Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bezoek

Post hier al je vragen voor het immigreren naar Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bez

#46 Bericht door wanadee » maandag 29 augustus 2016, 19:17

Als dat alles is dan hoeft geen mens zich daar iets van aan te trekken. Ik heb spookverhalen gehoord dat mensen die bv langer dan 8 maanden weg waren hun gemaakte ziektekosten moesten terug betalen. Nogmaals, van horen zeggen, allemaal uit de derde hand.
Ik ben voornemens om mijn 8/4 reisgedrag te veranderen in 9/3. Dat heeft als voordeel dat we samen kunnen reizen. Nu zijn we of op de heen, of op de terugweg in ons uppie.
Volgend jaar nog niet belangrijk omdat ik toch begin van het jaar 1 of 2 maanden terug moet om wat zaken te regelen, ook met zijn tweetjes, maar voor 2018 en volgende vind ik dat wel prettig.

hanshu

Re: Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bez

#47 Bericht door hanshu » maandag 29 augustus 2016, 19:26

Gardensafari schreef:De gemeente heeft daar controleurs voor in dienst.
Ze staan ook wel bekend als de "tandenborsteltellers".
Ze controleren soms of de registratie nog klopt, komen in actie bij tips enzovoorts.
Hier doet de dorpsveldwachter dat maar die is momenteel druk met illegaal kamperende duitsers.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bez

#48 Bericht door wanadee » maandag 29 augustus 2016, 19:31

hanshu schreef:
Gardensafari schreef:De gemeente heeft daar controleurs voor in dienst.
Ze staan ook wel bekend als de "tandenborsteltellers".
Ze controleren soms of de registratie nog klopt, komen in actie bij tips enzovoorts.
Hier doet de dorpsveldwachter dat maar die is momenteel druk met illegaal kamperende duitsers.
Ik realiseer me dat ik al in overtreding ben :crazy:

Ik ben precies 4 maanden in nederland maar ben wel een paar weken op vakantie geweest. Welliswaar in europa maar wel buiten nederland. Lijkt me toch lastig voor Bromsnor om te bewijzen dat ik korter dan 4 maanden in nederland ben geweest. :neus:

hanshu

Re: Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bez

#49 Bericht door hanshu » maandag 29 augustus 2016, 20:39

wanadee schreef:
hanshu schreef:
Gardensafari schreef:De gemeente heeft daar controleurs voor in dienst.
Ze staan ook wel bekend als de "tandenborsteltellers".
Ze controleren soms of de registratie nog klopt, komen in actie bij tips enzovoorts.
Hier doet de dorpsveldwachter dat maar die is momenteel druk met illegaal kamperende duitsers.
Ik realiseer me dat ik al in overtreding ben :crazy:

Ik ben precies 4 maanden in nederland maar ben wel een paar weken op vakantie geweest. Welliswaar in europa maar wel buiten nederland. Lijkt me toch lastig voor Bromsnor om te bewijzen dat ik korter dan 4 maanden in nederland ben geweest. :neus:
Lekker slim....morgen 50 euro boete op de deurmat. Waar woon je ook al weer?

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bez

#50 Bericht door wanadee » zaterdag 03 september 2016, 08:41

Geintje mijnheer Bromsnor :crazy:

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bez

#51 Bericht door jumbo » zondag 04 september 2016, 02:07

Gardensafari schreef:Waar het om gaat is dit.
Je woont nu in Thailand en betaalt in Nederland geen belasting.
Dan wil je voorkomen dat je Nederlands ingezetene wordt en dus weer belasting in Nederland moet betalen.
En die kans loop je als je een vast adres in Nederland neemt, vandaar mijn opmerking over hotels.
Verder mag je net zo lang in Nederland blijven als je wilt, Nederlander zijnde.
Maar omdat ik niet weet wat je wilt, kan ik niet echt op de zaak ingaan.
Naar mijn mening kan je alleen belasting afdragen als je belast wordt op bijvoorbeeld inkomsten, dus als je niet belastbaar bent
en je bent een nederlander kan je zolang in nederland verblijven als je wilt
Ga je huren en als de verhuurder een inschrijving verlangt dan ben je weer ingeschreven, maar er zijn zat prive verhuurders die dit
niet verplichten.
Belastingplichtig ben je in nederland voor alle zaken en inkomen indien je 185 dagen per kalenderjaar in NL verblijft

Heer Lammert kan hier eventueel op aanvullen
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bez

#52 Bericht door Lammert de Haan » zondag 04 september 2016, 15:36

jumbo schreef:
Gardensafari schreef:Waar het om gaat is dit.
Je woont nu in Thailand en betaalt in Nederland geen belasting.
Dan wil je voorkomen dat je Nederlands ingezetene wordt en dus weer belasting in Nederland moet betalen.
En die kans loop je als je een vast adres in Nederland neemt, vandaar mijn opmerking over hotels.
Verder mag je net zo lang in Nederland blijven als je wilt, Nederlander zijnde.
Maar omdat ik niet weet wat je wilt, kan ik niet echt op de zaak ingaan.
Naar mijn mening kan je alleen belasting afdragen als je belast wordt op bijvoorbeeld inkomsten, dus als je niet belastbaar bent
en je bent een nederlander kan je zolang in nederland verblijven als je wilt
Ga je huren en als de verhuurder een inschrijving verlangt dan ben je weer ingeschreven, maar er zijn zat prive verhuurders die dit
niet verplichten.
Belastingplichtig ben je in nederland voor alle zaken en inkomen indien je 185 dagen per kalenderjaar in NL verblijft

Heer Lammert kan hier eventueel op aanvullen
Nee heren, zo zit het niet helemaal. ‘Tandenborsteltellers’ komen in dit stuk helemaal niet voor, Gardensafari. Daarnaast is een inschrijving bij een Nederlandse gemeente niet alles bepalend, Jumbo en hoef je echt niet in een hotel te verblijven, Gardensafari. Je kunt zowel inwoner zijn van Thailand als van Nederland, maar dat wil nog niet zeggen dat je in beide landen ook fiscaal inwoner bent. En daar gaat het in dit topic immers om. In mijn bijdrage van 28 augustus heb ik dat uitvoerig beschreven o.a. met aanhaling van artikel 4, lid 3, van het Belastingverdrag Nederland-Thailand.

En als je zowel inwoner van Thailand als van Nederland bent dan dient te worden gekeken naar:
a. waar heeft iemand een duurzaam huis tot z’n beschikking;
b. indien hij in beide Staten een duurzaam tehuis tot zijn beschikking heeft, wordt hij geacht inwoner te zijn van de Staat waarmede zijn persoonlijke en economische betrekkingen het nauwst zijn (middelpunt van de levensbelangen);
c. indien niet kan worden bepaald in welke Staat hij het middelpunt van zijn levensbelangen heeft, of indien hij in geen van de Staten een duurzaam tehuis tot zijn beschikking heeft, wordt hij geacht (fiscaal) inwoner te zijn van de Staat waar hij gewoonlijk verblijft;
en ook in deze volgorde.

Aan de hand hiervan kan worden bepaald of iemand fiscaal inwoner is van Nederland (dus binnenlands belastingplichtige) of fiscaal inwoner van Thailand (dus buitenlands belastingplichtige). Vervolgens bepaalt het Verdrag welk land bevoegd is om belasting te heffen. En omdat het Verdrag geen bepaling bevat aangaande sociale uitkeringen, zoals de AOW- en WAO-uitkering, is voor deze uitkeringen de Nationale (Nederlandse) wet van toepassing, ongeacht of je fiscaal inwoner bent van Thailand of van Nederland. En voor je overige inkomsten moet je kijken naar wat het Verdrag daarover zegt.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bez

#53 Bericht door Gardensafari » maandag 05 september 2016, 00:32

Ja, en wat zeg je nu anders dan ik?
"Waar iemand woont, wordt naar de omstandigheden beoordeeld". Dat is de regel.
Jij dreunt nu iets voor uit een of ander leerboek, maar de werkelijkheid is veel gecompliceerder, want elk geval wordt op zich beoordeeld.
Zolang je je in Nederland niet inschrijft, kun je langer dan vier maanden hier zijn, want hoe moet de fiscus het weten? Ze maken geen jacht op dit soort mensen..
Zodra je je inschrijft, heeft de fiscus je in het vizier en kun je problemen krijgen.
Maar dan nog gaat het om de feiten en omstandigheden, zelfs als je een heel jaar in Nederland verblijft.
Zieke expats die naar Nederland komen die moeten zich zorgen maken (zorgtoerisme).
Om een zorgverzekering te krijgen moeten ze zich inschrijven en dus staan ze dan in de belangstelling vann de fiscus.
Maar terwijl ze met dat zorgtoerisme eigenlijk misbruik maken van het Nederlandse systeem, wil dat nog niet zeggen dat de fiscus kan toeslaan.
Zeker als ze binnen drie of vier maanden weer weg zijn, kan de fiscus niks.
Ik noem zoiets bezopen, maar TIH (variant op TIT).
En waarschijnlijk ga ook ik er volop gebruik van maken over drie jaar.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bez

#54 Bericht door jumbo » maandag 05 september 2016, 00:50

Thanks Lammert, loud and clear!!
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bez

#55 Bericht door wanadee » maandag 05 september 2016, 08:16

hanshu schreef:
wanadee schreef:We zullen het zien Korat, volgende week vertrek ik weer.

Lammert, duidelijk en helder antwoord. Is me normaliter te lang om te lezen maar was nu wel de moeite waard. Gevoelsmatig dacht ik er ook zo over en jij hebt het hiermee onderbouwd. Complimenten. :thumbsup:
De machien staat bij de douane wanneer je nederland inkomt Wanadee...die krijg je bij vertrek dus niet te zien. Ik ben eind juli binnengekomen via deze machien.
Nu ook bij vertrek automatisch Hanshu, in elk geval geen rij meer bij de douane.

hanshu

Re: Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bez

#56 Bericht door hanshu » maandag 05 september 2016, 11:30

wanadee schreef:
hanshu schreef:
wanadee schreef:We zullen het zien Korat, volgende week vertrek ik weer.

Lammert, duidelijk en helder antwoord. Is me normaliter te lang om te lezen maar was nu wel de moeite waard. Gevoelsmatig dacht ik er ook zo over en jij hebt het hiermee onderbouwd. Complimenten. :thumbsup:
De machien staat bij de douane wanneer je nederland inkomt Wanadee...die krijg je bij vertrek dus niet te zien. Ik ben eind juli binnengekomen via deze machien.
Nu ook bij vertrek automatisch Hanshu, in elk geval geen rij meer bij de douane.
ok...we gaan het meemaken als we naar huis gaan....ik ben al ervaren. :thumbsup:

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bez

#57 Bericht door Lammert de Haan » maandag 05 september 2016, 21:59

Gardensafari schreef:Ja, en wat zeg je nu anders dan ik?
"Waar iemand woont, wordt naar de omstandigheden beoordeeld". Dat is de regel.
Jij dreunt nu iets voor uit een of ander leerboek, maar de werkelijkheid is veel gecompliceerder, want elk geval wordt op zich beoordeeld.
Zolang je je in Nederland niet inschrijft, kun je langer dan vier maanden hier zijn, want hoe moet de fiscus het weten? Ze maken geen jacht op dit soort mensen..
Zodra je je inschrijft, heeft de fiscus je in het vizier en kun je problemen krijgen.
Maar dan nog gaat het om de feiten en omstandigheden, zelfs als je een heel jaar in Nederland verblijft.
Zieke expats die naar Nederland komen die moeten zich zorgen maken (zorgtoerisme).
Om een zorgverzekering te krijgen moeten ze zich inschrijven en dus staan ze dan in de belangstelling vann de fiscus.
Maar terwijl ze met dat zorgtoerisme eigenlijk misbruik maken van het Nederlandse systeem, wil dat nog niet zeggen dat de fiscus kan toeslaan.
Zeker als ze binnen drie of vier maanden weer weg zijn, kan de fiscus niks.
Ik noem zoiets bezopen, maar TIH (variant op TIT).
En waarschijnlijk ga ook ik er volop gebruik van maken over drie jaar.
“Ja, en wat zeg je nu anders dan ik?”

Heel veel, Gardensafari. Om te beginnen: “Je moet dan bijvoorbeeld in hotels verblijven” (zie jouw bericht van 23-08-2016 om 00:08 uur). En: “In de praktijk kun je lang in Nederland verblijven zonder problemen, als je je maar niet inschrijft bij een gemeente. Dat wordt doorgegeven aan de belastingen, de SVB enz.” (zie jouw bericht van 23-08-2016 om 10:97 uur).
Maar ook: “De gemeente heeft daar controleurs voor in dienst. Ze staan ook wel bekend als de ‘tandenborsteltellers’.” (zie jouw bericht van 29-08-2016 om 19:25 uur).

Allemaal zaken die er niet toe doen, Gardendsafari en zelfs iets totaal onzinnigs suggereren. Ik heb nu een paar keer uitgelegd hoe e.e.a. is geregeld in het Belastingverdrag Nederland-Thailand (dat je bijvoorbeeld zelfs inwoner – en dus ingeschreven - kunt zijn van beide landen, maar toch slechts fiscaal inwoner van Thailand). Kijk eens naar de uitleg van artikel 4, lid 3, van het Verdrag, welke ik nu al twee keer heb gegeven. En twee keer lijkt me meer dan genoeg. Aan dit Verdrag hebben ook de belastingambtenaren zich aan te houden.

Natuurlijk weet ik ook dat de verdragskennis bij belastingambtenaren nogal eens te wensen overlaat, zelfs vaak ver onder de maat is. Ik word er regelmatig mee geconfronteerd!

"Waar iemand woont, wordt naar de omstandigheden beoordeeld". Dat is de regel.

En wat zijn die omstandigheden dan, Gardensafari? Ik zal daar aan het slot nogmaals (en dan voor de derde keer) antwoord op geven!
En dan gaat het met name om de fiscale woonplaats. 'Verdragskennis', Gardensafari: daar is het waar het om draait, maar wat bij jou kennelijk ontbreekt, terwijl ik het nota bene tot twee keer toe heb uitgelegd!

“Jij dreunt nu iets voor uit een of ander leerboek, maar de werkelijkheid is veel gecompliceerder, want elk geval wordt op zich beoordeeld.”

Hier komt niet ‘een of ander leerboek’ aan te pas, Gardensafari. Ik verwijs louter naar het, ook voor belastingambtenaren bindende, Belastingverdrag Nederland-Thailand, welk Verdrag kennelijk bij jou niet bekend is, want anders zou je er niet allerlei verzinsels bij halen en zou je niet spreken over "een of ander leerboek".

Op 23-08-2016 om 08:04 uur schrijf je: “Je woont nu in Thailand en betaalt in Nederland geen belasting.”
Hoe ben je daar zo zeker van, Gardensafari? Ik kan dit niet zo stellen en dat zegt heel wat!
Heeft hij geen AOW- of een andere sociale uitkering? Zou Vonked alleen maar zo’n uitkering hebben dan betaald hij aanmerkelijk meer belasting dan de belasting en premie sociale verzekeringen tezamen bij wonen in Nederland! Ik heb niet voor niets een zin geweid aan de AOW- en andere sociale uitkeringen in m’n laatste bijdrage.
Ik dacht dat het fabeltje van ‘geen belasting hoeven te betalen over je AOW-uitkering bij wonen in Thailand’ nu toch wel ver achter ons ligt. Maar is dit bij jou nog niet het geval?

En als jij t.z.t. naar Thailand zou emigreren dan ‘mag’ jij zowel over je AOW-uitkering als over je overheidspensioen inkomstenbelasting in Nederland betalen. ’t Is maar even dat je het weet. Dan kun je je daar alvast op voorbereiden!

"Zeker als ze binnen drie of vier maanden weer weg zijn, kan de fiscus niks."

En dat zou bij vijf of zes maanden anders zijn? Dan kan de fiscus nog niks!


Nee Gardensafari: je zou je toch eens meer moeten verdiepen in het belastingrecht voordat je over belastingaangelegenheden gaat schrijven. Zeker als het daarbij ook nog eens gaat om internationaal belastingrecht (de ‘tak van sport’ waarmee ik me veelal bezig hou).

Voor alle duidelijkheid zeg ik het nog maar een keer. Tijdens je vakantie/familiebezoek aan Nederland verblijven in een hotel, bij je familie of waar dan ook en je daar ook inschrijven doet er in het geheel niet toe. Ben je zowel inwoner van Thailand als inwoner van Nederland dan bepalen de antwoorden op de volgende vragen wat jouw fiscale woonplaats is:
a. waar heb je een duurzaam huis tot je beschikking;
b. waar ligt het middelpunt van je levensbelangen en ten slotte;
c. waar verblijf je doorgaans
en dan ook nog eens in deze volgorde (zie het door mij enkele keren aangehaalde artikel 4, lid 3, van het Belastingverdrag Nederland-Thailand). Alleen dit is bepalend voor de vaststelling van je fiscale woonplaats en alle andere beweringen doen er niet toe!

Pas in een heel, heel ver stadium, nl. indien je in beide Staten (Nederland en Thailand) of in geen van beide gewoonlijk verblijft, word je geacht inwoner te zijn van de Staat waarvan je onderdaan bent. En ben je onderdaan van beide Staten of van geen van beide, regelen de bevoegde autoriteiten van beide Staten de aangelegenheid in onderlinge overeenstemming.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bez

#58 Bericht door elst99 » dinsdag 06 september 2016, 07:09

Sorry Lammert je manier van schrijven is irritant, bureaucratisch en wars van de praktijk! Goed bedoelt maar komt niet prettig over.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bez

#59 Bericht door Lammert de Haan » dinsdag 06 september 2016, 22:09

elst99 schreef:Sorry Lammert je manier van schrijven is irritant, bureaucratisch en wars van de praktijk! Goed bedoelt maar komt niet prettig over.
“Irritant”

Zo verging het mij ook toen ik las: “Jij dreunt nu iets voor uit een of ander leerboek, maar de werkelijkheid is veel gecompliceerder, want elk geval wordt op zich beoordeeld.”

Ik had nota bene de bron vermeld, nl. het Belastingverdrag Nederland-Thailand en dan geeft het geen pas om dit te betitelen als ’voordreunen uit een of ander leerboek’. Temeer nu deze opmerking afkomstig is van een belastingambtenaar! Dan zou je, zelfs zonder bronvermelding, de herkomst moeten herkennen en dat niet moeten bagatelliseren met “voordreunen uit een of ander leerboek”. Dat vond ik hoogst irritant. Een goed bedoeld advies: probeer eens iets minder selectief te lezen, Elst99!

“Bureaucratisch”

Voor jou is dit “bureaucratisch”. Voor mij is het “zorgvuldig en juridisch verantwoord schrijven”. Wat dat betreft kun je in dit soort zaken niet zorgvuldig genoeg te werk gaan. En dan komt het inderdaad nogal eens formeel over, maar dat zij dan zo. Dit soort zaken kun je niet afdoen in 'Jip en Janneke-taal'.

“Wars van de praktijk”

Mag ik jou vragen hoe jij ‘de praktijk’ en wat er ‘wars’ is aan mijn bijdrage op dit punt kunt beoordelen? Jouw bijdragen in het forum tot nu toe, als het gaat om belastingzaken, verdienen geen van alle de ‘schoonheidsprijs’.

Wellicht vul jij zelf een keer per jaar met veel pijn en moeite een simpele aangifte inkomstenbelasting in. Maar dan heb je het ook wel gehad.
Ik ben dagelijks volop bezig met belastingzaken en dan veelal betreffende het internationaal belastingrecht.

Dat maakt het verschil tussen jouw en mijn praktijkervaring!
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bez

#60 Bericht door elst99 » woensdag 07 september 2016, 07:39

15 jaar niets anders gedaan, maar dan ook niets anders soms 11 maanden dan weer 9 maanden en als je van verschillende landen vertrekt en je hebt het goed geregeld is er geen mens die voor problemen zorgt. Vooral goed kontakt met je buren, die voor je huis zorgen.
En een zoon die in Hong Kong woont, die soms voor langere tijd naar Nederland komt en een zomerhuisje huurt met een Hong Kong Chinese vrouw, dus! Jij ook die ervaring of alleen de wetsboeken?
Die verdienen realiteitszin, Lammert! Dat is totaal wat anders als jouw opsomming van wetsboeken. Is net als een medische encyclopedie als je die leest denk je dat je alle ziektes wel kunt hebben!
Maar de realiteit is vaak anders.
En sluit die boeken is en ga reizen en ervaring opdoen samen met je vrouw, het laatste hemd heeft geen rits, ga is genieten!
Leer is commentaar te krijgen en wordt niet gelijk beledigend!
Ja ik vul de belasting in doe alle administratie hier in huis, dat is zo gegroeid toen mijn man veel op reis was.
Mijn bijdragen op dit forum zijn uit de praktijk over Thailand, waar ik bij elkaar bijna 10 jaar gewoond heb. En ja daar kun je denigrerend over doen, maar ja als je er nooit geweest bent, kun je dat natuurlijk niet beoordelen.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Plaats reactie

Terug naar “Immigreren naar Nederland”