Calamiteitenpolis

Alles over verzekeren in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Calamiteitenpolis

#1 Bericht door prajak » zondag 26 juni 2016, 02:46

Een calamiteitenpolis

Meer is het niet. Ik ga je geen worst voorhouden en zeg je eerlijk wat het is: iets tussen een half ei en een lege dop in. Iets van mitsen en maren. Niet iets van ‘het glas is half vol’ maar ‘het glas is half leeg’. Dit is althans mijn mening na het bestuderen van de papieren en het advies van een derde.

Omdat ik geen zorgpolis heb ben ik gaan zoeken naar een dekking naast de ongevallenpolis die ik wel heb. Huis, tuin en verkeer zijn gedekt, X baht bij dood en blijvende invaliditeit, en Y voor medische kosten.

Ik kreeg van Belgische vrienden een tip, ben die eens helemaal nagegaan en heb een offerte gekregen voor een premie van 412 euro per jaar (plus belastingen etc). Assudis, tussenpersoon voor de AXA organisatie.

Die bieden aan:

-voor mensen van origine afkomstig uit landen in de uitgebreide EU
-die wonen ergens in de wereld maar niet in hun 'thuisland'
-die voor een bedrag per jaar een reis- en bijstandspolis willen
-die dekt voor max 12.500 euro voor ons in Thailand.

En wat dekt de polis dan?

(Artikel 3.1) Transport/repatriëring in geval van ziekte of medisch incident. Ofwel jou overbrengen naar een beter voorzien ziekenhuis, of je brengen naar jouw land van herkomst. Uit Thailand is dat vervoer per lijnvlucht.

(Artikel 3.2) Bij dood: het stoffelijk overschot naar land van oorsprong en ter plaatse betalen van lijkverzorging en kist (en die kist mag max 650 euro kosten) doch andere uitvaartkosten komen ten laste van jouw nabestaanden. Maar AXA kan ook alle kosten ter plaatse voor haar rekening nemen en daarna mag de urn terug naar het land van oorsprong.

(Artikel 3.3) Gaat over het terugbrengen van anderen op de polis.

(Artikel 3.4) Ben je zo ziek dat je teruggevlogen moet worden dan betaalt AXA het retourticket van een begeleidend familielid.

(Artikel 3.5) Gaat over oppas voor kinderen jonger dan 16

(Artikel 3.6) Gaat over de situatie dat jij uitvalt op de job en een vervanger ingevlogen moet worden

(Artikel 3.7) Zegt dat als je niet direct kunt of mag vliegen EN de opname in het ziekenhuis langer dan 7 dagen duurt dan betalen zij de overkomst van een familielid.

(Artikel 3.8) Geldt niet voor pensioenbewoners van Thailand
(Artikel 3.9) Gaat over advocaatkosten
(Artikel 3.10) Gaat over medicijnen die in het land van verblijf niet op voorraad zijn; AXA regelt dat maar de kosten van die medicijnen zijn voor jouw rekening)
(Artikel 3.11) Gaat over dringende boodschappen die aan derden doorgegeven moeten worden; de berichtendienst.

Tot hier is NIET EEN eurocent medische kosten verzekerd.

Dan komen de ‘bijkomende’ waarborgen en die gelden tot max 12.500 euro tenzij je volledig ‘in regel’ bent met de zorgorganisatie in jouw thuisland; dan geldt max 1 miljoen euro. Wel, emigranten uit Nederland in Thailand zijn dat in de regel niet. Het maximum is dus 12.500 euro.

Verzekerd is dan ten gevolge van ziekte of ongeval
- Medische en heelkundige erelonen (een heerlijk Vlaams woord....)
- Door een arts voorgeschreven medicijnen
- Tandheelkundige verzorging tot max 75 euro pp
- Ziekenhuiskosten
- Ambulance mits voorgeschreven door een arts
- Tot 65 euro per dag aanvullend verblijf in een hotel mits op voorschrift van arts en niet langer dan 10 dagen (logies en ontbijt).

Deze kosten (min 50 euro als een soort eigen risico) worden eerst betaald als alle andere mogelijkheden tot verhaal zijn uitgeput.

NIET VERZEKERD

Kosten aangegaan zonder voorafgaande toestemming van AXA.

Gebeurtenissen veroorzaakt door zelfmoord etc, een bekende clausule
Oorlog, mobilisatie, staking, etc, ook een bekende clausule
Nucleaire ongevallen zoals in de polis aangegeven

Kleine kwetsuren die ter plaatse behandeld kunnen worden
Geestelijke ziektes die eerder behandeld zijn
Zwangerschap na week 28

Chronische aandoeningen die een verzwakking geven van zenuwstelsel, ademhaling, bloedsomloop, nieren en bloedcellen (dus alles rond vaten, bloeddruk en cholesterol etc etc zijn uitgesloten). Dit is een heel ruime omschrijving.

Ziektes die niet genezen waren op moment van vertrek voor vakantie/verblijf

Een bepaling over protheses...
Een bepaling over motorsport...
Een bepaling over gebruik van alcohol/geestverruimende stoffen...

Een bepaling over weddenschappen...
Een bepaling over annuleringskosten...
Een bepaling over overmacht zijdens AXA...

Er is zoveel uitgesloten dat ik dit een calamiteitenpolis vind en je heel goed moet kijken of er zaken in staan waarvoor jij risico loopt.

Het is absoluut geen ziektekostenpolis; meer een soort ongevallenpolis met repatriatie maar de dekking van medische kosten is uiterst mager, is mijn mening. Maar wat wil je voor zo’n laag bedrag aan premie.

De uitgesloten zaken kunnen heel veel omvatten.

Je sluit de polis voor een jaar en beide partijen kunnen opzeggen volgens de regels in het contract.

Deze mededeling van mij is niet volledig; ik adviseer je te kijken op: https://www.assudis.be/nl/expatgen.aspx

Voorwaarden: versie oktober 2014
Laatst gewijzigd door prajak op zondag 26 juni 2016, 06:14, 1 keer totaal gewijzigd.

euromonkey
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 252
Lid geworden op: maandag 12 september 2011, 04:31

Re: Calamiteitenpolis

#2 Bericht door euromonkey » zondag 26 juni 2016, 03:43

Prajak bedankt voor de uitleg had er zelf ook iets over gehoort maar had er geen goed gevoel bij.
Maar blijft de vraag wat is dan wel een aanrader voor een redelijk bedrag?
Ik zou alleen een PA en ziektenkosten willen want ik ga normaal gesproken niet terug naar Nederland.
Tot nu toe vind ik alleen hele dure verzekeringen die dan ook nog eens veel uitsluiten.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Calamiteitenpolis

#3 Bericht door prajak » zondag 26 juni 2016, 04:17

Je haalt me de woorden uit de mond. Ik zit ook met dat probleem.

En wat is een redelijk bedrag; dat hangt van jouw inkomen, vermogen, medische toestand en -verleden af.

Ik ken mensen die voor 300 e/m en een eigen risico van 2.000 e/jr een polis hebben gevonden, bij het Franse April of bij Cigna, raadpleeg Matthieu in Hua Hin zou ik zeggen (en sorry, ik vergeet steeds de naam van zijn zakenpartner en ze zitten nu ook in Pattaya) maar veel goedkoper kom je niet terecht, vrees ik.

Ik word straks 70, heb een plan B bijna klaar en dan verhuis ik naar de EU zorg. Nee niet naar NL, ik zoek het iets warmer.....

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: Calamiteitenpolis

#4 Bericht door yandre » zondag 26 juni 2016, 05:08

blijft toch moeilijk een premie 300 euro per maand met waarschijnlijk
uitsluiting van bepaalde ziekte.en dan eigen risico 2000 euro
is het een aardig bedrag .kan je denk wel wat laten doen in een zieken huis
van de staat denk ik zo .
het grootste probleem is denk de uitsluitingen voor vele.
maar goed wat is wijs heid .???

ja plan b is mooi maar vrouw mee zal lastig zijn denk ik zo :?:

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Calamiteitenpolis

#5 Bericht door printen44 » zondag 26 juni 2016, 05:16

Ik heb een goede ongevallenpolis. Die dekt alles wat een ongeval is. Honden die bijten, van de trap vallen, een cobra die zijn tanden in je zet, etc. etc. Dat kost me 6000 baht per jaar.

De polis die Prajak omschrijft is in principe een ongevallenverzekering, een calamiteitenverzekering. Want je betaald in feite voor repatriering etc. En een klein gedeelte voor medische kosten. Heel wat medische zaken zijn uitgesloten. En het zijn juist die zaken waarvoor je een goede ziektekostenverzekering in Thailand wil afsluiten.

Ik woon in permanent Thailand en wil niet gerepatrieerd worden. Ik wil in Thailand behandeld worden en die behandeling moet door een verzekering betaald worden. Voor welke ziekte of aandoening ook. En dat doet de verzekering die Prajak omschrijft in alle verte niet.

Een prima verzekering voor vakantiegangers en overwinteraars, die een adres in Nederland hebben, zijn ingeschreven in Nederland en een Zorgverzekering in Nederland hebben.

Wij, die permanent in Thailand wonen, hebben weinig aan zo'n verzekering. Een goede ongevallen verzekering is beter en goedkoper.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Calamiteitenpolis

#6 Bericht door stevenl » zondag 26 juni 2016, 05:26

Ik kan de voorwaarden niet nakijken, de link van prajak gaat naar een vrijwel lege pagina.

Op grond van de gegeven informatie denk ik dat printen gelijk heeft, en op basis van artiel 3.8 (alleen op basis van de tekst van prajak) vermoed ik dat ze pensionado's die in Thailand wonen, dus ook met pensioen vanuit Europa, totaal uit willen sluiten.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Calamiteitenpolis

#7 Bericht door prajak » zondag 26 juni 2016, 06:14

Heb de link aangepast; onder het blauwe vak kun je verder gaan. Hoop dat dit beter werkt.

https://www.assudis.be/nl/expatgen.aspx

De uitgebreide lijst voorwaarden haal ik uit een email van hen.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Calamiteitenpolis

#8 Bericht door stevenl » zondag 26 juni 2016, 06:30

prajak schreef:Heb de link aangepast; onder het blauwe vak kun je verder gaan. Hoop dat dit beter werkt.

https://www.assudis.be/nl/expatgen.aspx

De uitgebreide lijst voorwaarden haal ik uit een email van hen.
Zal ze morgen eens bekijken, mijn primaire browser accepteert geen PDFs.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Calamiteitenpolis

#9 Bericht door wanadee » zondag 26 juni 2016, 08:59

Op het forum van Nederlandersoverzee wordt deze of een soortgelijke polis al een tijdje aangeboden. Je kunt daar ook meer info vinden en een inschrijfformulier.

john123456
Expat
Expat
Berichten: 130
Lid geworden op: zondag 18 januari 2015, 09:13
Locatie: Korat Thailand

Re: Calamiteitenpolis

#10 Bericht door john123456 » zondag 26 juni 2016, 09:37

[quote="printen44"]Ik heb een goede ongevallenpolis. Die dekt alles wat een ongeval is. Honden die bijten, van de trap vallen, een cobra die zijn tanden in je zet, etc. etc. Dat kost me 6000 baht per jaar.

Printen ik vind dat ook wel interessant
Hoe en waar kan ik informatie over lezen

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Calamiteitenpolis

#11 Bericht door prajak » zondag 26 juni 2016, 09:46

wanadee schreef:Op het forum van Nederlandersoverzee wordt deze of een soortgelijke polis al een tijdje aangeboden. Je kunt daar ook meer info vinden en een inschrijfformulier.
Rudolf heeft het over de polis die ik hier bespreek.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Calamiteitenpolis

#12 Bericht door prajak » zondag 26 juni 2016, 09:49

yandre schreef:ja plan b is mooi maar vrouw mee zal lastig zijn denk ik zo :?:
Dat zal niet gaan maar ik vertrek pas als er een oplossing voor haar levensonderhoud en dat van pleegzoon is.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Calamiteitenpolis

#13 Bericht door printen44 » zondag 26 juni 2016, 10:34

john123456 schreef:
printen44 schreef:Ik heb een goede ongevallenpolis. Die dekt alles wat een ongeval is. Honden die bijten, van de trap vallen, een cobra die zijn tanden in je zet, etc. etc. Dat kost me 6000 baht per jaar.

Printen ik vind dat ook wel interessant
Hoe en waar kan ik informatie over lezen
Bij Matthieu in Hua Hin.

http://www.verzekereninthailand.nl/

john123456
Expat
Expat
Berichten: 130
Lid geworden op: zondag 18 januari 2015, 09:13
Locatie: Korat Thailand

Re: Calamiteitenpolis

#14 Bericht door john123456 » zondag 26 juni 2016, 11:04

Oké thanks

Heb ze gelijk een mailtje gestuurd :clap:

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: Calamiteitenpolis

#15 Bericht door yandre » zondag 26 juni 2016, 11:20

ja prajak begrijp ik .

en je weet oude bomen moet je niet verplaatsen
maar ik begrijp wat je bedoeld

Plaats reactie

Terug naar “Verzekeren in Thailand”