"Should I stay or should I go"

Post hier al je vragen voor het immigreren naar Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

"Should I stay or should I go"

#1 Bericht door printen44 » donderdag 07 juli 2016, 06:22

Elf jaar geleden arriveerde ik in Thailand om er voorgoed te blijven. Dus geen vakanties meer, nee, ik had een huis gehuurd in Ngao en wilde mijn verdere leven hier in dit mooie land slijten.

Ik was al vele keren op vakantie in Thailand geweest en had redelijk wat van het land gezien. Mijn voorbereidingen waren naar mijn mening grondig, ik deed er meer dan vier jaar over, dus wat kon mij verder in dit land gebeuren.

Ik kwam hier in augustus 2005 en, gezien de verandering in de zorgverzekering, kreeg ik mijn zorgverzekering die ik had, niet mee naar Thailand. Geen probleem, dacht ik, ik zoek daar wel een goede zorgverzekering op.

En die kreeg ik eerst bij BUPA, maar die voorwaarden werden steeds lastiger. Ik had BUPA gelukkig nooit nodig gehad in die jaren dat ik daar verzekerd was.

Toen ik naar Hang Dong verhuisde, liet ik mij verzekeren bij “April”, een Franse verzekeringsmaatschappij, via AA verzekeringen in Hua Hin. Volgens mij een perfecte verzekering, want toen ik een weekje in het ziekenhuis belande wegens een beeninfectie, hoefde ik bij vertrek, maar twee keer een handtekening te zetten en verder geen enkel probleem. Mijn kostje was gekocht met zo’n verzekering, dacht ik.

Tot zover de geschiedenis van de zorgverzekering die ik had in Thailand. Ik ben vrijgezel en wil onder geen voorwaarde een relatie met een Thaise of Thai, ik heb een prima huishoudster, die ik voor geen goud wil missen, dus mijn leven in Thailand was een leven die ik in Nederland nooit zou hebben gekregen.

Maar je wordt ouder. En dan ga je nadenken. Het risico op een ziekte of aandoening word groter en hoe ouder je wordt, hoe duurder die zorgverzekering wordt.

In 2014 werd duidelijk dat de premie voor 2015 niet meer voor mij op te brengen was. Ik had een AOW, met 14% korting, een bedrijfspensioen van 36 jaar bij de Grafische en een kleine militair pensioen, die ik kreeg wegens een dienstongeval. Je zo zeggen dat ik een “Jan Modaal” ben onder de AOW’ers. Ik kon die premie wel betalen, maar dan moet ik zoveel inleveren, dat het leven hier in Thailand veel minder zou worden. Dus was het nadenken, rekenen en nog een nadenken geblazen.

Moest ik onverzekerd in Thailand blijven? Hoe groot is het financiele risico dat ik dan in Thailand loop? Kan ik genoeg sparen om een financiele buffer op te bouwen? Kortom, je wordt 70 en het leven is toch anders als dat je 60 bent en hier komt wonen.

Ik besloot om de zorgverzekering op te zeggen. Het ging mij zeer na aan het hart, want voor mij was verzekeren tegen ziekte etc. een normale zaak. Als Ondernemingsraadslid en vakbondsvertegenwoordiger, propageerde ik altijd dat men goed verzekerd moest zijn. Het liefs dat de werkgever goed meebetaalde. [$)

De verzekering opgezegd en dus ga je wat sparen, want de premie, de oude premie die je wel op kon brengen, werd op een spaarrekening in Nederland gezet. Maar hoeveel je ook kan sparen, als je echt iets mankeert is dat nooit genoeg om je medische rekeningen hier te betalen. Thailand is redelijk goedkoop, maar zo goedkoop ook weer niet.

En hoe ouder je wordt, hoe groter het risico is dat je echt iets gaat mankeren. En dan komen er ook andere zaken aan de orde. Hoe kan ik in Thailand leven als ik niet meer mobiel ben? Als ik met een rollator of zelfs een rolstoel mij moet voortbewegen?

Ieder weet dat in Thailand de voorzieningen voor minder mobiele mensen veel tekortschiet. Ik heb zelf die ervaring, want mijn bejaarde moeder is drie maal hier op bezoek geweest en die liep met een rollator. Dat was vaak behoorlijk behelpen.

Na een jaar onverzekerd te zijn, maak je de balans op. Het risico is nu nog aanvaardbaar, maar niet het risico dat je over een paar jaar loopt om een ernstige ziekte of aandoening te krijgen.

Nu kunnen de statistieken wel zeggen dat je wel veel of weinig risico loopt, maar je kan niet in de toekomst kijken. En je moet voor de toekomst toch wat plannen maken. Je kan niet blijven denken en afwegen. Eens moet je een beslissing nemen, blijf je of vertrek je.

Dus nam ik die beslissing. Ik neem het risico nog twee jaar, en dan maak ik de voorbereidingen om te vertrekken. Dat kan na die twee jaar zijn maar ook na drie jaar. Wat zeker is dat ik nog uiterlijk vijf jaar hier blijf. Dus tussen twee en vijf jaar ben ik weg. Met de nodige pijn in het hart.

Want ik hou van het leven hier. Het bied mij meer als wat ik ergens anders zijn kunnen krijgen. Maar goed, je vertrekt. Maar waarheen?

Prajak heeft een studie gemaakt in welk EU-land je goedkoop kan wonen. Met een te betalen zorgverzekering, zoals je die in Nederland kan krijgen. Er kwamen enkele landen uit de bus die goedkoop waren, maar in de landen wil ik echt niet gaan wonen. Een ander land was Cyprus. Het is een EU-land, ik krijg dus alle heffingskortingen als ik belasting moet betalen, de zorgverzekering is goed en goedkoper en het leven daar uiteraard ook wat het weer betreft.

Men spreekt er Engels, want het was een Engelse kolonie. Het is dus een optie. Maar Nederland is uiteraard ook een optie. Cyprus is een optie, economisch gezien. Maar is het leven daar goed voor een bejaarde? Hoe zijn de voorzieningen etc?

Dus zal ik in de komende jaren moeten beslissen: Nederland of Cyprus. Via folders over Cyprus moet je het zeker niet hebben. Maar over twee jaar ga ik op bezoek in Nederland. Familie en vrienden bezoeken, maar ook zaken nalopen als ik voor Nederland zou kiezen. En ik zal uiteraard ook Cyprus bezoeken. Kijken of het wonen daar voor mij geschikt is. En intussen zal ik zeker de nodige informatie inwinnen. Maar ter plekke alles bekijken, dat is een “must”.

Dit is mijn verhaal. En waarom ik Thailand ga verlaten. Er kunnen lezers zijn, die commentaar willen leveren op dit verhaal. Ik zou dat graag willen, want van adviezen en commentaren kan ik alleen maar van leren en hopelijk anderen ook.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: "Should I stay or should I go"

#2 Bericht door prajak » donderdag 07 juli 2016, 07:05

Elf jaar plus twee is dertien en misschien wordt dat wel meer. Je bent hier vanaf jouw 61e en hebt een gouden tijd tot zeg 75 jaar en daarna ergens anders en ik zou zeggen: zoek opnieuw de zon op al kun je ook zoals een ander forumlid een plan-B maken dat Zweden in het vaandel heeft staan.

Ik zie jou niet achter dubbel glas en de begonia's zitten; achter een orchidee is het fijnst en als dat niet meer kan dan maar een mediterraan blommeke en een fles pastis of ouzo in de kast. Nou, 'k zie het helemaal zitten.

De jaren hier pakt niemand je af, die zorgverzekeringswet is jouw schuld niet, en we hebben tegenwoordig zoveel mogelijkheden om andere mensen te zien, horen, spreken en schrijven dat het eigenlijk niet uitmaakt of je woont in Oldeholtpade of in Honolulu.

Voor mij geldt hetzelfde; Kai weet dat ik op zeker moment verkas (de jus is al lang uit onze relatie) en enkele mensen weten op welke omstandigheid wij wachten; ik ben nu 14,5 jaar en straks ook tussen 15 en 17 jaar hier en ga verder in de zon genieten van mijn pensioenleven. En 't is dezelfde zon hoor! :giggle2:

Cyprus is nu mijn eerste keus omdat ik dan Nederlandse belastingfaciliteiten krijg; waarom zou je duur gaan leven als het goedkoop kan. Cyprus is warmer dan NL maar lang niet zo bloedheet als TH; dat gaat op de ouwe dag meetellen.... Ouwe knoken kunnen niet meer alles hebben! :giggle:

Binnen de EU, EER en Zwitserland krijg je 100% zorgfaciliteit tegen een gereduceerd landafhankelijk tarief en een EHIC kaart (European Health Insurance Card) en ik ken tenminste EEN NL-er hier die in 'Bella Italia' deze faciliteiten heeft ervaren dus mijn eerder geschreven advies (in dit forum) staat nog als een huis (al zijn de cijfertjes van 2015).

Ik wacht op de juiste regeling voor Kai en junior en als die er is verkas ik. Dat zal in een maand maart zijn (school) en dat kan maart aanstaande al zijn, bij leven en welzijn.

Dus ik geef je groot gelijk. Je bent de eerste niet die vanwege het ontbreken of het te duur worden van een zorgpolis terug gaat naar het EU stelsel. Al lees ik in een zeker blog steeds: terug naar NL. En juist dat is niet per se nodig.

Maar ik erken dat dit helemaal anders wordt als je een hechte relatie hebt of kinderen; dan zou je voor de 4+8 kunnen kiezen en vier maanden NL doen. Maar voor vrije vogels geldt dit laatste niet. Trouwens, een vakantie-retourtje Larnaca-Bangkok via Amman kost ook niet het einde (600 euro).

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: "Should I stay or should I go"

#3 Bericht door jumbo » donderdag 07 juli 2016, 07:20

Een aanleungwoning in Cyprus samen met Prajak is voor jullie geen slecht idee :D

Maar alle gekheid op een stokje het is een dilemma voor de ouderen die om welke reden dan ook geen goede zkv hebben
De NL regering heeft de NL pensionado's in verdere landen als de EU aardig op een zijspoor gezet
Er moeten er toch veel meer zijn als de betreffende forumleden in Thailand of ook daarbuiten, er moet toch wel een politieke
partij te vinden zijn die voor hun belangen op wil komen??

Ik snap je motivatie om Thailand te verlaten, maar je doet het puur op een gedachte dat je 'wellicht, misschien, ooit' een ernstige ziekte of letsel oploopt. Ik denk dat je dan in Cyprus of NL net zo gemakkelijk alleen misschien iets verlengd de pijp aan maarten zal geven. En ik zou niet bereid zijn om daar een paar goede jaren voor op te geven...ook belemmerd naar mijn inzien het bewust niet hebben van een partner je toch in je mogelijkheden. Een partner kan je nog verzorgen en er zijn mogelijkheden zat om een huis te vinden wat rollator of rolstoel vriendelijk is , zoniet, te maken is.
Het is en blijft natuurlijk een persoonlijke beslissing..en ik denk als je jezelf zo minutieus hebt voorbereid op je vertrek naar Thaiand (mijn voorbereiding duurde ongeveer 5 minuten) dat je dan over alles goed nadenkt...

Ik hoor en lees meer en meer geruchten, maar meer ook niet, dat immigratie gaat eisen dat de visa aanvrager een basis zkv moet aantonen.
Dat creert een problem voor degenen, van iedere nationaliteit, die een dergelijk 'modaal' inkomen hebben als Printen aangeeft tenzij er een verzekeringsmij intresse heeft in die markt en een soort basis polis creeert. IK denk overigens niet dat het inkomen een probleem is maar veel meer de hoge kosten van de verzekeringen die men in Thailand aanbiedt als je hier als pensionado komt.
Daarvoor is er van alles te regelen tegen acceptabele premies.
Het moet gek gaan wil er niet een Thaise maatschappij goud aan de horizon ziet flonkeren indien die geruchten waarheid worden.

Het is gewoon erg jammer als je zo gevestigd bent in dit prachtige land en je dan om een dergelijke reden een ander thuisland moet zoeken afgezien van het feit dat je een oude boom niet moet verplaatsen...
Helaas heb ik geen goed advies...
Succes met de afwikkeling....
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: "Should I stay or should I go"

#4 Bericht door Hua Thale » donderdag 07 juli 2016, 07:22

Ik neem het risico nog twee jaar, en dan maak ik de voorbereidingen om te vertrekken. Dat kan na die twee jaar zijn maar ook na drie jaar. Wat zeker is dat ik nog uiterlijk vijf jaar hier blijf. Dus tussen twee en vijf jaar ben ik weg. Met de nodige pijn in het hart.

Want ik hou van het leven hier. Het bied mij meer als wat ik ergens anders zijn kunnen krijgen.
Zegt een man van begin 70. :giggle3:
Dood gaan we allemaal als het met plezier en vrede in het hart 75 , 80 of veel ouder is mag je daar dankbaar voor zijn.
Nutteloos oprekken van het leven of gemakzuchtige dood dat is erg.
Denk dat je last heb van de oudemannenziekte heb het soms ook wel eens een fractie van een seconde 'Hoemoetdatdanlater'

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: "Should I stay or should I go"

#5 Bericht door printen44 » donderdag 07 juli 2016, 07:47

Ik kan ziek worden of een aandoening krijgen, morgen of over tien jaar. Dat weet je nooit. Maar mijn stelling is dat je, als je geen goede zorgverzekering hebt, je een behoorlijke ziekte of aandoening krijgt, de medische kosten zelf nooit kan betalen, indien je, zoals ik, een "modaal" inkomen hebt.

Dood gaan we allemaal. Maar als ik wat krijg, dan wil ik toch graag dat ik, buiten de sores van die ziekte of aandoening, niet de zorgen aan mijn kop krijgen van: "Hoe kan ik alles wel betalen"?

Had ik een spaarrekening van een paar miljoen baht, dan had ik het bovenstaande stuk nooit geschreven. Maar helaas heb ik die paar miljoen baht niet op een spaarrekening.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: "Should I stay or should I go"

#6 Bericht door wanadee » donderdag 07 juli 2016, 08:04

2 tot 5 jaar is nog ver weg, eerst maar afwachten of je dat wel haalt en of je niet bedenkt. Als je voor safe gaat kun je beter morgen al vertrekken, op jouw leeftijd kan er natuurlijk elk ogenblik iets naars gebeuren en je loopt al rond zonder verzekering.

Verder heb ik een forumlid hier eens ongeveer het volgende zien schrijven: Als ik moet kiezen tussen in nederland 5 jaar van chemo naar chemokuur te leven , of hier in thailand in 1 jaar rustig de pijp uit gaan tussen de rijstvelden, dan wist ik het wel.

Dat zou mijn insteek ook zijn maar ik heb wel een thaise vrouw. Maar zelfs als dat niet zo is, in Cypres je laatste jaren bedlegerig zijn in je uppie lijkt me ook niks.

torkom
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1392
Lid geworden op: dinsdag 25 april 2006, 17:55

Re: "Should I stay or should I go"

#7 Bericht door torkom » donderdag 07 juli 2016, 08:13

Je kunt het risico op ziekte of een aandoening aanzienlijk reduceren door meer te bewegen (hoe is het met fietsen en de kilo's ?) en door gezond te eten, niet die vreselijke vette happen die hier verheerlijkt worden en soms zelfs door het land naar elkaar verzonden worden. Die hele mentaliteit moet veranderen, dat kost in het begin wat moeite maar later heb je daar enorm profijt van...doe er je voordeel mee !

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: "Should I stay or should I go"

#8 Bericht door prajak » donderdag 07 juli 2016, 09:51

Aanleunwoning met gratis rollators, heer Jumbo :giggle: .

Maar samen wonen met Printen44 doet ons beiden naar de 50% AOW zakken en min de belasting kost ons dat netto 6.400 euro per jaar. Dat gaan we er samen netto op achteruit.

Wat het scheelt is een huis met energiekosten etc en da's net zo veel. We schieten met samen wonen dus niks op. Nu kun je ingewikkeld gaan rekenen dat je misschien een werkster uitspaart en zo maar da's gedoe in de marge.

Ik waardeer dat mensen zeggen dat het lang niet zeker is dat je ziek wordt maar ik vraag me af, zijn dat mensen die wel, of niet, een ziektekostendekking hebben? Want als je dat zo zeker weet, waarom ... etc ?
Laatst gewijzigd door prajak op zondag 10 juli 2016, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: "Should I stay or should I go"

#9 Bericht door wanadee » donderdag 07 juli 2016, 10:34

Helemaal niet rekenen in de marge, je vergelijkt appels met peren.
Als je er samen 6400 euro op achteruit gaat is dat 3200 de man. Dat is ong 270 in de maand per man.

Als je dat vergelijkt met de meerkosten van de lasten van twee huizen, twee keer huur, de gezamelijke schoonmaakster, energie kosten, 1 autootje ipv twee, 1 wasmachine kopen ipv twee, gezamenlijk eten is goedkoper dan twee keer kopen, enz.
Mi zou je die verminderde inkomsten ruimschoots terug verdienen met een gezamenlijk huishouden.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: "Should I stay or should I go"

#10 Bericht door printen44 » donderdag 07 juli 2016, 11:07

Wij dwalen af, want men vergeet dat ik een verstokte vrijgezel ben. En of Cyprus wel het land is waar ik zou willen wonen. Maar het idee is niet zo slecht, Heeft Cyprus wel aanleunwoningen? [$) [$) [$)

Iemand schrijft dat hij van een ander lid gehoord had dat hij liever 1 jaar ziek wil zijn in Thailand en dan de pijp uitgaat, dan drie jaar chemokuren volgen in Nederland. Dat zou ik ook zeker willen.

Maar dat 1 jaar ziek zijn in Thailand kost geld, soms veel geld en daar draait het om.

Ik maakte mee dat een buitenlander, niet verzekerd, zijn hele kapitaal kwijt was aan medische kosten, hij overleed en zijn Thaise weduwe had vrijwel geen baht meer.

Dat is het vraagstuk waarmee ik worstelde. Je kan niet in de toekomst kijken. Vandaag ben je kerngezond, morgen kan je doodziek zijn. Je schat het risico in en naar mijn mening is tussen nu en vijf jaar een verantwoorde risico. Na mijn 75ste is het geen aanvaardbaar risico meer om hier te wonen, zonder een zorgverzekering, met een inkomen die in principe stil staat of zelf achteruitgaat. Want vanaf 2015 moeten alle AOW'ers, Nederlandse AOW'ers, wonende buiten de EU en de BES-landen, een maand AOW belasting betalen. En de pensioenen blijven stilstaan, dus achteruitgang. Ook dat is voor mij een overweging. In Cyprus of Nederland scheelt dat mij toch een paar honderd euro aan belasting. Plus de 30.000 baht die ik elk jaar kwijt ben aan oogdruppels en "eye-visioncontrol".

En voor Torkom, ik ga nog elke dag lekker fietsen in het fitnesscentrum en ik ben 4 kilo afgevallen. Maar gezond leven is geen garantie voor de toekomst. Een goede kennis van mij, een gezondheidsfanaat, heeft longkanker en hij heeft nog nooit een sigaret aangeraakt. Altijd zeer gezond geleefd, gesport etc, en is opgegeven. Je hebt het niet voor het zeggen.

Voor mijn leeftijd ben ik goed gezond, dat blijkt uit de testen die ik liet maken. Ik voetbalde vanaf mijn 12de, speelde waterpolo, tafeltennis en badminton en was 21 jaar voetbalscheidsrechter, waarbij je vaak een conditietest moest doen. Mijn hartslag is laag, 65 slagen p/m en mijn bloeddruk is 85/125. Goed voor iemand van mijn leeftijd. Dus kan ik een zekere risico aanvaarde. Maar dat bied geen zekerheid voor morgen en de dagen, weken, maanden en jaren daarna. Dus is mijn limiet vijf jaar en in die periode vertrek ik.

Nogmaals, diegene die een goede zorgverzekering kunnen veroorloven, daar is dit verhaal niet van toepassing.

Gebruikersavatar
Arietwee
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 601
Lid geworden op: zaterdag 22 november 2014, 21:09
Contacteer:

Re: "Should I stay or should I go"

#11 Bericht door Arietwee » donderdag 07 juli 2016, 11:38

Terug naar nederland. Luizenleventje die oudjes hier. Alles wordt voor je geregeld. Geen zorgen om weg te rotten in een achteraf kamertje in thailand. Dood gaan kan heel langzaam gaan hoor. Het is hier echt een paradijs.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: "Should I stay or should I go"

#12 Bericht door Hua Thale » donderdag 07 juli 2016, 12:00

Vele Expat zullen hun zaakjes van vrijwel niks [spaarrekening] tot volledig verzekerd geregeld hebben.
De meeste hebben iets in het midden vermoed ik.
'Leuke' verzekering om de eerste klappen op te vangen met een bankrekening voor wat de 'mannen' niet betalen.
Zo af en toe een weesgegroetje kan ook nog helpen.
Lid printen leeft schijnbaar in zo'n grote angst dat die totaal onverzorgd het leven laat dat mijn persoonlijke advies aan hem zou zijn.
Ga lekker naar Nederland laat je daar inschrijven en kom zo veel als dat kan hier op vakantie.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: "Should I stay or should I go"

#13 Bericht door elst99 » donderdag 07 juli 2016, 12:33

Zou er nog maar is goed over nadenken! Terug naar Nederland waar nog familie woont en misschien wat bekenden, heb je evt nog wat hulp, of in een volkomen vreemde omg. Waar je weer wat op moet bouwen aan kennissen, hulp, en wat nog meer.
Je bent op een leeftijd dat het moeilijker wordt, kontakten te maken de taal te leren! Komt niet in aanmerking voor subsidies, waar je dat waarschijnlijk wel nodig hebt.
Huren zijn er niet goedkoop!
Denk dat je een flinke veer zult moeten laten, auto, hulp etc.
Neem een goed besluit!
Ik denk dat je dit topic moet laten staan, denk dat er in Thailand, nog veel meer in hetzelfde schuitje zitten en er van kunnen leren.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: "Should I stay or should I go"

#14 Bericht door prajak » donderdag 07 juli 2016, 12:36

En dat, Hua Thale, is precies wat Printen44 op tafel legt.

Wat is jullie mening daarover en de meeste mensen reageren gelukkig serieus. Grapjurken heb je overal en de negatieve toon werd gezet toen Ruudthai er bij werd betrokken.

Ik heb mijn plan getrokken en dat plan staat vast; alleen Cyprus nog niet, het kan ook een ander land worden in de knoflookgordel. En daar heb ik een aangenaam klimaat en een zorgpolis! Hier kom ik daar nooit aan.

Dus na 15 of meer jaar in Thailand ga ik elders mijn geluk zoeken. Wie doet me wat! Ik laat Kai en junior verzorgd achter, heb een goeie spaarpot, een vast inkomen en ben straks WLZ verzekerd al weet ik nog niet of ik me in NL moet/zal laten verplegen. Dat is ook iets van onderzoek en zal ik het Zorginstituut Nederland uitgebreid naar vragen als ik verkas.

En vakantie in Thailand zit er dan zeker in al bereik je eens een leeftijd dat reizen je gaat tegenstaan. Hoewel, een vriend van me is 80, zat een maand terug in Thailand, nu in Canada en straks thuis in Zeeland. :clap:
Laatst gewijzigd door prajak op zondag 10 juli 2016, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: "Should I stay or should I go"

#15 Bericht door prajak » donderdag 07 juli 2016, 12:43

Goeie opmerking, Elst99, die heb je eerder ook eens laten vallen. Dat is een punt van aandacht. Daarom wacht ik ook niet lang.

Voor mij geldt in NL geen familie of die zijn net zo oud als ik. Dat schiet niet op. En verpieteren achter dubbel glas zie ik niet zitten; dan de frisse lucht van ergens de Middellandse Zee en stopt het hart er mee dan is dat maar zo.

Huren in Cyprus 300 tot 500 e/m gemeubileerd. Niet aan het strand maar af en toe zeelucht is me ook zat hoor. Ik ben invalide en ga echt niet struinen langs de vloedlijn.....
Laatst gewijzigd door prajak op zondag 10 juli 2016, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “Immigreren naar Nederland”