terugkerende expats en het regeerakkoord

Post hier al je vragen voor het immigreren naar Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: terugkerende expats en het regeerakkoord

#46 Bericht door Mart » dinsdag 05 oktober 2010, 18:18

Jim schreef:de regels voor zelfstandig ondernemers zijn de huidige regels, mart.

de 'ik ben ouder dus ik weet meer' truuk werkt alleen op thai nationals ;) :mrgreen:
Jim,
Ten eerste: Ben jij een zelfstandig ondernemer :?:
Ten tweede: Ik ben ook jong en eigenwijs geweest, :lol: :lol: :lol:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: terugkerende expats en het regeerakkoord

#47 Bericht door Jim » dinsdag 05 oktober 2010, 18:46

ik was freelancer.
vandaar dat ik 7 maanden in ballingschap in duitsland heb gewoond ;)

maar het gaat niet om mij.
ik heb m'n BP al binnen en dat gun ik mensen die na mij verliefd worden op een buitenlander ook.
Laatst gewijzigd door Jim op maandag 11 oktober 2010, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Gijs-CNX
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: dinsdag 10 november 2009, 19:50

Re: terugkerende expats en het regeerakkoord

#48 Bericht door Gijs-CNX » dinsdag 05 oktober 2010, 21:13

Loe schreef:effe dimme :lol: ik ben ook een rasechte limburger
maar je heet toch geen Wilders= :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Tja.... het is genoeg geweest.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: terugkerende expats en het regeerakkoord

#49 Bericht door jumbo » vrijdag 08 oktober 2010, 03:34

Vreemde behandeling van de terugkerende werekende expats. Ze kunnen dus beter alleen maar getrouwde mannen uitzenden naar de buitenlandse vestigingen of hen duidelijk maken wat hen te wachten staat bij terugkeer. Er was altijd een uitzonderingspositie, maar die bestaat dus kennelijk niet meer.
Allen keren terug naar een vaste baan bij dezelfde werkgever dus daaraan kan het niet liggen.

Er hadden wat andere voorwaarden aangekoppeld kunnen worden zoals ik in een ander draadje al voorstelde, maar het is kennelijk te eenvoudig en wordt derhalve door deze beroepsmoeilijkdoeners (=politici) over het hoofd gezien.

De oplossing schuilt vaak in eenvoud....
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: terugkerende expats en het regeerakkoord

#50 Bericht door Jim » maandag 11 oktober 2010, 22:46

expat lijdt onder strenge migratieregels

9 oktober 2010 door Niels Erkens

‘Omgekeerde discriminatie’ noemt juriste Sarah van Walsum de situatie waarin veel Nederlandse expats belanden, als ze met hun buitenlandse partner naar Nederland willen verhuizen. ‘Voor een Nederlander is dat wettelijk gezien veel lastiger dan voor iemand uit een andere lidstaat van de Europese Unie. Nederland behandelt zijn eigen burgers minder goed dan bijvoorbeeld Duitsers of Belgen die hier wonen.’

Van Walsum doet aan de Vrije Universiteit onderzoek naar het Nederlands beleid op het gebied van immigratie en gezinshereniging. Ze krijgt bijval van Paul Streumer van de Stichting Buitenlandse Partner. Bij de stichting regent het klachten van expats die moeite hebben om met hun echtgenoot of echtgenote naar Nederland te komen.

‘Je moet bijvoorbeeld minstens het minimumloon verdienen. En een vast contract hebben voor je partner mag overkomen. Maar veel voormalige expats moeten in Nederland een nieuwe baan zoeken. Dat kan even duren. Of ze krijgen eerst een contract voor een half jaar, wat dus niet voldoende is’, zegt Streumer.

Jaar wachten
Zelf kwam hij na zijn terugkeer in een soortgelijke situatie terecht. Streumer moest met zijn nieuwe baas in Nederland stevig onderhandelen om de felbegeerde vaste baan te krijgen. Al met al duurde het een jaar voor zijn vrouw en kinderen uit Sri Lanka naar Nederland konden komen.

De Stichting Buitenlandse Partner krijgt in politiek Den Haag weinig gehoor, zegt Streumer. ‘Er is in antwoord op kamervragen gezegd dat het maar om enkele tientallen mensen per jaar gaat, die op deze manier tussen wal en schip vallen. Maar het moeten er veel meer zijn: er komen ieder jaar zo’n tienduizend Nederlanders terug uit het buitenland. Veel van hen hebben in het buitenland gewerkt en er een partner gevonden.’

Rechtszaken
Toch staat die ‘omgekeerde discriminatie’ volgens Van Walsum steeds meer onder druk. ‘Allerlei internationale hoven zijn tot nu toe akkoord gegaan met de Nederlandse wetgeving. Maar als de regels de komende jaren nog strenger worden, is de kans groot dat daar een einde aan komt.’

Van Walsum en Streumer denken allebei dat veel expats genoeg hebben van het steeds strengere Nederlandse immigratiebeleid. ‘Ze voelen zich slachtoffer van de wens om het aantal kansarme immigranten te beperken’, zegt Streumer. Hij en Van Walsum voorspellen dat het aantal rechtszaken tegen de Nederlandse staat de komende jaren zal toenemen.

België-route
Toch zijn er mogelijkheden om de regels te omzeilen. De België-route of EU-route is er één van. Door een half jaar in een ander Europees land te gaan wonen, krijgt je partner dezelfde rechten als iedere ingezetene van de Europese Unie. En dus kun je vrij probleemloos na die zes maanden samen in Nederland gaan wonen.

Schrijver Sipco Poortinga paste de route toe. In zijn boek De Braziliaanse bruid beschrijft Poortinga hoe hij probeerde om zijn echtgenote naar Nederland te laten komen. Maar dat mislukte keer op keer, omdat hij als taxichauffeur een te laag inkomen verdiende.

Poortinga en zijn vrouw Eliana besloten zich een jaar in Oostende te vestigen. Hij huurde een appartement in de kustplaats en zocht er werk. ‘Natuurlijk moesten we aan de Belgische regels voldoen en aantonen dat het geen schijnhuwelijk was. Maar het was alsof we er in een warm bad belandden, na de kille manier waarop we in Nederland behandeld waren.’
bron
het dik gedrukte stukje klopt natuurlijk niet.
ze moesten aan EU regels voldoen, niet aan de belgische.
jumbo schreef:Er was altijd een uitzonderingspositie, maar die bestaat dus kennelijk niet meer.
volgens mij is die er nooit geweest.
waarschijnlijk leek het daar op omdat het in vroeger tijden sowieso makkelijker was om je (non-EU) partner nederland in te krijgen.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: terugkerende expats en het regeerakkoord

#51 Bericht door jumbo » dinsdag 12 oktober 2010, 03:15

Jim schreef:
jumbo schreef:Er was altijd een uitzonderingspositie, maar die bestaat dus kennelijk niet meer.
volgens mij is die er nooit geweest.
waarschijnlijk leek het daar op omdat het in vroeger tijden sowieso makkelijker was om je (non-EU) partner nederland in te krijgen.
Misschien ook wel niet. In ieder geval stond de term expat vroeger voor een werknemer van een NL bedrijf of in NL gestationeerde multinational die voor een middellange periode naar het buitenland werd uitgezonden en met een baangarantie bij zijn terugkeer.
Dat vereenvoudigde de immigratie van een buitenlandse partner aanzienlijk.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: terugkerende expats en het regeerakkoord

#52 Bericht door Jim » donderdag 14 oktober 2010, 18:38

Rutte: "Afspraken over immigratie uitvoeren"
Einde aan de huidige "grote aantallen kansarme immigranten"

In zijn eerste persconferentie zei premier Rutte dat "de afspraken over immigratie worden uitgevoerd". Dit is een van de grootste maatschappelijke uitdagingen waar het kabinet voor staat: afspraken worden uitgevoerd. Hij was daarbij impliciet over het beperken van gezinsmigratie van niet-EU partners van Nederlanders. Zoals bekend willen de regeringspartijen VVD en CDA, alsmede de gedoogpartij PVV daar zeer grote beperkingen aan opleggen.

"Wij kunnen niet verder doorgaan met "zoveel kansarme immigranten" te laten komen. Het gaat "om grote aantallen".

Daarmee bedoelt Rutte nadrukkelijk niet dat er nu beperkingen zullen komen voor asielzoekers en kennismigranten - en hun gezinnen. Conclusie moet dan zijn dat het gaat om gezinsmigratie van niet-EU partners van Nederlanders.

Iedere partner bij dit kabinet betrokken geeft zijn eigen uitleg. de VVD en het CDA zien daarbij Islam als een godsdienst en de PVV ziet de Islam als een politieke ideologie. Het gedoogakkoord noemde hij "minder beperkt dan ik misschien gewenst had", met andere woorden: er staat te veel in.,

Rutte noemde als belangrijke vrijheden die van godsdienst en van onderwijs. Vrijheid van onderwijs is vooral voor het CDA belangrijk. Vrijheid van partnerkeuze, een belangrijke vrijheid van de individuele burger, noemde Rutte niet.

Rutte zag er desgevraagd geen bezwaar in dat in dit kabinet geen niet-Christenen zitten, geen mensen met een dubbel paspoort, geen met een niet-westerse achtergrond, geen homo's, en weinig vrouwen.

Hij beloofde snel op verschillende terreinen "hoofdlijnennotities van een paar A4-tjes" te komen. Bij de onderwerpen daarvan noemde hij immigratie niet.

link naar BP.nl
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: terugkerende expats en het regeerakkoord

#53 Bericht door greenthaiway » donderdag 14 oktober 2010, 19:12

Het is een grove schande als dit voornemen gestalte gaat vinden.
Ik moet nog zien dat ze dit in Europees verband erdoor krijgen.
Ik betwijfel het ten zeerste!

Mijn plan is het nooit geweest permanent naar kikkerland terug te keren.
En al zeker niet met zo'n a-sociaal kabinet van de rechtse signatuur naar mijn smaak.
Ik heb vandaag, bij de geboorte van Rutte-1, waarvan akte, plan B geactiveerd, de stopwatch loopt :mrgreen:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: terugkerende expats en het regeerakkoord

#54 Bericht door prajak » vrijdag 15 oktober 2010, 02:15

Greenthaiway, jij kunt heel Europa in om te wonen. Dus voor jou geen zorgen. Of jouw dame in alle landen welkom is zul je land voor land moeten onderzoeken. In NL worden de kansen kleiner maar er zijn routes via buurlanden of je zoekt binnen de EU gewoon de zon of de sneeuw op.

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: terugkerende expats en het regeerakkoord

#55 Bericht door greenthaiway » vrijdag 15 oktober 2010, 04:36

Prajak,

We gaan de Zweedse diepvries in.
De blauwdruk "Plan B, Kaart Midden/Noord Zweden" is uit de la gehaald en ligt op de kaartentafel.
De koers is met potlood, steekpasser en pleischaal uitgezet.

Als je btw interesse hebt in een "Panasonic Plain Paper Fax with Copier", model KX-FP701CX, hoor ik het wel via een P/M.
Gebruik nu het faxprogramma van Windows 7, dus die faxmachine kan de deur uit.
Heb ook nog het schaakprogramma "Fritz 11" met crack, op DVD, kan kopietje voor je branden en t.z.t. ff langsbrengen als het zo uitkomt.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: terugkerende expats en het regeerakkoord

#56 Bericht door RuudThai » vrijdag 15 oktober 2010, 06:30

Jim schreef:
Rutte: "Afspraken over immigratie uitvoeren"
Einde aan de huidige "grote aantallen kansarme immigranten"

In zijn eerste persconferentie zei premier Rutte dat "de afspraken over immigratie worden uitgevoerd". Dit is een van de grootste maatschappelijke uitdagingen waar het kabinet voor staat: afspraken worden uitgevoerd. Hij was daarbij impliciet over het beperken van gezinsmigratie van niet-EU partners van Nederlanders. Zoals bekend willen de regeringspartijen VVD en CDA, alsmede de gedoogpartij PVV daar zeer grote beperkingen aan opleggen.

"Wij kunnen niet verder doorgaan met "zoveel kansarme immigranten" te laten komen. Het gaat "om grote aantallen".

Daarmee bedoelt Rutte nadrukkelijk niet dat er nu beperkingen zullen komen voor asielzoekers en kennismigranten - en hun gezinnen. Conclusie moet dan zijn dat het gaat om gezinsmigratie van niet-EU partners van Nederlanders.
Ik heb het hier al vermeld: het woordje "legaal" in de paragraaf van het gedoogakkoord waarin staat dat een referent tenminste een jaar "legaal" in Nederland moet verblijven, duidt er volgens mijn mening (en met de nodige rechts- en wetskennis die ik bezit uit de periode dat ik Vreemdelingenzaken in mijn werkpakket had) op, dat hier niet-Nederlanders worden bedoeld.
In het regeer-/gedoogakkoord staan wel meer onduidelijkheden. Ik denk dat een advocaat wel weg weet met deze omschrijving als er geen aanvulling op verschijnt.
En natuurlijk zullen expatorganisaties bezwaar maken tegen deze regeling want velen van hen zullen dan niet meer hun - niet-Nederlands - gezin kunnen meenemen als ze worden uitgezonden door hun bedrijf. Het is een belachelijke regel.
Maar Barry Madlener van de PVV (die volgens mij nog rabiater is dan zijn Leider) gaat ervan uit dat CDA en VVD precies zullen doen wat de PVV hen heeft opgedragen in het gedoogakkoord:

106 Teletekst vr 15 okt
***************************************
PVV'er:akkoord tegen islamisering

***************************************
` PVV'er Madlener zegt dat de afspraken
uit het gedoogakkoord wel degelijk zijn
bedoeld om de islamisering van
Nederland tegen te gaan.Madlener was
mede-onderhandelaar namens de PVV in de
gesprekken met de VVD en het CDA.

Volgens Madlener is de maatregel om
gezinshereniging moeilijk te maken,
specifiek gericht op immigranten met
een islamitische achtergrond.

Premier Rutte zegt dat de PVV'ers het
volste recht hebben om hun eigen uitleg
te geven aan de maatregelen.De partijen
zijn het oneens over het karakter van
de islam en dat is de reden waarom de
PVV niet in de regering zit,zegt hij.
***************************************

Die dooddoener in de laatste alinea zullen we nog vaak moeten horen vrees ik. En Wilders, Madlener en de rest van die bruine partij kunnen vrijelijk blijven doorbrallen. Minister Uri Rosenthal van Buitenlandse Zaken kan er wel eens een dagtaak aan krijgen om in het buitenland alle plooien weer glad te strijken, die deze idioten veroorzaken.

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: terugkerende expats en het regeerakkoord

#57 Bericht door Jim » vrijdag 15 oktober 2010, 06:50

RuudThai schreef: Ik heb het hier al vermeld: het woordje "legaal" in de paragraaf van het gedoogakkoord waarin staat dat een referent tenminste een jaar "legaal" in Nederland moet verblijven, duidt er volgens mijn mening (en met de nodige rechts- en wetskennis die ik bezit uit de periode dat ik Vreemdelingenzaken in mijn werkpakket had) op, dat hier niet-Nederlanders worden bedoeld.
ik ben bang dat met referent gewoon referent wordt bedoeld: iemand die zijn gezin via gezinshereniging naar nederland wil halen/brengen.

een referent kan een buitenlander zijn.
een referent kan een nederlander zijn.

een illegaal kan sowieso al geen gezinshereniging aanvragen, vandaar het woordje 'legaal'.

een europeaan die geen nederlander is (ofwel een niet-nederlander) heeft geen boodschap aan deze maatregel omdat hij (of zij) onder de europese regelgeving valt.

iddetje nummer 1 van de pvv is al in het water gevallen.
de maximumsnelheid verhogen naar 130 km/u gaat niet door.
hopelijk valllen de rest van de pvv ideetjes ook in het water.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: terugkerende expats en het regeerakkoord

#58 Bericht door RuudThai » vrijdag 15 oktober 2010, 07:24

Jim schreef:ideetje nummer 1 van de pvv is al in het water gevallen.
de maximumsnelheid verhogen naar 130 km/u gaat niet door.
hopelijk valllen de rest van de pvv ideetjes ook in het water.
We zien wel hoe de definitieve voorstellen op immigratiegebied er gaan uitzien, m.a.w. welke opdrachten Geert Wilders aan zijn marionet minister Leers geeft. :evil:

Die PVV-ideetjes zijn qua immigratie & asiel niet erg europabestendig, dus laat ze maar brallen.
De integratie is wat anders, daar hebben ze Europa niet voor nodig.
Men wil alles op dat gebied kostendekkend maken, dus dan kan alleen de gefortuneerde Nederlander nog een buitenlandse partner laten inburgeren.
Maar ach, dan treedt bij veel mensen plan B in werking: de Europaroute. Of plan C: Nederland rechts laten liggen en een gastvrijer land uitzoeken.

Trouwens, de PVV-plannetjes vallen hopelijk in het water, maar vlak de VVD ook niet uit, dat zijn ook geen lekkertjes voor de kleyne luyden in Nederland!
Ik blijf hoop houden op een kabinetscrisis binnen de eerste 100 dagen. En een 2e kans is er over ongeveer 150 dagen, bij de verkiezingen voor Provinciale Staten. Dan is de opkomst van de Henks&Ingrids traditioneel zó laag, dat de uitkomst wel eens zwaar kan tegenvallen voor Ome Geertje..... :oops: :mrgreen: En daarmee geen meerderheid in de Senaat.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: terugkerende expats en het regeerakkoord

#59 Bericht door prajak » vrijdag 15 oktober 2010, 16:20

Greenthaiway, ik heb een plain paper fax van het merk Brother. Dank voor jouw aanbod. Maar misschien willen andere leden er een hebben.

Overigens kan die fax het in Zweden ook doen en reken maar dat de aanschaf aldaar stukken duurder is. Nu, al zie ik je nog niet direct verkassen, zul je wel blij zijn gemeubileerd te huren ! Verder vraag ik me af of jouw dame in Zweden wel zal kunnen wennen; het wil daar wel eens koud zijn. Is Portugal geen optie ? Kreta ? Cyprus of Malta ? Aangenamer temperatuur dan Zweden. Brrrrr....... Ga eerst eens op vakantie met haar. En laat een paar dikke truien breien hier. Goedkoper dan daar kopen. En een bodywarmer. En lange onderbroeken....... En een ijsmuts merk Thialf....... Wij zijn geen 20 meer.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: terugkerende expats en het regeerakkoord

#60 Bericht door prajak » vrijdag 15 oktober 2010, 16:33

Overigens begrijp ik de haast bij Greenthaiway niet. Er is in NL nog niets gesleuteld aan de AOW voor mensen buiten de EU en de PVV heeft dat ook niet in haar programma. Ze zien verdomde goed in dat je dan een rij NL-ers terugkrijgt en die hebben allemaal recht op (dure) zorg en wonen en etc. De partnertoeslag gaat vervallen ook binnen NL en de EU dus dat kan de reden niet zijn.

Verder is Zweden een duur land al kan ik niet in jouw knip kijken. Ik mag aannemen dat je de immigratieregels goed hebt bestudeerd ? En dat jouw vrouw Zweedse les volgt; er zitten in UT best wel Zweden of Denen...... En heb je het belastingverdrag tussen NL en ZW bestudeerd ?

Terug naar NL is voor mij geen optie. Nimmer. Als ik Thailand beu ben kan ik altijd nog naar Down Under en daar kan ik het leven betalen. Kreta is ook een optie al spreek ik geen woord Grieks behalve dan Hoppa !

Nee, ik blijf liefst hier tot men me gaat opstoken. Ik heb de regie al klaar. Een kist vol gele bloemen en dan van Rudolph Shock "Hoch auf den gelben Wagen....". "Ich war so gern noch geblieben aber der Wagen der rollt....."

Plaats reactie

Terug naar “Immigreren naar Nederland”