Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bezoek

Post hier al je vragen voor het immigreren naar Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bez

#31 Bericht door wanadee » zondag 28 augustus 2016, 21:07

We zullen het zien Korat, volgende week vertrek ik weer.

Lammert, duidelijk en helder antwoord. Is me normaliter te lang om te lezen maar was nu wel de moeite waard. Gevoelsmatig dacht ik er ook zo over en jij hebt het hiermee onderbouwd. Complimenten. :thumbsup:

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bez

#32 Bericht door Lammert de Haan » zondag 28 augustus 2016, 21:37

wanadee schreef:We zullen het zien Korat, volgende week vertrek ik weer.

Lammert, duidelijk en helder antwoord. Is me normaliter te lang om te lezen maar was nu wel de moeite waard. Gevoelsmatig dacht ik er ook zo over en jij hebt het hiermee onderbouwd. Complimenten. :thumbsup:
Graag gedaan Wanadee. Daarom zijn we toch ook lid van Thailand Forum? Om elkaar te helpen. Ieder vanuit z'n eigen deskundigheid. Er zijn zoveel zaken waar ik geen verstand van heb en dan lees ik ook graag de goede antwoorden van iemand die daar wel thuis in is.

Jij had trouwens ook een leuke reactie met je '4-landen-oplossing' (in 4 landen binnenlands belastingplichtig). Ik had daar ook al even aan gedacht toen ik een aantal reacties las, met de gedachte van de Belastingdiensten van die 4 landen: "Leuker kunnen we het niet maken." Alleen: zo werkt het dus niet (wat jij ook al wist maar even op een humoristische wijze onder de aandacht wou brengen). :clap: :giggle:
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
vonked
Expat
Expat
Berichten: 55
Lid geworden op: woensdag 09 november 2011, 10:53
Locatie: Chonburi

Re: Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bez

#33 Bericht door vonked » maandag 29 augustus 2016, 03:14

@ Lammert:

Dat is een heldere uiteenzetting. Inmiddels is de koffer ingepakt en vertrek ik over een uur of 2 richting Bangkok.
Ik heb nog wel een vraag, maar het lijkt me handiger om deze later te stellen en kom daar dus later op terug.
In ieder geval bedankt !

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bez

#34 Bericht door wanadee » maandag 29 augustus 2016, 07:19

Goede reis Vonked, ik neem volgende week even het stokje van je over in Thailand.

hanshu

Re: Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bez

#35 Bericht door hanshu » maandag 29 augustus 2016, 10:27

wanadee schreef:We zullen het zien Korat, volgende week vertrek ik weer.

Lammert, duidelijk en helder antwoord. Is me normaliter te lang om te lezen maar was nu wel de moeite waard. Gevoelsmatig dacht ik er ook zo over en jij hebt het hiermee onderbouwd. Complimenten. :thumbsup:
De machien staat bij de douane wanneer je nederland inkomt Wanadee...die krijg je bij vertrek dus niet te zien. Ik ben eind juli binnengekomen via deze machien.

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bez

#36 Bericht door Joep » maandag 29 augustus 2016, 10:54

Die machine staat er al sinds 2014.
Alleen in het begin was er vaak storing etc, zodat ie buiten gebruik was.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bez

#37 Bericht door wanadee » maandag 29 augustus 2016, 11:02

Oke, zal er volgende keer eens op letten.

sirc
kenner
kenner
Berichten: 104
Lid geworden op: zaterdag 19 februari 2011, 17:39

Re: Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bez

#38 Bericht door sirc » maandag 29 augustus 2016, 11:08

Lammert de Haan schreef:------------------
Even uit m’n praktijk. Ik heb een Thaise klant voor de inkomstenbelasting, die elk jaar wel een aantal maanden (ik vraag hem nooit hoe lang) in Nederland verblijft voor vakantie/familiebezoek (zijn moeder leeft nog). Elke keer als hij weer naar Nederland komt laat hij zich inschrijven bij de gemeente. Elke keer verzuimt hij zich te laten uitschrijven bij vertrek uit Nederland: of hij was vergeten om dat te doen of het kwam niet uit omdat hij in het weekend vertrok. ---------------
Ja, prima uiteengelegd. De belasting is het ene. Ik denk nog een klein stapje verder. Dus aangekomen in NL meldt hij zich theoretisch ook aan bij het ziekenfonds. Hij is dan hier goed verzekerd. Als hij vergeet zich uit te schrijven blijft hij ook verzekert. Of wie controleert zoiets.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bez

#39 Bericht door Lammert de Haan » maandag 29 augustus 2016, 14:00

sirc schreef:
Lammert de Haan schreef:------------------
Even uit m’n praktijk. Ik heb een Thaise klant voor de inkomstenbelasting, die elk jaar wel een aantal maanden (ik vraag hem nooit hoe lang) in Nederland verblijft voor vakantie/familiebezoek (zijn moeder leeft nog). Elke keer als hij weer naar Nederland komt laat hij zich inschrijven bij de gemeente. Elke keer verzuimt hij zich te laten uitschrijven bij vertrek uit Nederland: of hij was vergeten om dat te doen of het kwam niet uit omdat hij in het weekend vertrok. ---------------
Ja, prima uiteengelegd. De belasting is het ene. Ik denk nog een klein stapje verder. Dus aangekomen in NL meldt hij zich theoretisch ook aan bij het ziekenfonds. Hij is dan hier goed verzekerd. Als hij vergeet zich uit te schrijven blijft hij ook verzekert. Of wie controleert zoiets.
Nee sirc, nu ga je een stap te ver. Deze klant verbleef in Nederland in november en december 2015 voor vakantie/familiebezoek en dus als buitenlands belastingplichtige. Hij was dus (in principe) niet verzekerd voor de Zorgverzekeringswet en kon derhalve (in principe) ook geen zorgverzekering afsluiten. Wel werden voor deze twee maanden inhoudingen toegepast op zijn uitkeringen voor de Wet langdurige zorg en de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet (incl. toepassing van de heffingskortingen!) omdat hij zich had laten inschrijven bij de gemeente.

Ik weet niet wat er gebeurd zou zijn als hij zich wel had aangemeld bij een zorgverzekeraar en vervolgens een behandeling had ondergaan. Voor Zorginstituut Nederland zou dat geen probleem opleveren: hij stond in Nederland ingeschreven en zou dan maandelijks een bijdrage hebben betaald aan een zorgverzekeraar. Bij mijn weten bestaat er niet een lijntje tussen de Belastingdienst en Zorginstituut Nederland. De kans op ontdekking lijkt mij dan ook klein. Maar het is natuurlijk niet de bedoeling om op die manier gebruik te maken van de Nederlandse Zorgverzekeringswet: voor een tijdelijk verblijf naar Nederland komen, daar een medische ingreep onderdaan en vervolgens onmiddellijk weer afreizen naar Thailand. Dat zou wijzen op oneigenlijk gebruik en lijkt mij ethisch niet juist. Maar deze discussie is al eens uitvoerig aan de orde geweest binnen Thailand Forum (ik denk al weer ruim een jaar geleden) en wens ik liever niet opnieuw aan te gaan.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

sirc
kenner
kenner
Berichten: 104
Lid geworden op: zaterdag 19 februari 2011, 17:39

Re: Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bez

#40 Bericht door sirc » maandag 29 augustus 2016, 15:44

Lammert de Haan schreef: Nee sirc, nu ga je een stap te ver.
:-) Zo was het niet bedoeld. Over de handelswijze van anderen nadenken is niet verkeerd. Zoals ik al schreef. Alleen Theoretisch
Persoonlijk heb ik er ook geen problemen mee mits zich iemand naast de GBR ook bij een ziekenfonds gaat inschrijven voor een iets langer verblijf in NL.
Maar natuurlijk niet voor een tijdelijk verblijf naar Nederland komen, daar een medische ingreep onderdaan en vervolgens onmiddellijk weer afreizen naar Thailand.

Maar het kan ook nog andere voordelen opleveren. Ik denk vaker bij een iets langer verblijf in NL erover na met mijn eigen auto rond te crossen. Zonder ingeschreven te zijn bij het GBR is het haast niet mogelijk een auto op naam te zetten. Dat gaat alleen op naam van een familielid of goede vriend. In Spanje heb ik er geen probleem mee
Ook het rijbewijs is binnen 3 dagen verlengd.
Maar de discussie was al geweest. Ik stop ermee.

Persoonlijk denk ik ook aan immigratie terug naar Paises Bajos. Maar helaas worden de voorstellen van de Commissie Van Dijkhuizen niet uitgevoerd zoals voorgesteld. Voor mij pakt dat 12000Euro per jaar nadelig uit. Daar kun je heel veel Douwe Egberts van drinken.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bez

#41 Bericht door wanadee » maandag 29 augustus 2016, 16:26

Misschien kan iemand hier ook iets zinnigs over zeggen? Uit onderstaande link zie ik nergems iets van de 8/4 regeling met betreffing tot de belasting.
Ik kan ook nergens iets vinden dat je strafbaar bent als je langer dan 8 maanden maar minder dan een jaar nederland uit bent. Wel dat de gemeente wil dat je je dan uitschrijft maar wat er gebeurd als je dat niet doet??? Voor de zorgverzekeraar maak het niets uit tot maximaal een jaar. Ook mijn reisverzekering loopt tot 1 jaar.



http://www.emigreren.nu/emigreren-en-de ... ingdienst/

hanshu

Re: Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bez

#42 Bericht door hanshu » maandag 29 augustus 2016, 16:49

Ja wel strafbaar....overtreding van het APV....je krijgt een bon :thumbsup:

sirc
kenner
kenner
Berichten: 104
Lid geworden op: zaterdag 19 februari 2011, 17:39

Re: Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bez

#43 Bericht door sirc » maandag 29 augustus 2016, 16:51

Staat in de wet basisregistratie burger
Artikel 4.17

Het college van burgemeester en wethouders kan een bestuurlijke boete van ten hoogste 325 euro opleggen:

http://wetten.overheid.nl/BWBR0033715/2015-09-01

hanshu

Re: Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bez

#44 Bericht door hanshu » maandag 29 augustus 2016, 16:55

De vraag is alleen .....hoe komen ze er achter.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bez

#45 Bericht door Gardensafari » maandag 29 augustus 2016, 18:25

De gemeente heeft daar controleurs voor in dienst.
Ze staan ook wel bekend als de "tandenborsteltellers".
Ze controleren soms of de registratie nog klopt, komen in actie bij tips enzovoorts.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Plaats reactie

Terug naar “Immigreren naar Nederland”