Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bezoek

Post hier al je vragen voor het immigreren naar Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bez

#16 Bericht door wanadee » zaterdag 27 augustus 2016, 11:00

Ik heb ook niets ongepasts gezien, maar dat gebeurd wel vaker. Daarom schrijf ik hier ook haast niet.

Wat het topic betreft is het volgens mij zo dat je uitgeschreven bent uit nederland en je woonadres ergens anders hebt. Dus als je weer in nederland wilt wonen moet je je inschrijven in de GBR. Pas dan woon je volgens mij weer officieel in nederland en kun je tot dan rustig een half jaar of langer bij iemand logeren. Zolang het maar je bedoeling is om weer terug te gaan.

Maar in jouw situatie zou ik dat zeker willen weten en dus bij de autoriteiten informeren, wat wij zeggen zijn ideetjes maar geen feiten.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bez

#17 Bericht door stevenl » zaterdag 27 augustus 2016, 11:25

wanadee schreef:Ik heb ook niets ongepasts gezien, maar dat gebeurd wel vaker. Daarom schrijf ik hier ook haast niet.

Wat het topic betreft is het volgens mij zo dat je uitgeschreven bent uit nederland en je woonadres ergens anders hebt. Dus als je weer in nederland wilt wonen moet je je inschrijven in de GBR. Pas dan woon je volgens mij weer officieel in nederland en kun je tot dan rustig een half jaar of langer bij iemand logeren. Zolang het maar je bedoeling is om weer terug te gaan.

Maar in jouw situatie zou ik dat zeker willen weten en dus bij de autoriteiten informeren, wat wij zeggen zijn ideetjes maar geen feiten.
Niet helemaal juist.

Zoals al eerder geantwoord: voor de belastingdienst ben je woonachtig in Nederland als je er langer dan 4 maanden in een kalenderjaar verblijft. Daar komt de TS niet aan, dus gene probleem. Voor de SVB ligt het iets anders, zie de website van de SVB.

Dat gezegd hebbende: niemand die er naar kraait als de TS langer dan 4 maanden in Nederland is, is vrijwel niet aan te tonen.

patriot
Moderator
Moderator
Berichten: 106
Lid geworden op: maandag 22 januari 2007, 17:52

Re: Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bez

#18 Bericht door patriot » zaterdag 27 augustus 2016, 12:15

Hersteld
Op dit http://www.thailandforum.nl forum staat ook heel veel info.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bez

#19 Bericht door brake034 » zaterdag 27 augustus 2016, 12:51

vonked schreef:
Gardensafari schreef:...
@Hans
Kennen jullie elkaar?
Marcel

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bez

#20 Bericht door wanadee » zaterdag 27 augustus 2016, 16:59

stevenl schreef:
wanadee schreef:Ik heb ook niets ongepasts gezien, maar dat gebeurd wel vaker. Daarom schrijf ik hier ook haast niet.

Wat het topic betreft is het volgens mij zo dat je uitgeschreven bent uit nederland en je woonadres ergens anders hebt. Dus als je weer in nederland wilt wonen moet je je inschrijven in de GBR. Pas dan woon je volgens mij weer officieel in nederland en kun je tot dan rustig een half jaar of langer bij iemand logeren. Zolang het maar je bedoeling is om weer terug te gaan.

Maar in jouw situatie zou ik dat zeker willen weten en dus bij de autoriteiten informeren, wat wij zeggen zijn ideetjes maar geen feiten.
Niet helemaal juist.

Zoals al eerder geantwoord: voor de belastingdienst ben je woonachtig in Nederland als je er langer dan 4 maanden in een kalenderjaar verblijft. Daar komt de TS niet aan, dus gene probleem. Voor de SVB ligt het iets anders, zie de website van de SVB.

Dat gezegd hebbende: niemand die er naar kraait als de TS langer dan 4 maanden in Nederland is, is vrijwel niet aan te tonen.
Die viermaandenregel kent iedereen maar dit is een bijzonder geval. Stel dat je officieel in thailand woont en normaliter ook belasting betaalt, je gaat 4 maanden naar nederland, 4 maanden naar polen en 4 maanden naar italie. Als ze allemaal dit soort regeltjes hebben ben je dus in vier landen belastingplichtig :crazy:
De beste man moet even gaan informeren bij mensen die het ECHT weten.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bez

#21 Bericht door stevenl » zondag 28 augustus 2016, 01:36

wanadee schreef:
stevenl schreef:
wanadee schreef:Ik heb ook niets ongepasts gezien, maar dat gebeurd wel vaker. Daarom schrijf ik hier ook haast niet.

Wat het topic betreft is het volgens mij zo dat je uitgeschreven bent uit nederland en je woonadres ergens anders hebt. Dus als je weer in nederland wilt wonen moet je je inschrijven in de GBR. Pas dan woon je volgens mij weer officieel in nederland en kun je tot dan rustig een half jaar of langer bij iemand logeren. Zolang het maar je bedoeling is om weer terug te gaan.

Maar in jouw situatie zou ik dat zeker willen weten en dus bij de autoriteiten informeren, wat wij zeggen zijn ideetjes maar geen feiten.
Niet helemaal juist.

Zoals al eerder geantwoord: voor de belastingdienst ben je woonachtig in Nederland als je er langer dan 4 maanden in een kalenderjaar verblijft. Daar komt de TS niet aan, dus gene probleem. Voor de SVB ligt het iets anders, zie de website van de SVB.

Dat gezegd hebbende: niemand die er naar kraait als de TS langer dan 4 maanden in Nederland is, is vrijwel niet aan te tonen.
Die viermaandenregel kent iedereen maar dit is een bijzonder geval. Stel dat je officieel in thailand woont en normaliter ook belasting betaalt, je gaat 4 maanden naar nederland, 4 maanden naar polen en 4 maanden naar italie. Als ze allemaal dit soort regeltjes hebben ben je dus in vier landen belastingplichtig :crazy:
De beste man moet even gaan informeren bij mensen die het ECHT weten.
Als we dat allemaal weten had je dat moeten vermelden in je post, was mijn correctie niet nodig geweest.
Maar het is helemaal geen bijzonder geval, want hij verblijft minder dan 4 maanden in dit jaar in Nederland.

Gebruikersavatar
vonked
Expat
Expat
Berichten: 55
Lid geworden op: woensdag 09 november 2011, 10:53
Locatie: Chonburi

Re: Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bez

#22 Bericht door vonked » zondag 28 augustus 2016, 06:57

Allen dank voor jullie reacties. Ik houd me gewoon aan een maximum van 4 maanden per jaar. Lijkt me sterk dat dit problemen gaat geven. Al die keren dat ik naar Nederland afreisde en weer vertrok heb ik nog nooit 1 douanier de in en uitreis stempeltjes zien bestuderen. Meestal gaat het van "aaah u bent op vakantie hier? Prettig verblijf" Thats all.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bez

#23 Bericht door elst99 » zondag 28 augustus 2016, 07:00

En Gardensafari werkt bij de belasting en die weet heus wat hij opschrijft. Maar ja er zijn altijd mensen die het beterweten!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Gebruikersavatar
Arietwee
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 601
Lid geworden op: zaterdag 22 november 2014, 21:09
Contacteer:

Re: Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bez

#24 Bericht door Arietwee » zondag 28 augustus 2016, 07:28

elst99 schreef:En Gardensafari werkt bij de belasting en die weet heus wat hij opschrijft. Maar ja er zijn altijd mensen die het beterweten!
Hoe moet hij dat weten?!

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bez

#25 Bericht door wanadee » zondag 28 augustus 2016, 08:09

elst99 schreef:En Gardensafari werkt bij de belasting en die weet heus wat hij opschrijft. Maar ja er zijn altijd mensen die het beterweten!
Tja, gelukkig heb ik meer verstand van......... :crazy:

Gebruikersavatar
vonked
Expat
Expat
Berichten: 55
Lid geworden op: woensdag 09 november 2011, 10:53
Locatie: Chonburi

Re: Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bez

#26 Bericht door vonked » zondag 28 augustus 2016, 15:24

elst99 schreef:En Gardensafari werkt bij de belasting en die weet heus wat hij opschrijft. Maar ja er zijn altijd mensen die het beterweten!
Handig om zo iemand hier op het forum te hebben. Zelf werk ik dus niet meer. Kunt u dat nog 1 keer herhalen. :D

Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 228
Lid geworden op: zondag 07 januari 2007, 02:20
Locatie: Gelderland/Isaan

Re: Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bez

#27 Bericht door Korat » zondag 28 augustus 2016, 17:42

vonked schreef:Al die keren dat ik naar Nederland afreisde en weer vertrok heb ik nog nooit 1 douanier de in en uitreis stempeltjes zien bestuderen. Meestal gaat het van "aaah u bent op vakantie hier? Prettig verblijf" Thats all.
Je haalt je EU paspoort tegenwoordig op Schiphol door een machine...De douane krijgt je paspoort niet eens te zien.
Pessimisme is verspilde moeite. Het gaat toch fout.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bez

#28 Bericht door wanadee » zondag 28 augustus 2016, 18:53

Bijzonder, ik heb hem nog wel moeten laten zien 3 maanden geleden. Maar dat is misschien veranderd inmiddels?

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bez

#29 Bericht door Lammert de Haan » zondag 28 augustus 2016, 19:36

Alle goede bedoelingen ten spijt: ik heb nog geen antwoord kunnen ontdekken wat hout snijd.

Ed vraagt naar de maximale verblijfsduur in Nederland vanuit de situatie van wonen in Thailand. Vervolgens lees ik in het antwoord van Stevenl dat de Belastingdienst daar duidelijk over is: langer dan 4 maanden in een kalenderjaar in Nederland en je wordt gezien als belastingplichtig in Nederland. Waarschijnlijk wordt hiermee bedoeld, dat de Belastingdienst je dan aanmerkt als binnenlands belastingplichtige. Bij wonen in Thailand met bijv. een AOW- of WAO-uitkering ben je nl. al belastingplichtig in Nederland, maar dan als buitenlands belastingplichtige.

Deze bewering is echter geheel onjuist. Waarschijnlijk is dit ingegeven door het wettelijke voorschrift om je uit te laten schrijven uit de BRP (het vroegere GBA) als je verwacht gedurende een periode van een jaar langer dan 8 maanden buiten Nederland te verblijven. Deze uitschrijving dient plaats te vinden voor vertrek. De gemeente stelt vervolgens alle op de BRP aangesloten instanties op de hoogte.

Stevenl maak hier dus de volgende denkfout. Als je verwacht dat je gedurende een periode van een jaar langer dan 8 maanden buiten Nederland zult verblijven (‘vertrekregeling’) dan ben je gehouden om je uit te laten schrijven bij je gemeente: je krijgt een woonplaats elders (in het geval van Ed is dat dus in Thailand). Vervolgens koppelt hij hieraan dat je, als je voor langer dan 4 maanden weer terugkeert naar Nederland (‘terugkeerregeling’) voor bijv. vakantie/familiebezoek je weer ingezetene wordt (althans voor de Belastingdienst). En dat is een vorm van het schrijven van je eigen wettelijke regelingen: e.e.a. is niet gestoeld op het Besluit BRP!

De 8/4-regeling (‘vertrekregeling’)
Met andere woorden: Indien je in de 12 maanden volgend op een vertrek uit Nederland niet langer dan 8 maanden buiten Nederland verblijft hoeft je je niet uit te schrijven. En blijf je dus ingezetene van Nederland. Let op! Er worden twee voorwaarden gesteld. Maximaal 8 maanden buiten Nederland en minimaal 4 maanden binnen Nederland op je woonadres verblijven. Bij ieder vertrek uit Nederland moet steeds opnieuw worden gekeken of wordt voldaan aan de 8/4 regeling. Dit is zeker van belang bij meerdere buitenlandse vakanties in een tijdsbestek van 12 maanden.

Hoe zit dat nu in het geval van Ed: mei in Nederland; juni-augustus in Thailand; sept.-okt. in Nederland; nov.-april in Thailand. Niets aan de hand: 3 mnd. Nederland en 9 mnd. Thailand. Hij kan gerust in die laatste 9 maanden Thailand nog een maand terug komen naar Nederland. En zelfs wel veel langer omdat de 8/4-regeling helemaal niet van toepassing is, maar dat zal verderop blijken!

LET WEL: tot nu toe gaat het puur om de vraag of je nog als ingezetene van Nederlander kunt worden aangemerkt. Ik noem dat de ‘vertrekregeling’. Maar de situatie van Ed is echter een geheel andere en moeten we ook op een geheel andere manier benaderen. Dat noem ik de ‘terugkeerregeling’.

Ed en zijn toegestane verblijfsduur in Nederland, zonder daarbij aangemerkt te worden als binnenlands belastingplichtige
Ed woont in Thailand en komt voor vakantie en familiebezoek tijdelijk naar Nederland! De regels die dan gelden worden niet bepaald door de SVB of door de Belastingdienst. Het raadplegen van hun websites is dan ook een niet erg zinvolle bezigheid. Het antwoord op de vraag waar iemand z’n woonplaats heeft moet je zoeken in:
a. de jurisprudentie;
b. het Belastingverdrag Nederland-Thailand.

Ad a. Wat onder woonplaats moet worden verstaan heeft de Hoge Raad (H.R.) op 21-01-2011 duidelijk geformuleerd. (LJN: BP1466, H. R., 10/00563). De Sociale Verzekeringsbank (SVB) stelde onterechte eisen en werd vervolgens teruggefloten door de H.R., daarbij stellend dat het voor de beoordeling waar iemand woonplaats heeft slechts gaat om de duurzame band van persoonlijke aard tussen betrokkene en Nederland. Is die aanwezig dan is het adres waar je woont, je woonadres en heb je een woonplaats in Nederland. Het omgekeerde is echter ook het geval en dat geldt zeker t.a.v. de vraagsteller, Ed.

Ad b. Het Belastingverdrag Nederland-Thailand bevat hiervoor de volgende bepalingen:

“Artikel 4. Fiscale woonplaats
1. Voor de toepassing van deze Overeenkomst betekent de uitdrukking ‘inwoner van een van de Staten’ iedere persoon die, ingevolge de wetgeving van die Staat, aldaar aan belasting is onderworpen op grond van zijn woonplaats, verblijf, plaats van leiding of enige andere soortgelijke omstandigheid.
3. Indien een natuurlijke persoon ingevolge de bepaling van het eerste lid inwoner van beide Staten is, gelden de volgende regels:
a) hij wordt geacht inwoner te zijn van de Staat waar hij een duurzaam tehuis tot zijn beschikking heeft. Indien hij in beide Staten een duurzaam tehuis tot zijn beschikking heeft, wordt hij geacht inwoner te zijn van de Staat waarmede zijn persoonlijke en economische betrekkingen het nauwst zijn (middelpunt van de levensbelangen);
b) indien niet kan worden bepaald in welke Staat hij het middelpunt van zijn levensbelangen heeft, of indien hij in geen van de Staten een duurzaam tehuis tot zijn beschikking heeft, wordt hij geacht inwoner te zijn van de Staat waar hij gewoonlijk verblijft;”

Ik stap nu helemaal af van de vraagstelling ‘wanneer ben je nog aan te merken als inwoner van Nederland’ en ‘wanneer moet je je laten uitschrijven uit de gemeente’. Dus de 8/4-regeling laat ik dan ook volledig links liggen omdat deze regeling geen rol speelt bij de vraagstelling van Ed.

Ed woont in Thailand en komt voor vakantie/familiebezoek naar Nederland. Hierdoor ontstaat er niet een duurzame band van persoonlijke aard tussen hem en Nederland, want bij vakantie/familiebezoek kun je niet spreken van een duurzame band en zal er nimmer sprake zijn van een woonplaats hebben in Nederland. Zijn verblijfplaats gedurende de vakantie is wellicht een vakantiehuisje ergens op de Veluwe of aan zee. Dat moet hij vervolgens op zaterdagmorgen voor elf uur schoon achterlaten (weg ‘duurzame band’). Bij familiebezoek zal wellicht zijn vakantieadres het woonadres van het familielid zijn. Er is echter nooit en te nimmer sprake van enige ‘duurzaamheid’. Zie het arrest van de Hoge Raad.

Wellicht heeft hij in Thailand een duurzaam tehuis tot zijn beschikking (koop dan wel huur). In Nederland heeft hij dat zeker niet. Vervolgens verschuift door een tijdelijk verblijf in Nederland i.v.m. vakantie/familiebezoek het middelpunt van z’n levensbelangen niet opeens naar Nederland, terwijl daarnaast Thailand het land is waar hij gewoonlijk (duurzaam) verblijft.

M.a.w.: de vanuit Nederland bekeken 8/4-regeling is in het geheel niet op hem van toepassing. Ook bij een langer verblijf wegens vakantie/familiebezoek dan 4 maanden blijft hij nog steeds z’n fiscale woonplaats houden in Thailand.
Dit zou kunnen veranderen wanneer hij bijv. een huis in Nederland koopt of een huis permanent huurt om dit voor langere tijd daadwerkelijk ook te gaan bewonen. Met daarnaast ook nog een auto voor de deur, die het gehele jaar in de wegenbelasting zit, een persoonlijke WA-verzekeringen afsluit en een Labrador aanschaft, die in de maanden dat hij in Thailand doorbrengt liefdevol wordt verzorgd door een familielid en zo kan ik nog wel een paar dingen bedenken. Dan zou de Belastingdienst zich wel eens kunnen gaan afvragen waar bij Ed het middelpunt van z’n levensbelangen nu eigenlijk ligt. Maar voor zover ik begrijp is van dit alles in het geheel geen sprake.

Even uit m’n praktijk. Ik heb een Thaise klant voor de inkomstenbelasting, die elk jaar wel een aantal maanden (ik vraag hem nooit hoe lang) in Nederland verblijft voor vakantie/familiebezoek (zijn moeder leeft nog). Elke keer als hij weer naar Nederland komt laat hij zich inschrijven bij de gemeente. Elke keer verzuimt hij zich te laten uitschrijven bij vertrek uit Nederland: of hij was vergeten om dat te doen of het kwam niet uit omdat hij in het weekend vertrok.
Elk jaar krijgt hij een uitnodiging van de Belastingdienst om een aangifte inkomstenbelasting model M in te sturen (deel van het jaar woonachtig in Nederland en een deel van het jaar woonachtig in het buitenland).
Elk jaar stuur ik niet model M maar model C in zonder dus eerst mijn klant te vragen hoeveel maanden hij in Nederland heeft doorgebracht.
Deze aangifte wordt gevolgd door een schrijven van mij aan de Belastingdienst met een kopie van het Thaise huurcontract, de bewijzen van de huurbetalingen, afschriften van de energienota’s en van z’n telefoonabonnement, etc.: het middelpunt van de levensbelangen van mijn klant ligt in Thailand. Elk jaar gaat de Belastingdienst hierin mee. En terecht!
Ik heb m’n klant trouwens wel aangeraden om zich niet meer in te laten schrijven bij een Nederlandse gemeente, mocht hij volgend jaar weer een bezoek brengen aan Nederland voor vakantie/familiebezoek. Zo’n inschrijving is namelijk nergens voor nodig, zorgt alleen maar voor verwarring, terwijl hij dan ook niet meer kan vergeten om zich weer te laten uitschrijven!

CONCLUSIE: Alle opmerkingen over de Belastingdienst, die 4 maanden verblijf in Nederland (zie Stevenl) zou hanteren om je aan te merken als binnenlands belastingplichtige (wat zij overigens niet doet!), de ’90-dagen regeling’ (zie Arietwee) en de diverse opmerkingen voor wat betreft de SVB etc. etc. kun je gevoeglijk naast je neer leggen. Kijk louter naar de uitspraak van de Hoge Raad t.a.v. de vaststelling van de woonplaats en de wettelijke regeling, zoals vervat in het Belastingverdrag Nederland-Thailand. En dan behoef jij je beslist niet druk te maken over 3, 4, 5 of 6 maanden verblijf in Nederland wegens vakantie/familiebezoek.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 228
Lid geworden op: zondag 07 januari 2007, 02:20
Locatie: Gelderland/Isaan

Re: Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bez

#30 Bericht door Korat » zondag 28 augustus 2016, 20:30

wanadee schreef:Bijzonder, ik heb hem nog wel moeten laten zien 3 maanden geleden. Maar dat is misschien veranderd inmiddels?
Ik denk dat je het nieuwe systeem net bent misgelopen...
Overigens heeft Thailand als je het land inkomt/uitgaat voor de bezitters van een Thais paspoort precies hetzelfde systeem.
Als met al kost het maar een paar minuten.
Helaas mag je met je EU paspoort wel van de snelle procedure gebruik maken als het het land ingaat (wel via een reguliere balie met een douanier, de rij is echter heel kort) maar NIET als je wilt vertrekken. Gevolg dat ik bij vertrek een (1) uur in de rij stond voor de paspoortcontrole in Thailand. De rest lag bijna in coma toen ik eindelijk aan de beurt was. :crazy:
Pessimisme is verspilde moeite. Het gaat toch fout.

Plaats reactie

Terug naar “Immigreren naar Nederland”