jaarvisum voor schengenlanden?

Post hier al je vragen voor Visa voor Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
hteeuwen
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 43
Lid geworden op: donderdag 20 januari 2011, 03:37

jaarvisum voor schengenlanden?

#1 Bericht door hteeuwen » zaterdag 03 december 2011, 08:51

De volgende vraag had ik al als aanvullende vraag geplaatst bij een andere vraag onder "visa Thailand" maar omdat het eigenlijk hier thuishoort stel ik de vraag hier nog maar eens duidelijker.

Ik zou in december voor 8 maanden naar Thailand gaan. Dit is gewijzigd omdat ik gevraagd ben om in het nieuwe jaar nog 3 maanden te werken (in februari word ik 65). Dit is financieel aantrekkelijk dus dat pik ik nog even mee. Omdat ik al een enkele reis geboekt had, ga ik nu op 20 december naar Thailand en kom op 11 januari weer terug voor 3 maanden (ticket in Bangkok aangeschaft BKK-Ams op 10 januari / Ams-BKK op 7 april). Mijn 8 maanden verblijf is nu dus verschoven naar april.

Ik heb mijn (Thaise) vrouw dus voorgesteld om voor die 3 maanden mee naar Holland te gaan. Dit hebben wij in het verleden al vaak gedaan en altijd zonder problemen. Nu vertelde mijn vrouw mij gisteren dat dit makkelijk zou gaan omdat zij de laatste keer een Schengen visum voor 1 jaar heeft gekregen, en dat is nog geldig tot juni 2012. In juni 2011 hebben wij dus een 90 dagen visum voor haar aangevraagd en gekregen. Op dat visum staat "geldig van 24-6-2011 tot 23-6-2012". Daarop is zij 3 maanden in Nederland geweest, en denkt nu dat zij op dit visum nog een keer naar Nederland kan reizen zonder de hele papierkraam weer te regelen. Ik kan mij dat niet voorstellen. Weet iemand precies hoe dit zit? De tijd dringt een beetje omdat ik maar 2 weken heb om alle papieren te regelen mocht dit toch nodig zijn. Gisteren heb ik overigens de IND gebeld met deze vraag en die verwezen mij door naar Buza. Buza gemaild (tot mijn grote verbazing had ik snel antwoord) en die verwees mij weer door naar de IND.

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: jaarvisum voor schengenlanden?

#2 Bericht door Harm » zaterdag 03 december 2011, 10:13

Neem het zekere voor het onzekere als je je vrouw mee wilt nemen voor die drie maanden
Ga dus voor de hele papieren santekraam
Niets is zo vervelend als dat jullie straks op schiphol staan en je vrouw wordt geweigerd en moet (alleen) terug.
Ik denk niet dat die ellende opweegt tegen de heisa van die papieren.
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: jaarvisum voor schengenlanden?

#3 Bericht door RuudThai » zaterdag 03 december 2011, 11:43

Ik denk dat je vrouw een nieuw visum moet aanvragen. Ze heeft destijds een visum gekregen voor 90 dagen dat ze in de genoemde periode van 1 jaar mocht gebruiken. Dat heeft ze gedaan dus is het gewoon opgebruikt.

hteeuwen
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 43
Lid geworden op: donderdag 20 januari 2011, 03:37

Re: jaarvisum voor schengenlanden?

#4 Bericht door hteeuwen » zaterdag 03 december 2011, 12:19

Ja, je hebt gelijk Ruud. Na lang zoeken vond ik de uitkomst op de site van VFS Global:
The ‘duration of stay’ box on the sticker shows how long you are allowed to stay in the Schengen Area. In the ‘from’ box, you will find the date on which your visa becomes valid. You may enter the Schengen Area on that date or afterwards. In the ‘to’ box, you will find the date on which your visa expires. After that date, the visa will no longer be valid. The number of days mentioned in the box ‘duration of stay’ will start counting on the day you enter the Schengen Area. Take into account possible delays during your journey, and do not travel on the very last day that the visa is valid. There is also the possibility to issue a multiple entry visa. This will be mentioned on the sticker. In that case you can enter and leave the Schengen area several times with a maximum of 90 days per six (6) months. The total duration of stay should not exceed the number of days mentioned in the ‘duration of stay’ box. Each half year the duration of stay should not exceed 90 days. Each year the total stay should not exceed 180 days . For a stay longer than three months (90 days) you need to apply for a Provisional Residence Permit (MVV) at the Dutch Immigration Service (IND).

De vlieger gaat dus alleen op als het een multiple entry is, en dat is het niet. Enkele Thaise kenissen gaan er ook van uit dat ze op zo'n visum 2x kunnen komen maar dat werkt dus niet. Ik zal maar een mailtje rond gaan sturen.
thanks!

heisa
kenner
kenner
Berichten: 91
Lid geworden op: zaterdag 10 mei 2008, 12:12

Re: jaarvisum voor schengenlanden?

#5 Bericht door heisa » dinsdag 13 december 2011, 12:08

Mijn vriendin heeft ook een jaarvisum en dit betekent dat zij in 1 jaar tijd 2x naar nederland kan (2x90dagen). Als jouw vrouw pas 1x naar nederland is geweest (90 dagen) dan kan zij voor 23-6-2012 nog een keer voor 90 dagen naar Nederland met dit visum. houdt er wel rekening mee dat ze aan de 90 dagen regel moet voldoen dus na 90 dagen in nederland moet je ook weer 90 dagen in thailand verblijven voordat je weer naar Nederland mag. En dat is volgens mij bij jullie ook het geval dus je hoeft niet weer een visum aan te vragen en zij kan gewoon op haar jaarvisum naar Nederland.

Hoop dat het zo duidelijk is.



hteeuwen schreef:De volgende vraag had ik al als aanvullende vraag geplaatst bij een andere vraag onder "visa Thailand" maar omdat het eigenlijk hier thuishoort stel ik de vraag hier nog maar eens duidelijker.

Ik zou in december voor 8 maanden naar Thailand gaan. Dit is gewijzigd omdat ik gevraagd ben om in het nieuwe jaar nog 3 maanden te werken (in februari word ik 65). Dit is financieel aantrekkelijk dus dat pik ik nog even mee. Omdat ik al een enkele reis geboekt had, ga ik nu op 20 december naar Thailand en kom op 11 januari weer terug voor 3 maanden (ticket in Bangkok aangeschaft BKK-Ams op 10 januari / Ams-BKK op 7 april). Mijn 8 maanden verblijf is nu dus verschoven naar april.

Ik heb mijn (Thaise) vrouw dus voorgesteld om voor die 3 maanden mee naar Holland te gaan. Dit hebben wij in het verleden al vaak gedaan en altijd zonder problemen. Nu vertelde mijn vrouw mij gisteren dat dit makkelijk zou gaan omdat zij de laatste keer een Schengen visum voor 1 jaar heeft gekregen, en dat is nog geldig tot juni 2012. In juni 2011 hebben wij dus een 90 dagen visum voor haar aangevraagd en gekregen. Op dat visum staat "geldig van 24-6-2011 tot 23-6-2012". Daarop is zij 3 maanden in Nederland geweest, en denkt nu dat zij op dit visum nog een keer naar Nederland kan reizen zonder de hele papierkraam weer te regelen. Ik kan mij dat niet voorstellen. Weet iemand precies hoe dit zit? De tijd dringt een beetje omdat ik maar 2 weken heb om alle papieren te regelen mocht dit toch nodig zijn. Gisteren heb ik overigens de IND gebeld met deze vraag en die verwezen mij door naar Buza. Buza gemaild (tot mijn grote verbazing had ik snel antwoord) en die verwees mij weer door naar de IND.

hteeuwen
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 43
Lid geworden op: donderdag 20 januari 2011, 03:37

Re: jaarvisum voor schengenlanden?

#6 Bericht door hteeuwen » dinsdag 13 december 2011, 12:47

Heisa, moet ze dan op Schiphol weer de hele reut laten zien?

Marien
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 38
Lid geworden op: donderdag 11 juni 2009, 21:26

Re: jaarvisum voor schengenlanden?

#7 Bericht door Marien » dinsdag 13 december 2011, 14:36

Volgens mij is dit niet juist. Mijn vriendin kon in dat jaar 90 dagen komen, daarna sowieso weer een nieuwe aanvragen. Dat het een jaarvisum is, wil zeggen dat je in dat jaar zelf mag bepalen welke aaneengesloten periode je kiest.
heisa schreef:Mijn vriendin heeft ook een jaarvisum en dit betekent dat zij in 1 jaar tijd 2x naar nederland kan (2x90dagen). Als jouw vrouw pas 1x naar nederland is geweest (90 dagen) dan kan zij voor 23-6-2012 nog een keer voor 90 dagen naar Nederland met dit visum. houdt er wel rekening mee dat ze aan de 90 dagen regel moet voldoen dus na 90 dagen in nederland moet je ook weer 90 dagen in thailand verblijven voordat je weer naar Nederland mag. En dat is volgens mij bij jullie ook het geval dus je hoeft niet weer een visum aan te vragen en zij kan gewoon op haar jaarvisum naar Nederland.

Hoop dat het zo duidelijk is.



hteeuwen schreef:De volgende vraag had ik al als aanvullende vraag geplaatst bij een andere vraag onder "visa Thailand" maar omdat het eigenlijk hier thuishoort stel ik de vraag hier nog maar eens duidelijker.

Ik zou in december voor 8 maanden naar Thailand gaan. Dit is gewijzigd omdat ik gevraagd ben om in het nieuwe jaar nog 3 maanden te werken (in februari word ik 65). Dit is financieel aantrekkelijk dus dat pik ik nog even mee. Omdat ik al een enkele reis geboekt had, ga ik nu op 20 december naar Thailand en kom op 11 januari weer terug voor 3 maanden (ticket in Bangkok aangeschaft BKK-Ams op 10 januari / Ams-BKK op 7 april). Mijn 8 maanden verblijf is nu dus verschoven naar april.

Ik heb mijn (Thaise) vrouw dus voorgesteld om voor die 3 maanden mee naar Holland te gaan. Dit hebben wij in het verleden al vaak gedaan en altijd zonder problemen. Nu vertelde mijn vrouw mij gisteren dat dit makkelijk zou gaan omdat zij de laatste keer een Schengen visum voor 1 jaar heeft gekregen, en dat is nog geldig tot juni 2012. In juni 2011 hebben wij dus een 90 dagen visum voor haar aangevraagd en gekregen. Op dat visum staat "geldig van 24-6-2011 tot 23-6-2012". Daarop is zij 3 maanden in Nederland geweest, en denkt nu dat zij op dit visum nog een keer naar Nederland kan reizen zonder de hele papierkraam weer te regelen. Ik kan mij dat niet voorstellen. Weet iemand precies hoe dit zit? De tijd dringt een beetje omdat ik maar 2 weken heb om alle papieren te regelen mocht dit toch nodig zijn. Gisteren heb ik overigens de IND gebeld met deze vraag en die verwezen mij door naar Buza. Buza gemaild (tot mijn grote verbazing had ik snel antwoord) en die verwees mij weer door naar de IND.

hteeuwen
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 43
Lid geworden op: donderdag 20 januari 2011, 03:37

Re: jaarvisum voor schengenlanden?

#8 Bericht door hteeuwen » dinsdag 13 december 2011, 15:52

In elk geval is het antwoord op uw vraag vrij eenvoudig: het visum is een jaar geldig, ze mag in totaal 90 dagen (per half jaar) in het Schengengebied blijven en ze heeft multiple entries.
Dat betekent als ze nu al direct de volledige 3 maanden (90 dagen) voor het eerste half jaar heeft opgemaakt, dat ze nu niet meer mag komen tot het tweede halfjaar van het visum ingaat.
Dat is op 24 december a.s. Dan mag ze aan de volgende 90 dagen beginnen, dat mag ze in een keer aaneengesloten doen, maar ze mag bijvoorbeeld ook drie keer een maand komen (ze heeft per slot van rekening recht op meerdere binnenkomsten). Het visum loopt af op 23 juni volgend jaar, en zodra er daarna plannen zijn voor een volgend bezoek, kan ze een afspraak maken voor een nieuwe visumaanvraag.

Met vriendelijke groet,
Ministerie van Buitenlandse Zaken (IT)
Directie Personenverkeer, Migratie en Vreemdelingenzaken
Afdeling Vreemdelingen- en Visumzaken (DCM/VV/VZ)

Ze vermelden alleen niet wat je de 2e keer op schiphol moet laten zien.

heisa
kenner
kenner
Berichten: 91
Lid geworden op: zaterdag 10 mei 2008, 12:12

Re: jaarvisum voor schengenlanden?

#9 Bericht door heisa » dinsdag 13 december 2011, 22:27

Ze kunnen bij de douane in Ned/Schiphol wel weer om alle papieren vragen (garantieverklaring, salarisstroken). Wat wij altijd doen is dat mijn vriendin deze altijd meeneemt voor het geval ze moeilijk gaan doen. Mijn vriendin is inmiddels 4 keer in Nederland geweest en de douane deed alleen de eerste keer moeilijk.

Dus het is niet nodig om een nieuw visum aan te vragen en je vrouw kan gewoon gebruik maken van haar jaarvisum.
Succes

hteeuwen schreef:In elk geval is het antwoord op uw vraag vrij eenvoudig: het visum is een jaar geldig, ze mag in totaal 90 dagen (per half jaar) in het Schengengebied blijven en ze heeft multiple entries.
Dat betekent als ze nu al direct de volledige 3 maanden (90 dagen) voor het eerste half jaar heeft opgemaakt, dat ze nu niet meer mag komen tot het tweede halfjaar van het visum ingaat.
Dat is op 24 december a.s. Dan mag ze aan de volgende 90 dagen beginnen, dat mag ze in een keer aaneengesloten doen, maar ze mag bijvoorbeeld ook drie keer een maand komen (ze heeft per slot van rekening recht op meerdere binnenkomsten). Het visum loopt af op 23 juni volgend jaar, en zodra er daarna plannen zijn voor een volgend bezoek, kan ze een afspraak maken voor een nieuwe visumaanvraag.

Met vriendelijke groet,
Ministerie van Buitenlandse Zaken (IT)
Directie Personenverkeer, Migratie en Vreemdelingenzaken
Afdeling Vreemdelingen- en Visumzaken (DCM/VV/VZ)

Ze vermelden alleen niet wat je de 2e keer op schiphol moet laten zien.

heisa
kenner
kenner
Berichten: 91
Lid geworden op: zaterdag 10 mei 2008, 12:12

Re: jaarvisum voor schengenlanden?

#10 Bericht door heisa » dinsdag 13 december 2011, 22:31

@ Marien,
Een jaarvisum houdt echt in dat je 2x90 dagen in ned kan verblijven. Zie ook het bericht van het Ministerie welke vermeld is hier.

Marien schreef:Volgens mij is dit niet juist. Mijn vriendin kon in dat jaar 90 dagen komen, daarna sowieso weer een nieuwe aanvragen. Dat het een jaarvisum is, wil zeggen dat je in dat jaar zelf mag bepalen welke aaneengesloten periode je kiest.
heisa schreef:Mijn vriendin heeft ook een jaarvisum en dit betekent dat zij in 1 jaar tijd 2x naar nederland kan (2x90dagen). Als jouw vrouw pas 1x naar nederland is geweest (90 dagen) dan kan zij voor 23-6-2012 nog een keer voor 90 dagen naar Nederland met dit visum. houdt er wel rekening mee dat ze aan de 90 dagen regel moet voldoen dus na 90 dagen in nederland moet je ook weer 90 dagen in thailand verblijven voordat je weer naar Nederland mag. En dat is volgens mij bij jullie ook het geval dus je hoeft niet weer een visum aan te vragen en zij kan gewoon op haar jaarvisum naar Nederland.

Hoop dat het zo duidelijk is.



hteeuwen schreef:De volgende vraag had ik al als aanvullende vraag geplaatst bij een andere vraag onder "visa Thailand" maar omdat het eigenlijk hier thuishoort stel ik de vraag hier nog maar eens duidelijker.

Ik zou in december voor 8 maanden naar Thailand gaan. Dit is gewijzigd omdat ik gevraagd ben om in het nieuwe jaar nog 3 maanden te werken (in februari word ik 65). Dit is financieel aantrekkelijk dus dat pik ik nog even mee. Omdat ik al een enkele reis geboekt had, ga ik nu op 20 december naar Thailand en kom op 11 januari weer terug voor 3 maanden (ticket in Bangkok aangeschaft BKK-Ams op 10 januari / Ams-BKK op 7 april). Mijn 8 maanden verblijf is nu dus verschoven naar april.

Ik heb mijn (Thaise) vrouw dus voorgesteld om voor die 3 maanden mee naar Holland te gaan. Dit hebben wij in het verleden al vaak gedaan en altijd zonder problemen. Nu vertelde mijn vrouw mij gisteren dat dit makkelijk zou gaan omdat zij de laatste keer een Schengen visum voor 1 jaar heeft gekregen, en dat is nog geldig tot juni 2012. In juni 2011 hebben wij dus een 90 dagen visum voor haar aangevraagd en gekregen. Op dat visum staat "geldig van 24-6-2011 tot 23-6-2012". Daarop is zij 3 maanden in Nederland geweest, en denkt nu dat zij op dit visum nog een keer naar Nederland kan reizen zonder de hele papierkraam weer te regelen. Ik kan mij dat niet voorstellen. Weet iemand precies hoe dit zit? De tijd dringt een beetje omdat ik maar 2 weken heb om alle papieren te regelen mocht dit toch nodig zijn. Gisteren heb ik overigens de IND gebeld met deze vraag en die verwezen mij door naar Buza. Buza gemaild (tot mijn grote verbazing had ik snel antwoord) en die verwees mij weer door naar de IND.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: jaarvisum voor schengenlanden?

#11 Bericht door jumbo » woensdag 14 december 2011, 02:47

hteeuwen schreef:Heisa, moet ze dan op Schiphol weer de hele reut laten zien?
Upon entering the Schengen area travellers must be in possession of copies of all documents submitted in support of their application....
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: jaarvisum voor schengenlanden?

#12 Bericht door pjotter » dinsdag 08 juli 2014, 11:37

Hallo Allemaal,

I zie dat dit een oude post is maar toch; Ik/wij worden er nu ook (POSITIEF) mee geconfronteerd. Ik dacht nog, nu alles via Maleisie/Kuala Lumpur loopt, dat het een foutje was, maar ook een thaise vriendin van een maat van me heeft hetzelfde soort visum gekregen.
Multi-entry voor de rest van de geldigheid paspoort (Helaas nog 'maar' 2 jaar :D )
Ik begrijp dat gedurende die 2 jaar inderdaad de 90 dagen per 180 dagen regel blijft gelden.
Uiteraard neem ik vanaf nu al de papieren weer mee van deze aanvraag maar andere eisen/papieren zijn over een jaar of zo natuurlijk niet meer geldig. Verzekering, Garantstelling, Salarisstroken, Werkgeversverklaring etc. etc.

Mijn 'boerenverstand' zegt dat ik NATUURLIJK (Ook al voor mijzelf) de verzekering voor haar van elke keer die 90
dagen verblijf hier weer moet afsluiten. VEILIG lijkt het me ook om TOCH maar weer een Garantstellingsformulier te regelen (Is maar een tientje en even wat werk) en wat kopietjes te maken van mijn DAN laatste 3 salarisstroken elke keer als zij schengen inreist.
Misschien ook nog even een werkgeversverklaring aanvragen (Is een jaar geldig dacht ik)

Denken jullie dat dit, samen met de santemekraam aan papieren van de aanvraag, voldoende is ?
Ik heb links en rechts al eens wat gesnuffeld maar kon zo specifiek over zaken als garantstelling, niets vinden over zo'n meerjarig multi-entry visum.

Alvast bedankt voor de antwoorden !!

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: jaarvisum voor schengenlanden?

#13 Bericht door Henk Korat » dinsdag 08 juli 2014, 12:54

Binnen de periode van 2 jaar mag je vriendin inderdaad 90 dagen in Nederland blijven en aansluitend 90 dagen buiten Schengen zijn. Bij terugkeer in Nederland hoef je alleen, zolang het visum geldig is, alleen de reisverzekering te regelen. Nadat het visum verlopen is, moet je een hernieuwde aanvraag indienen en alle door jouw genoemde bescheiden hebben plus en minus die documenten die de wet dan vraagt.

De visumperiode wordt qua geldigheid verlengd, afhankelijk van de ervaringen in de vorige periode. Dus personen die zich goed aan de regels houden, krijgen een langere visum geldigheid. Ik voor het visum van de dochter van mijn vrouw en een vriend voor het visum van zijn vriendin hadden deze prettige ervaring in het begin van dit jaar.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: jaarvisum voor schengenlanden?

#14 Bericht door pjotter » donderdag 10 juli 2014, 19:46

Potverdepotver Henk. Dat is inderdaad goed nieuws. Tja, met die garantstelling zit ik TOCH wat in mijn maag. Mijn vriendin komt n.l. wel eens mee met de terugreis naar nl van een van mijn maten. Zij durft niet alleen te vliegen. Als ik dan op s'hol niks kan bewijzen ben ik wel de aap gelogeerd lijkt me. Tis niet veel werk en niet duur en DAN heb ik misschien een groot probleem. Heb je toevallig al de ervaring dat je dochter of vriendin van je vriend alleen naar nl komt ? Mijn vriendin is nu weer hier tot 23 augustus en dan vlieg ik samen met haar weer terug voor een weekje of 3. Daarna is het weer een maandje of 2.5 uitzitten in nl alleen en dan weer 6 weken daar naartoe. Overigens OOK Nakhon Ratchasima. 25 km duronder [8) . Nog 2 jaartjes werken en dan definitief ernaartoe. Bedankt voor je reactie trouwens !

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: jaarvisum voor schengenlanden?

#15 Bericht door Henk Korat » donderdag 10 juli 2014, 20:21

Ik neem aan Pjotter, dat je het visum voor de reis naar Nederland van je vriendin hebt geregeld. Kan ook niet anders, want zonder visum kom je het land niet in. Als ze een visum heeft en alleen voor de douane op Schiphol staat, moet ze wel rekening houden met lastige vragen. Daarom moet je alle documenten die je hebt gebruikt voor de visum aanvraag aan je vriendin meegeven. De douane gaat er - ondanks het visum - zeker om vragen. Ik heb het 1 keer meegemaakt op Schiphol toen een Thaise dame met geldig visum alleen voor de douane stond. Ze had het niet makkelijk, maar werd uiteindelijk toegelaten. Goed voorbereiden dus.

Die garantverklaring moet geen probleem zijn als je een werkgeversverklaring en de laatste 3 salarisstroken hebt. Maar ik begrijp, dat een nieuwe aanvraag pas over twee jaar speelt.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Plaats reactie

Terug naar “Visa Nederland”