Familienaam aannemen, geen eigendom in Thailand?

Post hier al je vragen voor het immigreren naar Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
SirWilliam
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 8
Lid geworden op: zaterdag 12 april 2008, 16:20

Familienaam aannemen, geen eigendom in Thailand?

#1 Bericht door SirWilliam » zondag 14 maart 2010, 22:19

Binnenkort ga ik met mijn Thaise vriendin trouwen en het is de bedoeling dat zij mijn familienaam aanneemt. Nu had zij onlangs gehoord dat wanneer zij mijn naam aanneemt, zij geen eigendommen meer in Thailand mag bezitten omdat ze dan als "buitenlander" gezien zou worden.
Nu klinkt dit mij vrij bizar in de oren aangezien zij gewoon haar Thaise paspoort (en dus de Thaise nationaliteit) behoudt, maar ik wilde dit hier graag ook nog even aan jullie voorleggen.

Klopt het dat wanneer zij mijn Nederlandse familienaam aanneemt bij het trouwen dat zij geen bezit (zoals grond/huis) meer mag hebben in Thailand?

Alvast bedankt!

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Familienaam aannemen, geen eigendom in Thailand?

#2 Bericht door prajak » maandag 15 maart 2010, 01:28

Die discriminatie is door een Thaise rechter naar de prullenmand verwezen, zeker een jaar of 5 terug al. Verder houdt jouw vrouw altijd haar Thaise achternaam net zoals in NL. Er komt als ze dat wil gewoon een naam voor (de jouwe) of er achter (ook de jouwe). Dus niets aan de hand zover ik het recht hier heb gevolgd. Maar vraag het eens aan Ben die hier ook veel neerpent.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Familienaam aannemen, geen eigendom in Thailand?

#3 Bericht door dutch » maandag 15 maart 2010, 02:00

Ter overweging.
Waar gaan jullie in de toekomst wonen?
Als zij in Thailand wonend haar leven door moet met een naam als "Uytenbogaart",om maar eens een willekeurig voorbeeld te nemen,wordt dat een disaster.
Bij mijn vrouw (die haar eigen naam behield) werd op het ID kaartje het voorvoegsel "nang" geschreven als kennisgave dat ze getrouwd was.
Op het Nederlandse paspoort stond ook haar meisjesnaam met daaronder (zoals gebruikelijk) e.v. .............= echtgenote van .....mijn achternaam.......
Voor het reizen zonder visa is het gemakkelijk omdat op beide paspoorten eenzelfde achternaam stond (vereiste voor de vliegticket).
Alles zal wel mogen en kunnen,maar kijk toch even naar de praktische uitvoerbaarheid.Nu en in de toekomst :)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
marinusmali
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 554
Lid geworden op: vrijdag 06 februari 2009, 06:09

Re: Familienaam aannemen, geen eigendom in Thailand?

#4 Bericht door marinusmali » maandag 15 maart 2010, 04:51

Ter overweging.
Waar gaan jullie in de toekomst wonen?
Als zij in Thailand wonend haar leven door moet met een naam als "Uytenbogaart",om maar eens een willekeurig voorbeeld te nemen,wordt dat een disaster.
Bij mijn vrouw (die haar eigen naam behield) werd op het ID kaartje het voorvoegsel "nang" geschreven als kennisgave dat ze getrouwd was.
Elke Thaise vrouw die trouwt voor de thaise wet, met een thaise man, of nog ongetrouwd en dan trouwt met een buitenlander, krijgt het woord 'Nang ' (นาง) voor haar naam.
Op het Nederlandse paspoort stond ook haar meisjesnaam met daaronder (zoals gebruikelijk) e.v. .............= echtgenote van .....mijn achternaam.......
Voor het reizen zonder visa is het gemakkelijk omdat op beide paspoorten eenzelfde achternaam stond (vereiste voor de vliegticket).
Alles zal wel mogen en kunnen,maar kijk toch even naar de praktische uitvoerbaarheid.Nu en in de toekomst

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: Familienaam aannemen, geen eigendom in Thailand?

#5 Bericht door Harm » maandag 15 maart 2010, 06:44

Praktische uitvoerbaarheid, je had het over de toekomst.
Houd er rekening mee dat het kopen van bv land wat moeilijker zal gaan
Daar zij moet gaan bewijzen dat het geld van haar komt en niet van jou.
Zij zal in de toelomst bij aankoop van land dus aannemelijk moeten maken dat zij bv in NL gewerkt heeft en daar haar kapitaal mee heeft vergaard om dat land te kunnen kopen.
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Familienaam aannemen, geen eigendom in Thailand?

#6 Bericht door prajak » maandag 15 maart 2010, 07:32

Uytenbogaart is geen fijne naam in Thailand; nauwelijks uit te spreken. En dan hebben we het nog niet over een naam als "Van Oegstgeest". De naam "Kooiman" roept ongewenste associaties op. Laat haar haar eigen naam maar houden.

Later grond aankopen kan inderdaad betekenen het aantonen dat het HAAR centen zijn, al hoor ik ook andere geluiden van echtparen hier in de regio.

Raadpleeg een advocaat ! Misschien ligt de oplossing in gescheiden vermogens.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Familienaam aannemen, geen eigendom in Thailand?

#7 Bericht door Mart » maandag 15 maart 2010, 08:17

Marinusmali schreef:
Elke Thaise vrouw die trouwt voor de thaise wet, met een thaise man, of nog ongetrouwd en dan trouwt met een buitenlander, krijgt het woord 'Nang ' (นาง) voor haar naam.

Dit is niet geheel juist.
Op de ID kaart van mijn vrouw staat 'Nang ' (นาง) voor haar voornaam, gevolgd door mijn familie naam. Het is zo iets als mevrouw
In haar Thaise paspoort staat achter Surname mijn familie naam, achter Name staat MRS en dan haar voornaam – in westers schrift, vervolgens staat er ook in Thai haar voornaam en mijn familie naam.
Bij nationaliteit staat THAI

Bij aankoop van land – alles staat heel bewust op haar naam – heeft zij nog nooit moeten bewijzen hoe zij aan het geld is gekomen dat op haar bankrekening staat.
Er is geen enkele reden om haar eigen achternaam aan te houden.
Ook onze zoon heeft een westerse naam en mijn achternaam.
Veelal hebben kinderen van een ongehuwde moeder de familienaam van de moeder, hetgeen soms vragen oproept van – wie is de vader
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11597
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Familienaam aannemen, geen eigendom in Thailand?

#8 Bericht door jumbo » maandag 15 maart 2010, 08:25

ander voorbeeldje en dan een ongetrouwde thaise met een westerse naam met heel, heel erg veel bezittingen Tata Young
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: Familienaam aannemen, geen eigendom in Thailand?

#9 Bericht door Wouter_Udon » maandag 15 maart 2010, 08:53

jumbo schreef:ander voorbeeldje en dan een ongetrouwde thaise met een westerse naam met heel, heel erg veel bezittingen Tata Young

Zou die nog moeten bewijzen dat haar bezittingen door haar zelf betaald zijn en waar dat geld vandaan is gekomen? ;) :lol:
Live your dream, don't dream your life.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11597
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Familienaam aannemen, geen eigendom in Thailand?

#10 Bericht door jumbo » maandag 15 maart 2010, 09:51

Wouter_Udon schreef:
jumbo schreef:ander voorbeeldje en dan een ongetrouwde thaise met een westerse naam met heel, heel erg veel bezittingen Tata Young

Zou die nog moeten bewijzen dat haar bezittingen door haar zelf betaald zijn en waar dat geld vandaan is gekomen? ;) :lol:
Zolang ze niet met een farang trouwt en haar rijkdommen niet verliest, denk ik van niet
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Soi 24
Expat
Expat
Berichten: 310
Lid geworden op: maandag 02 juni 2008, 20:53
Locatie: Nongprue, Banglamung

Re: Familienaam aannemen, geen eigendom in Thailand?

#11 Bericht door Soi 24 » maandag 15 maart 2010, 10:30

Gezien Tata's lichaamsmaten zal het in ieder geval wel een farang moeten worden......... :mrgreen: :D
"There are no facts, only interpretations."
- Friedrich Nietzsche (1844-1900)

Plaats reactie

Terug naar “Immigreren naar Nederland”