Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

Alles over verzekeren in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#31 Bericht door printen44 » vrijdag 03 april 2015, 05:00

Mij gaat het om de discussie over de haalbaarheid van een ziektekostenverzekering die betaalbaar blijft. Dat is de basis. De huidige Thaise ziektekostenverzekeraars geven niet die zekerheid. Bij de meeste, zeker als je een paar keer ziek bent geweest, wordt je op een bepaalde leeftijd eruit gegooid. Want verzekeringsmaatschappijen zijn geen liefdadigheidsinstellingen. Zij willen en moeten winst maken.

Waar ik op doel is een organisatie, waar winst geen doel is. Dus zonder winstoogmerk. Maar de meeste critici hebben in principe wel gelijk. Het gaat om de getallen. Voor een paar duizend mensen, ouderen, een verzekeringsbedrijf zonder winstoogmerk op de richten is niet haalbaar.

Onderzocht zou moeten worden hoeveel het aantal deelnemers moet zijn, met een betaalbare premie, om die "Onderlinge" levensvatbaarheid te krijgen.

En net zoals de critici gelijk hebben, je kunt niet met nul kapitaal beginnen. Je moet, zeker in het begin, een stevige buffer hebben.

Tot een paar jaar geleden was deze situatie niet erg urgent. De premies waren betaalbaar, vijf jaar geleden was mijn premie 153 euro per maand. Dat zou in januari dit jaar bijna 400 euro geweest zijn. Dus kan je verwachten dat de komende jaren meer mensen hun ziektekostenverzekering opzeggen, juist vanwege het onbetaalbaar worden van die premies.

Voor diegene die een paar miljoen baht op hun bankrekening hebben, is deze situatie niet urgent. Of ze zijn onverzekerd en kunnen medische kosten makkelijk betalen. Of ze kunnen die premies makkelijk opbrengen.

Maar ik denk dat het grote gros, die een redelijk inkomen heeft, een buffer of buffertje op de bank hebben staan, maar de premies niet meer kunnen opbrengen, omdat het ten kosten zal gaat van andere broodnodige uitgaves.

Dus zitten zij, mijzelf incluis, tussen de hamer en het aambeeld. Je hebt wat keuzes:

1. Inschrijven in Nederland en wonen in Thailand. Gaat goed tot de kruik barst en dan zijn de rapen gaar. Je neemt het risico bewust. Maar je bent wettelijk strafbaar.

2. Vier maanden Nederland en acht maanden Thailand. Een oplossing, maar de vaste lasten in Nederland blijft acht maanden doorlopen en dat kan het breekpunt zijn. Wonen in een andere EU-land kan een optie zijn, maar er ontbreekt nu te weinig juiste informatie over. Met meerdere mensen op hetzelfde adres wonen, kan een optie zijn.

3. Bij ernstige ziekte tijdelijke terugkeren naar Nederland, daar de behandeling laten doen en bij genezing, terugkeer naar Thailand. Wel een risico, want bij een ernstige ziekte kan een luchtvaartmaatschappij je weigeren te vervoeren. Dus blijft de vraag, hoe ziek moet je zijn om tijdelijk naar Nederland te gaan?

4. Je neemt een ongevallenverzekering en hoopt dat je lang gezond blijft. Wordt je ziek en zijn er hoge kosten aan verbonden, dan heb je pech gehad.

Mochten andere nog wat keuzes hebben, die ik niet vermelde, geef het door.

Dus er zijn keuzes. En bij al die keuzes zit een risicofactor. Bij de een wat hoger als de ander.

Waar het mij om gaat is dat risicofactor naar beneden te halen. Huis- en tuinziektes zal je zelf moeten blijven betalen. Neem een ongevallenverzekering en je verlaagt het risico. Maar er blijft altijd een grijs gebied over. En daar moeten we de mogelijkheid onderzoek of dat grijs gebied niet wat kleiner kan worden.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#32 Bericht door stevenl » vrijdag 03 april 2015, 05:18

Een andere mogelijkheid is natuurlijk om te kijken naar een collectieve ziektekostenverzekering bij een Thaise aanbieder, zoals AIA, Bupa etc.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#33 Bericht door printen44 » vrijdag 03 april 2015, 06:19

Dat kan zeker, maar die verzekeraars zijn bekend, dat zij verzekerde op een bepaalde leeftijd niet meer verzekeren. Ik was bij Bupa, maar zou op mijn 70ste, dat is dus nu, niet meer verzekerd worden bij hun. Dat was bekend. Ik was er verzekerd vanaf mijn 61ste jaar. Als je 59 jaar bent, dan blijf je bij hen wel verzekerd tot je dood. Met uiteraard de uitsluitingen.

Je kan uiteraard bedingen dat bij een collectieve verzekering er geen deelnemers op een bepaalde leeftijd worden uitgesloten van een verzekering.

Dus kunnen we nagaan hoeveel verzekerden er moeten zijn om voor een collectieve verzekering bij hen in aanmerking te komen. Met uiteraard korting op de premie en weinig uitsluitingen. En geen leeftijdsgrens. Want dat is de insteek van deze discussie.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#34 Bericht door stevenl » vrijdag 03 april 2015, 06:34

printen44 schreef:Dat kan zeker, maar die verzekeraars zijn bekend, dat zij verzekerde op een bepaalde leeftijd niet meer verzekeren. Ik was bij Bupa, maar zou op mijn 70ste, dat is dus nu, niet meer verzekerd worden bij hun. Dat was bekend. Ik was er verzekerd vanaf mijn 61ste jaar. Als je 59 jaar bent, dan blijf je bij hen wel verzekerd tot je dood. Met uiteraard de uitsluitingen.

Je kan uiteraard bedingen dat bij een collectieve verzekering er geen deelnemers op een bepaalde leeftijd worden uitgesloten van een verzekering.

Dus kunnen we nagaan hoeveel verzekerden er moeten zijn om voor een collectieve verzekering bij hen in aanmerking te komen. Met uiteraard korting op de premie en weinig uitsluitingen. En geen leeftijdsgrens. Want dat is de insteek van deze discussie.
Klopt, als je collectief praat sta je veel sterker en heb je veel meer onderhandelingsmogelijkheden zowel over premies als condities. Maar ook dan ga je jongeren nodig hebben om het aantrekkelijk te maken voor de verzekeringsmaatschappij.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#35 Bericht door ron » vrijdag 03 april 2015, 06:35

Denk dat die zoektocht naar een partij die instemt met deze wensen,een prachtig tijdverdrijf zal zijn voor degenen die zich een ietwat vervelen in Thailand.
Denk zelf dat er nog geen speld in deze hooiberg verborgen zit,helaas.

Maar zoals het gezegde::Hoop doet leven
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#36 Bericht door yandre » vrijdag 03 april 2015, 06:46

denk dat belangrijk is bij interese eens zien hoeveel er op dit forum en er
buiten interese hebben .printen
en dan eens kijkken wat eventueel het kantoor met verzekeringen in hua hin
kan betekenen met een x tal die interese hebben .
hun hebben de contacten met diverse maatschapijen als dit mogelijk is
en of hun interese hebben hier in om eventueel een x aantal polisen te kunnen afsluiten?
mijn simpele gedachte .

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#37 Bericht door Hua Thale » vrijdag 03 april 2015, 06:53

Bekijk deze eens printen een zoekmachine voor dat soort zaken zo te zien.

https://www.brokerfish.com/country/heal ... e-thailand


Dat je bij veel verzekeringen tien jaar verzekerd moet zijn dus voor je 60 om tot de dood daar te kunnen blijven tegen een redelijk tarief was mij bekend.
Veel mensen maken die fout door te gaan shoppen en zo hun rechten te verspelen.

Heb het wel eens opgemerkt bij een kennis verzeker je voor die een of twee of drie jaar in Thailand vanaf ietsjepietsje voor je 60.
Als niet Thailand bewoner.
Stond natuurlijk uit mijn nek te l............... bij deze wijsneus.
Een combi van diverse 'kleine' verzekeringen is natuurlijk ook een optie.
Bij deze zoekmachine worden er al 4 aangeboden.

Zoals Nederland is een utopia hierzo en de andere kant van het verhaal ook van de gekke maar dat is het onderwerp niet.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#38 Bericht door printen44 » vrijdag 03 april 2015, 07:46

Ik heb contact gehad met een Nederlander die voor een Amerikaanse "broker" werkte. Heeft een kantoor in Bangkok. Ik kreeg 6 offertes. En daarna nog 6 offertes met eigen risico. De goedkoopste offerte was 125 euro per maand met een eigen risico van 2500 euro per jaar. Maar dat was op individuele basis. Ik krijg ook regelmatig offertes binnen, maar allemaal hetzelfde liedje, gemiddeld 400-450 euro per maand.

Ik zal Hua Hin eens aanschrijven of wat de mogelijkheden zijn voor een collectieve verzekering voor ons "oudjes".

Maar ik moet eerlijkheidshalve toegeven dat het een moeilijk verhaal wordt. Maar nooit geschoten, altijd mis.

En, Ron, wat is mooier om de verveling te verdrijven om een speld in het rijstveld te vinden. Ja, Ron, velen met mij vervelen zich te pletter hier, daarom is deze topic een leuke verdrijving van de verveling die, volgens jou dan, erg toeslaat bij ons "oudjes". [$) [$) [$) [$)

hutspot
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 147
Lid geworden op: zaterdag 17 december 2011, 07:17

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#39 Bericht door hutspot » vrijdag 03 april 2015, 09:06

waarom maken we zelf geen spaarpot, premie naar gelang verzekerings wens en eigen risico
vaststelling van maximale vergoedingen en uitsluitingen volgens gegevens van een bestaande
maatschappij
overblijven geld van jaar 1 gaat naar naar jaar 2 pot, geen premie kortingen want dit jaar gebeurd
er niets en volgend jaar heb je 10 gevallen
bestuur aanstellen, penningmeester en rapportage naar de leden
hoef je allemaal geen stichtingen voor op te zetten of verenigingen

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#40 Bericht door Hua Thale » vrijdag 03 april 2015, 09:21

Ken je problemen printen niet maar het eigen risico meetellen als zijnde vasten onkosten is niet correct natuurlijk.


Als er weinig uitsluitingen zijn zou je op jou leeftijd diep gelukkig moeten zijn met dat soort offertes als start.

Collectief met in feite een stel vreemde zo je wil kennissen om een paar % te winnen geloof ik niet in
Vaak is er een aansprakelijk voor de betaling nou dan weet je het wel een hoop ge.........................


Zoiets heet een spaarrekening op naam hutspot iets wat vele al doen natuurlijk naast een verzekering eventueel.
Laatst gewijzigd door Hua Thale op vrijdag 03 april 2015, 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#41 Bericht door brake034 » vrijdag 03 april 2015, 09:56

Misschien een optie hier eens te bevragen? http://gezondheidscooperatief.nl/veelge ... agen#faq_3
Marcel

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#42 Bericht door stevenl » vrijdag 03 april 2015, 10:14

hutspot schreef:waarom maken we zelf geen spaarpot, premie naar gelang verzekerings wens en eigen risico
vaststelling van maximale vergoedingen en uitsluitingen volgens gegevens van een bestaande
maatschappij
overblijven geld van jaar 1 gaat naar naar jaar 2 pot, geen premie kortingen want dit jaar gebeurd
er niets en volgend jaar heb je 10 gevallen
bestuur aanstellen, penningmeester en rapportage naar de leden
hoef je allemaal geen stichtingen voor op te zetten of verenigingen
Ja, dat is min of meer het principe van een onderlinge.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#43 Bericht door printen44 » vrijdag 03 april 2015, 10:35

brake034 schreef:Misschien een optie hier eens te bevragen? http://gezondheidscooperatief.nl/veelge ... agen#faq_3
Ik zal vanavond of morgen een mail naar hen sturen. Ben benieuwd wat voor antwoord ik krijg. Ik hou jullie op de hoogte.

En om meteen Hutspot antwoord te geven. Natuurlijk ben ik bezig een "spaarpot" te maken. Per 1 januari 2015 zegde ik de verzekering op, maar de premie die ik per maand in 2014 kwijt was, wordt op een spaarrekening in Nederland gezet. Mocht ik (tijdelijk) naar Nederland terugkeren, heb ik tenminste een spaarpot daar. En als ik hier medische kosten krijgt, dan kan die spaarpot aangesproken worden. Uiteraard heb ik een ongevallenverzekering afgesloten. Twee jaar heb ik een risico, wat medische kosten betreft. Na twee jaar is de spaarpot zover gevuld dat het de medische kosten redelijk kan dekken. Maar als ik echt een grote ingreep moet ondergaan, ja, dan is ook die spaarpot heel vlug leeg. Voor een "by-pass", met de daarbij behorende nazorg, daarvoor kan je niet sparen. Tenminste niet met mijn inkomen. Om maar een voorbeeld te noemen.

Gebruikersavatar
Rens
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 209
Lid geworden op: dinsdag 03 februari 2015, 17:06

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#44 Bericht door Rens » vrijdag 03 april 2015, 11:27

Het model van een "onderlinge" is het aardigst, echter de organisatie is complexer dan het gewoon beheren van en spaarpot. Dat moet je dus niet aan de verzekerden over laten, want juist zij zijn de kwetsbaren, leeftijd in acht genomen. Je komt dus uit bij een structuur die het geheel gaat beheren. Naar welk model ga je dat doen? Hoe hoog zullen de kosten daarvan zijn? In welk land "parkeer" je deze onderlinge?

Tegen de tijd dat je dat allemaal voor elkaar hebt dan heb je dus de structuur van zovele alreeds bestaande maatschappijen gekopieerd. Je zult echter toch een organisatie moeten hebben, het aan goedwillende amateurs over laten, amateurs die dan ook nog eens kunnen wegvallen, dat gaat dus niet.

- Als groep een maatschappij benaderen is een mogelijkheid. Er zijn in Thailand expat organisaties die dat ook doen, echter 70 jaar is daar de limiet, want daarboven wil men dat risico niet meer als een groepsverzekering hebben, en gaat men over op individueel verzekeren, en dan loopt het weer in de prijzen zoals die nu ook gehanteerd worden voor eenieder.

- Waarom niet bij de politiek aankaarten waarom er zoveel verdragslanden zijn en waarom Thailand daar niet 1 van is? Ik denk zelf dat we het antwoord al weten, want als men het een verdragsland status zou geven dan zijn we dus weer terug bij het basisverzekering model van 2006, en dat draaide men juist de nek om.

- Als groep de Thaise regering benaderen en hen trachten te bewegen een soort van een basisverzekering op te zetten voor hen die op een longstay arrangement in Thailand verblijven, desnoods gekoppeld aan "niet privé ziekenhuizen".
Voor toeristen wordt al een verzekering geboden, echter ook hier met een leeftijdslimiet jammer genoeg.
http://www.reisverzekeringblog.nl/thail ... toeristen/

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#45 Bericht door dutch » vrijdag 03 april 2015, 12:09

Ik ben indertijd rechtstreeks (via telefoon interview) op de Nederlandse radio geweest.Heb het via de ombudsman geprobeerd etc etc.
Het beste antwoord ( en eigenlijk volslagen onacceptabel) dat ik kreeg was; dat men eigenlijk deze door mij naar voren gebrachte groep......vergeten was bij de nieuwe wet en dat er helaas( krokodillen tranen noemen ze dat) niets meer aan te doen was.
Schurken.......ik word weer kwaad als ik aan die periode denk.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Plaats reactie

Terug naar “Verzekeren in Thailand”