dat zo'n beslissing niet op een achternamiddag genomen werd, is uiteraard niet van toepassing. Anderhalf jaar worstelde ik wat ik zou doen. Informatie bekeken op internet, veel met vrienden en familie gesproken over de voor- en nadelen van remigratie en halverwege 2017 hakte ik de knoop door. Ik ging terug naar Nederland.

Ik hou er van, dat zaken vroegtijdig geregeld moeten worden. Ad hoc beslissingen zijn mij vreemd.

Ik ging vijf weken naar Nederland om zaken hier te regelen. Half januari tot 25 februari 2018 was ik in Nederland.

Een goede vriendin van mij, ik kende haar van Thailand, woonde in Sneek en daar kon ik die vijf weken verblijven. Al in 2017 schreef ik mij in bij diverse woningcooperaties en internetwoningverhuurders. Haar adres kon ik daar opgeven als contactpersoon.

Ik had geluk dat naast haar, een mooi herenhuis werd opgeknapt en in vijf appartementen werd verbouwd, Het appartement aan de achterzijde kon ik huren. Mijn vriendin werd dus ook mijn buurvrouw.

Het appartement is op de begane grond met een grote achtertuin. Ik woon er prima. De dag dat ik het huurcontract tekende, schreef ik mij in de gemeente waar Sneek bij hoort. Toen via internet de zorgverzekering geregeld, de verzekeringen geregeld, KPN werd mij provider voor internet en TV.

Dus zoveel mogelijk geregeld. Vrijwel alles kon per internet geregeld worden. Ook liet ik mijn Nederlands rijbewijs, die verlopen was, weer tot leven komen. Alles via de gemeente.

Ik kreeg ook heel vlot een huisarts in de buurt en dat is een verademing. Je kan alles achter de PC regelen. Ook de afspraken met het ziekenhuis voor je glaucoom.

Eind februari keerde ik weer terug naar Thailand, regelde daar alle zaken, verkocht mijn auto, zegde de huur op en op 25 maart 2018 vertrok ik voorgoed naar Nederland.

Ik woon naar mijn zin in Nederland. Heimwee naar Thailand heb ik (nog) niet. Zaken zijn hier goed geregeld. Woon in de binnenstad, dus alles is vrijwel op loopafstand te doen.

Uiteraard is niet alles koek en ei. Prive huren kost veel. Energie, stroom en gas, is aanmerkelijk duurder dan in Thailand. Ik sta ingeschreven voor een 55+ appartement. Zal daar wel een plekje voor vinden.

Boodschappen, de dagelijkse, zijn ongeveer even duur als in Thailand. Ik moet er wel bij zeggen dat ik, zowel in Ngao als in Hang Dong, voor Thaise begrippen wat dure boodschappen deed. Half Thais en half buitenlands, zou ik maar zeggen.

Autorijden is hier ook aanmerkelijk duurder. Ik heb een OV-kaart op naam, dus kan ik met de trein en bus overal komen. Ik maak daar weinig gebruik van, want ik kan de auto van mijn vriendin gebruiken, als het nodig is.

Maar je hebt hier geen zorgen over je medische kant. In Thailand was je bang om ziek te worden. Want het kost een kapitaal als je echt ziek werd. Ik had mijn verzekering drie jaar eerder opgezegd omdat het niet te betalen was.

Die onzekerheid is weggevallen. Ik ben 74 jaar, dus kan er altijd wat gebeuren.


Mijn advies voor diegene die terug wil keren naar Nederland is:

Neem geen overhaaste beslissing. Praat met familie en vrienden erover.

Ga een paar weken naar Nederland om zaken daar te regelen, maar ook om te kijken of het de moeite waard is om terug te gaan.

Schrijf je in bij woningcooperaties. Dat kan, ook als je in het buitenland woon. Indien je vastbesloten bent om naar Nederland terug te keren, laat familie en vrienden bij die woningcooperaties langs gaan. Informeer ook zelf, via internet, wat de mogelijkheden zijn,

Schrijf je zo snel mogelijk in bij een gemeente. Dan kan je alle verdere zaken goed regelen. Je hebt daarvoor wel eerste een woning of een adres voor nodig.

Ik verwacht op termijn dat er wel Nederlanders in Thailand, terug gaan. Zeker nu de belastingen hun pond vlees opeisen. Bedrijfspensioenen gaan nauwelijks vooruit en nu is de AOW en overheidspensioenen aan de beurt. Inkomensverlies is redelijk groot

Mocht er nog vragen zijn, ik lees ze wel. Ik zal ze zo goed als mogelijk beantwoorden.
Laatst gewijzigd door printen44 op woensdag 02 januari 2019, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Remigreren, hoe moet dat?

#56 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 02 januari 2019, 16:35

Goeie toelichting, Printen, dan kan ik het kort houden.

Het verhuistraject

Dat heb ik in Thailand geregeld; me ingeschreven tot ik na 3 maanden bovenaan stond voor het huis waar ik nu woon. In NL na bezoek aan de verhuurder en het huis, gesprek met de vertrekkende huurster en de opzichter van de bouwvereniging was het gebakken. Terug naar Thailand.

Tien dagen later met een enkeltje naar NL; mijn vrouw/partner boos dat ik zo snel ging, mijn pleegzoon in de wolken want die zag de Honda op zich af komen...... De Honda is nu van mijn partner.

Op 30 april tekende ik het huurcontract en ging ik me bij de gemeente melden maar ik kon niet worden ingeschreven; mijn gegevens zaten 16 jaar in het register van niet-ingezetenen en dat losmaken kost een paar dagen. Maar met mijn huurcontract kon ik wel de zorgpolis sluiten en de andere verzekeringen die je nodig hebt.

Die zorgpolis is reden nummer 1 om te verhuizen; ik ben door mijn medisch verleden niet verzekerbaar sinds 31-12-2005 toen NL mijn ziektekostenpolis liet vervallen door de nieuwe wetgeving (de zorgverzekeringswet).

Mijn huis. Tussenwoning met achtertuin en uitgang naar de straat; voortuin aan het park, boven een kamer en de cv, beneden voor- en achterkamer, hal, wc, meterkast, keuken, badkamer en berging met deur naar de tuin. Voor 500 e/maand.

Vloer- en raambedekking, wit- en bruingoed, meubels en klein spul gekocht en ik woonde! Nutsbedrijven, KPN, BEN, alles gaat via internet; vervoermiddel gekocht en verzekerd.

Maar ik liep tegen twee postadressen aan uit mijn Thailandtijd en dat gaf vertraging: de belastingdienst en de RDW stonden op het adres van broer; dat moest ik eerst wijzigen en dat moet in deze moderne tijd nog gewoon per brief.....

Het Friese land

Vlak land, veel water, veel wind en nu aan de koude kant maar alles went. In de buurt huisarts+apotheek, haar- en nagelknipster, fysio en fitness, supermarkt/postkantoor en die supermarkt bezorgt gratis aan huis.

Rust alom al trof ik op een zondagmorgen twee keurig geklede heren, in pak, aan de deur. 'Jezus is ook voor u gestorven' was hun boodschap en ik heb ze verzocht mijn grote dank daarvoor over te brengen. Ik heb ze daarna verteld dat er aan mij echt niks meer te bekeren valt waarna de 'getuigen', want dat waren het, de kuierlatten namen. In Thailand heb ik in 26 jaar een keer een 'getuige' aan de deur gehad en ook die was snel weg.....

Daarna terug naar Thailand om het huis over te dragen. Het huis is nu geheel van de familie en dat spaart een hoop kosten en stempels als ik er niet meer ben.

Ik woon nu in NL en probeer 6 maanden te overwinteren in Thailand. Wij hebben feitelijk een LAT-relatie als ik in NL ben en contact loopt via Skype en messenger.

Formele dingen

Uitschrijven uit Thailand hoeft niet; je kunt de Immigration vertellen dat je gaat maar ze reageren alleen op jouw vertrek en dat krijgen ze van de Immigration op de luchthavens wel door. Ik had uiteraard een re-entry.

Mijn Thaise banktegoeden zijn deels naar NL geboekt, dat kost tien minuten aan de balie en 48 uur naar NL. Formaliteiten bleken niet vereist in de bank al nemen ze het bankboekje in als je de rekening opzegt en daarom moet je kopietjes hebben want je moet in NL belastingaangifte doen na terugkeer.

Klein goed uit Thailand heb ik met de Thaise post (met vrachtbrief) naar NL gezonden; surfacepost ofwel zeepost en dat duurt twee tot drie maanden. Er zaten vier toetsenborden in 'qwerty en Thais' want ik type ook Thaise teksten. Voor de kosten per pakket (max 20 kilo) luchtpost, SAL of zeepost kijk hier: http://northernthailand.com/cm/governme ... RFACE.html

Onnodig te zeggen dat alle dozen netjes zijn aangekomen al is de communicatie met PostNL niet optimaal gebleken.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Remigreren, hoe moet dat?

#57 Bericht door printen44 » woensdag 02 januari 2019, 16:43

Terugkeer moet 25 maart 2018 zijn i.p.v. 25 maart 2016. Zetduiveltje.. [$)

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Remigreren, hoe moet dat?

#58 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 02 januari 2019, 16:53

printen44 schreef: woensdag 02 januari 2019, 16:43 Terugkeer moet 25 maart 2018 zijn i.p.v. 25 maart 2016. Zetduiveltje.. [$)
Kees, dat kun je in de tekst wijzigen met het pennetje naast jouw naam, rechts-boven.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Remigreren, hoe moet dat?

#59 Bericht door stevenl » woensdag 02 januari 2019, 16:55

Beide heren bedankt, uitvoerige en goede informatie.

Gebruikersavatar
De Beweerder
Expat
Expat
Berichten: 1737
Lid geworden op: dinsdag 25 oktober 2005, 22:57
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Remigreren, hoe moet dat?

#60 Bericht door De Beweerder » donderdag 03 januari 2019, 01:28

stevenl schreef:Beide heren bedankt, uitvoerige en goede informatie.
Hier sluit ik mij bij aan, hartelijk dank!
A millionaire in free time, can not save time only use ;)

Plaats reactie

Terug naar “Immigreren naar Nederland”