"Should I stay or should I go"

Post hier al je vragen voor het immigreren naar Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: "Should I stay or should I go"

#16 Bericht door elst99 » donderdag 07 juli 2016, 13:03

;) zal ook moeilijk gaan met de rollator? Grapje! Toch zal het eenzaam worden, denk er wel aan, de tijden van een kroeg opzoeken of een bar ligt ook achter jullie, waar je mensen ontmoet.
Maar goed, wens jullie wijsheid toe!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Gebruikersavatar
Arietwee
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 601
Lid geworden op: zaterdag 22 november 2014, 21:09
Contacteer:

Re: "Should I stay or should I go"

#17 Bericht door Arietwee » donderdag 07 juli 2016, 14:18

prajak schreef:Goeie opmerking, Elst99, die heb je eerder ook eens laten vallen. Dat is een punt van aandacht. Daarom wacht ik ook niet lang.

Voor mij geldt in NL geen familie of die zijn net zo oud als ik. Dat schiet niet op. En verpieteren achter dubbel glas zie ik niet zitten; dan de frisse lucht van ergens de Middellandse Zee en stopt het hart er mee dan is dat maar zo.

Huren in Cyprus 300 tot 500 e/m gemeubileerd. Niet aan het strand maar af en toe zeelucht is me ook zat hoor. Ik ben invalide en ga echt niet struinen langs de vloedlijn.....

Dat gezeur over dubbelglas. In isaan wonen veel farang maar zie ze zelden. Zitten ook alleen maar binnen of verstopt achter het huis. Overal is wat. En gaat het vervelen. Zal dat bij de middellandse zee anders zijn? Denk het niet.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: "Should I stay or should I go"

#18 Bericht door prajak » donderdag 07 juli 2016, 14:20

elst99 schreef:denk er wel aan, de tijden van een kroeg opzoeken of een bar ligt ook achter jullie, waar je mensen ontmoet. Maar goed, wens jullie wijsheid toe!
Neem mijn cd's mee. Hoppa!
http://www.youtube.com/watch?v=qEbaNusNLlk
Laatst gewijzigd door prajak op zondag 10 juli 2016, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: "Should I stay or should I go"

#19 Bericht door printen44 » donderdag 07 juli 2016, 14:41

elst99 schreef:;) zal ook moeilijk gaan met de rollator? Grapje! Toch zal het eenzaam worden, denk er wel aan, de tijden van een kroeg opzoeken of een bar ligt ook achter jullie, waar je mensen ontmoet.
Maar goed, wens jullie wijsheid toe!
Elst, je geeft goede raad, Het is niet voor niks dat ik nu al schrijf over wat ik tussen twee jaar van nu en vijf jaar zal gaan doen.

Nogmaals, ik zou nooit Thailand verlaten, ware het niet dat er geen betaalbare zorgverzekering voor mij is. In de elf jaar heb ik redelijk wat mensen in grote problemen zien komen, vanwege het feit dat ze geen volle spaarpot van enkele miljoenen achter de hand hadden. Ik zal waarschijnlijk over twee of drie jaar een staaroperatie moeten ondergaan. Niets bijzonders in deze moderne tijd. In de ochtend geholpen en in de middag weer naar huis. Maar het kost, inclusief de nabehandeling ruim 80.000 baht.

Die kan ik wel ophoesten, maar het een staaroperatie is nu een eenvoudige medische handeling. En ik kan niet in de toekomst kijken.

Ik heb ook farangs zien liggen in ziekenhuiszalen van 12 of meer bedden per zaal in een staatziekenhuis. Ze kregen eten en wat verzorging, maar dat was het dan. Al het geld was op. Sommige beelden in die elf jaar raak je niet vlug kwijt. Zeker niet toen ik met Titiwhat door heel Thailand trok. Ik zag heel wat achter dat decor van Thailand. En wat zich achter de schermen afspeelde, dat zijn tientallen treurspelen.

Ik heb nu een goed leven hier. Ik kan mij redelijk aanpassen aan gewijzigde omstandigheden. Ik kwam uit Namibia met zijn grote savanavlaktes en kwam terecht in een flat, acht hoog in Leiden. Maar voordat ik afhankelijk wordt van anderen, wil ik in een land wonen, waar ik financieel goed uit de voeten kan, geen angst zal hebben voor medische kosten, die zeker zullen komen. En dat kan Nederland zijn, kan Cyprus zijn, maar ook Malta etc. Als het maar een EU land is.

Zo zie je, de EU heeft toch nog wat goeds in petto voor me. [$) [$)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: "Should I stay or should I go"

#20 Bericht door prajak » donderdag 07 juli 2016, 17:28

Praat je over chemo, 1 miljoen baht is zo betaald en nog wel in een staatsziekenhuis. Da's wel 25 k euro per chemo-serie. Palliatie, dat is begeleid sterven, aan de machines, het bedrag als net genoemd.

Kunstheup, in 2011 bij mij, in het universiteitsziekenhuis Khon Kaen 200.000 baht, ik was in het Rama door complicaties in het bloedbeeld 270 k kwijt. Een kunstknie net zoveel, maar ga je naar Bumrungrad Bangkok zit je snel op 1 miljoen baht.

Je moet al een vette spaarpot hebben! En die heb ik maar geen half miljoen euro, mag je best weten.

Maar ik heb gemakkelijk praten, en dat heb ik al gezegd: ik ben bijna vrije jongen, Printen44 is helemaal vrije jongen, en we kunnen verkassen. Ik zal Kai en junior verschrikkelijk missen, zes jaar gooi je niet even weg. Maar anders gaan we ook uit elkaar; we zijn nog bij elkaar omdat ik vind dat ik hen moet verzorgen want ik heb beiden binnengehaald.

Als de voorziening in hun onderhoud daar is dan ben ik weg. Heb ik 15 of meer jaar feest gevierd en Deo Volente doe ik er nog tien elders bij. Doe me dat maar na!
Laatst gewijzigd door prajak op zondag 10 juli 2016, 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.

torkom
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1392
Lid geworden op: dinsdag 25 april 2006, 17:55

Re: "Should I stay or should I go"

#21 Bericht door torkom » donderdag 07 juli 2016, 17:31

Wat ik niet snap maar ik heb er dan ook helemaal geen verstand van is waarom de zorgverzekeringen geen normale premies (zoals iedereen hier) accepteren uit het buitenland en daar ook de zorg laten plaatsvinden...Een blinde kan zien dat deze zaken in de toekomst alleen maar meer gaan spelen ....oudjes komen terug naar Nederland (of ander EU land) alleen maar voor de zorg, terwijl die nu al zwaar overbelast is... nogmaals, waarom kan die zorg niet in het buitenland verleend worden terwijl het dan voor de zorgverzekeraar waarschijnlijk ook nog eens een stuk goedkoper is ...

Of is dit weer zo'n EU maatregel waarmee ik het dan absoluut oneens ben...

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: "Should I stay or should I go"

#22 Bericht door elst99 » donderdag 07 juli 2016, 17:46

Kijk Prajak, jij noemt dat feest gevierd, ik heb daar een andere benaming voor!
Veel thuis achter de computer de laatste jaren, verzorgd door Kai, als je dat een feest noemt? Vind ik dat zwaar overdreven, maar goed ieder zijn meug!
Je moet het ook niet overdreven idealiseren.
Het heeft zijn voor en zijn nadelen, inderdaad het weer, maar soms ook veel te warm!
Ik heb dus vele jaren 8/4 maanden gedaan, veel in de regio gereisd, veel gezien, maar wij misten toch ook onze sociale contacten, musea en concerten waar we nu weer van genieten.
Maar ik begrijp dat je in Nederland geen familie, vrienden of kennissen hebt, dan ben je dus eenzaam!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: "Should I stay or should I go"

#23 Bericht door prajak » vrijdag 08 juli 2016, 00:44

" Maar ik begrijp dat je in Nederland geen familie, vrienden of kennissen hebt, dan ben je dus eenzaam! "

Niet goed gelezen. Ik heb geen familie die me op kan vangen; de familie is net zo oud.

Vrienden en kennissen zat maar ik wens niet naar NL te gaan, daar zou ik me verdwaald voelen. Ik vind een ander woonland en ben wegens invaliditeit aangewezen op minder en andere contacten maar ik ben niet de enige invalide in de wereld en wat een ander kan oplossen kan ik ook oplossen. Doe ik hier ook.

De mens lijdt het meest door het lijden dat ie vreest, weet je nog? Aan doemdenken doe ik niet mee.
Laatst gewijzigd door prajak op zondag 10 juli 2016, 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: "Should I stay or should I go"

#24 Bericht door yandre » vrijdag 08 juli 2016, 01:51

nu prajak en printen jullie zijn vrije jongens
is deze keus makkelijker om thailand te verlaten
en om ergens in europa te gaan woonen en een zorgpolis
te kunnen krijgen .
maar er zijn ook zeer vele denk hier getrouwd even tueel
kinderen dan is die stap anders .
ja terug nederland ja heb de kinderen daar en wat familie
waar ik weinig contact mee heb .
dus eventueel terug geen optie .
mischien als je een zorg verzekering verplicht moet hebben
voor het hier constant ver blijven .
zullen er maatschapijen op staan of niet hier of buiten thailand.
tuurlijk verzekeringen van 6 of 700 euro per maand is voor vele
niet op tebrengen .en dan de uitsluitingen wie ze dan doen
maar voor een ieder anders en wat is wijsheid
maar oude bomen moet je niet verplaatsen zeggen ze dus ik blijf

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: "Should I stay or should I go"

#25 Bericht door prajak » vrijdag 08 juli 2016, 01:57

Duidelijke taal Andre :clap: ! Je bent getrouwd en hebt net nieuw gebouwd dus ik zou er dan net zo tegenaan kijken.
Laatst gewijzigd door prajak op zondag 10 juli 2016, 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: "Should I stay or should I go"

#26 Bericht door stevenl » vrijdag 08 juli 2016, 03:52

torkom schreef:Wat ik niet snap maar ik heb er dan ook helemaal geen verstand van is waarom de zorgverzekeringen geen normale premies (zoals iedereen hier) accepteren uit het buitenland en daar ook de zorg laten plaatsvinden...Een blinde kan zien dat deze zaken in de toekomst alleen maar meer gaan spelen ....oudjes komen terug naar Nederland (of ander EU land) alleen maar voor de zorg, terwijl die nu al zwaar overbelast is... nogmaals, waarom kan die zorg niet in het buitenland verleend worden terwijl het dan voor de zorgverzekeraar waarschijnlijk ook nog eens een stuk goedkoper is ...

Of is dit weer zo'n EU maatregel waarmee ik het dan absoluut oneens ben...
Dit heeft niets met de EU te maken.

De reden is heel eenvoudig: de buitenlandse oudjes zijn een slecht risico, dus de ziektekostenverzekeraars (allemaal commercieel) willen deze liever niet hebben. Als dat nu binnenlandse oudjes worden moeten ze ze accepteren.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: "Should I stay or should I go"

#27 Bericht door printen44 » vrijdag 08 juli 2016, 04:13

stevenl schreef:
torkom schreef:Wat ik niet snap maar ik heb er dan ook helemaal geen verstand van is waarom de zorgverzekeringen geen normale premies (zoals iedereen hier) accepteren uit het buitenland en daar ook de zorg laten plaatsvinden...Een blinde kan zien dat deze zaken in de toekomst alleen maar meer gaan spelen ....oudjes komen terug naar Nederland (of ander EU land) alleen maar voor de zorg, terwijl die nu al zwaar overbelast is... nogmaals, waarom kan die zorg niet in het buitenland verleend worden terwijl het dan voor de zorgverzekeraar waarschijnlijk ook nog eens een stuk goedkoper is ...

Of is dit weer zo'n EU maatregel waarmee ik het dan absoluut oneens ben...
Dit heeft niets met de EU te maken.

De reden is heel eenvoudig: de buitenlandse oudjes zijn een slecht risico, dus de ziektekostenverzekeraars (allemaal commercieel) willen deze liever niet hebben. Als dat nu binnenlandse oudjes worden moeten ze ze accepteren.
Het is een gevolg van de zorgverzekeringswet van 2006. Alleen inwoners van Nederland hebben recht op een zorgverzekering, zoals dat in de wet vermeld staat. Dus verplichte aanname, geen uitsluitingen etc. Ook de premies zijn aan de wet gebonden.

Woon je dus in het buitenland, kan je een (dure) particuliere zorgverzekering aanschaffen met de nodige restricties, zoals uitsluitingen etc.

De wet van 2006 is geen EU-wet, maar een nationale wet.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: "Should I stay or should I go"

#28 Bericht door prajak » vrijdag 08 juli 2016, 04:42

printen44 schreef:Alleen inwoners van Nederland hebben recht op een zorgverzekering, zoals dat in de wet vermeld staat. Dus verplichte aanname, geen uitsluitingen etc. Ook de premies zijn aan de wet gebonden. Woon je dus in het buitenland, kan je een (dure) particuliere zorgverzekering aanschaffen met de nodige restricties, zoals uitsluitingen etc. De wet van 2006 is geen EU-wet, maar een nationale wet.
Nee, iets minder streng: vervang buitenland door 'buiten EU, EER en Zwitserland en met wat minder mogelijkheden acht verdragslanden'. Zie het advies dat ik daarvoor heb geschreven in 2015.
Laatst gewijzigd door prajak op zondag 10 juli 2016, 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11597
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: "Should I stay or should I go"

#29 Bericht door jumbo » vrijdag 08 juli 2016, 05:18

printen44 schreef: Ik maakte mee dat een buitenlander, niet verzekerd, zijn hele kapitaal kwijt was aan medische kosten, hij overleed en zijn Thaise weduwe had vrijwel geen baht meer.
Dat is inderdaad een probleem wat ook vooraf niet te tackelen valt, het enige wat je kan doen in scheiden als je ziek wordt en zij krijgt 50% van de bezittingen, maar dan heb je wellicht niet voldoende geld om de kosten te dekken. In ieder geval is de weduwe dan verzorgd.

Je moet dus wel een goed plan hebben voor Dweil als je vertrekt

Hartslag van 65 op jouw leeftijd is eigenlijk geen voordeel, op geen enkele leeftijd eigenlijk, als je ziek wordt en je hartslag afneemt komen je organen in de problemen... maar dat terzijde
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11597
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: "Should I stay or should I go"

#30 Bericht door jumbo » vrijdag 08 juli 2016, 05:25

Arietwee schreef:
Dat gezeur over dubbelglas. In isaan wonen veel farang maar zie ze zelden. Zitten ook alleen maar binnen of verstopt achter het huis. Overal is wat. En gaat het vervelen. Zal dat bij de middellandse zee anders zijn? Denk het niet.
Dat komt door het europese equivalent van losing face..
Want tenslotte 'faal' je als je op je knieen terug moet, dat is de algemene opvatting
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Plaats reactie

Terug naar “Immigreren naar Nederland”