Dyslexie

Post hier al je vragen voor het immigreren naar Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Casper
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 137
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2012, 12:10
Locatie: Amsterdam

Dyslexie

#1 Bericht door Casper » zaterdag 22 februari 2014, 13:01

Om te beginnen, mijn vraag is: waar moet je in Thailand zijn om iemand op dyslexie te laten testen en eventueel de diagnose officieel te laten stellen?

De achtergrond: Mijn vriendin is nu halverwege haar cursus inburgeren buitenland. Spreken en luisteren gaat heel goed, en dat zeg ik haar ook. Vandaag bevestigde ze ook dat ze number one is in haar klasje, maar met lezen is ze "number last".

Dat klopt ook, in lezen zit geen vooruitgang. Als ze de tijd neemt, snapt ze het wel en ze spreekt het meeste ook goed uit, maar ze ziet het niet zegt ze. De letters dansen. Daarom dacht ze dat er iets met haar ogen was maar door de oogarts is ze goedgekeurd.

Omdat ik wel mensen ken(de) met dyslexie herken ik wel het een en ander, ze leest spellend en traag, ze gokt soms woorden en ze draait letters in woorden volledig om (bijvoorbeeld "wrod" in plaats van "word"). Maar ik ben geen dokter en weet dus niet zeker of het ook zo is.

Ik weet wel dat ze zichzelf met een veel te grote last opzadelt, omdat ze al haar vrije tijd besteed aan het lezen tot ze er hoofdpijn van krijgt, maar beter wordt het niet. Ik weet dat ze voor het onderdeel lezen een vrijstelling kunnen krijgen (alleen al meer tijd krijgen zou al goed zijn, want als er geen tijdsdruk achter zit lukt het prima) maar daarvoor is wel een medische indicatie nodig dan.

Zelf is ze onbekend met het begrip "dyslexie" en volgens mij is dat in Thailand algemeen zo. Dus vraag ik mij af waar Thaise mensen terecht kunnen voor een test oid?

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Dyslexie

#2 Bericht door prajak » zaterdag 22 februari 2014, 15:34

Er is een Thais woord voor dus het is hier wel bekend.

Ik zoek bij google.nl naar 'thailand dyslexia' en vind dit...

http://www.siamdyslexiaacademy.com/

en er zal best meer zijn.

Succes.

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Dyslexie

#3 Bericht door Jim » zaterdag 22 februari 2014, 16:54

Casper schreef: ze gokt soms woorden en ze draait letters in woorden volledig om (bijvoorbeeld "wrod" in plaats van "word")
doet mijn vrouw ook, met het verschil dat ze ipv soms, altijd gokt.
ze leest de eerst 3 letters en gokt dan de rest van het woord.

of het dyslexie is of desinteresse laat ik maar in het midden ;)

iig, ze is desondanks toch geslaagd voor haar inburgering en zelfs voor haar theorie examen rijbewijs B.
met gokken kan je ver komen ;)
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Dyslexie

#4 Bericht door Gardensafari » zaterdag 22 februari 2014, 22:15

Als dyslexie wordt vastgesteld, dan is het mogelijk om vrijstelling te krijgen van een deel van het inburgeringsexamen, of een andersoortig examen te doen.
Je moet het wel kunnen bewijzen, maar er zijn tegenwoordig redelijk waterdichte tests.
Overigens naast dyslexie zijn er nog andere lees- en schrijfstoornissen, dus een goede algemene test lijkt mij gewenst om in de juiste richting te zoeken.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
Casper
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 137
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2012, 12:10
Locatie: Amsterdam

Re: Dyslexie

#5 Bericht door Casper » zondag 23 februari 2014, 10:17

Bedankt voor de reacties!
prajak schreef:Er is een Thais woord voor dus het is hier wel bekend.

Ik zoek bij google.nl naar 'thailand dyslexia' en vind dit...

http://www.siamdyslexiaacademy.com/

en er zal best meer zijn.

Succes.
Dank, het is wel een farang en vooral op farang kinderen gericht zie ik, maar een begin. Ik heb wel iets in de thaise taal gevonden, maar die beheers ik zelf niet dus dat heb ik aan mijn vriendin voorgelegd.
Jim schreef:
Casper schreef: ze gokt soms woorden en ze draait letters in woorden volledig om (bijvoorbeeld "wrod" in plaats van "word")
doet mijn vrouw ook, met het verschil dat ze ipv soms, altijd gokt.
ze leest de eerst 3 letters en gokt dan de rest van het woord.

of het dyslexie is of desinteresse laat ik maar in het midden ;)

iig, ze is desondanks toch geslaagd voor haar inburgering en zelfs voor haar theorie examen rijbewijs B.
met gokken kan je ver komen ;)
Mijn vriendin gokt best accuraat, als er 'een' staat gokt ze bijvoorbeeld op 'de', 'die' of 'het'. Dat is wel een indicatie dat ze doorheeft hoe de taal in elkaar zit.

Laksheid dacht ik eerst ook aan, maar ze besteedt er zoveel tijd aan en er zit geen verbetering in. Ook realiseerde ik me gisteren dat ze altijd al lang naar een tekst staarde voor het daadwerkelijk te lezen, ook in het Thai.

Desondanks geeft het wel hoop dat je met gokken nog een eind kan komen, we zijn nu bezig om zoveel mogelijk die zinnen van de proefexamens te stampen zodat ze het meeste onthoudt :o
Gardensafari schreef:Als dyslexie wordt vastgesteld, dan is het mogelijk om vrijstelling te krijgen van een deel van het inburgeringsexamen, of een andersoortig examen te doen.
Je moet het wel kunnen bewijzen, maar er zijn tegenwoordig redelijk waterdichte tests.
Overigens naast dyslexie zijn er nog andere lees- en schrijfstoornissen, dus een goede algemene test lijkt mij gewenst om in de juiste richting te zoeken.
Yep dat was het plan. En ja misschien is het ook iets anders dan dyslexie, daarom wil ik ook weten waar je daarvoor in Thailand terecht kan (voor Thais). Wellicht bij een psycholoog?

Het zal wel weer een heel gedoe worden en ze wil zelf graag op eigen kracht het examen halen, dus wellicht gaan we het eerst zo proberen. Ik hoop alleen niet dat ze gedemotiveerd raakt omdat het lezen niet lukt...

Gebruikersavatar
v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1691
Lid geworden op: vrijdag 19 februari 2010, 13:10
Locatie: Belgie-จอมเทียน

Re: Dyslexie

#6 Bericht door v@go » zondag 23 februari 2014, 10:54

Ik denk dat het ook te maken heeft met het feit dat bij ons in de juiste volgorde wordt gelezen. Niet zoals in het Thai je eerst moet kijken wat er boven/onder/voor of achter een letter staat.
Soms is het zoeken van de juiste volgorde althans voor mij al een probleem.
Probeer je zoiets in het Nederlands dan krijg je rare dingen als Wrod.

Ik heb ook nog nooit een Thai gezien die ineens begint voor te lezen ze moeten eerst kijken wat er staat alvorens te beginnen.
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 15:15

Re: Dyslexie

#7 Bericht door Wereldvreemd » zondag 23 februari 2014, 14:30

v@go schreef:Ik heb ook nog nooit een Thai gezien die ineens begint voor te lezen ze moeten eerst kijken wat er staat alvorens te beginnen.
Mijn vrouw leest vreemde talen sneller dan haar moedertaal Thais en zij is iemand die veel leest. Ik kan me inderdaad voorstellen dat het zoeken naar de volgorde dan een probleem wordt.
- -

Gebruikersavatar
Jos Flachs
Expat
Expat
Berichten: 910
Lid geworden op: woensdag 10 mei 2006, 12:35
Locatie: Bangkok

Re: Dyslexie

#8 Bericht door Jos Flachs » maandag 24 februari 2014, 01:15

Dat laatste hoor ik meer. Mijn partner beheerst Thais en Engels vloeiend. Ik vroeg hem eens wat hij gemakkelijker vond schrijven. "Engels" zei hij gelijk. Zonder enige aarzeling. "Thais ziet er mooi uit als je het langzaam schrijft, maar als je snel aantekeningen maakt is het erg traag en moeilijk te lezen."

Dat is de reden waarom ik meestal een complimentje krijg als ik Thais schrijf (de spaarzame keren dat ik het doe). Ik schrijf geen Thais, ik kalligrafeer het.

Gebruikersavatar
foppo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 560
Lid geworden op: zondag 09 juni 2013, 13:24
Locatie: WarinChamrap

Re: Dyslexie

#9 Bericht door foppo » maandag 24 februari 2014, 20:02

Wereldvreemd schreef:
v@go schreef:Ik heb ook nog nooit een Thai gezien die ineens begint voor te lezen ze moeten eerst kijken wat er staat alvorens te beginnen.
Mijn vrouw leest vreemde talen sneller dan haar moedertaal Thais en zij is iemand die veel leest. Ik kan me inderdaad voorstellen dat het zoeken naar de volgorde dan een probleem wordt.
Het is mij ook weleens opgevallen dat mijn vrouw eerst de tekst rustig bekijkt en dan pas leest.
Vraag me af hoe ze dat doen met de snel wisselde ondertiteling bij Film en TV?
Dat zal dan nooit een echt nauwkeurige vertaling kunnen zijn?

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 15:15

Re: Dyslexie

#10 Bericht door Wereldvreemd » maandag 24 februari 2014, 21:28

foppo schreef:Het is mij ook weleens opgevallen dat mijn vrouw eerst de tekst rustig bekijkt en dan pas leest.
Vraag me af hoe ze dat doen met de snel wisselde ondertiteling bij Film en TV?
Dat zal dan nooit een echt nauwkeurige vertaling kunnen zijn?
Geen stress, mijn vrouw luistert gewoon naar wat gezegd wordt (ik bedoel de tv, niet naar mij). Soms moet ik wat vertalen, maar het valt best mee.
- -

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Dyslexie

#11 Bericht door Gardensafari » maandag 24 februari 2014, 23:10

Wereldvreemd schreef:Geen stress, mijn vrouw luistert gewoon naar wat gezegd wordt (ik bedoel de tv, niet naar mij). Soms moet ik wat vertalen, maar het valt best mee.
Ja, dat heeft natuurlijk alles te maken met importantie.
Het verschil tussen wat er op tv wordt gezegd en wat jij zegt lijkt mij nogal groot...Afbeelding

Trouwenshoekunjenusnellezenalsallewoordenaanelkaarvastzitten?
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
Casper
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 137
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2012, 12:10
Locatie: Amsterdam

Re: Dyslexie

#12 Bericht door Casper » dinsdag 29 april 2014, 18:58

Update:
Ik kom niet dagelijks op dit forum, maar omdat ik dit topic had geopend en er nuttig gereageerd is voel ik me bijna verplicht de laatste stand van zaken even door te geven.

Mijn vriendin is inmiddels geslaagd voor het inburgeringsexamen buitenland!

Ze heeft ruim 2 maanden les gehad (de leraar is van het type "je gaat pas op examen als je er klaar voor bent"), en zoals ik schreef ging het lezen moeizaam. We hebben samen via Skype vooral heel veel gelezen, en daarbij las ze aanmerkelijk sneller en duidelijker als ze het juist rustig aan deed.

Verder verstaat de examencomputer natuurlijk geen Nederlands, maar vergelijkt klanken. En omdat haar spreken heel goed ging, heb ik haar proberen duidelijk te maken dat fouten niet erg zijn, als het maar Nederlands klinkt! Dus relaxed en duidelijk lezen.

Ze was na het examen erg onzeker, maar dat zijn ze allemaal geloof ik. Na het verlossende telefoontje is die onzekerheid overgegaan in trots en vrolijkheid, en terecht!

Nu is het tijd voor de volgende stap, de aanvraag bij de IND. Als het goed is is dat slechts een formaliteit. ;)

mai mi tang
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 772
Lid geworden op: donderdag 14 juli 2011, 20:03

Re: Dyslexie

#13 Bericht door mai mi tang » dinsdag 29 april 2014, 19:36

Gefeliciteerd! Toch fijn dat je de forumleden weer wat bij gepraat hebt :thumbsup:
Ik ga wat vaker op die lat zitten. In plaats van 'm steeds hoger te leggen…

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1560
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Dyslexie

#14 Bericht door jomel17 » dinsdag 29 april 2014, 19:36

Van harte gefeliciteerd vriendin van Casper...... :clap:
หลงรัก

mooatje
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 557
Lid geworden op: maandag 18 juni 2007, 21:01
Locatie: Wachtebeke/Lopburi

Re: Dyslexie

#15 Bericht door mooatje » dinsdag 29 april 2014, 20:24

Ze mag met reden trots zijn :thumbsup:
Meestal voel ik me goed in mijn vel......

Plaats reactie

Terug naar “Immigreren naar Nederland”