"Should I stay or should I go"

Post hier al je vragen voor het immigreren naar Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: "Should I stay or should I go"

#31 Bericht door yandre » vrijdag 08 juli 2016, 06:02

ja bij scheiden vervalt gelijk je visa dus zal je ziek denk het
land moeten verlaten ?
en als je wil blijven heb je voor reteriment visa ook dik geld nodig
dus is ook weer lastig ??

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: "Should I stay or should I go"

#32 Bericht door prajak » vrijdag 08 juli 2016, 06:09

Arietwee schreef:In isaan wonen veel farang maar zie ze zelden. Zitten ook alleen maar binnen of verstopt achter het huis. Overal is wat. En gaat het vervelen.
Koop eens een bril of kijk eens beter om je heen. Dan hoef je geen kretologie te plaatsen die niet door feiten wordt gestaafd.
Laatst gewijzigd door prajak op zondag 10 juli 2016, 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11597
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: "Should I stay or should I go"

#33 Bericht door jumbo » vrijdag 08 juli 2016, 06:12

yandre schreef:ja bij scheiden vervalt gelijk je visa dus zal je ziek denk het
land moeten verlaten ?
en als je wil blijven heb je voor reteriment visa ook dik geld nodig
dus is ook weer lastig ??
Idd elke situatie heeft zo zijn eigen problemen
Maar ik vind de criteria van een 'kapitaal' toch iets meer als 800,000 thb
Overigens kan je gewoon een inkomstenverklaring bij de ambassade met het jouw bedachte inkomen
Niemand die dat controleert
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: "Should I stay or should I go"

#34 Bericht door stevenl » vrijdag 08 juli 2016, 06:14

yandre schreef:ja bij scheiden vervalt gelijk je visa dus zal je ziek denk het
land moeten verlaten ?
en als je wil blijven heb je voor reteriment visa ook dik geld nodig
dus is ook weer lastig ??
Je visum vervalt op het moment dat je Thailand binnenkomt. Maar je verblijfsvergunning, extension of stay, vervalt inderdaad, maar kan met 7 dagen worden verlengd, en op medische gronden nog langer.

Maar je hebt gelijk, als je hier wilt blijven zonde rgeld valt dat niet mee.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: "Should I stay or should I go"

#35 Bericht door prajak » vrijdag 08 juli 2016, 06:16

yandre schreef:ja bij scheiden vervalt gelijk je visa dus zal je ziek denk het
land moeten verlaten ? en als je wil blijven heb je voor reterement visa ook dik geld nodig dus is ook weer lastig ??
Bij officieel scheiden ja, heb je gelijk. Maar dan is de partner verzorgd en jij gaat terug naar thuisland of neemt de EU regeling. Er zijn mensen die dat als plan-B hebben voor het geval er iets met de relatie gebeurt, is het scheiden of overlijden....

Jumbo, neen, in Nongkhai niet. Hier moet het inkomen daadwerkelijk op een Thaise bank binnenkomen.
Laatst gewijzigd door prajak op zondag 10 juli 2016, 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2399
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: "Should I stay or should I go"

#36 Bericht door serpay » vrijdag 08 juli 2016, 16:17

ik heb alles gelezen en ben tot maar een conclusie gekomen.
het geld , inkomsten zijn niet voldoende om in thailand te leven.
niet meer en niet minder
AOW en klein pensioen is niet meer voldoende om hier te leven (met verzekering)
men neemt risico en probeert iets anders , maar helaas de spaarpot wordt leger en men ziet nu de bodem.
uitspraken van schrijvers hier zijn nu als blad aan een boom omgedraaid ( he printen ,prajak)
terug naar nederland NEE te veel gezichtsverlies en leven op een bijstandsniveau.
zoeken naar een ander goedkoop land. maar misschien wordt ook dit aan banden gemaakt!
waar dan ? nederland waar je niet echt meer iets van doen hebt en liever niet woont ( te duur).

vroegen ze nog in 2006 of 6000 thb voor de huishoudster genoeg was om het leven draaiende te houden.
nu anno 2016 is het gewoon te duur

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: "Should I stay or should I go"

#37 Bericht door Harm » zondag 10 juli 2016, 04:09

Printen

Als je in NL woont heb je recht op een "zorg"verzekering en kun je na 4 mnd NL 8 mnd ergens anders gaan wonen
Is dat het zelfde als je in Cyprus woont om maar een land te noemen
Dan zou je dus op een achteraf gelegen stek een goedkope woning kunnen huren en daar 4 maanden verblijven.
Daarna 8 mnd in Thailand vakantie vieren
Dus 12 maanden verzekerd wat je nu niet bent
Kun je gewoon Dweil en je huurwoning aanhouden en hoef je niet je hele leven vanwege die gewenste zorg verz om te gooien
Dit was tot ruim een maand geleden nog ongewis maar de bezuiniging op de zorg van 60 miljoen euro ligt nu in een la en komt daar n.a.w. niet meer uit.
Over de prijs van 32.000 bath voor een retour ticket van Cyprus/Bangkok kom je ook wel heen die ene keer per jaar.
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: "Should I stay or should I go"

#38 Bericht door printen44 » zondag 10 juli 2016, 05:56

Harm, uiteraard heb ik aan de 4-8 maanden gedacht. Dat was het eerste wat ik onderzocht. Het zou de beste oplossing zijn geweest.

Maar helaas, na deze oplossing grondig te hebben onderzocht, veel mails geschreven etc. verleden jaar al, kwam ik na veel rekenwerk, dat het financieel niet haalbaar was. Met name de vaste lasten in Nederland, was het breekpunt. De vaste lasten in Thailand niet. In beide landen zou ik 12 maanden vaste lasten te betalen krijgen. Als mijn inkomen een paar duizend euro meer was geweest, zou dat de oplossing zijn geweest. Maar helaas, financieel niet haalbaar. Cyprus viel in deze af. Maar misschien zijn daar nog mogelijkheden.

Maar als er lezers zijn, die mogelijkheden zien in de 4-8 maanden voor mij, ik zou het zeker op prijs stellen om hun adviezen te lezen.

Harm, bedankt voor jouw prima advies, maar helaas,,,,,,,,

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: "Should I stay or should I go"

#39 Bericht door prajak » zondag 10 juli 2016, 07:03

Wonen in NL betekent voor mij betalen van inkomstenbelasting en premie volksverzekering (de tarieven voor AOW-ers) over het inkomen min de heffingskortingen; dat saldo is niet nul, dat betekent dus betalen.

Dan betaal de je ook de zorgkosten en daar is het om begonnen: de nominale premie van rond de 100 e/m, de premie over het inkomen, het eigen risico en de niet verzekerde kosten.

Daar komt huisvesting bij; ik ken mensen die bij een kind intrekken en daar tegen nul of lage kosten ingeschreven staan maar die mogelijkheid heeft niet iedereen. Ik zeker niet. Daar komt het ticket bij en andere reiskosten, een WA verzekering en lokale transportkosten want je zit niet vier maanden aan een stuk op je achterste.

Heb je een hoog inkomen of een vette spaarpot dan kan dat maar dan kan je ook in Thailand 350+ e/m premie ophoesten en een dik eigen risico ALS ze je wegens jouw medisch verleden willen aanvaarden.

Om die reden denk ik te emigreren naar een ander land en wordt Thailand hooguit voor vakantie. Ik zoek dan een warm land MET zorg in EU kader en dan kom je rond de Middellandse zee uit.

Er zijn niet-EU landen met goedkope of gratis zorg. Cuba is er een van maar wil je daar permanent wonen moet je trouwen met een Cubaanse. Dan zit er net voor de Oeral (van mij uit gezien dan) een oliestaat die barst van de poen maar dat is een rotte dictatuur en bovendien voldoet die niet aan mijn verlangens qua temperatuur.

Ik kan niet in de knip van Printen44 kijken maar zijn artikel hier lijkt me duidelijk genoeg.
Laatst gewijzigd door prajak op zondag 10 juli 2016, 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.

robin33
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 492
Lid geworden op: maandag 30 mei 2011, 15:18
Contacteer:

Re: "Should I stay or should I go"

#40 Bericht door robin33 » zondag 10 juli 2016, 07:15

Interessant, ben nog jong maar wil wel ooit naar Thailand. Niet emigreren. Maar ingeschreven staan bij een nl zorgverzekering.
Heb mijn vader op 40 jarige leeftijd ziek zien worden en alle kosten gezien ..

Wat mij niet helemaal duidelijk is , wat kost die verzekering in Thailand dan. Dat het niet op te brengen is?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

euromonkey
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 252
Lid geworden op: maandag 12 september 2011, 04:31

Re: "Should I stay or should I go"

#41 Bericht door euromonkey » zondag 10 juli 2016, 08:28

Als je jong bent valt het nog wel mee pakweg 1000 euro.
Maar naar je 50 ste gaat het snel omhoog en word je oud dan kan het oplopen naar 4000 Euro.
Maar het grootste probleem is voor veel mensen alle uitsluitingen

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: "Should I stay or should I go"

#42 Bericht door elst99 » zondag 10 juli 2016, 09:48

Destijds zijn jullie neem ik aan met enthousiasme vertrokken naar Thailand, nu moeten jullie min of meer gedwongen vertrekken naar een onbekende omgeving, beide ong 70 jaar, veel achterlatend.
Was het nu zo omdat Thailand financieel aantrekkelijk was? Want als ik nu lees van Prajak dat de belasting en verzekeringen toch ook de bottleneck zijn om naar Nederland terug te keren.dus niet alleen de geraniums ;) , stel je gerust er zijn orchideeën in hele en vuule te koop, om achter te zitten.
Nu heb je relatief weinig kosten, huur of eigendom ligt beduidend gunstiger dan in Europa, kleding, verwarming of verkoeling, verplaatsen met oude auto of scooter, om over hulp, kapper, pedicure en andere geneugten als massage (39€ P.u.) maar niet te spreken.
Ook de subsidie regelingen zijn in Nederland gekrompen. Je hebt wel meer voedselbanken, dat wel!
Misschien toch een optie, om vooral in het begin met z'n tweeën naar 'den vreemden' te gaan, de kat uit de boom kijkend en zien of het haalbaar is.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: "Should I stay or should I go"

#43 Bericht door prajak » zondag 10 juli 2016, 09:56

Elst99, ik ben een calculerende burger en ga zeker eerst eens rondkijken wat het overal kost. Een weekje Cyprus is nooit weg.

De bottleneck is bij mij niet de finance, bottleneck is de zorgpolis en met name de acceptatie want ik heb 'al wat' gehad en dan val je buiten de boot voor 'al wat' of het wordt onbetaalbaar.

En in de EU word ik met open armen ontvangen. Al moet dan niet NL of CY aan een EU-exit beginnen.....
Laatst gewijzigd door prajak op zondag 10 juli 2016, 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: "Should I stay or should I go"

#44 Bericht door elst99 » zondag 10 juli 2016, 10:28

Waarom haal je de inkomstenbelasting dan aan? ik kwam überhaupt niet in aanmerking, vandaar het 8/4 verhaal!
Dus dan was het toch al 10 jaar voorzien geweest? Toch het huis gekocht! Komt het nu naar voren omdat de relatie met Kai over is?
Dit wist je in 2006 al toch?
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Adrie
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 433
Lid geworden op: vrijdag 02 oktober 2009, 19:35

Re: "Should I stay or should I go"

#45 Bericht door Adrie » zondag 10 juli 2016, 11:06

[quote="elst99"]Destijds zijn jullie neem ik aan met enthousiasme vertrokken naar Thailand, nu moeten jullie min of meer gedwongen vertrekken naar een onbekende omgeving, beide ong 70 jaar, veel achterlatend.
Was het nu zo omdat Thailand financieel aantrekkelijk was? Want als ik nu lees van Prajak dat de belasting en verzekeringen toch ook de bottleneck zijn om naar Nederland terug te keren.




Toen Prajak en Printen vertrokken was die hele toestand met zorgverzekeringen er nog niet.

Op dit moment betalen chronich zieken een boete van 380 euro per jaar>>>> eigen risico wat gegarandeerd op gaat.

Wat leven we toch in een zot land [|)

Plaats reactie

Terug naar “Immigreren naar Nederland”