Remigreren, hoe moet dat?

Post hier al je vragen voor het immigreren naar Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Remigreren, hoe moet dat?

#61 Bericht door jumbo » donderdag 03 januari 2019, 01:34

+1, goede informatie

Het lijkt dat de voornaamste reden een goede ziektekostenverzekering is....
Laat dat een voorbeeld en waarschuwing zijn voor toekomsige thailand gangers....
Maak dit een prioriteit als je hier onbezorgd en langdurig wilt wonen
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Remigreren, hoe moet dat?

#62 Bericht door greenthaiway » dinsdag 08 januari 2019, 10:26

Bedankt voor de nuttige info printen44 en erik-kuijpers!

Ik keer ook op termijn terug naar Nederland maar niet vanuit Thailand maar vanuit The Philippines.
Het idee was om in het voorjaar van 2020 terug te keren maar het ziet ernaar uit dat ik in de loop van 2019 terug keer naar
It Hytelan (Friesland Boppe).
Reden; weer het hebben van een zorgverzekering (ik word dit jaar 76) en vooral de angst dat de fiscus gaat corrigeren op 4 jaar AOW, 9% over de jaren 2015 t/m 2018.
Dat ik aangeslagen word voor een bedrag van 5000 euro is zeer aanwezig hoorde ik van een ingewijde...
Laatst gewijzigd door greenthaiway op dinsdag 08 januari 2019, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Remigreren, hoe moet dat?

#63 Bericht door driver » dinsdag 08 januari 2019, 10:53

Heejj Green.. Ik dacht dat Duitsland in jouw gedachten 💭 zat 😊

sirc
kenner
kenner
Berichten: 104
Lid geworden op: zaterdag 19 februari 2011, 17:39

Re: Remigreren, hoe moet dat?

#64 Bericht door sirc » dinsdag 08 januari 2019, 11:11

Ja, de premies voor een private zorgverzekering worden hoe ouder hoe duurder. Bij ons van 2000 naar 6000 Euro binnen 8 jaar. Het financiële plaatje kan een groot probleem worden als er beperkte middelen ter beschikking staan. Was geen probleem voor ons. Ook de huur van 40000baht vonden wij nog redelijk mits je 20 Meter van de kust woont

Maar dat is voor ons geen reden het Thailandboek langzaam dicht te klappen.

Mijn vrouw mist haar familie, vrienden het contact met het kleinkind. Het heimwee is de grootste opstakel.
Het werd steeds erger. Ik heb er geen problemen me. Maar de betere helft wordt er ziek van.
Vaak mist de betere helft ook nog het koele weer ook al zit ze met een deken s,avonds op de bank
Dus auto verkopen , huis opzeggen en terug naar paises bajos.
Met een lange tussenstop in Spanje in ons piepklein huisje en dan naar het kikkerland.

De Bahtjes in Europa afhalen doe ik waarschijnlijk gewoon via de ATM. Met de 4 bankkaarten kan ik
iedere dag 3000€ bij een ATM afhalen.

De remittance tax was een grote meevaller bij het besluit de levensavond in een warm land door te brengen.

Wist ik van tevoren niet. Maar werd graag aanvaard en meegenomen.
Dus dat wordt in toekomst een heel dure grap. Veel veel meer dan de levenskosten huur en ziektekostenverzekering samen.

Maar geld is niet alles waar het om draait.

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Remigreren, hoe moet dat?

#65 Bericht door greenthaiway » dinsdag 08 januari 2019, 11:49

driver schreef: dinsdag 08 januari 2019, 10:53 Heejj Green.. Ik dacht dat Duitsland in jouw gedachten 💭 zat 😊
Hee, driver, long time no see.
Ja dat klopt, wilde mijn vrouw indertijd Nederland binnen hengelen via een Eu land.
Dan hoeft ze geen inburgeringsexamen te doen :-)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Belgi%C3%AB-route

Maar de plannen zijn gewijzigd, vorig jaar 17 Juli werd ik getroffen door een TIA.
Een lichte beroerte, kon ruim 2 weken niet meer lopen, was compleet invalide die weken.
Kort na beroerte opgenomen in ziekenhuis en medicijnen gekregen.
Via goede medicijnen en fantastische hulp van mijn familie ben ik er weer bovenop gekomen.
Nu doe ik aan joggen, jog elke dag, behalve in het weekend, 20 minuten :-)
Aan motoriek heb ik iets van 10% ingeboet, merk dat bij lopen en bewegen in huis...
Ik denk dat het daarom beter is dat ik direct naar Nederland vlieg, mijn ega zal dan de inburgeringstoets moeten afleggen op de Nederlandse Ambassade te Manila.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Remigreren, hoe moet dat?

#66 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 08 januari 2019, 12:12

Norman, optimist......, schreef je dat je 67 wordt dit jaar? Nou, mijn teller loopt niet terug hoor...... :)

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Remigreren, hoe moet dat?

#67 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 08 januari 2019, 12:31

Sirc, ik heb de Thaise rekeningen laten boeken naar mijn ING in NL. Tien minuten op de bank, Kasikorn headoffice in Nongkhai. Moest wel bewijs laten zien dat het uit NL kwam maar dat blijkt gewoon uit de codes in mijn bankboekje. 48 Uur later stond het op de ING.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Remigreren, hoe moet dat?

#68 Bericht door driver » dinsdag 08 januari 2019, 12:49

Green : Vondt het al verdacht stil bij je maar contact houden en zoeken schiet er dan weer bij in meestal. Lichte beroerte is minder de goede zorg erna weer prima natuurlijk.. Dat je nu toch naar Nederland gaat lijkt me voor jou sowieso beter qua zorg ect.

Inburgeren van je vriendin zal wel lukken ook al is het misschien de minst makkelijke weg nu.

Dan moeten we maar ffe in Nederland een keer afspreken ipv in Duitsland 😊

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2398
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Remigreren, hoe moet dat?

#69 Bericht door serpay » dinsdag 08 januari 2019, 13:39

eigenlijk naar alles gelezen te hebben staat op de eerste 20 plaatsen.
Ziektekostenverzekering( lees het geld niet hebbende voor een verzekering).
sparen is in mijn inzien een must door iedere maand een x bedrag te sparen kun je later best wel een verzekering betalen.
in mijn geval betaal ik nu maandelijks ook een goede 600 euro premie.
maar met alleen een aow en een klein pensioen kan ik me voorstellen dat dit bijna onmogelijk is.
dus Thailand is best wel een mooi vakantieland maar niet om er onbezorgd te wonen en te leven.
misschien simpel gezegd maar denk toch een grote waarheid.
Alfisti rebeli

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Remigreren, hoe moet dat?

#70 Bericht door greenthaiway » dinsdag 08 januari 2019, 13:54

erik-kuijpers schreef: dinsdag 08 januari 2019, 12:12 Norman, optimist......, schreef je dat je 67 wordt dit jaar? Nou, mijn teller loopt niet terug hoor...... :)
Klopt, wordt dit jaar 76 bij leven en welzijn

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Remigreren, hoe moet dat?

#71 Bericht door greenthaiway » dinsdag 08 januari 2019, 14:01

driver schreef: dinsdag 08 januari 2019, 12:49 Green : Vondt het al verdacht stil bij je maar contact houden en zoeken schiet er dan weer bij in meestal. Lichte beroerte is minder de goede zorg erna weer prima natuurlijk.. Dat je nu toch naar Nederland gaat lijkt me voor jou sowieso beter qua zorg ect.

Inburgeren van je vriendin zal wel lukken ook al is het misschien de minst makkelijke weg nu.

Dan moeten we maar ffe in Nederland een keer afspreken ipv in Duitsland 😊
Ja, moeten we niet vergeten

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Remigreren, hoe moet dat?

#72 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 08 januari 2019, 14:37

serpay schreef: dinsdag 08 januari 2019, 13:39 eigenlijk naar alles gelezen te hebben staat op de eerste 20 plaatsen ziektekostenverzekering( lees het geld niet hebbende voor een verzekering).
Een Thaise verzekering mag je er uit gooien bij medische kosten die ze te hoog achten. Daarna kom je nergens meer aan de bak wegens het medisch verleden. Ik betaal in NL nu meer premies dan vroeger in Thailand maar in NL is men verplicht mij te accepteren, in Thailand lukt dat al 12 jaar niet meer. Dus doe ik nu 6+6.

Wel, Norman, ik zie je wel verschijnen in het Friese land. Een flesje Weduwe Joustra meenemen als opkikkertje?

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Remigreren, hoe moet dat?

#73 Bericht door wpdl » dinsdag 08 januari 2019, 15:03

Een Thaise verzekering gooid je niet uit de verzekering men betaald gewoon niet waarvan men vindt dat dat hun pakkie aan niet is.
Aangezien je bij opname in een ziekenhuis een 'overeenkomst' moet tekenen dat jij [of je naaste familie] maar dan ook jij alleen verantwoordelijk ben voor de kosten is de cirkel gauw rond.
Alles wat hun niet betalen mag je zelf betalen of voert men niet uit en een volgende keer gaat dit speel weer van voor af aan want je blijft gewoon verzekert in dat polis jaar.

Op een bepaalde leeftijd komen veel Thailand bewoners tot de conclusie dat ze altijd bij moeten betalen of zelfs alles vanwege 'schoonheidsfoutjes' in het verleden op het persoonlijk vlak en ja dan is het vaak verfoeide Nederland toch weer een leuke oplossing.
Eigen schuld dikke bult moeten ze het maar niet verplichten.[In Nederland]

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Remigreren, hoe moet dat?

#74 Bericht door stevenl » dinsdag 08 januari 2019, 15:50

wpdelange schreef: dinsdag 08 januari 2019, 15:03 Een Thaise verzekering gooid je niet uit de verzekering men betaald gewoon niet waarvan men vindt dat dat hun pakkie aan niet is.
Aangezien je bij opname in een ziekenhuis een 'overeenkomst' moet tekenen dat jij [of je naaste familie] maar dan ook jij alleen verantwoordelijk ben voor de kosten is de cirkel gauw rond.
Alles wat hun niet betalen mag je zelf betalen of voert men niet uit en een volgende keer gaat dit speel weer van voor af aan want je blijft gewoon verzekert in dat polis jaar.

Op een bepaalde leeftijd komen veel Thailand bewoners tot de conclusie dat ze altijd bij moeten betalen of zelfs alles vanwege 'schoonheidsfoutjes' in het verleden op het persoonlijk vlak en ja dan is het vaak verfoeide Nederland toch weer een leuke oplossing.
Eigen schuld dikke bult moeten ze het maar niet verplichten.[In Nederland]
Een thaise verzekering kan je er wel degelijk uitgooien, en dat dat gebeurt is zeker geen uitzondering.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Remigreren, hoe moet dat?

#75 Bericht door driver » dinsdag 08 januari 2019, 16:01

greenthaiway schreef: dinsdag 08 januari 2019, 14:01
driver schreef: dinsdag 08 januari 2019, 12:49 Green : Vondt het al verdacht stil bij je maar contact houden en zoeken schiet er dan weer bij in meestal. Lichte beroerte is minder de goede zorg erna weer prima natuurlijk.. Dat je nu toch naar Nederland gaat lijkt me voor jou sowieso beter qua zorg ect.

Inburgeren van je vriendin zal wel lukken ook al is het misschien de minst makkelijke weg nu.

Dan moeten we maar ffe in Nederland een keer afspreken ipv in Duitsland 😊
Ja, moeten we niet vergeten
Laten we proberen contact te houden dan. 😊

Plaats reactie

Terug naar “Immigreren naar Nederland”