Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bezoek

Post hier al je vragen voor het immigreren naar Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bez

#61 Bericht door Joep » woensdag 07 september 2016, 07:51

Wat Lammert bedoeld is het verschil tussen theorie en praktijk.

In de wet staat precies wat mensen wel en niet mogen doen en dan haalt Lammert aan.
Dat niet alle mensen zich hier aan houden cq het anders doen is wat anders.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bez

#62 Bericht door elst99 » woensdag 07 september 2016, 09:10

Ik weet wat Lammert bedoelt, ik weet ook wat de praktijk is! Vandaar mijn opmerking! Wetten worden gemaakt, maar als ze niet of weinig, gecontroleerd worden. Moet je geen wetten maken!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bez

#63 Bericht door jumbo » donderdag 08 september 2016, 01:12

elst99 schreef:Ik weet wat Lammert bedoelt, ik weet ook wat de praktijk is! Vandaar mijn opmerking! Wetten worden gemaakt, maar als ze niet of weinig, gecontroleerd worden. Moet je geen wetten maken!

goede been uit bed gestapt Els??? :D :D
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bez

#64 Bericht door Lammert de Haan » donderdag 08 september 2016, 16:00

wanadee schreef:Misschien kan iemand hier ook iets zinnigs over zeggen? Uit onderstaande link zie ik nergems iets van de 8/4 regeling met betreffing tot de belasting.
Ik kan ook nergens iets vinden dat je strafbaar bent als je langer dan 8 maanden maar minder dan een jaar nederland uit bent. Wel dat de gemeente wil dat je je dan uitschrijft maar wat er gebeurd als je dat niet doet??? Voor de zorgverzekeraar maak het niets uit tot maximaal een jaar. Ook mijn reisverzekering loopt tot 1 jaar.



http://www.emigreren.nu/emigreren-en-de ... ingdienst/
Ik zie, Wanadee, dat er nog steeds niet is gereageerd op jouw vraag. Ik heb er ook lang over getwijfeld om hierop te reageren. Jij vraagt nl. niet niks: “of iemand hier ook iets zinnigs over kan zeggen” :giggle: . (Grapje. Je weet van mij dat ik alleen maar zinnige dingen schrijf! :giggle3: )

Jouw vraag gaat over vertrek gedurende langere tijd uit Nederland naar het buitenland. Het antwoord over de 8-4 regeling vind je vervolgens niet in de belastingwetgeving. Daar moet je het echter ook niet zoeken. Deze regeling vloeit voor uit de Wet Basisregistratie personen (Wet BRP).
Tot nu toe gingen mijn bijdragen veelal over terugkeer naar Nederland voor vakantie/familiebezoek. Dat is ook het onderwerp van dit topic. En in dat geval moet je wel te rade gaan bij de belastingwetgeving, nl. het Belastingverdrag Nederland-Thailand (in het geval van de starter van dit topic). En dat betreft dan het bepalen van je fiscale woonplaats (dus niet waar je toevallig verblijft).

In jouw huidige vraagstelling heb je dus slechts te maken met de Wet BRP en de daaruit voortvloeiende gevolgen en wel met artikel 2.43 van deze wet. Ik heb hem al eens zijdelings in dit topic geplaatst maar doe het voor het gemak nog maar een keer, dan hoef je nl. niet terug te grijpen op m’n eerdere bericht.

“Wet basisregistratie personen

§ 5. De verplichtingen van de burger

Artikel 2.43

• 1De ingezetene die naar redelijke verwachting gedurende een jaar ten minste twee derde van de tijd buiten Nederland zal verblijven, doet bij het college van burgemeester en wethouders van de bijhoudingsgemeente voor zijn vertrek uit Nederland schriftelijk aangifte van vertrek. De aangiftetermijn vangt aan op de vijfde dag voor de dag van vertrek.
• 2De ingezetene doet in die aangifte mededeling van de gegevens over zijn vertrek en het volgende verblijf buiten Nederland.
• 3Ter uitvoering van het eerste lid verschijnt de ingezetene in persoon bij het college, indien:
a.niet alle ingezetenen met hetzelfde woonadres de verplichting, bedoeld in het eerste lid, vervullen, of
b.niet voor alle ingezetenen met hetzelfde woonadres de verplichting, bedoeld in het eerste lid, wordt vervuld.”



Wat is nu de gang van zaken.

Je hebt de ‘redelijke verwachting’ om gedurende de komende 12 maanden 8 maanden hiervan in het buitenland te verblijven, laten we zeggen naar Thailand (dat ligt immers voor de hand).
Je doet hiervan aangifte bij je gemeente onder vermelding van je nieuwe adres in Thailand. De gemeente neemt dit op in haar BRP en stelt daardoor ook de Belastingdienst, de SVB, pensioenfondsen en nog een aantal instellingen in kennis van jouw verhuizing.

De Belastingdienst merkt jou vanaf dat moment aan als ‘buitenlands belastingplichtige’, puur als gevolg van jouw uitschrijving bij de gemeente naar het buitenland. Vanaf dat moment ben je niet meer verzekerd voor de sociale verzekeringen en betaal je dus geen premie voor de Wet langdurige zorg en vervalt ook de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet. Vanaf dat moment vervalt dus ook jouw ziektekostenverzekering. Die gaat niet voor de rest van het jaar door. Dat is een misverstand!

Na vier maanden in Thailand kom je tot de ontdekking dat dat toch ook weer niet ‘je van het’ is en keer je weer terug naar Nederland. Je schrijft je vervolgens weer in bij een Nederlandse gemeente en …………..... je bent meteen weer binnenlands belastingplichtige: je betaald weer alle premies en sluit weer een Nederlandse ziektekostenverzekering af. En dat kun je dus binnen 12 maanden enkele keren herhalen, maar doe dat ook weer niet al te vaak om overspannen ambtenaren te voorkomen. Aan de andere kant: je zou op die manier ook weer een leuk stukje extra werkgelegenheid (werkverschaffing) kunnen creëren in Nederland! :giggle3:

Zodra je in Thailand bent laat je je daar inschrijven bij de gemeente en bij de Thaise Belastingdienst. Geniet je van een bedrijfspensioen, dan is het zaak om dit pensioen rechtstreeks door de pensioenuitvoerder te laten overschrijven op een Thaise bankrekening, dit om problemen met de Belastingdienst te voorkomen. Vervolgens dien je een verzoek in bij de Belastingdienst om vrijstelling van inhouding loonbelasting voor wat betreft je bedrijfspensioen. Voor je AOW-uitkering heeft dat geen enkele zin en wordt ook niet toegekend, omdat Nederland daar toch belasting over blijft heffen, ook al woon je in Thailand. En zelfs aanmerkelijk meer dan het geval is bij wonen in Nederland! Voor Spanje bijv. ligt dat weer anders. Als je daar woont dan betaal je géén inkomstenbelasting over je AOW-uitkering. In plaats van voor Thailand, zou je dus ook kunnen kiezen voor Spanje. Dan kun je ook nog een Nederlandse ziektekostenverzekering afsluiten. Afgezien van wellicht problemen met je vrouw: weer een zorg minder! :giggle2:
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bez

#65 Bericht door Lammert de Haan » donderdag 08 september 2016, 20:21

sirc schreef: Persoonlijk denk ik ook aan immigratie terug naar Paises Bajos. Maar helaas worden de voorstellen van de Commissie Van Dijkhuizen niet uitgevoerd zoals voorgesteld. Voor mij pakt dat 12000Euro per jaar nadelig uit. Daar kun je heel veel Douwe Egberts van drinken.
Hoe weet jij Sirc, dat de voorstellen van de Commissie Van Dijk niet in een nieuw belastingstelsel zullen worden opgenomen? Enkele voorstellen zijn reeds in de belastingplannen van 2015 en 2016 verwerkt.

Denk maar niet dat de regering nog deze maand met een totale herziening van het belasting- en toeslagenstelsel naar de Kamer zal komen (op Prinsjesdag). Dat is iets voor na de verkiezingen. D-66 drong halverwege 2014 aan op een herziening van het belastingstelsel en dan ingaande 2015. Maar daar kon natuurlijk niets van komen en is dan ook niet gebeurd. Deze herziening is niet te vergelijken met die van 2001. En die heeft al een groot aantal jaren in beslag genomen. Er is door de jaren heen zoveel ruis ontstaan en dan in samenhang met het toeslagenstelsel, wat een enorme fraude gevoelige wildgroei heeft doorgemaakt. Dat los je niet in zo’n korte tijd op. En dan op een manier, dat er binnen de verschillende inkomensgroepen geen grote verschuivingen plaats gaan vinden (want dat is nl. het uitgangspunt).

En als de totale fiscalisering van de AOW (een van de peilers uit het rapport van de Commissie Van Dijkhuizen) binnen Nederland al niet eens tot grote verschuivingen leidt, dan kun je, als je in Thailand woont, er alleen maar op vooruitgaan. Van de voor jou geldende min € 12.000,-- per jaar geloof ik dan ook werkelijk niets. Nog maar kort geleden heb ik aan deze hele operatie uitvoerige aandacht besteed. Ik wil je aanraden om die bijdrage er eens op na te lezen. Zie onder ‘Belasting, WAO en AOW’ het topic ‘Er gloort licht aan de verre, verre horizon …….’

Overigens: dat ‘erop vooruitgaan bij wonen in Thailand’ moet je met een korreltje zout nemen. Binnen de plannen van de Commissie Van Dijk is met deze fiscalisering 18 jaren gemoeid. Maar dat zou ook gelden bij een achteruitgang.

Ik zou dan ook graag willen weten hoe jij aan de € 12.000,-- in de min voor jezelf uitkomt. Ik kan het nl. nog niet berekenen (alleen benaderen en dan zijn mijn benaderingen totaal anders). Mogelijk heb jij je te veel laten leiden door een in een blog over Thailand verschenen artikel over de fiscalisering van de AOW. Dit artikel verscheen vervolgens in een aangepaste vorm in Thailand Forum (zie onder ‘Belasting, WAO en AOW’ het topic ‘Het gelijk van de onheilsprofeet?’), maar heb ik met mijn bijdragen teruggebracht tot de juiste proporties. En daarmee bleef er van de gehele eerdere berichtgevingen totaal niets over.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

sirc
kenner
kenner
Berichten: 104
Lid geworden op: zaterdag 19 februari 2011, 17:39

Re: Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bez

#66 Bericht door sirc » vrijdag 07 oktober 2016, 23:17

Code: Selecteer alles

Ik zou dan ook graag willen weten hoe jij aan de € 12.000,-- in de min voor jezelf uitkomt
Lammert, jij hebt een pb

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bez

#67 Bericht door wanadee » zaterdag 08 oktober 2016, 03:07

Ik zie nu pas je antwoord Lammert, dus nog bedankt. Ik zal me niet uitschrijven want dan bervalt de ziektekostenverzekering en normaliter ben ik 4 maanden in nederland. Maar ik realiseerde me opeens dat ik dan wel nog een paar weken op vakantie ga. Welliswaar in een europees land, maar toch...Theoretisch probleem slechts want daar komen ze nooit achter en stast ook nergens geregistreerd mocht er een verklikkertje rondlopen.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bez

#68 Bericht door elst99 » zondag 09 oktober 2016, 09:03

Dat bedoel ik, zeg tegen de buren ik ga naar Domburg, je kunt me bereiken via mijn mobiel als ik de 'staatsloterij' heb gewonnen.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bez

#69 Bericht door Lammert de Haan » zondag 09 oktober 2016, 13:37

wanadee schreef:Ik zie nu pas je antwoord Lammert, dus nog bedankt. Ik zal me niet uitschrijven want dan bervalt de ziektekostenverzekering en normaliter ben ik 4 maanden in nederland. Maar ik realiseerde me opeens dat ik dan wel nog een paar weken op vakantie ga. Welliswaar in een europees land, maar toch...Theoretisch probleem slechts want daar komen ze nooit achter en stast ook nergens geregistreerd mocht er een verklikkertje rondlopen.
Als je gedurende je verblijf van 4 maanden in Nederland ook nog een paar weken op vakantie gaat in het buitenland hoef je heus niet tegen de buren te zeggen, dat je naar Domburg gaat, hoor. Zeg gewoon waar je wel naar toe gaat. Dat kan in een noodgeval (wat ik overigens niet hoop) nog wel eens gemakkelijk zijn voor de ANWB Alarmcentrale.

Jouw vakantiewoning of hotel kun je immers niet aanmerken als ‘een duurzaam tot je beschikking hebbend tehuis’. Je zult het op zaterdagmorgen voor 11 uur weer schoon moeten achterlaten. Dus is er in het geheel geen sprake van enige duurzaamheid. Maar ook ‘het middelpunt van je levensbelangen’ verandert er niet door: je blijft gewoon ingezetene van Nederland. In Nederland hangen de meeste van je kleren in de kast. Dat geldt vast ook voor je schoenen. Ook jouw administratie is hier opgeborgen en staat jouw fiets hier in de berging. Dus: geen vuiltje aan de lucht (ik hoop ook niet in het buitenland en dat je volop van een lekker zonnetje kunt genieten).
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bez

#70 Bericht door Lammert de Haan » zondag 09 oktober 2016, 13:44

sirc schreef:

Code: Selecteer alles

Ik zou dan ook graag willen weten hoe jij aan de € 12.000,-- in de min voor jezelf uitkomt
Lammert, jij hebt een pb
Krijg je vandaag of morgen antwoord op Sirc (een pb).
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Plaats reactie

Terug naar “Immigreren naar Nederland”