Wijziging zorgverzekeringswet 1-1-2017 buitenland?

Alles over verzekeren in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Wijziging zorgverzekeringswet 1-1-2017 buitenland?

#76 Bericht door Gardensafari » zondag 01 mei 2016, 13:42

elst99 schreef:Ik verwacht eigenlijk dat er wel een aanvullende verzekering bijkomt die het gaat dekken, daar kunnen mensen die dan buiten Europa willen reizen in opgenomen worden. Er zal wel een prijskaartje aanzitten.
Er moet toch ook een oplossing komen voor zakenmensen, Vrijwilligers etc. Komt heus een oplossing!
Zakenmensen maken zich geen zorgen. De baas stuurt ze op pad en die blijft verantwoordelijk.
Voor andere werknemers, uitgezonden ambtenaren en sommige vrijwilligers is geen oplossing nodig, want daarvoor bestaat al een regeling. Die worden bij wetsfictie geacht in Nl. te wonen.
Vakantiegangers die twee tot vier weken weggaan moeten wellicht iets meer betalen, maar dat zal wel loslopen. De kans op iets ernstigs is vrij klein en ze willen na een ongeval het liefst zsm naar Nederland terug. Daarnaast zal de premie wel eens afhankelijk kunnen worden gemaakt van het land waar je naar toe gaat. De VS zijn enorm duur, dus wellicht dat daarvoor een hogere premie gaat gelden.
Hoe dat uitpakt voor Thailand? Dat is nu nog koffiedik kijken.
Het zijn vooral de overwinteraars en 8-4-klanten die flink duurder uit zullen zijn, als ze al een volledige verzekering krijgen. Daarbij maakt het niet uit of het gaat om Thailand, de Bahama's, Florida of Zuid-Afrika.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Wijziging zorgverzekeringswet 1-1-2017 buitenland?

#77 Bericht door driver » zondag 01 mei 2016, 13:50

Gardensafari schreef:
elst99 schreef:Ik verwacht eigenlijk dat er wel een aanvullende verzekering bijkomt die het gaat dekken, daar kunnen mensen die dan buiten Europa willen reizen in opgenomen worden. Er zal wel een prijskaartje aanzitten.
Er moet toch ook een oplossing komen voor zakenmensen, Vrijwilligers etc. Komt heus een oplossing!
Zakenmensen maken zich geen zorgen. De baas stuurt ze op pad en die blijft verantwoordelijk.
Voor andere werknemers, uitgezonden ambtenaren en sommige vrijwilligers is geen oplossing nodig, want daarvoor bestaat al een regeling. Die worden bij wetsfictie geacht in Nl. te wonen.
Vakantiegangers die twee tot vier weken weggaan moeten wellicht iets meer betalen, maar dat zal wel loslopen. De kans op iets ernstigs is vrij klein en ze willen na een ongeval het liefst zsm naar Nederland terug. Daarnaast zal de premie wel eens afhankelijk kunnen worden gemaakt van het land waar je naar toe gaat. De VS zijn enorm duur, dus wellicht dat daarvoor een hogere premie gaat gelden.
Hoe dat uitpakt voor Thailand? Dat is nu nog koffiedik kijken.
Het zijn vooral de overwinteraars en 8-4-klanten die flink duurder uit zullen zijn, als ze al een volledige verzekering krijgen. Daarbij maakt het niet uit of het gaat om Thailand, de Bahama's, Florida of Zuid-Afrika.
Vlgs mij zijn er ook tig zelfstandige zakenmensen zonder baas o.a de zogenaamde eenpitters die zullen dus zelf alles moeten betalen ipv een baas.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Wijziging zorgverzekeringswet 1-1-2017 buitenland?

#78 Bericht door printen44 » zondag 01 mei 2016, 14:13

weten schreef:Klopt helemaal wij kennen nu 3 Hollanders die terug willen maar hun huis ( waar ik vele malen voor gewaarschuwd heb is een feit geworden) met zwembad enz. aan de straatstenen niet kwijt kunnen.

Het wrange is dat toen ik huurde ik uitgelachen werd jij bent gek en oja dan hoor je er niet bij hoor.

Wl. zeg ik dit jaar m,n huur op en weg ben ik , m,n landgenoten met heel veel zorgen achterlatend waar moeten we nu naar toe, meestal is Nederland geen optie meer , althans niet voor de mensen die wij gesproken hebben , en het typische is dat men zich na gem. 8 tot 10 maanden gaat bezinnen pffff.

Lullig als je moet horen ja Rob we zullen het maar zeggen ons huis staal al 2 jaar te koop maar we raken het niet kwijt dus moeten we hier blijven wonen. Ik heb hier eens rond gekeken , van Nederland kan je niets verwachten dat hebben is verspeeld toen ze vertrokken.
Weten, ik schreef een aantal weken geleden in de topic "Dagelijks leven in Thailand", over het wel of niet terugkeren naar Nederland.

Ik ben vrijgezel en huur een huis. Dus ben ik zo vrij als een vogel. Het enige criteria dat voor mij belangrijk is mijn gezondheid en dat ik mobiel ben. Sukkel ik met de gezondheid en/of ben ik minder mobiel, ben ik vertrokken en heb ik een redelijk aantal jaren heerlijk hier gewoond.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Wijziging zorgverzekeringswet 1-1-2017 buitenland?

#79 Bericht door elst99 » zondag 01 mei 2016, 15:23

Printen wat als je een hersenbloeding krijgt en je niet mag vliegen heb je geen verzekering en een groot probleem. Dat is allemaal niet ondenkbaar op jouw leeftijd.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Wijziging zorgverzekeringswet 1-1-2017 buitenland?

#80 Bericht door driver » zondag 01 mei 2016, 16:02

elst99 schreef:Printen wat als je een hersenbloeding krijgt en je niet mag vliegen heb je geen verzekering en een groot probleem. Dat is allemaal niet ondenkbaar op jouw leeftijd.
Printen is dus een voorbeeld wat ik aangaf.. Alleen en geen koophuis dus kan makkelijk verkassen indien nodig mits hij mobiel en gezond blijft.Bij een hersenbloeding of beroerte oid is het een stuk lastiger om weg te komen lijkt me maar dan wordt het wslijk kiezen uit de minst beroerde opties die er dan zijn denk ik.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Wijziging zorgverzekeringswet 1-1-2017 buitenland?

#81 Bericht door elst99 » zondag 01 mei 2016, 16:20

Je mag dan zeker de eerste tijd niet vliegen!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Wijziging zorgverzekeringswet 1-1-2017 buitenland?

#82 Bericht door driver » zondag 01 mei 2016, 16:25

elst99 schreef:Je mag dan zeker de eerste tijd niet vliegen!
Dan wordt het een boot :mrgreen:

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Wijziging zorgverzekeringswet 1-1-2017 buitenland?

#83 Bericht door printen44 » zondag 01 mei 2016, 17:12

Elst99, dat risico neem ik wat een herseninfarct of hartinfarct betreft. Statistisch is de kans klein, gezien de medsche geschiedenis van beide families van mijn ouders. Daar komen geen herseninfarct of hartziektes voor. Gemiddeld was de leeftijd van grootouders, ooms, tantes, oud-ooms, oud-tantes etc. 91 jaar. Is uiteraard geen garantie, maar wel een aanwijzing.

Ik ben namelijk de vraagbank als het de familie betreft. Van moeders kant is er een stamboom die tot 1572 gaat en van vaderskant is er een familiegeschiedenis. En wat vluchtelingen betreft, van moederskant stammen we van Russische vluchtelingen af en van vaderskant van Baskische vluchtelingen.

stille
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 453
Lid geworden op: zaterdag 07 februari 2009, 06:51

Re: Wijziging zorgverzekeringswet 1-1-2017 buitenland?

#84 Bericht door stille » zondag 01 mei 2016, 18:27

IK hoor hier zo vaak van nederlanders die geen ZKV hebben.
Als er wat is of ik voel het aankomen dan ga ik toch naar nederland toe en laat me daar inschrijven en bij de ZKV zijn ze verplicht mij aan te nemen.
Dat is zo.
Maar als je daar niets heb waar moet je dan naar toe?
Eventueel bij de familie of vrienden (dat kan)
En wil je dat of zij om jou voor lange tijd te verzorgen die je nodig heb, wil je dat zelf.
Terwijl je zelf voor je eigen plezier dit gekozen heb.En dan op iemand anders steunen.
Heb het zelf meegemaakt hier,dat ik bijna 1 jaar verzorging nodig heb, vooral na een chemo,dan ben je echt goed ziek.
Heb het geluk dat ik een hele goede vriendin heb al 16 jaar (dat kan je pas merken als er wat is )en ook een goede ZKV vanuit nederland.
En eventueel als backup terug kan vallen op mijn caravan en me daar kan laten inschrijven. (op voorwaarden dat ik geregeld weg ben of als tijdelijke bewoning als woning zoekende. )
In 2007 stond ikook met een dilema wel of iet evrzekeren.
Sprak veel met mensen en keek veel in de T.F somigen zeiden dat geld moet je op zij zetten en buffer bouwen, dat vond ik ook een goed idee.
Maar hoeveel moet die buffer zijn daar kwam ik niet uit.
En als je een buffer heb kan je niet er aankomen. En indien je zoveel geld op de bank heb, wat heb je dan, want je kan er niets mee doen, dus heb je nog niets
En als er niets gebeurd leuk centje voor de nabestaanden
Laatst gewijzigd door stille op zondag 01 mei 2016, 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Wijziging zorgverzekeringswet 1-1-2017 buitenland?

#85 Bericht door printen44 » zondag 01 mei 2016, 18:49

Ik heb uiteraard nu al regelingen getroffen, indien ik terugkeer naar Nederland. Ik sta ingeschreven bij een internetwoningverhuurbedrijf. Particulier uiteraard. Ik ben vrijgezel, dus een klein appartement is voldoende. Ik weet precies waar ik wil gaan wonen. In een regio, dus niet in een vaste dorp of stad. Maar regio. Binnen twee weken heb ik woonruimte.

Verder heb ik alles laten uitrekenen, wat mijn onkosten, belastingen etc. in Nederland zijn. Ik krijg huursubsidie, mijn zorgverzekering is 113 euro per maand, inclusie wat aanvullingen.

Regeren is vooruitzien. Toen ik besloot om in Thailand te gaan wonen, was de voorbereiding voor die verhuizing bijna 4 jaar.

Toen ik ruim een jaar geleden de ziektekostenverzekering opzegde, vanwege dat de premie niet meer op te brengen was, ben ik meteen alles gaan regelen, indien ik zou terugkeren naar Nederland. Je kan uiteraard niet alles tot in de finesse regelen, maar wel de belangrijkste zaken.

stille
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 453
Lid geworden op: zaterdag 07 februari 2009, 06:51

Re: Wijziging zorgverzekeringswet 1-1-2017 buitenland?

#86 Bericht door stille » zondag 01 mei 2016, 19:44

Printen
Hou er rekening mee met AWBZ als je terug ben en verzorging nodig heb.
Die krijgt je niet meteen ik ook niet.
In deze webside staat een mooi voorbeeld bij remigratie uit Thailand
https://www.zorginstituutnederland.nl/p ... r+wlz-zorg

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Wijziging zorgverzekeringswet 1-1-2017 buitenland?

#87 Bericht door driver » zondag 01 mei 2016, 21:14

Stille/Printen: Jullie opmerkingen gelezen en als je idd weet wat je elders wacht en het ook al wat geregeldt hebt prima lijkt me.
Stille : Als ik lees over jouw chemo dat wist ik uiteraard niet dan heb je wslijk al het nodige meegemaakt wat niemand wil dus op dat punt wens ik je sowieso sterkte toe en wat het ook moge zijn ik hoop dat je daar goed door heen komt of doorgekomen bent.
Buffer : Daarmee bedoelde ik eigenlijk dat je gewoon wat geld achter de hand hebt voor onvoorziene uitgaven of als extraatje op je Aow oid.
Niet om bijv. dure ziekenhuiskosten te betalen als daar geen verzekering voor zou zijn want vlgs mij loop je financieel dan echt leeg in Thailand.

Dat iedereen de oplossing zoekt om er zelf het beste uit te komen begrijp ik dat zou een ander en ikzelf ook doen ook al zijn er misschien mensen die dat om wat voor reden dan ook tegen spreken.
Het wel de lusten niet de lasten verhaal wordt het dan maar als het erop aan komt kiest iedereen ongeacht wie toch datgene wat hem of haar het beste uitkomt waar dat ook moge zijn.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Wijziging zorgverzekeringswet 1-1-2017 buitenland?

#88 Bericht door stevenl » maandag 02 mei 2016, 00:29

Het wordt weer teruggaan naar de oude situatie: zorgen voor een goede reisverzekering, of indien die er komt een aanvullinge dekking voor de ziektekostenverzekering. Niets nieuws onder de zon.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Wijziging zorgverzekeringswet 1-1-2017 buitenland?

#89 Bericht door elst99 » maandag 02 mei 2016, 08:04

Denk ook dat dat het dat gaat worden, een aanvullende verzekering, is ook het meest reëele, niet reizenden worden daardoor niet belast.
De vraag blijft hoe duur gaat het worden? Mijn reisverzekering is gewoon verlengd met een jaar, zonder bericht over evt. Veranderingen.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2398
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Wijziging zorgverzekeringswet 1-1-2017 buitenland?

#90 Bericht door serpay » maandag 02 mei 2016, 09:54

printen44 schreef:Ik heb uiteraard nu al regelingen getroffen, indien ik terugkeer naar Nederland. Ik sta ingeschreven bij een internetwoningverhuurbedrijf. Particulier uiteraard. Ik ben vrijgezel, dus een klein appartement is voldoende. Ik weet precies waar ik wil gaan wonen. In een regio, dus niet in een vaste dorp of stad. Maar regio. Binnen twee weken heb ik woonruimte.

Verder heb ik alles laten uitrekenen, wat mijn onkosten, belastingen etc. in Nederland zijn. Ik krijg huursubsidie, mijn zorgverzekering is 113 euro per maand, inclusie wat aanvullingen.

Regeren is vooruitzien. Toen ik besloot om in Thailand te gaan wonen, was de voorbereiding voor die verhuizing bijna 4 jaar.

Toen ik ruim een jaar geleden de ziektekostenverzekering opzegde, vanwege dat de premie niet meer op te brengen was, ben ik meteen alles gaan regelen, indien ik zou terugkeren naar Nederland. Je kan uiteraard niet alles tot in de finesse regelen, maar wel de belangrijkste zaken.
Als je via prive aanbieders een woning huurd krijg je nooit huursubsidie. En op het moment in nederland zijn er nog een kleine 50.000 wachtende asielzoekers voor u.
Dan weet je ook dat je straks met een kleine 300 euo per maand alles moet doen eten kleden extra uitgaven en als je nog spaarcentjes hebt misschien een auto. Kan nog wel ff doorgaan maar denk hier alvast maar over na.

Plaats reactie

Terug naar “Verzekeren in Thailand”