Visa op uitnodiging?

Post hier al je vragen voor Visa voor Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Imperium
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 51
Lid geworden op: zondag 23 maart 2014, 13:50

Visa op uitnodiging?

#1 Bericht door Imperium » zaterdag 08 augustus 2015, 06:02

Ik las ergens dat het mogelijk is een Thai officieel uit te nodigen en dat hij zo een visum kan krijgen voor Nederland.
Je moet dan wel formeel borg staan.
Iemand bekend hiermee, en hoe je dit aanvraagt?

Of anders: wat is de meest makkelijke methode om een tijdelijk vakantie visum aan te vragen voor een Thaise vriend? Wat zijn de criteria voor toekenning?

Alvast bedankt.

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1560
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Visa op uitnodiging?

#2 Bericht door jomel17 » zaterdag 08 augustus 2015, 21:30

Kijk op de website van de IND, daar staat alles wat je wil weten
หลงรัก

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Visa op uitnodiging?

#3 Bericht door ron » zondag 09 augustus 2015, 02:39

Google:IND formulier uitnodiging

Kan je een formulier downloaden en zie je gelijk wat nodig is.

Ron.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Visa op uitnodiging?

#4 Bericht door stevenl » maandag 10 augustus 2015, 08:27

Wat er niet bijstaat is hoe het formulier in te vullen en welke bescheiden helpen.

Het komt er eigenlijk op neer: de angst is dat de bezoeker in Nederland blijft, dus probeer aan te tonen dat deze weer teruggaat. Dat betekent binding met Tjhailand aantonen: werk, ander inkomen daar, grondbezit, kinderen, etc.

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Visa op uitnodiging?

#5 Bericht door Jeanette » maandag 10 augustus 2015, 11:38

En doordat jij garant staat bewijs je dat jij die angst dat jou bezoeker blijf/onderduikt niet hebt.
In feite gok jij voor €10.000 per jaar dat hij na 6 weken weer terug naar Thailand gaat.

Je zegt in een ander draadje dat je het discriminatie vind dat voor mannen met een gekochte vriendin het eenvoudiger is om haar uit te nodigen dan voor mannen met een gekochte vriend.
Zegt dat wat over jullie relatie?

En een jaar geleden ...
Imperium schreef:We gaan dit jaar voor het eerst naar Thailand en wegens de goede verhalen willen we naar Pattaya voor de gay scene aldaar.
Nu is onze vraag: we landen op Bangkok. Hoe kunnen we het best van het vliegveld van Bangkok naar Pattaya gaan. Trein? Bus? Taxi?

Iemand tips? Alvast bedankt.
Als ik de Thaise moeder van jou gast was zou ik toch ook even wat veiligheden ingebouwd willen zien. :o

:?

Imperium
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 51
Lid geworden op: zondag 23 maart 2014, 13:50

Re: Visa op uitnodiging?

#6 Bericht door Imperium » maandag 10 augustus 2015, 11:57

Jeanette schreef:En doordat jij garant staat bewijs je dat jij die angst dat jou bezoeker blijf/onderduikt niet hebt.
In feite gok jij voor €10.000 per jaar dat hij na 6 weken weer terug naar Thailand gaat.
Maar die 10.000 eur is toch puur theoretisch? Wat kost een mens het meest in zijn leven? Antwoord: Een onverhoopte ziekenhuis opname. Dat dekt de verzekering.
Wat zou me nu 10.000 eur per jaar kunnen kosten? Een terugticket is maar een paar honderd euro.

Ik vind je overigens zwaar discriminerend. Omdat ik gay ben en een jonge vriend naar Nederland wil halen heb je er een probleem mee, moeten zijn ouders opletten? Waarom? Die gast is 21. Maar al die 50 jarige mannen die met een 21 jarige vrouw terugkomen zeg je daar ook dat haar ouders moeten oppassen? Ik vind je discriminerend. En mijn vriend van vorig jaar is mijn vriend niet meer. Duidelijk?

hanshu

Re: Visa op uitnodiging?

#7 Bericht door hanshu » maandag 10 augustus 2015, 12:19

Je maakt een denkfout Imperium....wanneer jij garant staat worden alle kosten voor de samenleving die hij maakt op jou verhaald. Of denk je dat je alleen garant staat voor een vliegticket terug?
Het is al enige malen geprobeerd duidelijk te maken: de IND wil graag zekerheid dat hij terug gaat zoals:achterblijvend kind, huis, grond ed Als je dat niet kunt tonen kun je ze niet overtuigen van de terugkeer en krijg je geen visum. Zo simpel is dat.

Imperium
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 51
Lid geworden op: zondag 23 maart 2014, 13:50

Re: Visa op uitnodiging?

#8 Bericht door Imperium » maandag 10 augustus 2015, 12:35

hanshu schreef:Je maakt een denkfout Imperium....wanneer jij garant staat worden alle kosten voor de samenleving die hij maakt op jou verhaald. Of denk je dat je alleen garant staat voor een vliegticket terug?
Het is al enige malen geprobeerd duidelijk te maken: de IND wil graag zekerheid dat hij terug gaat zoals:achterblijvend kind, huis, grond ed Als je dat niet kunt tonen kun je ze niet overtuigen van de terugkeer en krijg je geen visum. Zo simpel is dat.
Ja, maar ik probeer te begrijpen wat die kosten op de samenleving kunnen zijn. Ik kom niet verder dan ziekenhuisopname. En dat doet de verzekering.
Noem eens wat voorbeelden? Ik betaal zijn eten wel als hij hier is.

hanshu

Re: Visa op uitnodiging?

#9 Bericht door hanshu » maandag 10 augustus 2015, 13:04

Vanaf een parkeerbon en alles erger....zal niet zo'n punt zijn zolang jullie samenzijn maar als hij er vandoor gaat heb je big problem.

Imperium
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 51
Lid geworden op: zondag 23 maart 2014, 13:50

Re: Visa op uitnodiging?

#10 Bericht door Imperium » maandag 10 augustus 2015, 13:15

hanshu schreef:Vanaf een parkeerbon en alles erger....zal niet zo'n punt zijn zolang jullie samenzijn maar als hij er vandoor gaat heb je big problem.
Stel hij ontmoet iemand anders en gaat er vandoor na 2 maanden, dan heb ik een probleem? Dan meld ik dat toch meteen aan de politie.
Dan vervalt mijn verantwoordelijkheid. Die ander met wie hij er vandoor gaat heeft een probleem. Die neemt dan een illegaal op. Want zodra hij ervandoor gaat wordt zijn status illegaal, zeker als zijn visum verlopen is. Degene met wie hij er vandoor gaat heeft een probleem en ik zal alle kosten die de staat op mij verhaalt op die persoon verhalen. Die persoon brengt mij schade toe.

Dus ik zie het probleem niet. Is hier jurisprudentie over? Zal toch heus wel eens gebeurt zijn dat een Thaise er na aankomst na 1 maand met een andere Nederlander vandoor ging. Wat zegt de jurisprudentie?

Gebruikersavatar
Rens
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 209
Lid geworden op: dinsdag 03 februari 2015, 17:06

Re: Visa op uitnodiging?

#11 Bericht door Rens » maandag 10 augustus 2015, 13:20

Ik (ondergetekende) verklaar hierbij garant te staan voor de betaling van de kosten van het verblijf, de medische verzorging en de repatriëring die worden veroorzaakt door onder 4. genoemde persoon en dit gedurende een periode van 5 jaar of zoveel korter als het verblijf van de vreemdeling duurt, te rekenen vanaf de binnenkomst van die persoon op het Schengengrondgebied, tot een maximum van €10.000 per jaar, voor zover deze kosten anders ten laste zouden komen van de Staat en/of openbare lichamen. De garantstelling eindigt als op afdoende wijze kan worden aangetoond dat de onder 4. genoemde persoon de Schengenruimte heeft verlaten (te denken aan een uitreisstempel aangebracht door een Schengenstaat of inreisstempel aangebracht door een met de grenscontrole belaste overheid in het land van herkomst)

https://www.ind.nl/documents/1310.pdf

Deze tekst staat op het " Bewijs van garantstelling en/of particuliere logiesverstrekking" formulier wat je tekent. Je kan dus aansprakelijk worden gesteld voor een periode van 5 jaar met een maximum van 10.000/jaar wat een totaal is van E 50.000 over de hele periode.
Als je kan aantonen dat de persoon het Schengengebied heeft verlaten dan vervalt het garant staan, gaat de persoon echter naar bijvoorbeeld Spanje dan ben je nog steeds verantwoordelijk. De persoon bevindt zich nog steeds in het Schengengebied.

Je gast zal een ziektekostenverzekering moeten hebben voor de duur van het verblijf, gaat je gast niet terug dan verloopt de ziektekosten verzekering, je bent dan daar aansprakelijk voor om maar een voorbeeld te geven. Je gast breekt een been en.....tel uit je winst.

Je verantwoordelijkheid vervalt pas als afdoende aangetoond kan worden dat je gast het Schengengebied heeft verlaten, niet door het bij de politie te melden zoals je suggereert.

Imperium
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 51
Lid geworden op: zondag 23 maart 2014, 13:50

Re: Visa op uitnodiging?

#12 Bericht door Imperium » maandag 10 augustus 2015, 13:24

Rens schreef:Ik (ondergetekende) verklaar hierbij garant te staan voor de betaling van de kosten van het verblijf, de medische verzorging en de repatriëring die worden veroorzaakt door onder 4. genoemde persoon en dit gedurende een periode van 5 jaar of zoveel korter als het verblijf van de vreemdeling duurt, te rekenen vanaf de binnenkomst van die persoon op het Schengengrondgebied, tot een maximum van €10.000 per jaar, voor zover deze kosten anders ten laste zouden komen van de Staat en/of openbare lichamen. De garantstelling eindigt als op afdoende wijze kan worden aangetoond dat de onder 4. genoemde persoon de Schengenruimte heeft verlaten (te denken aan een uitreisstempel aangebracht door een Schengenstaat of inreisstempel aangebracht door een met de grenscontrole belaste overheid in het land van herkomst)

https://www.ind.nl/documents/1310.pdf

Deze tekst staat op het " Bewijs van garantstelling en/of particuliere logiesverstrekking" formulier wat je tekent. Je kan dus aansprakelijk worden gesteld voor een periode van 5 jaar met een maximum van 10.000/jaar wat een totaal is van E 50.000 over de hele periode.
Als je kan aantonen dat de persoon het Schengengebied heeft verlaten dan vervalt het garant staan, gaat de persoon echter naar bijvoorbeeld Spanje dan ben je nog steeds verantwoordelijk. De persoon bevindt zich nog steeds in het Schengengebied.

Je gast zal een ziektekostenverzekering moeten hebben voor de duur van het verblijf, gaat je gast niet terug dan verloopt de ziektekosten verzekering, je bent dan daar aansprakelijk voor om maar een voorbeeld te geven. Je gast breekt een been en.....tel uit je winst.

Je verantwoordelijkheid vervalt pas als afdoende aangetoond kan worden dat je gast het Schengengebied heeft verlaten, niet door het bij de politie te melden zoals je suggereert.
Maar dan neemt toch elke Nederlander een risico. Niemand kan toch 100% uitsluiten dat zijn Thaise vriendin na 1 maand hier er niet met Kees Jansen vandoor gaat? En onvindbaar wordt? Dus ál die Nederlanders die garant staan nemen een risico, en niemand kan inschatten hoe groot dat is. Ben jij 100% zeker dat je vrouw niet vreemd gaat? Dus hoe kun je 100% inschatten dat degene die je uitnodigt bij je blijft gedurende de visum periode? Kun je niet. Mag ik dus concluderen dat 99% van de mannen die garant staan 50.000 eur op hun spaarekening hebben staan? Want ook al is de kans 1%, dan gaat het bij 1 op de 100 mannen fout. Er moet dus jurisprudentie zijn. Kan me niet voorstellen dat je mag dokken als je bij de politie meldt dat de persoon er vandoor is. Ik kan me wel voorstellen dat je verantwoordelijk en dus aansprakelijk bent als hij bij je is en een parkeerbon krijgt bijv. Ja, dan geldt de garantstelling. Maar hoe kan dit gelden als hij ervandoor gaat?
Laatst gewijzigd door Imperium op maandag 10 augustus 2015, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.

hanshu

Re: Visa op uitnodiging?

#13 Bericht door hanshu » maandag 10 augustus 2015, 13:27

Degene die het formulier heeft ondertekend is verantwoordelijk. U dus.....

Imperium
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 51
Lid geworden op: zondag 23 maart 2014, 13:50

Re: Visa op uitnodiging?

#14 Bericht door Imperium » maandag 10 augustus 2015, 13:28

hanshu schreef:Degene die het formulier heeft ondertekend is verantwoordelijk. U dus.....
Dan nemen toch heel wat mensen een gigantisch risico. Want je kunt niet 100% zeker weten dat ze er niet vandoor gaat. 1% betekent nog altijd dat het vaak misgaat elk jaar in Nederland.
Zitten dus nu duizenden mannen 10.000 eur per jaar te betalen hierdoor? Ik geloof er niks van.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Visa op uitnodiging?

#15 Bericht door Ben » maandag 10 augustus 2015, 13:29

Imperium schreef:
hanshu schreef:Vanaf een parkeerbon en alles erger....zal niet zo'n punt zijn zolang jullie samenzijn maar als hij er vandoor gaat heb je big problem.
Stel hij ontmoet iemand anders en gaat er vandoor na 2 maanden, dan heb ik een probleem? Dan meld ik dat toch meteen aan de politie.
Dan vervalt mijn verantwoordelijkheid. Die ander met wie hij er vandoor gaat heeft een probleem. Die neemt dan een illegaal op. Want zodra hij ervandoor gaat wordt zijn status illegaal, zeker als zijn visum verlopen is. Degene met wie hij er vandoor gaat heeft een probleem en ik zal alle kosten die de staat op mij verhaalt op die persoon verhalen. Die persoon brengt mij schade toe.

Dus ik zie het probleem niet. Is hier jurisprudentie over? Zal toch heus wel eens gebeurt zijn dat een Thaise er na aankomst na 1 maand met een andere Nederlander vandoor ging. Wat zegt de jurisprudentie?

:cheesy:

Plaats reactie

Terug naar “Visa Nederland”