Met onze dochter alleen naar Nederland

Post hier al je vragen voor Visa voor Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Yoon
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 9
Lid geworden op: maandag 28 januari 2013, 07:28

Met onze dochter alleen naar Nederland

#1 Bericht door Yoon » dinsdag 29 januari 2013, 12:08

Wie is er niet getrouwd en heeft zijn kind wel eens alleen, zonder zijn of haar Thaise partner, mee naar Nederland genomen?

Wij zijn niet getrouwd maar hebben een dochter. Ik wil graag een maandje met haar naar Nederland en ik denk dat een ondertekende brief van haar moeder waarin zij mij toestemming geeft om onze dochter voor een maand mee te nemen naar Nederland, voldoende moet zijn om zonder problemen naar Nederland te kunnen reizen. Onze dochter heeft ook een Nederlands paspoort, mijn naam staat op de geboorte akte, maar ik heb ivm de Thaise wet geen status van "Legal father". Natuurlijk ondertekenen wij de brief op de Amphur.

Heeft iemand hier ervaring mee en graag advies? Dank je!

:idea: :idea: :P :P

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Met onze dochter alleen naar Nederland

#2 Bericht door ron » dinsdag 29 januari 2013, 13:32

Ik denk dat als julie beiden op een Nederlands paspoort reizen,er in het geheel geen probleem zal zijn.

Ron.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: Met onze dochter alleen naar Nederland

#3 Bericht door Wouter_Udon » dinsdag 29 januari 2013, 15:22

ron schreef:Ik denk dat als julie beiden op een Nederlands paspoort reizen,er in het geheel geen probleem zal zijn.

Ron.

Dat is niet helemaal waar.
Mijn vrouw heeft bij de douane in Dusseldorf meerdere malen de vraag gekregen of ze toestemming had om onze zoon mee te nemen.
Voor ons een absurde vraag maar vanuit hun positie gezien wel logisch vanwege kinderontvoeringen.

Dus ik denk idd dat een recent ondertekende verklaring van beide ouders dat er toestemming is om te reizen op zijn minst noodzakelijk is. En als die verklaring bekrachtigd kan worden door de Ampheu is dat alleen maar beter.
Live your dream, don't dream your life.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Met onze dochter alleen naar Nederland

#4 Bericht door prajak » dinsdag 29 januari 2013, 15:26

"... En als die verklaring bekrachtigd kan worden door de Ampheu is dat alleen maar beter..."

In het Thais is genoeg als je hier uitreist. Maar kom je met een Thaise tekst Nederland uit ? Dus ook in het Engels zou ik zeggen en kijken of men op de amphur daar een stempel op wil zetten...

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Met onze dochter alleen naar Nederland

#5 Bericht door ron » dinsdag 29 januari 2013, 22:49

Reizen met kinderen

Vaders en moeders, met een andere achternaam dan hun kinderen, hebben soms problemen bij de persoonscontrole op een luchthaven als zij alleen met hun kind reizen.

Bij een reis binnen het Schengengebied (de meeste Europese landen) is geen persoonscontrole, maar naar of vanuit een land buiten dit gebied wel. De Koninklijke Marechaussee moet dan bij minderjarigen nagaan of de begeleidende volwassene het ouderlijk gezag heeft. Dit speelt vooral als een kind met slechts 1 volwassene reist en er ernstige redenen zijn om te kijken of er geen sprake is van het onwettig onttrekken aan het ouderlijk gezag.

bron:http://www.defensie.nl/marechaussee/ser ... _kinderen/

===========================================================================

Vakantie - Grenscontroles

20 april 2012

Ga je op vakantie, dan moeten je kinderen in ieder geval een eigen paspoort hebben. Bijschrijvingen op het eigen paspoort gelden niet meer. Maar daarnaast is er nog meer nodig.



--------------------------------------------------------------------------------

Paspoort-perikelen
door Henk Boeke

Ervaren reizigers maken zich nergens druk om als ze op vakantie gaan: een paspoort en een credit card of een pinpas, dat is zo'n beetje alles wat je nodig hebt. Eventueel een vliegticket erbij; de rest is bijzaak. En wat je vergeten bent, koop je gewoon ter plekke.

Maar als je met kinderen reist, is het toch wat ingewikkelder. Vooral sinds de overheid zich steeds meer druk is gaan maken over kinderontvoering. Niet dat dat nou zo'n toenemend probleem is, die kinderontvoering, maar in het kader van risicopreventie moet alles wijken.

Pak alvast maar een extra koffer: volgens de Nederlandse marechaussee zou je maar liefst 7 (zeven!) aanvullende documenten moeten meenemen. En neem vóór het vertrek een extra vrije dag (of meer) om alles voor elkaar te krijgen...

Om welke kinderen gaat het?
Het probleem van al die extra documenten speelt vooral bij kinderen die een andere achternaam hebben dan de vader of de moeder met wie ze reizen. Dus:

kinderen van gescheiden ouders;
kinderen van moeders die hun meisjesnaam hebben behouden;
kinderen van andere ouders (dus als je een vriendje of vriendinnetje meeneemt).
Dat is het officiële verhaal. Maar in de praktijk zal de marechaussee (de militaire politie die de paspoortcontrole uitvoert) ook moeilijk doen in alle gevallen die ze zelf 'verdacht' vinden. Denk bijvoorbeeld aan:

kinderen die een andere huidskleur hebben (bijvoorbeeld als ze geadopteerd zijn).
Wat moet je meenemen?
Op de overheidspagina Reizen met kinderen wordt aangeraden om behalve het paspoort van het kind (vanaf 26 juni moet ieder kind een eigen paspoort hebben!) ook mee te nemen:

een 'verklaring toestemming voor vakantie' van de andere ouder;
een recent uittreksel uit het gezagsregister;
een recent uittreksel uit de GBA;
een kopie van het paspoort van de toestemming gevende ouder;
eventueel: een uitspraak met betrekking tot gezag en omgang;
eventueel: het ouderschapsplan;
eventueel: een geboorteakte.
Dat zijn dus vooral papieren die betrekking hebben op kinderen van gescheiden ouders. Maar ook in andere gevallen zul je extra papieren moeten meenemen.

Toelichting op de papierwinkel

Verklaring toestemming voor vakantie is een document waarin 'de andere ouder' toestemming geeft dat het kind daadwerkelijk met u op vakantie mag. Daarvoor zijn modellen beschikbaar:
- Formulier Toestemming voor reizen met een minderjarige naar het buitenland (pdf)
- idem, maar dan in het Engels (pdf)
NB: dingen die je niet kunt invullen, hoef je natuurlijk niet in te vullen. Bijvoorbeeld: het adres (of de adressen) waar je zult verblijven. Als je gaat trekken, kun je geen adressen geven. En als er geen sprake is van echtscheiding, kun je een aantal bijlagen doorstrepen (met de vermelding "niet van toepassing").


Uittreksel uit het gezagsregister is een document waarin staat wie ouderlijk gezag heeft over het kind. Je haalt dit document bij de rechtbank.

Een recent uittreksel uit de GBA (Gemeentelijke Basisadministratie) is een document waarin de gemeente verklaart dat het kind daar staat ingeschreven. Je haalt dit document bij de gemeente waarin het kind woont.
NB: dit uittreksel kan de paspoortcontrole misschien bespoedigen of vergemakkelijken, maar is niet strikt noodzakelijk. De marechaussee heeft namelijk online-inzage in de GBA. Dit document zou hoogstens interessant kunnen zijn voor gebruik in het buitenland.


Kopie van het paspoort van de toestemming gevende ouder spreekt voor zich.

Uitspraak met betrekking tot gezag en omgang is het document waarin staat wat de rechter bepaald heeft bij een scheiding.

Ouderschapsplan is een document dat sinds 1 maart 2009 moet worden opgesteld wanneer ouders gaan scheiden. Zo'n plan bevat in ieder geval afspraken over: taakverdeling, omgangsregeling, informatie-uitwisseling en kinderalimentatie. Maar afspraken over de vakanties zijn ook meegenomen natuurlijk.

Geboorteakte is een document waarin bevestigd wordt dat het kind daadwerkelijk geboren is, op de aangegeven plaats en tijd. Je kunt dit document alleen krijgen in de gemeente waarin het kind geboren is.
Commentaar van de overheid
We vroegen het ministerie van Defensie, verantwoordelijk voor marechaussee-zaken en grenscontroles, wat de wettelijke grondslag is voor deze adviezen. Dat blijkt te zijn: de Uitvoeringswet internationale kinderontvoering.

In essentie gaat het dus om het tegengaan van kinderontvoering. Okee. Maar vindt het ministerie niet dat die berg documenten die je mee zou moeten nemen niet érg belastend is voor ouders? Nee, dat vinden ze helemaal niet. Om kinderontvoering tegen te gaan is alles geoorloofd, aldus de woordvoerder.

De woordvoerder gaf nog wel een tip. Namelijk dat je van alle rompslomp af zou zijn wanneer je als moeder – net zoals tot nu toe al gebruikelijk was – in je paspoort de vermelding laat opnemen "e.v. [naam van de vader]", waarbij "e.v." staat voor: "echtgenote van". Zodat de naam van het kind alsnog geduid kan worden.

Ons lijkt deze tip niet echt afdoende, althans niet in alle gevallen. Denk aan situaties waarin domweg geen sprake is van een huwelijksrelatie, of als er een vriendje of vriendinnetje meegaat op vakantie. Overigens kun je zo'n soort vermelding ook laten opnemen als je gescheiden bent.

Ons eigen advies
Wilt u eigenzinnig en pragmatisch te werk gaan, omdat u zeven aanvullende documenten wel érg overdreven vindt, dan kunnen we u het volgende aanraden.

Op basis van gezond verstand, én op basis van de praktijkervaringen van reizende ouders, raden wij aan:

neem behalve het paspoort van het kind ook een kopie van de geboorteakte mee;
maak een kopie van het paspoort van de andere ouder (of van beide ouders, als het om een vriendje of vriendinnetje gaat), en plaats daarop een ondertekende tekst waaruit de goedkeuring voor de vakantie blijkt;
neem vóór je op vakantie gaat contact op met de ambassade van het land waar je naartoe reist, en vraag wat ze daar voor aanvullende eisen stellen.
Een tip tot slot
Het ministerie van Binnenlandse Zaken raadt aan om vóór 1 mei aanstaande een eigen paspoort voor uw kinderen aan te vragen. Vanaf 26 juni moet ieder kind dat het land uitgaat, immers een eigen paspoort hebben (bijschrijving bij de ouders geldt dan niet meer).

De verwachte run op kinderpaspoorten is tot nu toe nog uitgebleven, maar wat niet is, kan nog komen. En als je ná 1 mei een paspoort aanvraagt, kan niet meer gegarandeerd worden dat je nog op tijd een paspoort krijgt. (De burgerrechtenvereniging Vrijbit vermoedt hier boze opzet, namelijk dat de overheid op deze manier lastige bezwaarprocedures wil voorkomen. Zie ook de link onderaan dit artikel.)

Meer informatie

Paspoortinformatie.nl - Algemene informatie van de overheid.
Reizen met kinderen - Specifieke informatie van de marechaussee;
Invoering kinderpaspoort veroorzaakt problemen - Artikel van de Nederlandse Wereldomroep. Vooral interessant vanwege de reacties;
Nederlandse Staat eist gezichtsscan en vingerafdrukken van kinderen - Artikel van de burgerrechtenvereniging Vrijbit over de problematische opslag van biometrische gegevens van kinderen als ze een eigen paspoort moeten hebben.
Naschrift
Een lezer vroeg ons waarom het trouwboekje niet genoemd wordt, noch bij de officiële stukken die de marechaussee aanraadt, noch bij de stukken die wij zelf aanraden. Dat heeft meerdere redenen.

Ten eerste is een trouwboekje geen rechtsgeldige vervanger van de geboorte- of huwelijksakte. Ten tweede is het een beetje een raar - ongestandaardiseerd - document. Elke gemeente heeft weer een ander boekje. (Bijvoorbeeld of de kinderen al dan niet bijgeschreven kunnen worden.) En ten derde doet dat huwelijk er ook niet zoveel toe, als je kinderontvoering (door rancuneuze ex'en) wilt tegengaan. Dat je ooit getrouwd bent geweest, is niet zo relevant. Vandaar ook dat de huwelijksakte zélf (of een kopie daarvan) ook niet in de lijst staat.

Een andere lezer vroeg of een paspoort ook nodig is als je naar een Schengen-land reist, oftewel een lid van de Europese Unie waarvoor geen grenscontroles gelden. Dat hangt ervan af. Als je de Belgische of Duitse grens oversteekt (te voet, of met de fiets, of met de auto) heb je inderdaad geen paspoort nodig, maar als je gaat vliegen natuurlijk wel. Op vliegvelden is altijd paspoortcontrole. Daarnaast hebben veel landen een toonplicht voor een ID of paspoort, als je ter plekke wordt aangehouden.

Henk Boeke
redactie@ouders.nl
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Met onze dochter alleen naar Nederland

#6 Bericht door Gardensafari » woensdag 30 januari 2013, 00:38

Zucht....
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Met onze dochter alleen naar Nederland

#7 Bericht door ron » woensdag 30 januari 2013, 01:29

Gardensafari schreef:Zucht....
wordt je er moe van Hans?

Ron :cheesy:
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Met onze dochter alleen naar Nederland

#8 Bericht door stevenl » woensdag 30 januari 2013, 03:38

Ik heb ongeveer dezelfde situatie, niet helemaal hetzelfde maar wel vergelijkbaar, en heb de vraag aan de ambassade voorgelegd. Het antwoord ('uitspraak van de rechter' slaat op voogdijschap):

'Wanneer u met uw zoontje alleen gaat reizen, is het belangrijk allereerst een geboorteakte te overleggen waaruit blijkt wie de ouders van het kindje zijn. In jullie geval dient er tevens de uitspraak van de rechter toegevoegd te worden en dient degene die momenteel de voogdij heeft een schriftelijke toestemming te geven. Hierbij dient ze een kopie van haar paspoort te overleggen.

Er is geen standaard formulier voor de toestemmingsverklaring van degene die de voogdij heeft. Dit is vormvrij.

Alle stukken welke in de Thaise taal zijn opgesteld vertaald te worden bij een beëdigd vertaler.
Het kan namelijk zijn dat de marchaussee op Schiphol om dergelijke documenten gaat vragen. '

Op mijn vraag kreeg ik 2x antwoord van de ambassade, en de antwoorden komen grotendeels overeen:

'Als u gehuwd bent dan raad ik u aan ook de huwelijksakte mee te nemen. Daarop staat de naam van uw echtgenote die de wettelijke voogd is.

U heeft in ieder geval een geschreven verklaring nodig dat de voogd toestemming geeft aan u om met uw zoon te reizen. Hier is naar mijn weten geen standaard formulier voor. Belangrijk is dat er een handtekening van de voogden alle personalia opstaan, en een kopie van het paspoort van de voogd bij zit. '

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 15:15

Re: Met onze dochter alleen naar Nederland

#9 Bericht door Wereldvreemd » donderdag 31 januari 2013, 16:28

Recentelijk hebben wij met KLM gevlogen en voor de verandering heb ik de voorwaarden doorgespit. In de KLM voorwaarden, wordt gesteld dat er schriftelijke toestemming van de andere ouder nodig is, indien het kind zich bevindt op een vlucht van/naar Thailand.

Ik heb de tijd niet gehad om de redenen te vragen, maar het is wel een interessant gegeven.
- -

Khon Neua
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: woensdag 09 mei 2007, 12:34
Locatie: Chiang Rai / 's-Hertogenbosch

Re: Met onze dochter alleen naar Nederland

#10 Bericht door Khon Neua » zaterdag 02 februari 2013, 17:44

Ik ging met een nichtje van mijn vrouw Thailand uit naar Dubai ( dit meisje is 9 jaar en half Thais en half Zwitsers ) .Mijn vrouw ging door de iris scan dus stond niet bij ons. Tot mijn verbazing werd er door de Thaise immigratie nergens om gevraag. Zij reisde Thailand uit op haar Thaise paspoort . Haar moeder had ons wel een getekende verklaring mee gegeven maar heb ik nooit laten zien. Schijnbaar is het heel makkelijk een Thais kind te ontvoeren .

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Met onze dochter alleen naar Nederland

#11 Bericht door stevenl » zondag 03 februari 2013, 01:17

Khon Neua schreef:Ik ging met een nichtje van mijn vrouw Thailand uit naar Dubai ( dit meisje is 9 jaar en half Thais en half Zwitsers ) .Mijn vrouw ging door de iris scan dus stond niet bij ons. Tot mijn verbazing werd er door de Thaise immigratie nergens om gevraag. Zij reisde Thailand uit op haar Thaise paspoort . Haar moeder had ons wel een getekende verklaring mee gegeven maar heb ik nooit laten zien. Schijnbaar is het heel makkelijk een Thais kind te ontvoeren .
Is inderdaad ook mijn ervaring. Maar op de terugweg, in mijn geval vanuit Nederland, werd bij inchecken wel naar papieren gevraagd, en bij aankomst op Schiphol ook.

Plaats reactie

Terug naar “Visa Nederland”