Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

Alles over verzekeren in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#16 Bericht door Hua Thale » donderdag 02 april 2015, 08:48

Nederlanders Duitsers en Belgen zijn verzekerings gezind zullen we maar zeggen.
Als het redelijk klinkt en er natuurlijk als het even kan voordeel uit te halen is is men bereid dat te doen.
Vele andere hebben dat niet Engels sprekende uit de UK Amerika, Nieuw Zeeland en Australie zien dat heel anders.
De laatste twee zijn 'gewoon' verzekerd 'back home' ze moeten er alleen even heen dat kan soms een probleem zijn reden genoeg om het als onzin te zien hier verzekeren.
Onze Engels sprekende buren beginnen er pas over te 'denken' als de dokter vermeld deat een ziekenhuisopname tot de mogelijkheden behoort.
Kortom veel mensen naast diegene die wel willen maar het niet meer opkunnen brengen die hun middelvinger opsteken en zeggen dat betaal ik zelf wel is goedkoper totdat het echt fout gaat.

De Thaise regering is hier ook in verschillende mogelijkheden ook al vaak mee bezig geweest.
Net zo veel keren is men afgehaakt want ja er is veel verborgen leed dat men ook dan graag verholpen wil hebben onder dekking van natuurlijk.

Zou het als een Waarborg voor mensen die een verzekering hebben waar het meeste uiteraard betaald wordt door de gewone verzekering wel als iets zien.
Tenslotte wil dat ook regelmatig voorkomen dat mensen door het plafond heen gaan met betalingen en dat uit eigen zak mogen betalen.
Of de verzekering domweg zijn verplichtingen er tussen uit draait.
Iets wat snel een stevige aanslag kan zijn op je financiele leven.

Mensen die bewust onverzekerd in de rondte lopen [en dat zijn er verschrikkelijk veel] onder het mom van mankeer niks heb ik geen meelij mee.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#17 Bericht door prajak » donderdag 02 april 2015, 10:30

'...Mensen die bewust onverzekerd in de rondte lopen [en dat zijn er verschrikkelijk veel] onder het mom van mankeer niks heb ik geen meelij mee....'

Waarmee je nu voorbij gaat aan de aanslag op het zorgstelsel voor ons buiten de vaak genoemde landen in 2006. Er uit gegooid in NL en door een medisch verleden nergens of tegen heel hoge premie en/of uitsluitingen aanvaardbaar.

Die groep mag je niet over een kam scheren met de mensen die doelbewust risico's nemen. Ik neem tenminste aan dat je weet wat in 2006 is gebeurd of vraag dat anders maar eens aan Dutch.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#18 Bericht door printen44 » donderdag 02 april 2015, 11:10

Men loopt niet bewust onverzekerd rondt. Men wil zich graag verzekeren, want dat geeft rust en zekerheid, zeker als je ouder wordt. Maar de premies zijn zo hoog geworden dat het niet meer betaalboor wordt. En dat is de reden dat er velen zijn die onverzekerd rondlopen. Hua Thale, ik denk dat de "bewust onverzekerde" op de vingers van een hand te tellen zijn. Want men wil wel verzekerd zijn, maar kan de hoge premie niet betalen.

Maar nu iets anders. De Europese Noordelingen die in Thailand wonen, zoals Nederlanders, Belgen, Duitser, Noren, Zweden etc. en die graag voor een redelijk bedrag verzekerd willen zijn, kunnen die niet als een front, dus als eenheid een "Onderlinge" organiseren. Ik geloof dat er redelijk wat verenigingen en forums zijn die deze mensen kunnen bereiken.

Ik mag er toch van uitgaan dat als je een "Onderlinge" kan organiseren en bepaalt wat wel en wat niet verzekerd zal worden, dat het een levensvatbare "Onderlingen" kan worden.

Want de komende jaren zullen de premies blijven stijgen. Maar ook zal er nieuwe aanwas van mensen zijn die zich in Thailand vestigen. Dus kunnen zij ook deelnemer worden in die "Onderlinge". Maar uiteraard kunnen ook onderdanen van landen in die "Onderlingen" deelnemen, die ook in hetzelfde schuitje zitten als wij.

Alleen zal je dus veel moeite moeten doen om iedereen te bereiken en daarna met een goed plan te komen. Omdat men niet bij elkaar woont, zal afstand ook een struikelblok zijn.

Ik heb het nog niet over contracten met ziekenhuizen etc. Eerst maar een kijken of je redelijk wat mensen kan organiseren die een "Onderlinge" willen oprichten en onderzoeken of die "Onderlingen" levensvatbaar zou kunnen zijn.

Ik ben wel bereid om wat afstanden te rijden om te bekijken of een "Onderlingen" te realiseren is. Maar vergeet het maar als alleen Nederlanders en Belgen er in willen stappen. Er zullen onderdanen van andere landen ook in moeten stappen.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#19 Bericht door Hua Thale » donderdag 02 april 2015, 12:38

Nee printen daar zou je van schrikken hoeveel er denken laat maar en dat ook doen.
Een probleem wat al jaren bekend is zoals ik al vermeldt heb de giga kosten van Farangs die rekening niet willen betalen na behandeling is zelfs de Thaise overheid een doorn in het oog.
Mensen die wel willen maar het niet meer kunnen dragen zoals jij daar zou het wat voor zijn.
Basic verzekering en dan deze er boven op.
Al zou je alleen zoals bij zovele die indoor verzekerd zijn OOK de outdoor kosten kunnen afdekken iets waar je vroeg of laat mee te maken krijgt.

Mocht dit een 'harde' gedachte gaan worden zijn er natuurlijk mensen die daar geschikt voor zouden kunnen zijn simpel omdat ze al verzekeringen verkopen hier in Thailand.
Denk aan mensen in bijvoorbeeld Jom Thien maar er zullen er wel meer zijn farangs die in dit straatje werken.
Goedwillende mensen mensen niet uitgesloten maar hobbyclubje moet je er niet van maken.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#20 Bericht door printen44 » donderdag 02 april 2015, 14:39

Hua Thale schreef:Nee printen daar zou je van schrikken hoeveel er denken laat maar en dat ook doen.
Een probleem wat al jaren bekend is zoals ik al vermeldt heb de giga kosten van Farangs die rekening niet willen betalen na behandeling is zelfs de Thaise overheid een doorn in het oog.
Mensen die wel willen maar het niet meer kunnen dragen zoals jij daar zou het wat voor zijn.
Basic verzekering en dan deze er boven op.
Al zou je alleen zoals bij zovele die indoor verzekerd zijn OOK de outdoor kosten kunnen afdekken iets waar je vroeg of laat mee te maken krijgt.

Mocht dit een 'harde' gedachte gaan worden zijn er natuurlijk mensen die daar geschikt voor zouden kunnen zijn simpel omdat ze al verzekeringen verkopen hier in Thailand.
Denk aan mensen in bijvoorbeeld Jom Thien maar er zullen er wel meer zijn farangs die in dit straatje werken.
Goedwillende mensen mensen niet uitgesloten maar hobbyclubje moet je er niet van maken.
De gigakosten van farangs die de rekening niet wil betalen, waar jij over schrijft, zijn voor het grootste gedeelte toeristen, die geen reisverzekering h of onvoldoende reisverzekering hadden. Ik dacht dat met name in Phuket dat speelde en dat de kosten voor de Thaise staat 700 miljoen baht was. Vandaar de suggestie van de Thaise overheid dat toeristen bij aankomst een verzekering moeten afsluiten.

En Hua Thale, ik ken heel wat buitenlanders die permanent wonen in Thailand. Ik ben er nog nooit eentje tegengekomen die geen ziektekostenverzekering had, omdat hij of zijn dat zo wenste. Diegene die geen verzekering had, kon de premie niet meer opbrengen. De meeste hadden altijd een verzekering tot de premies huizenhoog werden verhoogd. Een grote rol speelde ook uiteraard dat men veel uitsluitingen heeft. Zeker als men ouder wordt. Mijn buurman vroeg eens een offerte aan. Hij is 75 jaar oud, moest 450 euro per maand betalen en werd voor alles en nog wat uitgesloten. Een neusverkoudheid wilde men bij wijze van spreken, wel vergoeden. En een ingegroeide teennagel, daar was ook nog wel over te praten.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#21 Bericht door Hua Thale » donderdag 02 april 2015, 14:56

Wat je wil printen
Ga er geen welles niettus van maken.
Woon hier tegen de rand van een grote stad aan met veel farangs hoor nog wel eens wat.
OOK van mensen die in jullie ogen nog jong zijn dus ruim binnen de leeftijd om weigeringen en uitsluitingen te voorkomen.

Succes.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#22 Bericht door ron » donderdag 02 april 2015, 17:36

Hua Thale schreef:Wat je wil printen
Ga er geen welles niettus van maken.
Woon hier tegen de rand van een grote stad aan met veel farangs hoor nog wel eens wat.
OOK van mensen die in jullie ogen nog jong zijn dus ruim binnen de leeftijd om weigeringen en uitsluitingen te voorkomen.

Succes.
Heb het wel eens geschreven:denk dat 80% niet verzekerd is..........praat hier niet over toeristen,maar expats die al jaren in BKK en Pattaya wonen.
De reden is niet belangrijk,de feiten tellen!! Onverzekerd is onverzekerd!
Maar Hua...............deze discussie win je toch niet. :cheesy: :clap:
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#23 Bericht door printen44 » donderdag 02 april 2015, 18:43

Ron, de discussie is niet of men onverzekerd is of niet. Het gaat erom of er een basis is om een soort "Onderlinge" op te richten om verzekerd te worden. En dan denk ik niet eens aan alleen Nederlanders of Belgen. Maar zoals gewoonlijk, ik doe daar soms aan mee, wijkt de discussie nog wel eens af van waar de topic eigenlijk om begon.

Ik ben onverzekerd en zou graag tegen een redelijke premie verzekerd willen worden. Zo simpel is het. En als daar een mouw aan te passen is, ben ik de eerste die in de rij staat voor die verzekering.

En als blijkt dat er geen draagkracht is voor zo'n "Onderlinge", dan is dat jammer, maar er is wel een discussie erover gestart.

Ik heb wat mensen hier in Chiang Mai benadert over het idee en iedereen wil graag aansluiten, mits de premie betaalbaar is en uitsluitingen weinig zijn.

Om vanuit een stoel maar te zeggen, dat men bewust onverzekerd rondloopt in Thailand, getuigt nou niet om een zinvolle bijdrage te leveren om een idee vorm te geven. Maar het is een Nederlandse gewoonte om meteen een idee de grond in te boren. Zolang er forumleden zijn, die dat idee wel zien zitten, blijven een aantal van ons bekijken of het haalbaar is. Zwartkijkers en doemdenkers ten spijt.

mooatje
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 557
Lid geworden op: maandag 18 juni 2007, 21:01
Locatie: Wachtebeke/Lopburi

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#24 Bericht door mooatje » donderdag 02 april 2015, 19:50

"Ik heb wat mensen hier in Chiang Mai benadert over het idee en iedereen wil graag aansluiten, mits de premie betaalbaar is en uitsluitingen weinig zijn."

Zit daar niet het grote probleem printen:betaalbaar zijn en weinig uitsluitingen?Weinig uitsluitingen betekent dat er veel zal moeten betaald worden.Is niet te doen met betaalbare premies want bijna iedereen zit in een groep met grote risico's.Hoeveel jongeren zijn er die het risico profiel naar beneden halen?
Meestal voel ik me goed in mijn vel......

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#25 Bericht door Jeanette » donderdag 02 april 2015, 20:51

Zo'n 'Onderlinge' start zonder reserves.

En de leden die jaaaaaaren onverzekerd zijn geweest en lid worden willen meteen een check up.
Ook zullen velen - nu nog onverzekerden - die nog geen klachten hebben het lid worden opschuiven naar morgen.
Jammer voor de kas van de Onderlinge heet het na iedere zonsopgang weer vandaag. :?

Pas bij klachten komt de gedachte "ik word een beetje een kneus laat ik me maar verzekeren" naar boven.

Ik loop nu bij Neurologie van het LUMC en dat gaat Z & Z geld kosten. (na mijn verplichte eigen bijdrage)
Maar ik heb zo goed als mijn hele leven premie betaald.
Maar hoeveel jonge gezonde premiebetalers verwachten jullie bij een nieuw op te richten verzekering?

:?:

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#26 Bericht door Gardensafari » donderdag 02 april 2015, 21:51

Jeanette heft groot gelijk.
De onderlinge start zonder één stuiver en is dus binnen zes maanden naar de Filistijnen.
En dan schat ik het nog positief in.
En de staf, hoe moet die betaald worden?
Dat kunnen goedwillende amateurs echt niet aan. Dat zijn meerdere dagtaken.
Een onderlinge à la Lloyds zou kunnen. De leden betalen dan in een jaar een premie die even hoog is als de kosten van dat jaar in de onderlinge. Maar geen mens gaat dat risico vrijwillig lopen.
Nee, dat gaat 'm niet worden, al is het idee sympathiek.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
Rens
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 209
Lid geworden op: dinsdag 03 februari 2015, 17:06

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#27 Bericht door Rens » donderdag 02 april 2015, 22:31

Als groep een bestaande verzekeringsmaatschappij benaderen lijkt mij nog het slimst. Maar gezien leeftijd en de helaas daarmee gepaard gaande klachten, betwijfel ik of het echt goedkoop kan worden. Verzekeringsmaatschappijen zijn niet echt in ouderen geïnteresseerd, daar valt niets te verdienen.

Om samen iets op te zetten dan valt en staat alles bij solidariteit, dat heb ik bij een hoop landgenoten nooit echt herkend. Het "IK" staat vrij ver vooraan. Gedoemd om te mislukken.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#28 Bericht door Hua Thale » vrijdag 03 april 2015, 01:12

Om vanuit een stoel maar te zeggen, dat men bewust onverzekerd rondloopt in Thailand, getuigt nou niet om een zinvolle bijdrage te leveren om een idee vorm te geven. Maar het is een Nederlandse gewoonte om meteen een idee de grond in te boren. Zolang er forumleden zijn, die dat idee wel zien zitten, blijven een aantal van ons bekijken of het haalbaar is. Zwartkijkers en doemdenkers ten spijt.

Je reactie richting de tegenpartij is niet van een hoog niveau.
Er staat duidelijk DISCUSSIESTUK in het onderwerp.
DE reacties zijn duidelijk tot zover gaat hem niet worden tenzij je natuurlijk een vreselijke naïeveling bent.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#29 Bericht door dutch » vrijdag 03 april 2015, 01:30

Als bijdrage in de DISCUSSIE.
Wij ( dat betekent inclusief mijzelf) zijn als groep totaal niet interessant voor welke verzekeringsmaatschappij dan ook.
Een groep van een gemiddeld hoge leeftijd,met gegarandeerd aankomende zware kosten is geen basis voor een gezondheids kosten verzekering.
Als je,in je voorbereidingen voor de emigratie,dit punt niet serieus hebt overwogen,heeft het ook geen zin er nu over te klagen en............het oprichten van welke vereniging dan ook is een tot mislukken gedoemde activiteit.
Sorry mede lotgenoten :(
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#30 Bericht door stevenl » vrijdag 03 april 2015, 04:16

In Nederland is de ziektekostenverzekering verplicht. Een van de redenen daarvoor, zo niet de bealngrijkste reden, is de anti-selectie: degenen die het grootste risico lopen willen een verzekering afsluiten, degenen die minder risico lopen zijn daar minder toe bereid. Dat betekent verzekeringstechnisch heel eenvoudig: degenen die een laag risico lopen betalen weinig premie en krijgen weinig uitsluitingen, degenen met een hoog risico betalen veel premie en/of krijgen veel uitsluitingen. Dat is maatschappelijk gzien niet verantwoord, dus verplicht voor iedereen met dezelfde premie en uitsluitingen (basisverzekering): de goeden betalen te veel, de slechte te weinig, door de hoeveelheid verzekerden kan dat.

Je moet dus om iets dergelijks op te zetten een grote hoeveelheid gemiddelde klanten krijgen. Aangezien Thailand een commerciele gezondheidszorg heeft kunnen de goeden zich hier al relatief goodkoop verzekeren, de slechten niet. Dus het anti-selectie risico is extreem hoog bij een onderlinge voor buitenlanders.

Dus Dutch heeft helemaal gelijk, hij en vele anderen zijn alleen te verzekeren als anderen, goede risico's, bereid zijn verzekeringstechnisch gezien (te) veel te betalen.

Plaats reactie

Terug naar “Verzekeren in Thailand”