Thailife

Alles over verzekeren in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Thailife

#16 Bericht door wpdl » maandag 10 juli 2017, 13:45

Code: Selecteer alles

Terugkeren naar Nederland als je nog zo,n 700 euro en een Nederlands paspoort hebt kan ook lijkt me.
in Nederland wordt je m.i als Nederlands staatsburger gewoon geholpen bij terugkeer als je ziek bent.
Denk dat je zaken als dit ietsje te luchtig bekijkt Driver.
Dit is een situatie van jonger als pensioen leeftijd maar daar boven heb je ook met het meeste te maken.
Lees het stukje onder de tulpenvelden foto eens.

Kijk hier eens emigreren.nu

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Thailife

#17 Bericht door dutch » maandag 10 juli 2017, 15:30

Zijn we eigenlijk wel "geemigreerd" zoals het woord bedoeld??
Ik heb een (Thais) visum/ verlenging voor maximaal 1 jaar en kan daar (ook na vele,vele jaren) geen enkel recht aan ontlenen.
Ook betaal ik nog (ietsje) belasting over bijv. de AOW uitkering en als ik een ex-ambtenaar ben ,betaal ik de volle mop belasting.

Wat........geen enkel of weinig recht????
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Thailife

#18 Bericht door driver » maandag 10 juli 2017, 15:36

De site hapert iets bij mij maar :

Terugkeren naar Nederland met bijv. Aow is ook direct zorgverzekering wat ik lees en ook meegemaakt heb met mijn onlangs overleden vader.
Die woonde 18 jaar ongeveer in Canada , kreeg heimwee naar Nederland en wat lichamelijke klachten dus terug gekomen en vooraf hebben wij de kinderen een woonruimte gevonden in een seniorenflat voor hem in Ede na wat overleg/zoeken.

Mijn oudste dochter : bijna 3 jaar in USA gewoond..komt terug met toenmalige echtgenoot en ook direct ingeschreven bij zorgverzekeraar .
Ze hebben toen tijdelijk bij mij ingewoond dus hadden een verblijfadres.
Maar een verblijfadres valt m.i altijd wel te regelen bij terugkeer.


Werk..Woning..Toeslagen..Daar heb ik het niet over gehad in mijn reactie .
Ik melde alleen dat iedereen die terugkeert naar Nederland m.i opgevangen wordt in het sociale netwerk wat betreft zorgverzekering/Ziekenfonds /basisverzekering voor zover ik het weet althans.
Mits Nederlands ingezetene/paspoort.

Ben je ooit Nederland uitgegaan met bijv. belastingschuld/strafvervolging oid en je komt terug dan ben je (terecht) het haasje wslijk .

Mocht ik nu idd te luchtig denken over dat stukje zorgverzekering wat ik meldt lees ik dat graag als ik dat idd fout zie .
Mijn ervaringen zijn van een aantal jaren geleden maar het zou me verbazen als een Nederlander/se met een correct verleden niet opgevangen wordt qua basisverzekering die m.i voor iedereen hier verplicht is.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Thailife

#19 Bericht door dutch » maandag 10 juli 2017, 15:47

Voor alle duidelijkheid.
Ik ben niet van plan naar Nederland terug te keren ( of ik moet er hier worden uigegooid om buiten eigen schuld,technische/ wettelijke redenen)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Thailife

#20 Bericht door driver » maandag 10 juli 2017, 18:00

Dutch.. Ik reageerde op wpdelange hé.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Thailife

#21 Bericht door wpdl » dinsdag 11 juli 2017, 00:32

Remigreren was ook ik niet van plan maar mogelijk uiteraard.
Reageer op je 700 euro opmerking die wel heel luchtig overkomt en in de praktijk toch wel wat meer backup nodig heeft.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Thailife

#22 Bericht door jumbo » dinsdag 11 juli 2017, 02:09

dutch schreef:Zijn we eigenlijk wel "geemigreerd" zoals het woord bedoeld??
Ik heb een (Thais) visum/ verlenging voor maximaal 1 jaar en kan daar (ook na vele,vele jaren) geen enkel recht aan ontlenen.
Ook betaal ik nog (ietsje) belasting over bijv. de AOW uitkering en als ik een ex-ambtenaar ben ,betaal ik de volle mop belasting.

Wat........geen enkel of weinig recht????
Ik denk van wel ja, maar je status hier in TH wordt net als in elk ander land bepaalt door je nivo van inburgering
Als Non O visa houder op extensie basis heb je weinig rechten maar daar staan ook weinig verplichtingen tegenover.
Als je werkt, onder Non O of B, ook met extensie betaal je belastingen en heb je iets meer rechten zoals verzekering, pensioen e.d.
Volgende stap is permanent residency, waar je weer wat meer rechten aan kunt ontlenen
Laatste stap is Citizenship, en dat is wat de eerdere vloed van de NL emigranten naar bijvoorbeeld Canada, US and Australie/NZ WEL
hebben gedaan... zij gingen daar een nieuw leven en carriere bouwen.... en sommigen nog steeds...

De buitenlanders hier zijn geen emigranten zoals de bovengenoemde groep, de meesten zijn gewoon gasten op een soms erg lange vakantie
die over het algemeen ook al gepensioneerd zijn.... een duidelijk verschil..
De discussie hier gevoerd heeft nog steeds ruimte voor terugkeer bij problemen, denk niet dat men daar vroeger ook zo over dacht...

We noemen onszelf vaker expat (tijdelijk) boven emigrant (permanent), check de betekenis maar in de Dikke..
Dat zegt genoeg denk ik
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Thailife

#23 Bericht door driver » dinsdag 11 juli 2017, 06:05

wpdelange schreef:Remigreren was ook ik niet van plan maar mogelijk uiteraard.
Reageer op je 700 euro opmerking die wel heel luchtig overkomt en in de praktijk toch wel wat meer backup nodig heeft.
Begreep ik maar ik zie daar niet zo,n probleem in wat ik al melde. In Nederland is echt wel een vangnet als iemand terugkomt voor zover ik het weet en meegemaakt heb althans. Is natuurlijk al wat jaartjes geleden dus misschien is er nu helemaal geen vangnet oid meer maar dat lees ik dan graag van praktijk voorbeelden.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Thailife

#24 Bericht door jumbo » woensdag 12 juli 2017, 03:59

driver schreef:
wpdelange schreef:Remigreren was ook ik niet van plan maar mogelijk uiteraard.
Reageer op je 700 euro opmerking die wel heel luchtig overkomt en in de praktijk toch wel wat meer backup nodig heeft.
Begreep ik maar ik zie daar niet zo,n probleem in wat ik al melde. In Nederland is echt wel een vangnet als iemand terugkomt voor zover ik het weet en meegemaakt heb althans. Is natuurlijk al wat jaartjes geleden dus misschien is er nu helemaal geen vangnet oid meer maar dat lees ik dan graag van praktijk voorbeelden.
Ik denk niet als ik terugkeer dat ik werk en een huis aanboden krijg. En zolang je niet geregistreerd bent kom je voor het vangnet ook niet in aanmerking
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Thailife

#25 Bericht door Joep » woensdag 12 juli 2017, 04:50

Je kunt ten alle tijde terug naar NL, maar dat betekent niet dat je meteen in aanmerking komt voor alle "zekerheden". Een huis, werk/uitkering etc zal je toch echt zelf achter aan moeten. Echter degene die bv AOW (met of zonder pensioen) krijgen of een ander soort inkomen hebben hoeven alleen een adres te hebben in NL om zich in te schrijven bij de gemeente, en dat kan evt om te beginnen bij een familielid of kennis zijn. Eenmaal ingeschreven bij de gemeente val je vanzelf onder de verplichte zorgverzekering.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Thailife

#26 Bericht door driver » woensdag 12 juli 2017, 07:20

jumbo schreef:
driver schreef:
wpdelange schreef:Remigreren was ook ik niet van plan maar mogelijk uiteraard.
Reageer op je 700 euro opmerking die wel heel luchtig overkomt en in de praktijk toch wel wat meer backup nodig heeft.
Begreep ik maar ik zie daar niet zo,n probleem in wat ik al melde. In Nederland is echt wel een vangnet als iemand terugkomt voor zover ik het weet en meegemaakt heb althans. Is natuurlijk al wat jaartjes geleden dus misschien is er nu helemaal geen vangnet oid meer maar dat lees ik dan graag van praktijk voorbeelden.
Ik denk niet als ik terugkeer dat ik werk en een huis aanboden krijg. En zolang je niet geregistreerd bent kom je voor het vangnet ook niet in aanmerking
Heb ik ook niet gezegd. Wel wat Joep ook meldt over zorgverzekering. Misschien dat er hier mensen meelezen die teruggegaan zijn en het wel of niet kunnen bevestigen. Denken.. Van horen zeggen.. Uit websites info halen allemaal leuk maar in de praktijk kan het vaak net wat anders gaan zie mijn eerder gegeven voorbeelden.En als je niet geregistreerd bent lijkt het me vrij normaal dat je nergens recht op heb dan ga je daar maar naartoe waar je eventueel wel geregistreerd staat lijkt me.
Maar misschien krijg je zelfs bijv medische hulp op vertoon Nederlands paspoort als je hier wat rondzwerft zonder vaste woon of verblijfplaats en er zou je iets overkomen waardoor er bijv.een ziekenhuis behandeling of opname aan komt. Ter plekke zullen ze ongetwijfeld je verzekering checken maar heb je die niet laten ze je ook niet ter plekke doodgaan denk ik.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Thailife

#27 Bericht door wanadee » donderdag 13 juli 2017, 07:11

wpdelange schreef:Je gedachte is vaak totaal niet uitvoerbaar Heer Sugar.
Meeste mensen wonen vele jaren hier en hebben hier hun leven familie en wat al niet nog meer.
Op het moment dat je het langdurig een hel gaat vinden is het trouwens al te laat. ;)

Trouwens zou je wel zo gelukkig zijn in je aanleunwoning soppend in je eigen ongenoegen met een verzorging die hun taken afklokken met een twintigtal medicijnendozen voor je neus terwijl de kachel op achtien staat en het buiten de halve dag regend.
Jaha Opa Sugar wees maar blij dat wij er zijn [zuster van de nacht] want anders had het slecht met U gegaan. :Whistle:
Kunt U mij even een drion geven. :|
Toch gebeurd het wp. Er zijn hier al een paar prominente bejaarde schrijvers die terug zijn gegaan, of dat van plan waren, naar nederland of een ander europees land. Uitsluitend en alleen uit angst om ziek te worden. Lange tijd in thailand gewoond en op 70 jarige leeftijd gaat de angst overheersen en laten ze alles wat ze hier opgebouwd hebben in de steek.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Thailife

#28 Bericht door wpdl » donderdag 13 juli 2017, 10:23

Van plan zijn is een soort van dagdromen.
Ken ze niet de long stayers die echt terug gaan /gingen en dan hun thailand als vakantieland bezoeken.
WEL de 8x4 lieden die zich ieder jaar wel helemaal laten 'updaten' met de mededeling dat ze in Nederland blijven en weer snel terug gaan als alles ok is soms een half jaartje erbij plakken.
Met voorbedachte rade noemde je dat vroeger en dat was strafbaar tegenwoordig ben je een slimme jongen och zo gaat het in deze wereld.
Meestal ploft de verwachting als een ballon uit elkaar als men een tijdje in het beloofde vaderland is waar alles zo goed geregeld is.
De bijdrage van wat direkte familie/vrienden kan hier wat verlichting in aan brengen maar ook veelal niet meerdere keren.

Neemt niet weg dat de staat der Nederlanden vaak meer begrip heeft voor een Afrikaan als zijn onderdanen die hun leven 'Thuis' weer willen voort zetten en daar ook vaak vele tientale jaren via belasting hun steentje aan bijgedrage hebben.
Lees op een ander platforum wel eens de jaarlijkse activiteiten van een oude man die even naar Nederland moet om zijn Drion pilletje weer even uit te stellen.
Droevig is mijn mening op welke manier je zoiets ook belicht.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Thailife

#29 Bericht door wanadee » donderdag 13 juli 2017, 17:19

wpdelange schreef:Van plan zijn is een soort van dagdromen.
Ken ze niet de long stayers die echt terug gaan /gingen en dan hun thailand als vakantieland bezoeken.
WEL de 8x4 lieden die zich ieder jaar wel helemaal laten 'updaten' met de mededeling dat ze in Nederland blijven en weer snel terug gaan als alles ok is soms een half jaartje erbij plakken.
Met voorbedachte rade noemde je dat vroeger en dat was strafbaar tegenwoordig ben je een slimme jongen och zo gaat het in deze wereld.
Meestal ploft de verwachting als een ballon uit elkaar als men een tijdje in het beloofde vaderland is waar alles zo goed geregeld is.
De bijdrage van wat direkte familie/vrienden kan hier wat verlichting in aan brengen maar ook veelal niet meerdere keren.

Neemt niet weg dat de staat der Nederlanden vaak meer begrip heeft voor een Afrikaan als zijn onderdanen die hun leven 'Thuis' weer willen voort zetten en daar ook vaak vele tientale jaren via belasting hun steentje aan bijgedrage hebben.
Lees op een ander platforum wel eens de jaarlijkse activiteiten van een oude man die even naar Nederland moet om zijn Drion pilletje weer even uit te stellen.
Droevig is mijn mening op welke manier je zoiets ook belicht.
Tja, sommigen willen maar kunnen ook niet terug denk ik. Anderen zal het wel lukken. Ze doen maar.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Thailife

#30 Bericht door jumbo » vrijdag 14 juli 2017, 05:56

wanadee schreef: Toch gebeurd het wp. Er zijn hier al een paar prominente bejaarde schrijvers die terug zijn gegaan, of dat van plan waren, naar nederland of een ander europees land. Uitsluitend en alleen uit angst om ziek te worden. Lange tijd in thailand gewoond en op 70 jarige leeftijd gaat de angst overheersen en laten ze alles wat ze hier opgebouwd hebben in de steek.
Carpe Diem is teruggegaan, dat weet ik en niet om medische reden of angst.. vermoed ik
Je haalt daar iets leuks aan over opbouwen en in de steek laten.
Persoonlijk met de xpats die ik ken zie ik maar weinigen met een netwerk dat ze hier hebben opgebouwd. Het gros is geestelijk nog verankerd in hun vaderland en dat kan je merken aan de kritiek die ze hebben over hoe zaken hier anders gaan, wat ik meer een gebrek aan integratie vindt. Hun uitjes zijn vaak de bezoeken van en aan andere expats en in veel gevallen de locale kroegen waar ze zich verzamelen om gezamenlijk de thaise economie, religie en cultuur en wat nog meer te bekritiseren. Dus ik zie het meer dat een gebrek aan de opbouw misschien wel de voeder van de angst is en dat terugkeren daarom een optie is

Waarom zou terugkeer trouwens geen optie kunnen zijn, of zijn we zo geintegreerd dat gezichtsverlies bij de xpats ook een factor is?? :lol: :lol:

Ik ga in principe niet meer terug, maar ik weet ook dat als Shell me volgend jaar bestuursvoorzitter wil maken ik toch wel voor die optie ga, al was het maar voor mijn resume...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Plaats reactie

Terug naar “Verzekeren in Thailand”