Recht van vrij verkeer en verblijf van de burgers vd Unie

Post hier al je vragen voor het immigreren naar Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gijs-CNX
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: dinsdag 10 november 2009, 19:50

Recht van vrij verkeer en verblijf van de burgers vd Unie

#1 Bericht door Gijs-CNX » zondag 03 oktober 2010, 19:58

http://europa.eu/legislation_summaries/ ... 152_nl.htm

artikel: 2004/38/EG

Forumleden,

Graag een opheldering als het mogelijk is, wij zijn nu twee jaar samen en zit er aan te denken om ons voor een periode in Singapore te vestigen ivm werk. Als we dit doen op basis van getrouwd zijn geld dan het besluit wat ik heb meegecopieerd of gelden er dan weer andere regels? Ik blijf als burger vd lidstaat mijn sociale verplichtingen voldoen, dus zou mijn vrouw als familie lid (echtgenoot ook moeten toelaten)

In het artikel staat:
De familieleden van een burger van de Unie die niet de nationaliteit van een lidstaat bezitten, moeten een "verblijfskaart van een familielid van een burger van de Unie" aanvragen, die een geldigheidsduur heeft van vijf jaar vanaf de datum van afgifte.

Ik weet er is veel geschreven en ik heb al veel gelezen maar met de PVV aan het roer wordt het er allemaal niet makkelijker op. Wil gewoon weten of er op grond van dit artikel eea mogelijk is bij onze terugkomst.

Dus laat even weten.

Dank

Ice
Tja.... het is genoeg geweest.

Khon Neua
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: woensdag 09 mei 2007, 12:34
Locatie: Chiang Rai / 's-Hertogenbosch

Re: Recht van vrij verkeer en verblijf van de burgers vd Uni

#2 Bericht door Khon Neua » zondag 03 oktober 2010, 20:37

Als je jezelf uitschrijft in Nederland en na bv 2 jaar terugkeert geld volgens mij niet het Eu recht wat je aangeeft. Want je keert nl terug vanuit een niet eu land. Ga je in Belgenland of Duitsland wonen geld dit recht weer wel.

http://www.buitenlandsepartner.nl/forum ... m.php?f=93

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Recht van vrij verkeer en verblijf van de burgers vd Uni

#3 Bericht door Jim » maandag 04 oktober 2010, 08:35

Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Gijs-CNX
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: dinsdag 10 november 2009, 19:50

Re: Recht van vrij verkeer en verblijf van de burgers vd Uni

#4 Bericht door Gijs-CNX » maandag 04 oktober 2010, 09:48

Tja en als je dan de twee verschillen leest snap je mijn vraag:

Ik ben een EU burger met een EU paspoort en woon in een niet EU land getrouwd met een niet EU burger. Door mijn EU burgerschap zou ik recht op vrij verkeer hebben inclusief mijn niet EU burger partner.

Volgens de richtlijn:

Verblijfsrecht voor een termijn van langer dan drie maanden

Het recht van verblijf voor een termijn van langer dan drie maanden blijft aan bepaalde voorwaarden onderworpen:

•ofwel de verplichting als werknemer of als zelfstandige een economische activiteit uit te oefenen;
•ofwel de verplichting over voldoende bestaansmiddelen te beschikken en een ziektekostenverzekering te hebben om te voorkomen dat de burger tijdens zijn verblijf ten laste komt van de bijstandsregeling van het gastland. De lidstaten mogen niet het bedrag van de bestaansmiddelen vaststellen dat zij als toereikend beschouwen, zij moeten rekening houden met de persoonlijke omstandigheden van de betrokkene;
•ofwel de verplichting een opleiding te volgen in de hoedanigheid van student alsook over voldoende bestaansmiddelen te beschikken en een ziektekostenverzekering te hebben om te voorkomen dat de student tijdens zijn verblijf ten laste komt van de bijstandsregeling van het gastland;
ofwel familielid zijn van een burger van de Unie die onder een van bovengenoemde categorieën valt.

Dus als ik naar 3 jaar expat weer terug kom dan zou de bovenstaande regel gelden?

In deze richtlijn praat men niet over eerst een jaar in NL wonen?

Dus vandaar mijn vraag in dit nieuw topic zodat het voor mij duidelijk is wat de de EU richtlijn hierboven behelst en of die gebruikt kan worden.

Dus leuk dat je schrijft toevallig maar daar heb ik niks aan mbt tot het bovenstaande.

Ice
Tja.... het is genoeg geweest.

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Recht van vrij verkeer en verblijf van de burgers vd Uni

#5 Bericht door Jim » maandag 04 oktober 2010, 09:58

Ice-CNX2009 schreef:Tja en als je dan de twee verschillen leest snap je mijn vraag:

Ik ben een EU burger met een EU paspoort en woon in een niet EU land getrouwd met een niet EU burger. Door mijn EU burgerschap zou ik recht op vrij verkeer hebben inclusief mijn niet EU burger partner.
ik begrijp de vraag, maar je begrijpt het antwoord niet ;)

je hebt recht op vrij verkeer in de EU.
je mag je met je non-EU gezin in elke europees land vestigen behalve nederland, tenzij je al eerder in een ander EU land hebt gewoond of handel mee hebt gedreven.
die handel moet dan een substantieel deel van je inkomen zijn (geweest)
Jim schreef:
RuudThai schreef:En als een bedrijf een Nederlandse werknemer als expat naar het buitenland (buiten EU) uitzendt, samen met zijn gezin dat toevallig niet-EU vreemdeling is, dan zou die bij terugkomst weer een jaar op zijn gezin moeten wachten?
is dat al niet zo?
stel je wordt 2 jaar uitgezonden met je thaise vrouw, die een verblijfsvergunning heeft, naar brazilie.
dan moet die bij terugkeer toch weer een MVV aanvragen?
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Gijs-CNX
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: dinsdag 10 november 2009, 19:50

Re: Recht van vrij verkeer en verblijf van de burgers vd Uni

#6 Bericht door Gijs-CNX » maandag 04 oktober 2010, 10:25

Jim schreef:
Ice-CNX2009 schreef:Tja en als je dan de twee verschillen leest snap je mijn vraag:

Ik ben een EU burger met een EU paspoort en woon in een niet EU land getrouwd met een niet EU burger. Door mijn EU burgerschap zou ik recht op vrij verkeer hebben inclusief mijn niet EU burger partner.
ik begrijp de vraag, maar je begrijpt het antwoord niet ;)

je hebt recht op vrij verkeer in de EU.
je mag je met je non-EU gezin in elke europees land vestigen behalve nederland, tenzij je al eerder in een ander EU land hebt gewoond of handel mee hebt gedreven.
die handel moet dan een substantieel deel van je inkomen zijn (geweest)
Jim schreef:
RuudThai schreef:En als een bedrijf een Nederlandse werknemer als expat naar het buitenland (buiten EU) uitzendt, samen met zijn gezin dat toevallig niet-EU vreemdeling is, dan zou die bij terugkomst weer een jaar op zijn gezin moeten wachten?
is dat al niet zo?
stel je wordt 2 jaar uitgezonden met je thaise vrouw, die een verblijfsvergunning heeft, naar brazilie.
dan moet die bij terugkeer toch weer een MVV aanvragen?

Kijk dat is een beter antwoord Jim :D

Dus als ik bij terugkomst mij in BE vestig dan is het bovenstaande van toepassing?
Ik heb namelijk als NL een contract in BE.

Kan alleen de bepaling niet vinden die je aangeeft: je mag je met je non-EU gezin in elke europees land vestigen behalve nederland...

Dus, trouwen in TH, dan terugkeren naar BE en is deze richtlijn van toepassing dan?

Groet,

Ice
Tja.... het is genoeg geweest.

Gijs-CNX
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: dinsdag 10 november 2009, 19:50

Re: Recht van vrij verkeer en verblijf van de burgers vd Uni

#7 Bericht door Gijs-CNX » maandag 04 oktober 2010, 10:27

Nog even voor de duidelijkheid: mijn echtgenote heeft geen verblijfsvergunning voor NL.

Ice
Tja.... het is genoeg geweest.

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Recht van vrij verkeer en verblijf van de burgers vd Uni

#8 Bericht door Jim » maandag 04 oktober 2010, 11:28

Ice-CNX2009 schreef: Dus als ik bij terugkomst mij in BE vestig dan is het bovenstaande van toepassing?
ja, dat klopt.
je zit wel een beetje met een kip en het ei situatie, want je bent pas gemeenschapsburger nadat je je hebt in geschreven in belgie.
dan pas is de richtlijn op jou van toepassing.

je vrouw kan wel met je mee op een toeristenvisum naar nederland.
daarna gaan jullie samen op huizenjacht in belgie en schrijven jullie je samen in.
het belangrijkste wat je nodg hebt voor inschrijving is:

paspoorten (natuurlijk :))
huwelijksakte (gelegaliseerd door de belgische ambassade)
huurcontract
ziektekostenverzekeringen
Ik heb namelijk als NL een contract in BE.
als je je door je belgische baas op een belgische rekening laten uitbetalen, hoef je niet eens in belgie te gaan wonen ;)
Kan alleen de bepaling niet vinden die je aangeeft: je mag je met je non-EU gezin in elke europees land vestigen behalve nederland...
Artikel 3
Begunstigden
1. Deze richtlijn is van toepassing ten aanzien van iedere
burger van de Unie die zich begeeft naar of verblijft in een
andere lidstaat dan die waarvan hij de nationaliteit bezit,
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Gijs-CNX
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: dinsdag 10 november 2009, 19:50

Re: Recht van vrij verkeer en verblijf van de burgers vd Uni

#9 Bericht door Gijs-CNX » maandag 04 oktober 2010, 12:46

Dus Jim,

Met een BE contract en als NL werkzaam in SIN kan ik dus een "" De familieleden van een burger van de Unie die niet de nationaliteit van een lidstaat bezitten, moeten een "verblijfskaart van een familielid van een burger van de Unie" aanvragen, die een geldigheidsduur heeft van vijf jaar vanaf de datum van afgifte. " Aanvragen of niet dan?

En dan hoef ik niet eens in BE te wonen?
Tja.... het is genoeg geweest.

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Recht van vrij verkeer en verblijf van de burgers vd Uni

#10 Bericht door Jim » maandag 04 oktober 2010, 13:35

voor een belgische werkgever werken (en betaald krijgen in belgie) is gebruik maken van het recht op vrij verkeer.
dat die werkgever je naar singapore stuurt doet daar volgens mij niets aan af.
EU-toetsing is ook maar 40,- euro dus je kunt het allicht proberen.

de IND eist dat je samen met je BP minimaal 6 maanden in een ander EU land hebt gewoond, maar veel mensen hebben met die eis al korte metten gemaakt.
het staat ook nergens in richtlijn 2004/38/eg dat dat zou moeten.

het is wel een wat lastigere weg en je kan beter even op BP.nl vragen.

ik heb zelf de duitsland-route gedaan en die is wat makkelijker ;)
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Gijs-CNX
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: dinsdag 10 november 2009, 19:50

Re: Recht van vrij verkeer en verblijf van de burgers vd Uni

#11 Bericht door Gijs-CNX » maandag 04 oktober 2010, 14:43

Jim schreef:voor een belgische werkgever werken (en betaald krijgen in belgie) is gebruik maken van het recht op vrij verkeer.
dat die werkgever je naar singapore stuurt doet daar volgens mij niets aan af.
EU-toetsing is ook maar 40,- euro dus je kunt het allicht proberen.

de IND eist dat je samen met je BP minimaal 6 maanden in een ander EU land hebt gewoond, maar veel mensen hebben met die eis al korte metten gemaakt.
het staat ook nergens in richtlijn 2004/38/eg dat dat zou moeten.

het is wel een wat lastigere weg en je kan beter even op BP.nl vragen.

ik heb zelf de duitsland-route gedaan en die is wat makkelijker ;)

Thanks Jim, wilde alleen het op het TH forum doen aangezien het specifiek voor mij is en niet voor een andere land.
Maar als de BP.nl beter is dan ga ik daar wel heen.

groet,

Ice
Tja.... het is genoeg geweest.

Gijs-CNX
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: dinsdag 10 november 2009, 19:50

Re: Recht van vrij verkeer en verblijf van de burgers vd Uni

#12 Bericht door Gijs-CNX » maandag 04 oktober 2010, 14:51

De site van BP.NL is niet echt overzichtelijk dus is een lastige om het daar te vinden.
Tja.... het is genoeg geweest.

Gijs-CNX
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: dinsdag 10 november 2009, 19:50

Re: Recht van vrij verkeer en verblijf van de burgers vd Uni

#13 Bericht door Gijs-CNX » maandag 04 oktober 2010, 14:52

Jim schreef:voor een belgische werkgever werken (en betaald krijgen in belgie) is gebruik maken van het recht op vrij verkeer.
dat die werkgever je naar singapore stuurt doet daar volgens mij niets aan af.
EU-toetsing is ook maar 40,- euro dus je kunt het allicht proberen.

de IND eist dat je samen met je BP minimaal 6 maanden in een ander EU land hebt gewoond, maar veel mensen hebben met die eis al korte metten gemaakt.
het staat ook nergens in richtlijn 2004/38/eg dat dat zou moeten.

het is wel een wat lastigere weg en je kan beter even op BP.nl vragen.

ik heb zelf de duitsland-route gedaan en die is wat makkelijker ;)
Kun je de stappen aangeven die jij in de DE route gedaan hebt?
Misschien geeft het mij wat helderheid in de brei.

Groet,

Ice
Tja.... het is genoeg geweest.

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Recht van vrij verkeer en verblijf van de burgers vd Uni

#14 Bericht door Jim » maandag 04 oktober 2010, 15:23

Ice-CNX2009 schreef:De site van BP.NL is niet echt overzichtelijk dus is een lastige om het daar te vinden.
yup, er staat een hoop op :)

dit is het gedeelte voor terugkerende expats van buiten de EU.
http://www.buitenlandsepartner.nl/forum ... m.php?f=21
Ice-CNX2009 schreef:Kun je de stappen aangeven die jij in de DE route gedaan hebt?
mijn vrouw is eerst op een toeristenvisum mee gekomen, waarna wij zijn getrouwd in zweden en daarna hebben we ons ingeschreven in duitsland.
mijn vrouw kreeg haar 5 jaren kaart al vrij vlot (na een week of 6) en in principe hadden we toen al terug naar nederland gekund.
we hebben toen nog wel voor de zekerheid de 6 maanden volgemaakt en zijn weer naar nederland vertrokken.
in nederland bij de inschrijving in de gemeente de EU-toetsing gedaan en 3 maanden later had m'n vrouw haar nederlandse verblijfskaart.

allemaal vrij soepeltjes gelopen dus.
in belgie schijnen ze allemaal wat minder efficient te werken dan de duitsers, want belgie-routegangers doen er gemiddeld een stuk langer over.

als je een gedetailleerdere stappen plan wilt, stuur ik je wel een PM :)
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Gijs-CNX
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: dinsdag 10 november 2009, 19:50

Re: Recht van vrij verkeer en verblijf van de burgers vd Uni

#15 Bericht door Gijs-CNX » maandag 04 oktober 2010, 16:15

Jim schreef:
Ice-CNX2009 schreef:De site van BP.NL is niet echt overzichtelijk dus is een lastige om het daar te vinden.
yup, er staat een hoop op :)

dit is het gedeelte voor terugkerende expats van buiten de EU.
http://www.buitenlandsepartner.nl/forum ... m.php?f=21
Ice-CNX2009 schreef:Kun je de stappen aangeven die jij in de DE route gedaan hebt?
mijn vrouw is eerst op een toeristenvisum mee gekomen, waarna wij zijn getrouwd in zweden en daarna hebben we ons ingeschreven in duitsland.
mijn vrouw kreeg haar 5 jaren kaart al vrij vlot (na een week of 6) en in principe hadden we toen al terug naar nederland gekund.
we hebben toen nog wel voor de zekerheid de 6 maanden volgemaakt en zijn weer naar nederland vertrokken.
in nederland bij de inschrijving in de gemeente de EU-toetsing gedaan en 3 maanden later had m'n vrouw haar nederlandse verblijfskaart.

allemaal vrij soepeltjes gelopen dus.
in belgie schijnen ze allemaal wat minder efficient te werken dan de duitsers, want belgie-routegangers doen er gemiddeld een stuk langer over.

als je een gedetailleerdere stappen plan wilt, stuur ik je wel een PM :)
Jim, graag aangezien ik voor DHL werk en dus makkelijk mijn contract kan overzetten naar DE.

Vast bedankt daar er zoveel mogelijk / onmogelijkheden zijn :oops: :oops:

Groet,

Gijs
Tja.... het is genoeg geweest.

Plaats reactie

Terug naar “Immigreren naar Nederland”