Verlenging visum kort verblijf

Post hier al je vragen voor Visa voor Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Verlenging visum kort verblijf

#1 Bericht door KhunSugar » zondag 06 juli 2014, 18:56

Op onderstaande link lees je de regelgeving desbetreffend in BE
https://dofi.ibz.be/sites/dvzoe/NL/Gids ... engen.aspx

Uit dubbel gecheckte bron weet ik met 200% zekerheid dat reeds verschillende Thaise kort-verfblijvers in Zweden hun visum van 90 dagen wisten te verlengen met nog is 90 dagen daar waar men normaliter maar maximum 90/180 in de schengenzone mag verblijven.

Ik vraag mij nu af of hier ervaringsdeskundigen zijn die mij kunnen vertellen hoe de Nederlandse overheid hiermee omgaat. Al te dikwijls lees ik Europese richtlijnen desaangaande en merk ik dat de lidstaten er hun eigen procedure op nahouden.
In BE moet je heeeeeeel goede redenen hebben willen ze een verlenging toestaan, in Zweden lijkt het eerder gebruikelijk te ziin.
Wat met NL ?

KS. [|)

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Verlenging visum kort verblijf

#2 Bericht door Jim » maandag 14 juli 2014, 09:52

in zweden zijn de immigratieregels veel relaxter dan in nederland..
hier heb je geen kans, tenzij je verkreukeld in een ziekenhuis ligt en niet vervoerd mag worden.
KhunSugar schreef: Al te dikwijls lees ik Europese richtlijnen
europese richtlijnen gelden alleen voor europese burgers, niet voor non-europese vakantiegangers.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Donnie
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 47
Lid geworden op: vrijdag 30 mei 2014, 12:50

Re: Verlenging visum kort verblijf

#3 Bericht door Donnie » dinsdag 07 oktober 2014, 21:38

Jim schreef:in zweden zijn de immigratieregels veel relaxter dan in nederland..
hier heb je geen kans, tenzij je verkreukeld in een ziekenhuis ligt en niet vervoerd mag worden.
KhunSugar schreef: Al te dikwijls lees ik Europese richtlijnen
europese richtlijnen gelden alleen voor europese burgers, niet voor non-europese vakantiegangers.
Dat is wel wat kort door de bocht hoor. Zo zijn de Schengen visum regels voor kort verblijf, het wel bekende "toeristen visum" vastgelegd in EU Richtlijn 810/2009/EG, ook bekend als de Schengen Visum Code of titels die daar op lijken.

Volgens die richtlijnen is een visum kort verblijf maximaal 90 dagen. Maar de Zweden geven ook weer makkelijk visa af voor langer verblijf (seizoensarbeid etc.), ik ken de Zweden niet maar k vermoed dus dat ze het C (max. 90 dagen) visum om zetten naar iets wat langer verblijf mogelijk maakt. Eventjes verder reizen naar andere Schengen landen zou ik na dag 90 niet doen, De Noren of Denen zullen die persoon niet zomaar door laten (vrees een enkeltje thuisland of terugsturen naar Zweden).

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Verlenging visum kort verblijf

#4 Bericht door pjotter » woensdag 15 oktober 2014, 08:43

EEN EU ? Ook Noorwegen heeft wat afwijkende regeltjes. Ik ken iemand en die had een "Mariage Visa". Met dit visum mocht de Thaise heer of dame 180 dagen blijven. (Dacht dat je daarna WEL aan moest tonen dat je getrouwd was, maar anders ging de Thaise heer/dame 'gewoon' weer terug)

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Verlenging visum kort verblijf

#5 Bericht door Jim » woensdag 15 oktober 2014, 11:09

Donnie schreef:Dat is wel wat kort door de bocht hoor. Zo zijn de Schengen visum regels voor kort verblijf, het wel bekende "toeristen visum" vastgelegd in EU Richtlijn 810/2009/EG, ook bekend als de Schengen Visum Code of titels die daar op lijken
schengen != EU

zo is GB wel EU maar kom je er met een schengenvisum niet in :)
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: Verlenging visum kort verblijf

#6 Bericht door KhunSugar » woensdag 15 oktober 2014, 11:30

Niet vitten over richtlijnen, elk betrokken land doet ermee wat ze willen...in de praktijk is het overal anders en elke richtlijn is dan nog is vatbaar voor interpretatie.

In BE is het simpel, voor een verlenging moet je heel tot bijzonder goede argumenten hebben...de regel is de facto een weigering, op andere plaatsen is men dan weer heel soepel.

KS [|)

Gebruikersavatar
Meritus
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 360
Lid geworden op: maandag 22 september 2008, 05:12

Re: Verlenging visum kort verblijf

#7 Bericht door Meritus » donderdag 16 oktober 2014, 05:50

pjotter schreef:EEN EU ? Ook Noorwegen heeft wat afwijkende regeltjes.
... logisch ... Noorwegen is geen Schengen en geen EU ... :clap:

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Verlenging visum kort verblijf

#8 Bericht door Jim » donderdag 16 oktober 2014, 08:55

wel schengen, maar idd geen EU ;)
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Donnie
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 47
Lid geworden op: vrijdag 30 mei 2014, 12:50

Re: Verlenging visum kort verblijf

#9 Bericht door Donnie » donderdag 16 oktober 2014, 19:48

Jim schreef:
Donnie schreef:Dat is wel wat kort door de bocht hoor. Zo zijn de Schengen visum regels voor kort verblijf, het wel bekende "toeristen visum" vastgelegd in EU Richtlijn 810/2009/EG, ook bekend als de Schengen Visum Code of titels die daar op lijken
schengen != EU

zo is GB wel EU maar kom je er met een schengenvisum niet in :)
Uiteraard valt is Schengen niet gelijk aan de EU (zou wel makkelijk zij.


Maar de Schengen regels voor een visum zijn toch echt vastgelegd in een EU richtlijn. Daarom heet het ook "EU verordening 810/2009/EG" ook wel bekend als de "EU Visum Code". Voluit geschreven:
"REGULATION (EC) No 810/2009 OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL of 13 July 2009 establishing a Community Code on Visas (Visa Code)"
http://ec.europa.eu/dgs/home-affairs/wh ... dex_en.htm

heet UK en diverse andere EU landen hebben dan wel weer hun eigen regeltjes, maar ook zij zijn voor bepaalde categorieen rezigiers en migranten gebonden aan EU afspraken: richtlijn 2004/38/EG" over het recht van vrij verkeer voor personen. Daarin staat o.a. dat ook familieleden vane en EU onderdaan recht hebben op toegang tot andere EU lidstaten (mits ze geen onredelijke last zijn, geen gevaar voor de samenleving etc.).

Noorwegen, Zwitserland en nog enkele landen nemen dan wel weer deel aan Schengen (voor Zwiterland ligt dat nog wat complexer) maar niet de EU. Maar dan wordt het allemaal wat complex dus dat vind ik er niet zo toe doen. ou wel een boel schelen als alle EU landen tenminste elkaars visa en verblijfsvergunning zouden erkenen als iets dat oko toegang tot kort verblijf (toerisme) geeft voor hun land. Een EU breed visa en verblijfsvergunning systeem zal er denk ik nooit van komen, nouja niet de komende 100 jaar..

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Verlenging visum kort verblijf

#10 Bericht door Jim » donderdag 16 oktober 2014, 20:22

richtlijn 2004/38/EG" over het recht van vrij verkeer voor personen. Daarin staat o.a. dat ook familieleden vane en EU onderdaan recht hebben op toegang tot andere EU lidstaten (mits ze geen onredelijke last zijn, geen gevaar voor de samenleving etc.).
en alleen als ze in gezelschap zijn van de EU burger.
deze heeft namelijk het recht op vrij verkeer, niet de derdelandse familieleden.

een thaise partner van een nederlander met een normale nederlandse verblijfsvergunning heeft een visum nodig om in zijn/haar eentje naar engeland te gaan.
als ze samen reizen is het visum theoretisch niet meer nodig.
in de praktijk zijn ze in engeland heel erg vervelend en zullen ze alles doen om je te treiteren (recht hebben is 1 ding, recht krijgen is weer wat anders).
zelfs met een EU verblijfskaart kan je nog rekenen op problemen.
Donnie schreef:ou wel een boel schelen als alle EU landen tenminste elkaars visa en verblijfsvergunning zouden erkenen als iets dat oko toegang tot kort verblijf (toerisme) geeft voor hun land. Een EU breed visa en verblijfsvergunning systeem zal er denk ik nooit van komen, nouja niet de komende 100 jaar..
dat zou het leven voor veel mensen een stuk makkelijker maken.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Donnie
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 47
Lid geworden op: vrijdag 30 mei 2014, 12:50

Re: Verlenging visum kort verblijf

#11 Bericht door Donnie » donderdag 16 oktober 2014, 20:28

Klopt als een bus.
Voor het VK zou ik
1) niet er heen omdat ze nogal moeilijk doen ook als je samen reist of zelfs als je een verblijfskaart "familie van een burger van de unie" hebt. Ze accepteren alleen die van Duitsland en Estland, ook al is dat in strijd met 2004/38/EG. Beetje jammer is dat de Nederlandse VVR type EU verblijfskaart niet in het Engels "residence card family of an EU/EEA national" heeft. Sterker nog de pasjes hebben helemaal geen vertaling terwijl IDs (paspoort, ID kaart, rijbewijs) wel meertalig zijn... :roll: Dat gebrkek aan vertaking maakt het niet bepaald duidelijker voor grenswachten.
2) Samen naar Calais gaan om naar Dover over te steken per trein, boot of zwemmend met de huwelijks akte (in het Engels) in de aanslag. Plus reisdocumenten van de EU en niet EU burger. Dan lukt het meestal wel.

Maar ik stop hier nu want dit heeft weinig met verlenging te maken.

BKK_Bert
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 331
Lid geworden op: zaterdag 11 mei 2013, 15:29
Locatie: Leiden/Songkhla/Bangkok
Contacteer:

Re: Verlenging visum kort verblijf

#12 Bericht door BKK_Bert » maandag 09 februari 2015, 16:13

Mijn vriendin wil dit jaar 5 tot 6 maanden naar NL komen. Op de site van de IND zie ik alleen maar max 90 dagen. Kan ze dat eventueel hier verlengen met nog eens 20 a 30 dagen?
Home is not where you live, but where they accept you.

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Verlenging visum kort verblijf

#13 Bericht door Henk Korat » maandag 09 februari 2015, 16:18

Het maximum is 90 dagen in, 90 dagen uit, 90 dagen in, enzovoort, tenzij je een MVV aanvraagt, maar dan moet ze de inburgeringstoets op de ambassade doen. Het MVV is ook een behoorlijke rompslomp.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

BKK_Bert
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 331
Lid geworden op: zaterdag 11 mei 2013, 15:29
Locatie: Leiden/Songkhla/Bangkok
Contacteer:

Re: Verlenging visum kort verblijf

#14 Bericht door BKK_Bert » maandag 09 februari 2015, 23:29

De goeden moeten weer lijden onder de kwaden...
Met dank aan R. Verdonk.
Home is not where you live, but where they accept you.

Plaats reactie

Terug naar “Visa Nederland”