Verschil EU-route Belgie en EUroute- Duitsland

Post hier al je vragen voor het immigreren naar Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: Verschil EU-route Belgie en EUroute- Duitsland

#76 Bericht door KhunSugar » donderdag 06 oktober 2016, 17:54

Jim schreef:
KhunSugar schreef: Wie de regel van de wet volgt gebruikt geen EU-route. Deze wordt net gebruikt om de plaatselijke wetgeving te omzeilen.
;-)
De plaatselijke wetgeving is in strijd met de Europese rechten van de mens (artikel 8) en de Europese richtlijnen zijn ook door Nederland geratificeerd.
In mijn ogen is dat 2 - 0 voor de EU-route ganger.

De Nederlandse immigratiewet probeert juist de hogere Europese wetten te omzeilen door de eigen bevolking achter te stellen op andere Europeanen.
Ja, zo blijven we bezig natuurlijk.
In mijn ogen gebruik je voor gezinshereniging als Belg of Nederlander de eigen nationale regels.

Gebruik je een andere route dan omzeil je de plaatselijke wetgeving, punt.
Meestal is daar wel een reden voor.

EU burgers die in een ander EU land wonen en werken hebben hun eigen Europese regelgeving.

Ga je speciaal in een buurland wonen voor een gezinshereniging dan ga je in mijn ogen scheef.
In BE leren ze u dat wel af en terecht.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Verschil EU-route Belgie en EUroute- Duitsland

#77 Bericht door Jim » donderdag 06 oktober 2016, 22:48

Tja, dat is je persoonlijke mening.

Ook Belgie heeft zich te houden aan de Europese richtlijnen.
Het gaat hier over het recht van vrij verkeer in Europa.
Dat betekent dat je, om welke redenen dan ook, mag wonen en werken waar jij wil.
Ben je daar als land niet mee eens dan moet je je conclusies trekken en er uitstappen en geen burgers gaan pesten die gebruiken maken van de regels die je zelf hebt opgesteld.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Verschil EU-route Belgie en EUroute- Duitsland

#78 Bericht door Lammert de Haan » donderdag 06 oktober 2016, 23:30

Jim schreef: Dat betekent dat je, om welke redenen dan ook, mag wonen en werken waar jij wil.
Maar dan wel even met deze aantekening dat als je in Nederland wel woont maar niet werkt (of niet een partner hebt die voor jou zorgt) en dus niet kunt voorzien in de kosten van het bestaan, je vervolgens wordt teruggestuurd naar je land van herkomst.

Daarnaast hanteert nog steeds een EU-land beperkingen voor EU-burgers t.a.v. het werken en is dat alleen toegestaan met een werkvergunning. Zo vrijblijvend als jij het schetst is het nu ook weer niet binnen de EU en haar regels.

Dus wel even bij de les blijven, Jim!
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Verschil EU-route Belgie en EUroute- Duitsland

#79 Bericht door wanadee » vrijdag 07 oktober 2016, 01:42

Ik meende dat je dan bijstand krijgt? Bv een pool die hier seizoensarbeid doet 6 maanden, wordt die terug gestuurd die andere 6 maanden?

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Verschil EU-route Belgie en EUroute- Duitsland

#80 Bericht door Jim » vrijdag 07 oktober 2016, 09:31

Lammert de Haan schreef:
Jim schreef: Dat betekent dat je, om welke redenen dan ook, mag wonen en werken waar jij wil.
Maar dan wel even met deze aantekening dat als je in Nederland wel woont maar niet werkt (of niet een partner hebt die voor jou zorgt) en dus niet kunt voorzien in de kosten van het bestaan, je vervolgens wordt teruggestuurd naar je land van herkomst.
Je krijgt dan geen EU kaart van de IND.
Je mag dan nog steeds 3 maanden in Nederland blijven, mits je samen reist met je Nederlandse EU partner.
Daarnaast hanteert nog steeds een EU-land beperkingen voor EU-burgers t.a.v. het werken en is dat alleen toegestaan met een werkvergunning. Zo vrijblijvend als jij het schetst is het nu ook weer niet binnen de EU en haar regels.
Nee, dat klopt niet.
EU burgers hoeven geen werkvergunning te hebben om te werken en de derdelandse partner heeft exact dezelfde rechten.
Dus wel even bij de les blijven, Jim!
Ben ik bijna altijd :mrgreen:
wanadee schreef:Bv een pool die hier seizoensarbeid doet 6 maanden, wordt die terug gestuurd die andere 6 maanden?
Die kan WW aanvragen.
Bijstand wordt lastig, tenzij hij hier al jaren woont.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Verschil EU-route Belgie en EUroute- Duitsland

#81 Bericht door Lammert de Haan » vrijdag 07 oktober 2016, 13:26

Hoe komt het Jim, dat jij zaken verdraait en dat jij voortdurend je eigen feiten erop nahoudt?

“Je krijgt dan geen EU kaart van de IND.
Je mag dan nog steeds 3 maanden in Nederland blijven, mits je samen reist met je Nederlandse EU partner.”
Ik had het echter niet over ‘verblijven’ en ‘reizen’ maar over ‘wonen en werken’. Daarmee reageerde ik op jouw eerdere bericht:
“Dat betekent dat je, om welke redenen dan ook, mag wonen en werken waar jij wil.”

En dit gaat lijnrecht tegen de praktijk in.

Ten eerste: bij reizen en verblijven vraag je geen bijstandsuitkering aan!

En dan even uit mijn eigen praktijk.

Een Roemeense vrouw met een jong kind, in Roemenië getrouwd geweest met een Nederlandse man, komt met haar kind (met een Nederlands paspoort) naar Nederland en gaat hier in loondienst aan het werk. Dat kan sinds 1 januari 2010. Daarvoor had je nog een werkvergunning nodig, die zeer moeilijk te verkrijgen was. Zij krijgt vervolgens een verblijfsvergunning van de IND. Zij krijgt in Nederland een relatie met een Nederlandse man. Tot zover niets aan de hand.

De relatie met de Nederlandse man loopt stuk, zij verliest haar baan en moet een beroep doen op bijstand. De Sociale Dienst is verplicht om aan de IND door te geven wanneer iemand voor meer dan 50% van de bijstandsnorm afhankelijk is van bijstand, ook al betreft het een EU-burger.

Vervolgens trekt de IND haar verblijfsvergunning in en zij moet Nederland verlaten. Haar kind mag hier uiteraard blijven!

Hoe heeft deze Roemeense vrouw dit vervolgens ‘opgelost’? Zij wou niet Nederland verlaten met achterlating van haar kind (die ze graag een goede toekomst wou bieden in Nederland) en ging uit de nood geboren een relatie aan met een andere Nederlandse man, waardoor ze niet meer afhankelijk was van een bijstandsuitkering en dus mocht blijven!

“Nee, dat klopt niet.
EU burgers hoeven geen werkvergunning te hebben om te werken en de derdelandse partner heeft exact dezelfde rechten.”

Dat was de reactie van jou op mijn bericht dat er nog steeds een EU-land een beperking hanteert voor EU-burgers t.a.v. het werken door EU-burgers in dat land. Mijn bewering klopte echter wel en is geen ‘eigen feit’ van mij. Deze beperking geldt trouwens over en weer en kan duren tot 30 juni 2020.

Het land waar ik op doelde is Kroatië (is wel degelijk een EU-land). Door gebrek aan kennis ben jij hier dus niet van op de hoogte en hou jij je eigen feiten erop na!

Kijk eens op de volgende website en het zal je duidelijk worden dat je met je stellige bewering er volledig naast zit!

http://europa.eu/youreurope/citizens/wo ... dex_nl.htm
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Arietwee
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 601
Lid geworden op: zaterdag 22 november 2014, 21:09
Contacteer:

Re: Verschil EU-route Belgie en EUroute- Duitsland

#82 Bericht door Arietwee » vrijdag 07 oktober 2016, 14:12

Een roemeen is geen pool.

http://www.mugweb.nl/nieuws/14055/

Gebruikersavatar
Arietwee
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 601
Lid geworden op: zaterdag 22 november 2014, 21:09
Contacteer:

Re: Verschil EU-route Belgie en EUroute- Duitsland

#83 Bericht door Arietwee » vrijdag 07 oktober 2016, 14:13


Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Verschil EU-route Belgie en EUroute- Duitsland

#84 Bericht door Lammert de Haan » vrijdag 07 oktober 2016, 14:14

Jim schreef:
wanadee schreef:Bv een pool die hier seizoensarbeid doet 6 maanden, wordt die terug gestuurd die andere 6 maanden?
Die kan WW aanvragen.
Bijstand wordt lastig, tenzij hij hier al jaren woont.
Dat is slechts ten dele waar Jim. Kijk eens wat het UWV hierover te melden heeft:

WW-uitkering na seizoensarbeid

Deed u seizoenswerk?
Er is sprake van seizoenswerk als u uw werk tijdelijk niet kunt uitvoeren, omdat het werk er om klimatologische redenen niet is. In dat geval gelden de normale WW-regels. Bijvoorbeeld: u werkte in de aspergeoogst. U kunt uw werkzaamheden niet uitvoeren buiten het seizoen: asperges groeien nu eenmaal niet in de winter. Er is dus sprake van seizoensgebonden werk.
Wordt u om die reden ontslagen, dan kunt u waarschijnlijk een WW-uitkering krijgen.

Het ligt anders als u bijvoorbeeld werkt als serveerster in een restaurant in een badplaats. Als u telkens aan het eind van de zomer wordt ontslagen, heeft u waarschijnlijk geen recht op een WW-uitkering. Uw werk is namelijk niet aan het klimaat gebonden. U kunt immers ook serveren bij andere bedrijven, die het hele jaar open zijn.


Daarnaast geldt als eis dat je minimaal 26 weken hebt gewerkt in de 36 weken voordat je werkloos werd (wekeneis). Hieraan kunnen veel seizoenwerkers niet voldoen, zoals het geval is bij bijv. een aspergekwekerij.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Verschil EU-route Belgie en EUroute- Duitsland

#85 Bericht door Lammert de Haan » vrijdag 07 oktober 2016, 14:19

Arietwee schreef:Een roemeen is geen pool.

http://www.mugweb.nl/nieuws/14055/
Een Roemeen is inderdaad geen Pool maar zij genieten wel dezelfde rechten (en plichten). Voor een Roemeen (of een Bulgaar) zijn de beperkingen pas sinds kort volledig komen te vervallen. Anders ligt dit voor een Kroaat, zoals ik al aangaf. Dat kan nog wel tot half 2020 duren.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Verschil EU-route Belgie en EUroute- Duitsland

#86 Bericht door Jim » vrijdag 07 oktober 2016, 16:01

Lammert de Haan schreef:Hoe komt het Jim, dat jij zaken verdraait en dat jij voortdurend je eigen feiten erop nahoudt?

“Je krijgt dan geen EU kaart van de IND.
Je mag dan nog steeds 3 maanden in Nederland blijven, mits je samen reist met je Nederlandse EU partner.”
Ik had het echter niet over ‘verblijven’ en ‘reizen’ maar over ‘wonen en werken’. Daarmee reageerde ik op jouw eerdere bericht:
“Dat betekent dat je, om welke redenen dan ook, mag wonen en werken waar jij wil.”

En dit gaat lijnrecht tegen de praktijk in.

Ten eerste: bij reizen en verblijven vraag je geen bijstandsuitkering aan!
Aanvragen mag altijd.
Of je het krijgt is een tweede.

Het feit blijft dat een verblijfsvergunning/kaart van een EU land gelijk staat aan een visum voor 3 maanden in een ander EU land
Het land waar ik op doelde is Kroatië (is wel degelijk een EU-land). Door gebrek aan kennis ben jij hier dus niet van op de hoogte en hou jij je eigen feiten erop na!
Een EU-route volg je meestal in een land dat volwaardig EU lid is.
Als je zo dom bent om de route te volgen in land wat er maar half bij hoort dan is het je eigen schuld.
We hadden het iig over Belgie en Duitsland en dan moet je er geen achtergestelde landjes bij de haren bij slepen.

Ik zal het nog even voor je samenvatten:
Het enige wat een EU land mag eisen is: Huwelijksakte, Huurcontract, Ziektekostenverzekering, bewijs van inkomen of inschrijving als bedrijf, en eventueel bewijs dat je niet staatsgevaarlijk bent.
Mochten ze toch moeilijk doen dan meteen Solvit inschakelen en er een advocaat opzetten.
Kijk eens op de volgende website en het zal je duidelijk worden dat je met je stellige bewering er volledig naast zit!

http://europa.eu/youreurope/citizens/wo ... dex_nl.htm
Als je zelf even doorleest in je bron...

"Op grond van overgangsbepalingen kunnen er tot 30 juni 2020 beperkingen voor u gelden voor het werken in loondienst in een ander EU-land."

Lees je even in in de reden voor de Brexit dan zul je er wel achterkomen hoe sterk het recht van vrij verkeer van mensen en goederen is in de EU.

Met je WW verhaal geef je me gelijk dus ik begrijp niet goed wat je punt is.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Verschil EU-route Belgie en EUroute- Duitsland

#87 Bericht door Jim » vrijdag 07 oktober 2016, 22:31

Van de 28 EU landen pik je het enige land uit wat nog geen volwaardig lid is en waarvan de inwoners nog geen recht op vrij verkeer hebben.
Daar maak jij meteen van dat elke EU-er een werkvergunning moet hebben :roll:
Hoe kan ik als EU-burger langer dan 3 maanden in Nederland verblijven?
Als burger van een EU-land mag u zo lang als u wilt in Nederland blijven. U heeft geen verblijfsvergunning nodig. U hoeft zich ook niet te melden bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND).

Voor wie geldt dit?
Deze regels gelden voor inwoners van de Europese Unie en ook voor burgers uit Liechtenstein, Noorwegen, IJsland en Zwitserland.

Uw paspoort of identiteitsbewijs volstaat
Uw paspoort of identiteitskaart is het bewijs dat u legaal in Nederland bent. U hoeft zich niet meer te melden bij de IND.

Inschrijving bij gemeente bij verblijf langer dan 4 maanden
Blijft u langer dan 4 maanden in Nederland? Dan moet u zich inschrijven bij de Basisregistratie Personen (BRP) in uw woonplaats. Meer informatie over inschrijving in de BRP kunt u krijgen bij uw gemeente.

Geen tewerkstellingsvergunning meer voor Roemenen en Bulgaren
Werkgevers voor Roemenen en Bulgaren hoeven geen tewerkstellingsvergunning (TWV) aan te vragen.

Kroaten wel tewerkstellingsvergunning
Kroaten hebben nog geen vrije toegang tot de Nederlandse arbeidsmarkt. Voor hen is op dit moment nog een tewerkstellingsvergunning nodig.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -nederland
Vrij verkeer in de Europese Economische Ruimte (EER)
Voor werknemers uit de landen van de EER en Zwitserland geldt een vrij verkeer. Deze groep kan zonder vergunning in Nederland komen werken.

Werknemers uit Kroatië moeten voorlopig een vergunning hebben om in Nederland te werken. Kroatië is sinds 1 juli 2013 lid van de EU.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... werknemers
Ja, er zijn voorwaarden voor de aanvraag voor WW.. Die gelden voor Nederlanders en dus ook voor andere EU-ers. Dat lijkt me logisch?!

Verder heb ik al meerdere keren aangegeven dat bijstand krijgen een moeilijk (maar zeker niet onmogelijk) verhaal is.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

perry
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1208
Lid geworden op: zondag 12 maart 2006, 23:53
Locatie: Weeze/Udonthani.

Re: Verschil EU-route Belgie en EUroute- Duitsland

#88 Bericht door perry » donderdag 13 oktober 2016, 15:18

Wat jij nu wilt gaan doen gaat niet lukken ga op vakantie zie hoe het loopt laat haar komen voor 3 maanden dan ga je volgend jaar terug als alles goed is en de liefde oprecht is dan ga je met haar Trouwen in Thailand laat alles vertalen naar engels laat de Touwakte afstempelen bij de Nederlandse Ambassade apostolil ect.

Als het dan goed en ze wil bij jou wonen dan ga je vertrekken naar Duitsland schrijf jezelf in Duitsland in huur een appartement en blijf gewoon werken in Nederland als de Afstand woon werkverkeer niet te ver is dan laat je haar weer komen met Toeristen visa maar laat haar landen in Dusseldorf dan shrijf je haar in bij jou in Duitsland.
6 weken later heeft ze dan een verblijfs vergunning voor 5 jaar voor Duitsland wel te verstaan.

Dan blijf je daar een minimaal een Halfjaar wonen en dan als ze dan EU burger is dan verhuis je weer terug naar Nederland
Werk om te leven leef niet om te werken.

Plaats reactie

Terug naar “Immigreren naar Nederland”