terug naar Nederland....

Post hier al je vragen voor het immigreren naar Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11596
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

terug naar Nederland....

#1 Bericht door jumbo » woensdag 07 oktober 2009, 02:52

http://www.rnw.nl/nl/nederlands/article ... -nederland

Aardig stukje maar wat er simpel... terugkeer (vooral gedwongen door ontslag) lijkt me toch
wat moeilijker.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: terug naar Nederland....

#2 Bericht door prajak » woensdag 07 oktober 2009, 16:39

Veel te simpel en geen echte adviezen.

Mij steekt vooral deze zin.

" Op de website van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid staan de voorwaarden vermeld voor het aanvragen een bijstandsuitkering. Ook daarvoor geldt :

dat iemand legaal in Nederland moet wonen en een vaste verblijfplaats dient te hebben, niet in eigen onderhoud kan voorzien en over onvoldoende eigen middelen beschikt. "

Dus je komt berooid aan, geen werk of geen/laag inkomen, geen poen, kan dus geen huis huren, kan je niet inschrijven, krijgt geen bijstand. Dan red je het niet zonder famlilie of vrienden. Je bent een remigrerende NL-er en valt in een diep gat. Het lijkt een beetje op de NL-ers die door Soekarno de "gordel van smaragd" werden uitgeschopt en in NL aan hun lot werden overgelaten.

De "sans papiers" die aan de grens staan worden beter behandeld.

Het zal mij niet overkomen; als ik naar NL terug moet voor medische behandeling kan ik me bij familie inschrijven en dan rustig een polis nemen en eventueel een kamer/pension elders zoeken. En ik heb voldoende inkomen uit NL.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: terug naar Nederland....

#3 Bericht door RuudThai » donderdag 08 oktober 2009, 10:57

prajak schreef:Veel te simpel en geen echte adviezen.

Mij steekt vooral deze zin.

" Op de website van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid staan de voorwaarden vermeld voor het aanvragen een bijstandsuitkering. Ook daarvoor geldt :

dat iemand legaal in Nederland moet wonen en een vaste verblijfplaats dient te hebben, niet in eigen onderhoud kan voorzien en over onvoldoende eigen middelen beschikt. "

Dus je komt berooid aan, geen werk of geen/laag inkomen, geen poen, kan dus geen huis huren, kan je niet inschrijven, krijgt geen bijstand. Dan red je het niet zonder famlilie of vrienden. Je bent een remigrerende NL-er en valt in een diep gat. Het lijkt een beetje op de NL-ers die door Soekarno de "gordel van smaragd" werden uitgeschopt en in NL aan hun lot werden overgelaten.

De "sans papiers" die aan de grens staan worden beter behandeld.

Het zal mij niet overkomen; als ik naar NL terug moet voor medische behandeling kan ik me bij familie inschrijven en dan rustig een polis nemen en eventueel een kamer/pension elders zoeken. En ik heb voldoende inkomen uit NL.
Misschien moet je in zo'n geval maar even in een AZC.... :mrgreen:

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: terug naar Nederland....

#4 Bericht door RuudThai » maandag 04 januari 2010, 11:14

Nu ook weer in de RNW-Wereldkrant van vandaag, laatste bladzijde, een stukje over het "moeilijke" immigreren in Nederland voor de buitenlandse partner, niet EU-onderdaan zijnde, van een Nederlander. Voor "Russische" kan ook "Thaise" staan.

Met mijn Russische vrouw kom ik Nederland niet in
http://resources.rnw.nl/wereldkrantreso ... 04nweu.pdf

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: terug naar Nederland....

#5 Bericht door Jim » maandag 04 januari 2010, 12:19

net over de grens gaan wonen in duitsland of belgie en je problemen zijn opgelost.

vive l'europe 8-)
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: terug naar Nederland....

#6 Bericht door RuudThai » maandag 04 januari 2010, 12:29

Jim schreef:net over de grens gaan wonen in duitsland of belgie en je problemen zijn opgelost.

vive l'europe 8-)
Ja, dat wordt ook in het artikel aangegeven en is natuurlijk al langer bekend, maar het blijft een vreemde zaak dat er zoveel barrières worden opgeworpen bij de immigratie van een partner van een Nederlander.
Ik kan me voorstellen dat er enige controle plaatsvindt, maar de huidige regels gaan te ver.
Maar ja, men voelt de hete adem van Geert Wilders en zijn populistische oplossingen in de nek. :evil:
Gek, dat ze zich in België niet storen aan de verwante Filip Dewinter en zijn Vlaams Belang, die toch hetzelfde willen als de PVV.

Rene
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1093
Lid geworden op: vrijdag 13 februari 2009, 19:38
Locatie: Uden

Re: terug naar Nederland....

#7 Bericht door Rene » maandag 04 januari 2010, 12:31

RuudThai schreef:Nu ook weer in de RNW-Wereldkrant van vandaag, laatste bladzijde, een stukje over het "moeilijke" immigreren in Nederland voor de buitenlandse partner, niet EU-onderdaan zijnde, van een Nederlander. Voor "Russische" kan ook "Thaise" staan.

Met mijn Russische vrouw kom ik Nederland niet in
http://resources.rnw.nl/wereldkrantreso ... 04nweu.pdf
Ik ben er nu mee bezig en halverwege de molen. Het is mogelijk na inderdaad een heel bureaucratische weg die ook nog eens veel kost. Voldoe je aan de gestelde eisen, hoofdzakelijk inkomensminimum dan kunnen ze het niet weigeren. Wel is genant hoe je je relatie moet bewijzen. Je hoeft nog net geen copulatiefoto's mee te sturen.
Ik heb in dubio gestaan om het te regelen via de EU-route of de gewenste NL route en heb maar voor de laatste gekozen want financieel maakt het niet veel uit als je moet verhuizen naar één van de EU landen.
Deze man in het artikel heeft het over een visum van 5 jaar. Dat is geen visum maar een verblijfsvergunning die zij krijgt na eerst de gangbare cyclus te doorlopen van inburgeringscursus, mvv(is 6-maandenvisum), aanvraag verblijfsvergunning (1 jaar), verlenging naar 5 jaar. Dan kan men in aanmerking komen voor naturalisatie.

Hoe lastig het ook is, als het veel makkelijker zou zijn stroomt ons land vol met niet gewenste personen met alle gevolgen van dien. Deze moeilijke regeling die nu toegepast wordt hadden we niet gehad als er niet massaal misbruik gemaakt zou worden van ons liberale stelsel.

Het is voor mij een dubbel gevoel maar kan me er redelijk in vinden. Jammer is alleen dat er geen onderscheid gemaakt mag worden in landen van herkomst want het mag duidelijk zijn dat bevolking van diverse landen onderling nogal wat verschillende mentaliteit hebben.

Ook niet goed uit te leggen is waarom ze met o.a. Japan een verdrag hebben zodat deze hier zonder visum naar binnen kunnen. Dit is een behoorlijke ongelijkheid omdat Japanners net zo min iets met NL hebben als andere Aziaten.
Laatst gewijzigd door Rene op maandag 04 januari 2010, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Vrijheid is een recht wat niet krom te krijgen is.

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: terug naar Nederland....

#8 Bericht door Jim » maandag 04 januari 2010, 12:38

RuudThai schreef:
Jim schreef:net over de grens gaan wonen in duitsland of belgie en je problemen zijn opgelost.

vive l'europe 8-)
Ja, dat wordt ook in het artikel aangegeven en is natuurlijk al langer bekend, maar het blijft een vreemde zaak dat er zoveel barrières worden opgeworpen bij de immigratie van een partner van een Nederlander.
Ik kan me voorstellen dat er enige controle plaatsvindt, maar de huidige regels gaan te ver.
Maar ja, men voelt de hete adem van Geert Wilders en zijn populistische oplossingen in de nek. :evil:
Gek, dat ze zich in België niet storen aan de verwante Filip Dewinter en zijn Vlaams Belang, die toch hetzelfde willen als de PVV.
als ik het goed begrepen heb, kan een belg in belgie al gebruik maken van zijn EU rechten.
die hoeft daarvoor dus niet eerst naar een ander EU land te verhuizen of zaken te doen met andere EU landen.
een nederlander moet eerst gebruikmaken van het gemeenschapsrecht voor hij gemeenschapsburger is en onder de EU richtlijnen valt.

een voordeel van de EU-route is, is dat je partner een EU verblijfskaart (geen vergunning dus) krijgt.
geen visum nodig voor de overige EU landen die (nog) geen schengenlid zijn.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11596
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: terug naar Nederland....

#9 Bericht door jumbo » dinsdag 05 januari 2010, 02:01

Rene schreef: Hoe lastig het ook is, als het veel makkelijker zou zijn stroomt ons land vol met niet gewenste personen met alle gevolgen van dien. Deze moeilijke regeling die nu toegepast wordt hadden we niet gehad als er niet massaal misbruik gemaakt zou worden van ons liberale stelsel.

Het is voor mij een dubbel gevoel maar kan me er redelijk in vinden. Jammer is alleen dat er geen onderscheid gemaakt mag worden in landen van herkomst want het mag duidelijk zijn dat bevolking van diverse landen onderling nogal wat verschillende mentaliteit hebben.

Ook niet goed uit te leggen is waarom ze met o.a. Japan een verdrag hebben zodat deze hier zonder visum naar binnen kunnen. Dit is een behoorlijke ongelijkheid omdat Japanners net zo min iets met NL hebben als andere Aziaten.

Spijker op zijn kop, inderdaad stroomt Nederland dan vol met ongewenste figuren. Kan me dus ook prima vinden in het geheel.
Ik vermoed dat Japanners eenvoudiger binnenkomen omdat er aan een bepaalde inkomensgrens voldaan kan worden en er veelal banen beschikbaar zijn voor die lieden omdat ook veel Japanse bedrijven in NL zijn gevestigd.
Nogmaals ik snap het best dat juist jouw partner (in zijn algemeen bedoeld) het systeem in haar eentje niet kan doen omlazeren, maar zo zijn er nog 10.000 Nederlanders als het er niet meer zijn...
Wat ik wel vreemd vind is dat er moeilijk over gedaan wordt indien je inkomen hebt en er daarnaast gewoon duidelijkheid kan en zou moeten zijn dat je vrouw moet vertrekken (en dat jij daar garant voor staat) indien ze scheidt van jou, ongeacht haar status (dus niet laten naturaliseren), gewoon terug naar welk land dan ook. Dan is het risico toch beperkt, maar dat zal de denktank wellicht over het hoofd hebben gezien...
Indien ze een baan vindt of kinderen krijgt tijdens haar verblijf hier moet de zaak herzien worden en verkrijgt ze dus gewoon het recht om te blijven.
Lijkt me toch niet zo moeilijk allemaal...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Phuket Dragon
Expat
Expat
Berichten: 771
Lid geworden op: dinsdag 16 januari 2007, 09:43
Locatie: Cherntalay, Durban etc...

Re: terug naar Nederland....

#10 Bericht door Phuket Dragon » dinsdag 05 januari 2010, 02:18

Dat is geen visum maar een verblijfsvergunning die zij krijgt na eerst de gangbare cyclus te doorlopen van inburgeringscursus, mvv(is 6-maandenvisum), aanvraag verblijfsvergunning (1 jaar), verlenging naar 5 jaar. Dan kan men in aanmerking komen voor naturalisatie.
Je kan voor NL naturalisatie in aanmerking komen als je 3 jaar samen leeft met een NL partner, ten tijde van de aanvraag mag je niet wonen in land van herkomst, dus leef je 3 jaar met je vriendin in Thailand en verhuis naar Malaysia dan kan ze daar een aanvraag indienen, zorg voor bewijzen dat je duurzaam samenwoonde en voor haar bewijs goedgedrag uit de landen waar je tentijde samenwoonde incluis MY.

Jim : Een Belg moet dus ook naar een andere lidstaat verhuizen of werken, dus die moet de zelfde procedure volgen die Nederlanders moeten doen voor een EU route, gemeenschapsrecht uitoefenen.
'Luctor et Emergo' Worstel en kom boven

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: terug naar Nederland....

#11 Bericht door Mart » dinsdag 05 januari 2010, 03:04

Phuket Dragon schreef: Je kan voor NL naturalisatie in aanmerking komen als je 3 jaar samen leeft met een NL partner, ten tijde van de aanvraag mag je niet wonen in land van herkomst, dus leef je 3 jaar met je vriendin in Thailand en verhuis naar Malaysia dan kan ze daar een aanvraag indienen, zorg voor bewijzen dat je duurzaam samenwoonde en voor haar bewijs goedgedrag uit de landen waar je tentijde samenwoonde incluis MY.
Wij wonen in Thailand, zijn al meer als 10 jaar getrouwd. Hoe lang moet zij ( en of ik ) dan in een buurland gaan wonen om dat recht te verkrijgen ?? En waar kan ik die regels vinden. ??
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: terug naar Nederland....

#12 Bericht door RuudThai » dinsdag 05 januari 2010, 04:24

Mart schreef:
Phuket Dragon schreef: Je kan voor NL naturalisatie in aanmerking komen als je 3 jaar samen leeft met een NL partner, ten tijde van de aanvraag mag je niet wonen in land van herkomst, dus leef je 3 jaar met je vriendin in Thailand en verhuis naar Malaysia dan kan ze daar een aanvraag indienen, zorg voor bewijzen dat je duurzaam samenwoonde en voor haar bewijs goedgedrag uit de landen waar je tentijde samenwoonde incluis MY.
Wij wonen in Thailand, zijn al meer als 10 jaar getrouwd. Hoe lang moet zij ( en of ik ) dan in een buurland gaan wonen om dat recht te verkrijgen ?? En waar kan ik die regels vinden. ??
Ik heb even wat wetten, besluiten en regelingen doorgekeken, maar daar wordt niet gerept over een termijn hoe lang je daar moet wonen. Echter, je moet er in ieder geval wonen ten tijde van de aanvraag en volgens mij ook van de uitreiking van de beslissing. Want dat is - in ieder geval in Nederland - een aangetekend stuk, dat door betrokkene in persoon in ontvangst moet worden genomen. Althans, zo was dat in "mijn" tijd, die procedure kan natuurlijk zijn veranderd. Zoals er nu ook de "naturalisatiedag" is, waarop de naturalisatiebesluiten van kracht en/of overhandigd worden. Dat gebeurt hier op de ambassade ook, heb je in de nieuwsbrief van hen kunnen lezen.
De lengte van de normale procedure kan variëren van een half jaar tot een jaar.

Rene
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1093
Lid geworden op: vrijdag 13 februari 2009, 19:38
Locatie: Uden

Re: terug naar Nederland....

#13 Bericht door Rene » dinsdag 05 januari 2010, 13:10

Phuket Dragon schreef: Je kan voor NL naturalisatie in aanmerking komen als je 3 jaar samen leeft met een NL partner.
Dat is het probleem waar NL mee worstelt. Na drie jaar kan de buitenlandse partner zelfstandig verblijfsrecht krijgen dus bij kwaadwillenden is dat dus het tijdstip van afscheid nemen en de volgende uit te nodigen want daar schiet de wetgeving in tekort.
Wegens deze kromme situatie worden goedwillenden benadeelt. Zou men meer onderscheid mogen maken dan kon het heel wat eenvoudiger maar dan springen sluwe advocaten uit hun hol met discriminatiebeschuldigingen. Daarom hebben velen een probleem omdat enkelen het systeem verzieken.
Voorbeelden genoeg als je wat op internet zoekt.
Vrijheid is een recht wat niet krom te krijgen is.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: terug naar Nederland....

#14 Bericht door RuudThai » dinsdag 05 januari 2010, 17:47

Rene schreef:
Phuket Dragon schreef: Je kan voor NL naturalisatie in aanmerking komen als je 3 jaar samen leeft met een NL partner.
Dat is het probleem waar NL mee worstelt. Na drie jaar kan de buitenlandse partner zelfstandig verblijfsrecht krijgen dus bij kwaadwillenden is dat dus het tijdstip van afscheid nemen en de volgende uit te nodigen want daar schiet de wetgeving in tekort.
Wegens deze kromme situatie worden goedwillenden benadeelt. Zou men meer onderscheid mogen maken dan kon het heel wat eenvoudiger maar dan springen sluwe advocaten uit hun hol met discriminatiebeschuldigingen. Daarom hebben velen een probleem omdat enkelen het systeem verzieken.
Voorbeelden genoeg als je wat op internet zoekt.
Wat ik in dit soort discussies altijd zo moeilijk vind, is hoe je zaken tegenover elkaar moet afwegen.
Je hebt aan de ene kant de voornamelijk islamitische gewoonte dat ouders voor hun kinderen een huwelijk arrangeren, dus uithuwelijken. Die gewoonte zal ongetwijfeld binnen enkele generaties verdwijnen, want ook de jongere islamieten moderniseren. Maar nu bestaat het nog. Dus komen er veel huwelijkspartners van in Nederland wonende moslimjongeren uit het land van oorspronkelijke herkomst.

Aan de andere kant is er de overheid die het aantal onopgeleide en daardoor in de Nederlandse prestatiemaatschappij onnuttige instromers wil tegenhouden of in ieder geval zoveel mogelijk beperken. Dat geldt niet alleen voor islamieten, maar uiteraard ook voor andere nationaliteiten, zoals Thai.

Hoe moet je dat nou oplossen? De mensen in Nederland die hun partner willen laten overkomen uit het buitenland hebben het recht op "family-life", een recht dat is opgenomen in de Europese Rechten van de Mens. En daar moet je als regering van een EU-land rekening mee houden. Je mag het niet afkappen, maar er mogen wel voorwaarden aan huwelijksimmigratie worden gesteld.

De wetgeving in Nederland is de afgelopen decennia al behoorlijk aangepast aan het afremmingsbeginsel.
Bijv. was er in de oude Wet op het Nederlanderschap (nog van 1892!) een bepaling opgenomen, dat een buitenlandse vrouw na haar huwelijk met een Nederlandse man de volgende dag op het gemeentehuis een verklaring kon afleggen waardoor zij ter plekke Nederlandse werd. In 1984 werd de nieuwe wet van kracht waarmee deze optiemogelijkheid verdween. Voortaan moesten deze vrouwen een gewone naturalisatieprocedure volgen.
Daarna zijn er allerlei aanscherpingen en nieuwe regels gekomen en werden er steeds meer voorwaarden gesteld aan de verkrijging van het Nederlanderschap. Bijv. de wet op de schijnhuwelijken, wet op de schijnerkenningen, de taaltoets op de ambassade, het inburgeringstraject, de inkomenstoets enz.

Ik kan dus wel billijken dat er voorwaarden worden gesteld aan de komst naar Nederland als partner van een Nederlander. Maar in een aantal gevallen schiet het door.
Mijn vrouw heeft ruim 4 jaar in Nederland gewoond bij mij. Zij heeft het inburgeringstraject afgelegd en met succes de eindtoets NT2 afgelegd. Ze had dus een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd, 5-jaarlijks te verlengen.
Als er nu in Thailand - zoals dat heet - stront aan de knikker komt en de buitenlanders wordt geadviseerd te vertrekken en wij zouden dat doen, dan mag ik mijn vrouw niet meenemen, want voor haar moet eerst weer een MVV worden aangevraagd. Dat moet natuurlijk niet, deze mensen dienen direct op vertoon van bewijzen of na een check van de ambassade bij de IND een nieuwe MVV te krijgen.
Zeg niet dat dit niet zou gebeuren! Ik heb in mijn werk als ambtenaar Burgerzaken, o.a. belast met vreemdelingenzaken, diverse keren meegemaakt dat gezinnen maandenlang gescheiden bleven omdat de echtgenote eerst moest wachten op een MVV. Bijv. een Nederlander getrouwd met een Colombiaanse, samen 3 kinderen, was uitgezonden als expat naar Colombia, maar het bedrijf trok zich plotseling terug uit dat land en het gezin moest terug. Zijn echtgenote moest echter in Colombia wachten op haar MVV, die toen nog zeker 6 maanden duurde...
Hetzelfde gebeurde met een gezin in Zimbabwe; zij moesten het land verlaten doordat dictator Mugabe het bedrijf sloot waar de man werkte. Man en kinderen kwamen naar Nederland, de Zimbabwaanse vrouw mocht niet mee naar Nederland maar was haar leven niet zeker en vluchtte naar Zaire, waar ze geen voorrang kreeg bij de MVV-aanvraag. Beide gevallen speelden begin jaren 90.

Dit zijn schrijnende gevallen en die moeten voorkomen worden. Een MVV-aanvraag voor mensen die al langer gehuwd zijn (of gepartnerd) met een Nederlander, al eerder in Nederland hebben verbleven en het NT2 diploma hebben zou niet nodig moeten zijn.
Meteen een verblijfsvergunning afgeven!

patthai
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 33
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 17:38

Re: terug naar Nederland....

#15 Bericht door patthai » dinsdag 05 januari 2010, 22:42

Vindt het in Nederland toch raar gaan, we houden de voordeur op een kier terwijl de achterdeur wagenwijd open staat (europa). :cry:

Plaats reactie

Terug naar “Immigreren naar Nederland”