3 jaar in Schengen NIET inburgeren mogelijk ?

Post hier al je vragen voor Visa voor Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

3 jaar in Schengen NIET inburgeren mogelijk ?

#1 Bericht door pjotter » vrijdag 11 januari 2013, 14:09

Hallo Allemaal,

Ik heb nu 3x een toeristenvisum aangevraagd (en gekregen) voor mijn vriendin (Mede dankzij de vele
tips en gegevens op dit forum. Speciale dank aan Yandre, Heisa, Jim, Wereldvreemd, driver en Ervee71 !!!)
Ben nu bezig om alles weer bij elkaar te sprokkelen voor de 4e aanvraag.

Het zou toch wel fijn zijn als we voorlopig in Nederland bij elkaar kunnen blijven en dan 1 of 2 keer
per jaar naar haar thuis in Thailand op vakantie gaan.
"Voorlopig", want ik ben voornemens om over 2 a 3 jaar daar permanent naar toe te verhuizen.


Ik wilde dit al eerder doen maar men is hier in Nederland alle poten van onder mijn stoel aan het zagen
als alle plannen doorgaan;
AOW naar 67, Huis verkopen om met het beetje overwaarde eerder te kunnen stoppen met werken (de huizenmarkt
is hier dus OOK al ingestort), MOCHT men mij ontslaan na 35 jaar is mijn 'zilveren handdruk' OOK maar net
'koper' geworden etc. etc.
Ja ja, ik ben jaloers op de leden die al permanent in het mooie Thailand wonen............ha ha ha.


Ik heb al heel wat rondgesnuffeld op het forum wat er allemaal nodig is voor een MVV maar er zijn toch
nog wat wel open eindjes (Of liever gezegd 'beginnetjes') voor mij.

Om voor een MVV in aanmerking te komen;

- MOET je getrouwd zijn of een samenlevingscontract hebben ? Ik wil eigenlijk niets doen maar 'gewoon'
samenwonen. (Ik heb nog steeds een huis, baan etc.)
- Begrijp ik het nu goed dat mijn vriendin in Thailand eerst een soort van vooropleiding/basiscursus
inburgering moet doen (Examen op de Ambassade) en DAARNA (Als ze daarvoor slaagt en het MVV wordt
toegekend) dus de eigenlijk inburgering pas hier in Nederland hoeft te beginnen ?
- Dat dat MVV, eigenlijk direct bij binnenkomst in Nederland moet worden omgezet in een
soort verblijfsvergunning of zo voor 3, 3,5 of 5 jaar ? (Ik kom alle 3 de getallen tegen)
- MOET je inburgeren ? Ik bedoel eigenlijk dat bij wet zij normaal gesproken binnen 3 (of 3,5 ?)
jaar haar inburgering moet halen omdat ze anders op mijn kosten het land wordt uitgezet. Begrijp me
goed ik wil niets illegaals doen maar ik HOOP samen MET haar BINNEN 3 jaar in 'dat' vliegtuig te zitten
om daar permanent te gaan wonen. Of moet je elke zoveel maanden bewijzen dat zij bezig is op school
met inburgeren ?

Voorlopig zijn dit wat vragen waar ik even mee zit om uberhaubt te beginnen aan zo'n MVV.

Om mijn hele 'zeververhaal hierboven' :) even samen te vatten;
De doelstelling voor mij is dat ze 2 a 3 jaar legaal bij mij kan wonen in Nederland voordat we samen
in Thailand gaan wonen.

Nou, op voorhand weer hartstikke bedankt voor alle opmerkingen/Antwoorden !!

Kalebath
kenner
kenner
Berichten: 102
Lid geworden op: maandag 08 augustus 2011, 12:55
Locatie: Delft

Re: 3 jaar in Schengen NIET inburgeren mogelijk ?

#2 Bericht door Kalebath » vrijdag 11 januari 2013, 14:30

De trouw eis is komen te vervallen eindigt per april

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: zondag 10 oktober 2010, 03:19

Re: 3 jaar in Schengen NIET inburgeren mogelijk ?

#3 Bericht door Duncan » vrijdag 11 januari 2013, 14:40

Ik kan u hierbij niet helpen maar wens u veel succes met de administratieve ellende.
Onbegrijpelijk dat men hier zo moeilijk doet over een 3-maandenvisum ( effectief een betaalde vakantie voor de Thai) terwijl m.i. een retourticket, verblijfplaats ( jouw huis dus ) en een goede ziektekostenverzekering zou moeten volstaan [|( .

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: 3 jaar in Schengen NIET inburgeren mogelijk ?

#4 Bericht door Henk Korat » vrijdag 11 januari 2013, 14:57

pjotter schreef:Hallo Allemaal,

Ik heb nu 3x een toeristenvisum aangevraagd (en gekregen) voor mijn vriendin (Mede dankzij de vele
tips en gegevens op dit forum. Speciale dank aan Yandre, Heisa, Jim, Wereldvreemd, driver en Ervee71 !!!)
Ben nu bezig om alles weer bij elkaar te sprokkelen voor de 4e aanvraag.

Het zou toch wel fijn zijn als we voorlopig in Nederland bij elkaar kunnen blijven en dan 1 of 2 keer
per jaar naar haar thuis in Thailand op vakantie gaan.
"Voorlopig", want ik ben voornemens om over 2 a 3 jaar daar permanent naar toe te verhuizen.


Ik wilde dit al eerder doen maar men is hier in Nederland alle poten van onder mijn stoel aan het zagen
als alle plannen doorgaan;
AOW naar 67, Huis verkopen om met het beetje overwaarde eerder te kunnen stoppen met werken (de huizenmarkt
is hier dus OOK al ingestort), MOCHT men mij ontslaan na 35 jaar is mijn 'zilveren handdruk' OOK maar net
'koper' geworden etc. etc.
Ja ja, ik ben jaloers op de leden die al permanent in het mooie Thailand wonen............ha ha ha.


Ik heb al heel wat rondgesnuffeld op het forum wat er allemaal nodig is voor een MVV maar er zijn toch
nog wat wel open eindjes (Of liever gezegd 'beginnetjes') voor mij.

Om voor een MVV in aanmerking te komen;

- MOET je getrouwd zijn of een samenlevingscontract hebben ? Ik wil eigenlijk niets doen maar 'gewoon'
samenwonen. (Ik heb nog steeds een huis, baan etc.)
- Begrijp ik het nu goed dat mijn vriendin in Thailand eerst een soort van vooropleiding/basiscursus
inburgering moet doen (Examen op de Ambassade) en DAARNA (Als ze daarvoor slaagt en het MVV wordt
toegekend) dus de eigenlijk inburgering pas hier in Nederland hoeft te beginnen ?
- Dat dat MVV, eigenlijk direct bij binnenkomst in Nederland moet worden omgezet in een
soort verblijfsvergunning of zo voor 3, 3,5 of 5 jaar ? (Ik kom alle 3 de getallen tegen)
- MOET je inburgeren ? Ik bedoel eigenlijk dat bij wet zij normaal gesproken binnen 3 (of 3,5 ?)
jaar haar inburgering moet halen omdat ze anders op mijn kosten het land wordt uitgezet. Begrijp me
goed ik wil niets illegaals doen maar ik HOOP samen MET haar BINNEN 3 jaar in 'dat' vliegtuig te zitten
om daar permanent te gaan wonen. Of moet je elke zoveel maanden bewijzen dat zij bezig is op school
met inburgeren ?

Voorlopig zijn dit wat vragen waar ik even mee zit om uberhaubt te beginnen aan zo'n MVV.

Om mijn hele 'zeververhaal hierboven' :) even samen te vatten;
De doelstelling voor mij is dat ze 2 a 3 jaar legaal bij mij kan wonen in Nederland voordat we samen
in Thailand gaan wonen.

Nou, op voorhand weer hartstikke bedankt voor alle opmerkingen/Antwoorden !!
Veel vragen en met een aantal kan ik je helpen. Kijk ook naar de postings van Ashley over de plicht om getrouwd te zijn. Ja, dus. Dat was het antwoord op je eerste vraag.

Ja, om in aanmerking te komen voor een MVV moet je vriendin eerst in Thailand op de Nederlandse ambassade geslaagd zijn voor de inburgeringstoets. Aanvragen bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken, maar veel belangrijker, ze moet zich goed voorbereiden. De toets bestaat uit drie delen. Vragen over de Nederlandse geschiedenis en cultuur. Dit zijn 100 vragen waar je je goed op kunt voorbereiden. Het tweede gedeelte is begrijpend lezen en het derde gedeelte is de spreek test.

Na het halen van de MVV op de ambassade in Bangkok en binnenkomst in Nederland, moet je je direct melden bij de Gemeente en je vriendin in laten schrijven in het GBA. Ook moet je direct een verblijfsvergunning aanvragen (voor 1 jaar). Na het MVV zijn de eisen simpel, zoals die inschrijving en het hebben van een ziektekostenverzekering. Kijk deze eisen nog even na op de site van de IND.

En ja, zij moet binnen drie jaar haar inburgering diploma hebben gehaald. Meestal wordt je door de gemeente uitgenodigd voor een gesprek, waarna een aanbeveling komt (kosten man of kosten rijk of delen) en een locatie waar je vriendin zich in moet laten schrijven voor zo'n cursus. Dit is geen makkie. Normaal duurt de inburgeringscursus 18 maanden en wordt afgesloten met een aantal toetsen. Je bent pas geslaagd, als je alle toetsen gehaald hebt. De kosten van de inburgeringscursus worden gedeeltelijk vergoed.

Niets illegaal doen is goed, dus lees de IND site en de postings op dit forum goed en help je vriendin met het leren van de Nederlandse taal. Het alternatief is voor de eerst komende jaren toeristen visa aan te blijven vragen.

In ieder geval succes.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: 3 jaar in Schengen NIET inburgeren mogelijk ?

#5 Bericht door driver » zaterdag 12 januari 2013, 06:29

Ik lees hier tussen de Thai door wat kort mee maar dat getrouwd zijn ?

Sukanya is hier op 13-09-2011 gearriveerd voor 1 jaar.
In BKK had ze uiteraard ook die test gedaan etc.
Nu heeft ze voor 5 jaar een verblijfsvergunning.

We zijn niet getrouwd en zij staat bij de Gemeente ingeschreven vlgs mij als partner op mijn huisadres.

Verder zit ik ong. in dezelfde positie als jou wat ik nu snel lees dus bij persoonlijke vragen oid stuur je maar een pm.


Wat Henkhorat verder schrijft lijkt me helder en okee

gr driver

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 15:15

Re: 3 jaar in Schengen NIET inburgeren mogelijk ?

#6 Bericht door Wereldvreemd » zaterdag 12 januari 2013, 08:26

Oh is hier ook ongetrouwd naar toegekomen. Belangrijk was dat er sprake is van een duurzame relatie. Het zou ook wel heel bijzonder (en toch zou het me niet verbazen met de laatste regeringen) zijn om getrouwden ineens hoger aan te slaan.

Destijds kreeg zij eerst een pas voor 1 jaar en vervolgens voor 5 jaar. De gemeenten zetten druk om een tijdig voltooiing te hebben van de inburgering, maar bij duidelijke redenen voor vertraging kan die periode verlengd worden. Kortom vriendelijk blijven bij de gemeente is het devies.
- -

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: 3 jaar in Schengen NIET inburgeren mogelijk ?

#7 Bericht door driver » zaterdag 12 januari 2013, 09:38

Wereldvreemd schreef:Oh is hier ook ongetrouwd naar toegekomen. Belangrijk was dat er sprake is van een duurzame relatie. Het zou ook wel heel bijzonder (en toch zou het me niet verbazen met de laatste regeringen) zijn om getrouwden ineens hoger aan te slaan.

Destijds kreeg zij eerst een pas voor 1 jaar en vervolgens voor 5 jaar. De gemeenten zetten druk om een tijdig voltooiing te hebben van de inburgering, maar bij duidelijke redenen voor vertraging kan die periode verlengd worden. Kortom vriendelijk blijven bij de gemeente is het devies.
Voordat Suk haar 1 jaar visa kreeg en pas na dat ze in BKK die test had gedaan heb ik toen bij de IND een advies aanvraag MVV gedaan, Dat was gratis en bij afwijzing kun je dan niet in beroep gaan begreep ik toen.
Omdat ik nooit hiermee te maken heb gehad en toen 4 keer in Thailand was geweest heb ik een aantal fotoos bij de aanvraag gedaan en een zeer uitgebreide brief waarom ik graag wou dat Suk hier heen kwam en er ook bijgezegt dat er vlgs mij geen enkele reden tot afwijzing kon zijn.
De IND heeft me altijd zeer correct geholpen en ook al duurt wachten lang uiteindelijk toch positief antwoord gehad.
Ik las dat jouw vriendin ook al in Nederland is geweest dus dan kun je al wat aan tonen dat je een relatie hebt dat kon ik niet omdat Suk nog nooit hier was geweest.

Gemeente...Toen ik wist dat Suk 13-09-2011 hierheen zou komen heb ik gebeld voor een afspraak en toen Suk hier was zaten we vrij vlot bij de betreffende ambtenaar, ook hier geldt dat we zeer correct zijn behandeld en nog steeds is dat zo.Nu moest Suk eigenlijk naar school maar ik vondt dat ze haar fam na 15 mnd weer moest zien en haar kleinkind, de school deedt wat moeilijk dis ik de ambtenaar van de Gem. benaderd, alles uitgelegt en zie we zitten nu in Thailand.

Terugkomend op jouw en je vriendin....zorg dat je voldoet aan de eisen der IND en zorg vervolgens voor een goede reden om haar hierheen te laten komen maar dat lukt ongetwijfeld.

En ja....ook wij hebben die inburgeringsplicht terwijl we misschien over 3 of 5 jaar hier weggaan maar momenteel ben ik niet in de positie het anders te doen dus ik heb me daar maar bij neergelegt.
Vanuit de Gem. overigens geen enkele druk op Suk qua tijd en leren etc want ik heb duidelijk haar situatie uitgelegt en daar had de man echt begrip voor dus tot nu toe verloopt alles prima voor Suk alleen gaat het wslijk wat langer duren dan bij andere Thaise die het vlotter oppakken.

gr driver

Ashley
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 408
Lid geworden op: zaterdag 23 april 2011, 13:23

Re: 3 jaar in Schengen NIET inburgeren mogelijk ?

#8 Bericht door Ashley » zaterdag 12 januari 2013, 13:54

Regels zijn sinds 1 oktober 2012 aangescherpt.
Of trouwen of een geregistreerd partnerschap.
Ik heb geprobeerd met mijn partner in Nederland te trouwen, maar voordat dat gebeurt moet een buitenlandse partner eerst toestemming krijgen van de politie.
Kan volgens de gemeente Den Haag(woorden van de gemeente)tot wel 4 maanden duren.
Ik weet niet hoe dat met een geregistreerd partnerschap is maar volgens mij is die regel daar ook van toepassing.

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: 3 jaar in Schengen NIET inburgeren mogelijk ?

#9 Bericht door Henk Korat » zaterdag 12 januari 2013, 15:21

Ashley schreef:Regels zijn sinds 1 oktober 2012 aangescherpt.
Of trouwen of een geregistreerd partnerschap.
Ik heb geprobeerd met mijn partner in Nederland te trouwen, maar voordat dat gebeurt moet een buitenlandse partner eerst toestemming krijgen van de politie.
Kan volgens de gemeente Den Haag(woorden van de gemeente)tot wel 4 maanden duren.
Ik weet niet hoe dat met een geregistreerd partnerschap is maar volgens mij is die regel daar ook van toepassing.
Ik heb nog nergens kunnen vinden dat bij verlenging van de verblijfsvergunning (bijvoorbeeld voor 5 jaar of onbepaalde tijd) de eis getrouwd te zijn of een geregistreerd partnerschap te hebben ook bestaat. Dus iedere Thaise partner die al de MVV procedure doorlopen heeft en dus een verblijfsvergunning heeft, mag volgens mij vrijgezel blijven.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Ashley
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 408
Lid geworden op: zaterdag 23 april 2011, 13:23

Re: 3 jaar in Schengen NIET inburgeren mogelijk ?

#10 Bericht door Ashley » zaterdag 12 januari 2013, 15:33

Dat klopt.
Is alleen van toepassing bij MVV aanvraag.

Gebruikersavatar
max
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 250
Lid geworden op: zaterdag 05 februari 2005, 22:27

Re: 3 jaar in Schengen NIET inburgeren mogelijk ?

#11 Bericht door max » zaterdag 12 januari 2013, 16:01

Beste pjotter,

Je schrijf over 2 a 3 jaar naar Thailand te willen gaan verhuizen. Ga ervan uit dat de totale toekenning van de machtiging voorlopg verblijf regulier (inclusief inburgering buitenland) minimaal 6 maanden duurt. Ga uit van 9 maanden.

De machtiging voorlopig verblijf (MVV) is eigenlijk een KVV (kort verblijf visum) met uitzicht op VVR (voorlopig verblijf regulier). Deze VVR aanvraag (verblijfsvergunning) moet gedaan worden tijdens de MVV periode. Hoewel het een formaliteit is kan deze weer een behoorlijke periode duren. Ga er vanuit dat vanaf de start tot aan de verblijfsvergunning een jaar duurt. Als je over 2 jaar naar Thailand gaat emigreren zou je kunnen overwegen deze periode 2 of 3 keer een KVV aan te vragen.

Pas op het moment van ingaan van de VVR is je partner inburgeringsplichtig in Nederland, dus het moet. Zij is verplicht om binnen 3 jaar te slagen voor haar examen. Op het moment dat het niet lukt binnen de gestelde termijn kan er een boete volgen.

Voor de aanvraag MVV moet je kunnen aantonen dat jullie een duurzame relatie hebben. Dat kan ondermeer zijn door email, visum stempels, brieven, telefoonrekeningen, foto’s, enz. Je hoeft hiervoor niet getrouwd of geregistreerd partner te zijn. Wel moeten jullie na haar binnenkomst op hetzelfde adres zijn ingeschreven bij de gemeente, jullie gaan dan samenwonen.

Max
Als je merkt dat je op een dood paard rijdt, kom er dan vanaf.

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: 3 jaar in Schengen NIET inburgeren mogelijk ?

#12 Bericht door Henk Korat » zaterdag 12 januari 2013, 16:23

Om verwarring over het huwelijk of geregistreerd partnership te voorkomen, hier de link naar een advocatenkantoor:

http://www.mvvaanvraag.nl/index.php/com ... waardenmvv

Ik haal er 1 van de voorwaarden uit;
gelegaliseerde ongehuwdverklaring (voor partners): per 1 oktober 2012 slechts 'verblijf bij echtgen(o)t(e)' mogelijk
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Gebruikersavatar
max
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 250
Lid geworden op: zaterdag 05 februari 2005, 22:27

Re: 3 jaar in Schengen NIET inburgeren mogelijk ?

#13 Bericht door max » zaterdag 12 januari 2013, 16:42

Ik vergroot de verwarring. 21 december 2012 heeft Teeven de volgende brief uit laten gaan, hierin staat dat per april 2013 de trouweis vervalt en dat alle aanvragen tussen oktober 2012 en april 2013 als zodanig zullen worden behandeld.
Datum 21 december 2012
Betreft Maatregelen gezinsmigratie

Met deze brief voldoe ik aan de toezegging van de toenmalige minister voor Immigratie, Integratie en Asiel naar aanleiding van de motie van de leden Van Dam (PvdA) en Van Nieuwenhuizen-Wijbenga (VVD) van 11 oktober jl.1. In deze motie
werd de minister gevraagd om de Tweede Kamer te informeren over het aantal verblijfsaanvragen dat tussen 1 oktober 2012 en 1 december 2012 is gedaan voor verblijfsdoelen die met de wijziging van het Vreemdelingenbesluit 2000 per 1 oktober jl. (Stb.2012, 148) zijn komen te vervallen (toelating ongehuwde partners, verruimde gezinshereniging en ouderenbeleid).

Tevens voldoe ik met deze brief aan mijn toezegging aan de Tweede Kamer gedaan tijdens de begrotingsbehandeling van het ministerie van Veiligheid en Justitie op 28 en 29 november jl., om de Kamer voor het kerstreces te informeren over de
planning van de wijziging van het Vreemdelingenbesluit 2000, waarmee zal worden teruggekeerd naar het toelatingsbeleid voor ongehuwde partners zoals dat gold tot 1 oktober 2012.
Tot slot zal ik in deze brief ingaan op de tijdens genoemde begrotingsbehandeling
ingediende en aangehouden motie van het lid Van Tongeren (GL) c.s. inzake verruimde gezinshereniging2.

1. Motie Van Dam-Van Nieuwenhuizen-Wijbenga
Tussen 1 oktober 2012 en 1 december 2012 zijn 194 adviesaanvragen gedaan voor een machtiging tot voorlopig verblijf (mvv) voor alle per 1 oktober jl. vervallen verblijfsdoelen. Het gaat hier om adviesaanvragen en niet om aanvragen waarmee
de procedure voor gezinsmigratie wordt gestart. In geen van deze gevallen is nog een advies uitgegaan.
In dezelfde periode werden in totaal 60 aanvragen gedaan voor een machtiging tot voorlopig verblijf of een verblijfsvergunning op grond van de verblijfsdoelen zoals die tot 1 oktober golden. Hiervan betroffen 45 aanvragen het verblijfsdoel “verblijf
bij ongehuwde partner”, 11 aanvragen betroffen “verruimde gezinshereniging” en 4 aanvragen werden gedaan op grond van het “ouderenbeleid.”
Op deze 60 aanvragen is nog niet beslist. De toenmalige minister voor Immigratie, Integratie en Asiel heeft in het VAO Opschorting eisen van gezinsmigratie van 11 oktober jl. verklaard dat het gelet op de doorlooptijden zeer onwaarschijnlijk zou
zijn dat voor 1 december jl. op deze aanvragen zou zijn beslist. Dit is inderdaad nog niet gebeurd.

In het Regeerakkoord is vastgelegd dat voor gezinshereniging een duurzame en exclusieve relatie volstaat. Dit houdt in dat het partnerbeleid zoals dat gold vóór 1 oktober 2012 opnieuw wordt ingevoerd. Inhoudelijk betekent dit dat zal worden
teruggekeerd naar het beleid ten aanzien van ongehuwde partners,
Het terugkeren naar het toelatingsbeleid voor ongehuwde partners zoals dit heeft gegolden tot aan de wijziging van het Vreemdelingenbesluit 2000 (Vb) van 1 oktober jl. vergt wijziging van deze Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB).

2. AMvB inzake toelating van ongehuwde partners
De noodzakelijke wijziging van het Vb houdt een aanpassing in van artikel 3.14 Vb waarin de groep rechthebbenden wordt bepaald. Tevens komt de zogenoemde trouwvergunning te vervallen. Ik stel mij voor met de wijziging een spoedprocedure te volgen. Nu de AMvB het terugkeren naar voormalig beleid inhoudt, zal ik de ACVZ en de Raad voor de Rechtspraak vragen of zij het uitbrengen van advies in dit geval nog noodzakelijk achten.
Mijn streven is gericht op inwerkingtreding van de wijziging in de eerste helft van april 2013.
Aangezien er nu concreet zicht is op een AMvB zie ik bij wijze van overgangsmaatregel aanleiding tot toepassing van artikel 3.13, tweede lid van het Vreemdelingenbesluit 2000. Dit artikel biedt de mogelijkheid om in die gevallen waarin de dwingend geformuleerde regeling in het Vb niet tot een billijke uitkomst leidt, toch tot vergunningverlening over te gaan op basis van de omstandigheden van het geval.

Dit betekent dat ik voornemens ben om in de periode tussen nu en de inwerkingtreding van de AMvB op adviesaanvragen voor een mvv die betrekking hebben op de toelating van ongehuwde partners, met toepassing van artikel 3.13,
tweede lid van het Vreemdelingenbesluit 2000 een positief advies af te geven, vanzelfsprekend mits aan de overige voorwaarden voor gezinsmigratie is voldaan.
Ook op aanvragen voor een mvv of verblijfsvergunning op basis van een ongehuwde relatie, gedaan tussen 1 oktober jl. en de datum van inwerkingtreding van deze AMvB, zal ik positief beslissen met toepassing van artikel 3.13, tweede lid
van het Vreemdelingenbesluit 2000, mits aan de overige voorwaarden voor gezinsmigratie is voldaan.


Het partnerbeleid waaraan ik zal toetsen is het partnerbeleid uit artikel 3.14, onderdeel b, Vreemdelingenbesluit 2000 zoals dat nog luidde op 30 september 2012, evenals deel B, hoofdstuk 2, paragraaf 4, van de Vreemdelingencirculaire 2000 zoals deze nog luidde op 30 september 2012.
Op aanvragen (voor advies) voor de andere vervallen verblijfsdoelen zal een negatieve beslissing volgen.

3. Motie Van Tongeren c.s.
Tijdens de behandeling van de begroting van het ministerie van Veiligheid en Justitie dienden de leden van Tongeren, Schouw, Krol en Gesthuizen een motie in.
In de motie wordt gevraagd om de mogelijkheid tot gezinsmigratie niet in de weg te staan in het geval afhankelijke grootouders en meerderjarige kinderen zouden moeten achterblijven. Deze motie is aangehouden in afwachting van een inhoudelijke reactie van mijn kant. De motie gaat ervan uit dat het beleid ten aanzien van verruimde gezinshereniging mogelijk wordt afgeschaft. Dit beleid is echter per 1 oktober jl. al afgeschaft. In het Regeerakkoord is niet overeengekomen dat het beleid op dit punt een wijziging zou moeten ondergaan. Vóór 1 oktober 2012 diende, om in aanmerking te kunnen komen voor verruimde
gezinshereniging, het meerderjarige kind of de grootouder feitelijk te behoren tot het gezin en in het land van herkomst reeds te hebben behoord tot dit gezin én achterlating moest een onevenredige hardheid opleveren.

Daarnaast bestond beleid voor alleenstaande ouderen die zijn achtergebleven in het land van herkomst en die, na overlijden van de partner, naar hun kinderen in Nederland willen komen.
Beide mogelijkheden zijn per 1 oktober jl. afgeschaft.
Afschaffing van het beleid voor verruimde gezinshereniging betekent voor meerderjarige kinderen en andere bloedverwanten als grootouders, dat toelating alleen nog mogelijk is op grond van 8 EVRM. Er moet dan sprake zijn van “more
than emotional ties” tussen de hoofdpersoon met rechtmatig verblijf in Nederland en de betrokken bloedverwanten.
In overige individuele gevallen kan, wanneer er sprake is van een bijzondere schrijnendheid, een beroep worden gedaan op mijn discretionaire bevoegdheid.


De Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie,
F. Teeven
Als je merkt dat je op een dood paard rijdt, kom er dan vanaf.

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: 3 jaar in Schengen NIET inburgeren mogelijk ?

#14 Bericht door Henk Korat » zaterdag 12 januari 2013, 16:59

Max, een prima aanvulling. Dus de eis om gehuwd te zijn of partner overeenkomst is teruggedraaid. Goed om te weten voor diegene die in de MVV procedure zitten. Maar als ik de reactie van Ashley bekijk, weten de uitvoerders hier nog niets van. Het wordt dus weer uitleggen, vragen, verwijzen, etc.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Gebruikersavatar
max
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 250
Lid geworden op: zaterdag 05 februari 2005, 22:27

Re: 3 jaar in Schengen NIET inburgeren mogelijk ?

#15 Bericht door max » zaterdag 12 januari 2013, 17:08

Henk Korat schreef:Max, een prima aanvulling. Dus de eis om gehuwd te zijn of partner overeenkomst is teruggedraaid. Goed om te weten voor diegene die in de MVV procedure zitten. Maar als ik de reactie van Ashley bekijk, weten de uitvoerders hier nog niets van. Het wordt dus weer uitleggen, vragen, verwijzen, etc.
De uitvoerder van de MVV procedure is sinds jaar en dag de IND. Zij zijn op de hoogte van het besluit. Ik denk dat in hun geval de ongelukkige samenloop van tijd parten speelt. Als er sprake is van een aanvraag na 1 oktober 2012 die is afgewezen wegens ongehuwd kunnen zij in hoger beroep gaan wat zal resulteren in positief resultaat als aan alle (andere) voorwaarden wordt voldaan.

Max
Als je merkt dat je op een dood paard rijdt, kom er dan vanaf.

Plaats reactie

Terug naar “Visa Nederland”