Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bezoek

Post hier al je vragen voor het immigreren naar Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
vonked
Expat
Expat
Berichten: 55
Lid geworden op: woensdag 09 november 2011, 10:53
Locatie: Chonburi

Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bezoek

#1 Bericht door vonked » maandag 22 augustus 2016, 19:39

Goedemorgen,

Ik weet niet of dit de juiste rubriek is maar dat merk ik vanzelf :D
Ik ben uitgeschreven uit Nederland en heb mbt onderstaande de volgende vraag:

Binnenkort vertrek ik voor de tweede keer dit jaar naar Nederland (familiebezoek/vakantie).
In het totaal ben ik dan in mei 1 maand geweest en blijf nu 2 maanden (September en Oktober) in Nederland. Dus in het totaal 3 maanden in Nederland in een tijdsbestek van 5 1/2 maand.

Ik vraag me af wat er mbt de maximale verblijfsduur (van uitgeschreven Nederlanders) in Nederland toegestaan is. Heb eens iets gelezen over 4 maanden per jaar maximaal, maar hoe het nu precies is geregeld kan ik niet vinden. Hopelijk weet iemand het antwoord.

Groet, Ed

Gebruikersavatar
Arietwee
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 601
Lid geworden op: zaterdag 22 november 2014, 21:09
Contacteer:

Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bezoek

#2 Bericht door Arietwee » maandag 22 augustus 2016, 21:51

90 dagen er in en 90 dagen eruit denk??

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bez

#3 Bericht door Gardensafari » maandag 22 augustus 2016, 23:08

Je bent Nederlander en hebt de Nederlandse nationaliteit?
Dan mag je best langer dan drie mand in Nederland verblijven. Wie houdt je tegen?
Je moet dan bijvoorbeeld in hotels verblijven.
Misschien doel je op het fiscale aspect?
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
vonked
Expat
Expat
Berichten: 55
Lid geworden op: woensdag 09 november 2011, 10:53
Locatie: Chonburi

Re: Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bez

#4 Bericht door vonked » dinsdag 23 augustus 2016, 06:36

Gardensafari schreef:Je bent Nederlander en hebt de Nederlandse nationaliteit?
Dan mag je best langer dan drie mand in Nederland verblijven. Wie houdt je tegen?
Je moet dan bijvoorbeeld in hotels verblijven.
Misschien doel je op het fiscale aspect?
@Hans,

Wie me gaat tegenhouden weet ik niet. Wat ik uit je antwoord opmaak (Je moet dan bijvoorbeeld in hotels verblijven) is dat er regels voor zijn. Waar heb je dit gelezen?
Ik mag drie maanden in Nederland blijven? Kan ik dat ook ergens terug vinden? Met andere woorden ik wil het naadje van de kous weten.

Ik kan me ook niet anders voorstellen dat dit aan regels is gebonden. Ik kan namelijk (als er geen regels voor zijn) een hele lucratieve constructie bedenken die in een bepaalde situatie een behoorlijk fiscaal voordeel kan opleveren.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bez

#5 Bericht door Gardensafari » dinsdag 23 augustus 2016, 07:04

Waar het om gaat is dit.
Je woont nu in Thailand en betaalt in Nederland geen belasting.
Dan wil je voorkomen dat je Nederlands ingezetene wordt en dus weer belasting in Nederland moet betalen.
En die kans loop je als je een vast adres in Nederland neemt, vandaar mijn opmerking over hotels.
Verder mag je net zo lang in Nederland blijven als je wilt, Nederlander zijnde.
Maar omdat ik niet weet wat je wilt, kan ik niet echt op de zaak ingaan.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bez

#6 Bericht door stevenl » dinsdag 23 augustus 2016, 07:14

vonked schreef:
Gardensafari schreef:Je bent Nederlander en hebt de Nederlandse nationaliteit?
Dan mag je best langer dan drie mand in Nederland verblijven. Wie houdt je tegen?
Je moet dan bijvoorbeeld in hotels verblijven.
Misschien doel je op het fiscale aspect?
@Hans,

Wie me gaat tegenhouden weet ik niet. Wat ik uit je antwoord opmaak (Je moet dan bijvoorbeeld in hotels verblijven) is dat er regels voor zijn. Waar heb je dit gelezen?
Ik mag drie maanden in Nederland blijven? Kan ik dat ook ergens terug vinden? Met andere woorden ik wil het naadje van de kous weten.

Ik kan me ook niet anders voorstellen dat dit aan regels is gebonden. Ik kan namelijk (als er geen regels voor zijn) een hele lucratieve constructie bedenken die in een bepaalde situatie een behoorlijk fiscaal voordeel kan opleveren.
Zie hier, https://www.svb.nl/int/nl/over_de_svb/a ... d=D1_H2_S2. Verschillende criteria dus, en een erg lastige beoordeling. Voor de belastingdienst is het 4 maanden, http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... _nederland.

Gebruikersavatar
vonked
Expat
Expat
Berichten: 55
Lid geworden op: woensdag 09 november 2011, 10:53
Locatie: Chonburi

Re: Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bez

#7 Bericht door vonked » dinsdag 23 augustus 2016, 08:11

@ stevenl

De SVB blijft er een beetje wazig over. En volgens de belastingdienst moet ik me bij een verblijf korter dan 4 maanden me inschrijven zodat ik een BSN nummer ga krijgen. Huh? Dat heb ik toch al.

Ik concludeer het volgende. Ik mag maximaal 4 maanden in Nederland blijven. Of dat per aaneengesloten is of commutatief binnen een kalenderjaar is niet vast gelegd.
Resumé: ik kan onbezorgd de volgende 2 maanden in Nederland verblijven.

@ Hans:

Wat ik wil lees je in de titel. Ik wil dus op familiebezoek en ik wil op vakantie in Nederland. Waar ik mij te rusten ga leggen is niet bekend. M.a.w. ik verblijf niet in een hotel en ook niet per definitie op dezelfde locatie.
Laatst gewijzigd door vonked op dinsdag 23 augustus 2016, 09:02, 1 keer totaal gewijzigd.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bez

#8 Bericht door stevenl » dinsdag 23 augustus 2016, 08:17

vonked schreef:@ stevenl

De SVB blijft er een beetje wazig over. En volgens de belastingdienst moet ik me bij een verblijf korter dan 4 maanden me inschrijven zodat ik een BSN nummer ga krijgen. Huh? Dat heb ik toch al.

Ik concludeer het volgende. Ik mag maximaal 4 maanden in Nederland blijven. Of dat per aaneengesloten is of commutatief binnen een kalenderjaar is niet vast gelegd.
Resumé: ik kan onbezorgd de volgende 2 maanden in Nederland verblijven.
Ja, de SVB is wazig, dat is wat ik zei.

Maar de belastingdienst is duidelijk: langer dan 4 maanden in een kalenderjaar in Nederland en je wordt gezien als belastingplichtig in Nederland.

Jouw conclusie: 'mag', van wie mag iets wel of niet? 'aaneengesloten of cummulatief', het gaat om het aantal maanden per kalenderjaar, maak het niet moeilijker dan het is door dingen erbij te halen die er niets mee te maken hebben.

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 15:15

Re: Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bez

#9 Bericht door Wereldvreemd » dinsdag 23 augustus 2016, 08:22

Het opzoeken van de grens van de termijn is altijd riskant. Ik kan me voorstellen dat er situaties zijn, waarin de belastingdienst eventueel zich coulant kan opstellen (bijvoorbeeld bij ziekte / overlijden van een naaste).

Uiteraard blijft de vraag hoe ze je verblijf in NL gaan controleren zonder een vaste verblijfplaats. Als jij de EU via Duitsland of België binnenkomt om vervolgens met een auto naar Nederland te gaan (om bij vrienden/familie te verblijven), dan is het voor de belastingdienst al moeilijk dit hard te maken.
- -

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bez

#10 Bericht door Gardensafari » dinsdag 23 augustus 2016, 09:47

In de praktijk kun je lang in Nederland verblijven zonder problemen, als je je maar niet inschrijft bij een gemeente. Dat wordt doorgegeven aan de belastingen, de SVB enz.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bez

#11 Bericht door driver » dinsdag 23 augustus 2016, 16:46

Wereldvreemd schreef:Het opzoeken van de grens van de termijn is altijd riskant. Ik kan me voorstellen dat er situaties zijn, waarin de belastingdienst eventueel zich coulant kan opstellen (bijvoorbeeld bij ziekte / overlijden van een naaste).

Uiteraard blijft de vraag hoe ze je verblijf in NL gaan controleren zonder een vaste verblijfplaats. Als jij de EU via Duitsland of België binnenkomt om vervolgens met een auto naar Nederland te gaan (om bij vrienden/familie te verblijven), dan is het voor de belastingdienst al moeilijk dit hard te maken.
Mijn idee ook en wat als je op Schiphol binnenkomt met bijv. een enkele reis als dat kan en de douane vraagt hoelang blijf je in Nederland en jij zegt : 2 mnd daarna ga ik met bijv. de auto Nederland uit en vlieg daarna ongeacht waar vandaan weer terug naar Thailand.
Vlgs mij zijn er voldoende mogelijkheden om keer op keer Nederland in te reizen en zelfs weer uit te reizen zonder aan die 4 mnd termijn te komen indien men daar aan gehouden wordt.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bez

#12 Bericht door elst99 » dinsdag 23 augustus 2016, 17:37

Als je als Nederlander met een Nederlandspaspoort op Schiphol zal geen mens je vragen hoelang je in Nederland blijft.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Gebruikersavatar
vonked
Expat
Expat
Berichten: 55
Lid geworden op: woensdag 09 november 2011, 10:53
Locatie: Chonburi

Re: Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bez

#13 Bericht door vonked » zaterdag 27 augustus 2016, 01:58

Is het gebruikelijk dat alle eerder geplaatste reacties zonder enige vorm van kennisgeving verwijderd zijn? Ik had niet de indruk dat daar reden voor zou zijn geweest. Zo ja, dan hoor ik het graag.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bez

#14 Bericht door driver » zaterdag 27 augustus 2016, 06:40

Meestal wordt er geveegd zonder tekst en uitleg als er teveel gedoe in negatieve zin is vlgs de modjes en/of na klachten van anderen. Heb dit draadje gisteren of eerder niet meer gevolgd dus of hier ook wat onrust is geweest is mij niet bekend.

Gr driver

Gebruikersavatar
Kees
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1181
Lid geworden op: donderdag 16 juni 2005, 19:43
Locatie: Doi Saket, Talad Khwan

Re: Maximale verblijf in Nederland voor vakantie/familie bez

#15 Bericht door Kees » zaterdag 27 augustus 2016, 08:57

Mhmm, inderdaad vreemd, wilde ook even kijken wat de verdere antwoorden hierop waren.
Heb ook voor eergisteren geen ongepaste opmerkingen gezien.
Niet klagen, maar dragen.

Plaats reactie

Terug naar “Immigreren naar Nederland”