Verplichte verzekering motor/brommer

Alles over verzekeren in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Verplichte verzekering motor/brommer

#16 Bericht door prajak » donderdag 10 oktober 2013, 17:21

Ja, Steven, en dat zijn dan de mensen die de benen nemen na een aanrijding. De benen of de wielen als die het nog doen.

Ik heb mijn spullen netjes op orde, jij ook denk ik, maar als er wat gebeurt zijn wij 'het l@l' en probeert men ons een oor aan te naaien....

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Verplichte verzekering motor/brommer

#17 Bericht door driver » zondag 17 november 2013, 15:45

En toen was het stil en dus nu een vervolg :

driver woont in Nederland en Sukanya nu ook.
driver wil een motor : Kawasaki klx250/Kawa d-tracker 250 cc kopen in Thailand met green book.
dan kan hij in de maand February 2014 wat rondrijden in/door Thailand op een eigen motor ipv huren wat hij wslijk wel gaat doen als kopen/verzekeren lastig wordt vandaar de vragen hieronder :

driver koopt maar motor kan m.i niet op mijn naam want ik woon niet in Thailand.
motor kan m.i ook niet Suks naam, woont ook niet meer in Thailand en geen rijbewijs.

Vraag 1 : kan ik de motor bijv verzekeren via een zwager/broer van haar ?

vraag 2 : Moeten die een motorrijbewijs hebben ?

vraag 3 : Kan ik bij 1/2 daar als toerist dan gewoon op gaan rijden en ben ik dan ook in ieder geval WA verzekerd ?

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Verplichte verzekering motor/brommer

#18 Bericht door prajak » zondag 17 november 2013, 16:07

Driver komt naar Thailand met een non im O.

Schoonfamilie meldt Driver als inwonende aan bij de Imm Police met het daarvoor bestemde formulier TM 40 (bestaat uit twee delen), 'mededeling van de huismaster dat een 'alien' in huis woont'. (Zie mijn artikel 'thabian baan gelukt', blad 1)

Imm Politie geeft Driver een bewijs van wonen.

Driver koopt motording en gaat dat registreren op het Transport Office.

Driver betaalt de verplichte verzekering en de wegenbelasting; Driver overweegt een aanvullende verzekering. Driver heeft zover ik weet dan GEEN Thais rbw nodig maar neemt wel NL en INT rbw mee. Doktersbriefje zover ik weet ook niet nodig.

Driver heeft wel een probleem als hij niet ieder jaar naar hier komt en familie gaat op dat ding rijden als het niet meer verzekerd is. Dus neemt Driver alle sleutels mee naar NL. Maar dan gaan de banden er aan en zo. Op zo'n ding behoor je iedere week een keer te rijden, ook voor de motor, Driver weet dat beter dan ik. Daar heeft Driver dus iets om over na te denken.

Als ik voor broer koop komt de motor op mijn naam, staat op mijn erf, ik rij er iedere zondag op, betaal de verplichte spullen, en let er op dat niemand aan dat ding komt. Zo iemand zal Driver ook moeten hebben hier.

Waarom vraag je niet een verzekeringsagent hier ? Die kan de juridische duiding -denk ik- beter uitleggen dan ik.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Verplichte verzekering motor/brommer

#19 Bericht door driver » zondag 17 november 2013, 16:30

prajak schreef:1.Driver komt naar Thailand met een non im O.

2.Schoonfamilie meldt Driver als inwonende aan bij de Imm Police met het daarvoor bestemde formulier TM 40 (bestaat uit twee delen), 'mededeling van de huismaster dat een 'alien' in huis woont'. (Zie mijn artikel 'thabian baan gelukt', blad 1)

3.Imm Politie geeft Driver een bewijs van wonen.

4.Driver koopt motording en gaat dat registreren op het Transport Office.

5.Driver betaalt de verplichte verzekering en de wegenbelasting; Driver overweegt een aanvullende verzekering. Driver heeft zover ik weet dan GEEN Thais rbw nodig maar neemt wel NL en INT rbw mee. Doktersbriefje zover ik weet ook niet nodig.

6.Driver heeft wel een probleem als hij niet ieder jaar naar hier komt en familie gaat op dat ding rijden als het niet meer verzekerd is. Dus neemt Driver alle sleutels mee naar NL. Maar dan gaan de banden er aan en zo. Op zo'n ding behoor je iedere week een keer te rijden, ook voor de motor, Driver weet dat beter dan ik. Daar heeft Driver dus iets om over na te denken.

7.Als ik voor broer koop komt de motor op mijn naam, staat op mijn erf, ik rij er iedere zondag op, betaal de verplichte spullen, en let er op dat niemand aan dat ding komt. Zo iemand zal Driver ook moeten hebben hier.

8.Waarom vraag je niet een verzekeringsagent hier ? Die kan de juridische duiding -denk ik- beter uitleggen dan ik.
1.non im o = toeristenvisum ?

2. idee

3. okee

4.met hulp moet dat lukken waar dan ook.

5. okee

6/7 geen punt, motor gaat naar Bandung of Chon Bury en kan dan wekelijks of maandelijks even worden uitgelaten :thumbsup:

8. hier ken ik geen verzekerings agenten op TF en in Thailand al helemaal niet en Suk/familie weten ook weinig denk ik dus ik sta er op sommige punten alleen voor of via..via...

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Verplichte verzekering motor/brommer

#20 Bericht door RuudThai » zondag 17 november 2013, 16:35

Staat Suk nog ingeschreven in het blauwe boekje of hebben ze haar daarin doorgehaald?
Ik weet wel dat Mel gedurende haar verblijf in Nederland ook nog gewoon ingeschreven stond in het blauwe boekje van ons huis in Phonnakaew. En dan kan volgens mij alles op haar naam gezet worden, dus ook een motor.
Ik zou dat maar eerst even navragen Arie, voordat je je allerlei ingewikkelde en mogelijk onnodige zaken op de hals haalt.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Verplichte verzekering motor/brommer

#21 Bericht door prajak » zondag 17 november 2013, 16:42

Driver, ik weet niet of je een woonplaatsverklaring krijgt op een T visum (denk van niet...). Ik denk dat je een non im O moet halen voor 3 maanden maar geef mijn mening graag voor een betere.

In dit forum zit Matthieu in Hua Hin en die is NL-er en doet verzekeringen. Hij heeft artikeltjes staan onder verzekeren in Thailand. Mijn huis- en aanvullende motorverzekering lopen bij hem, andere forumleden hebben bij hem hun zorgpolis lopen.
Laatst gewijzigd door prajak op zondag 17 november 2013, 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Verplichte verzekering motor/brommer

#22 Bericht door driver » zondag 17 november 2013, 16:42

RuudThai schreef:Staat Suk nog ingeschreven in het blauwe boekje of hebben ze haar daarin doorgehaald?
Ik weet wel dat Mel gedurende haar verblijf in Nederland ook nog gewoon ingeschreven stond in het blauwe boekje van ons huis in Phonnakaew. En dan kan volgens mij alles op haar naam gezet worden, dus ook een motor.
Ik zou dat maar eerst even navragen Arie, voordat je je allerlei ingewikkelde en mogelijk onnodige zaken op de hals haalt.
Dat weet ik niet Ruud of ze een blauw boekje heeft of had ?
Zal ik moeten vragen aan Suk inderdaad maar die is nu weg dus wordt vanavond pas.
Wel een goede tip overigens dank je.

gr driver

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Verplichte verzekering motor/brommer

#23 Bericht door driver » zondag 17 november 2013, 16:45

prajak schreef:Driver, ik weet niet of je een woonplaatsverklaring krijgt op een T visum (denk van niet...). Ik denk dat je een non im O moet halen voor 3 maanden maar geef mijn mening graag voor een betere.

In dit forum zit Mathieu in Hua Hin en die is NL-er en doet verzekeringen. Hij heeft artikeltjes staan onder verzekeren in Thailand. Mijn huis- en aanvullende motorverzekering lopen bij hem, andere forumleden hebben bij hem hun zorgpolis lopen.
okee ook jij alvast bedankt voor het reageren tot nu toe.
Even Suk vragen later deze avond over dat Blauwe boekje.
We gaan nu 4 weken in February dus of een non im o dan lukt weet ik ook niet .

gr driver

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Verplichte verzekering motor/brommer

#24 Bericht door printen44 » zondag 17 november 2013, 16:46

driver schreef:
prajak schreef:1.Driver komt naar Thailand met een non im O.

2.Schoonfamilie meldt Driver als inwonende aan bij de Imm Police met het daarvoor bestemde formulier TM 40 (bestaat uit twee delen), 'mededeling van de huismaster dat een 'alien' in huis woont'. (Zie mijn artikel 'thabian baan gelukt', blad 1)

3.Imm Politie geeft Driver een bewijs van wonen.

4.Driver koopt motording en gaat dat registreren op het Transport Office.

5.Driver betaalt de verplichte verzekering en de wegenbelasting; Driver overweegt een aanvullende verzekering. Driver heeft zover ik weet dan GEEN Thais rbw nodig maar neemt wel NL en INT rbw mee. Doktersbriefje zover ik weet ook niet nodig.

6.Driver heeft wel een probleem als hij niet ieder jaar naar hier komt en familie gaat op dat ding rijden als het niet meer verzekerd is. Dus neemt Driver alle sleutels mee naar NL. Maar dan gaan de banden er aan en zo. Op zo'n ding behoor je iedere week een keer te rijden, ook voor de motor, Driver weet dat beter dan ik. Daar heeft Driver dus iets om over na te denken.

7.Als ik voor broer koop komt de motor op mijn naam, staat op mijn erf, ik rij er iedere zondag op, betaal de verplichte spullen, en let er op dat niemand aan dat ding komt. Zo iemand zal Driver ook moeten hebben hier.

8.Waarom vraag je niet een verzekeringsagent hier ? Die kan de juridische duiding -denk ik- beter uitleggen dan ik.
1.non im o = toeristenvisum ?

2. idee

3. okee

4.met hulp moet dat lukken waar dan ook.

5. okee

6/7 geen punt, motor gaat naar Bandung of Chon Bury en kan dan wekelijks of maandelijks even worden uitgelaten :thumbsup:

8. hier ken ik geen verzekerings agenten op TF en in Thailand al helemaal niet en Suk/familie weten ook weinig denk ik dus ik sta er op sommige punten alleen voor of via..via...
De link van Matthieu is:

http://www.verzekereninthailand.nl/

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Verplichte verzekering motor/brommer

#25 Bericht door driver » zondag 17 november 2013, 16:48

printen44 schreef:
driver schreef:
prajak schreef:1.Driver komt naar Thailand met een non im O.

2.Schoonfamilie meldt Driver als inwonende aan bij de Imm Police met het daarvoor bestemde formulier TM 40 (bestaat uit twee delen), 'mededeling van de huismaster dat een 'alien' in huis woont'. (Zie mijn artikel 'thabian baan gelukt', blad 1)

3.Imm Politie geeft Driver een bewijs van wonen.

4.Driver koopt motording en gaat dat registreren op het Transport Office.

5.Driver betaalt de verplichte verzekering en de wegenbelasting; Driver overweegt een aanvullende verzekering. Driver heeft zover ik weet dan GEEN Thais rbw nodig maar neemt wel NL en INT rbw mee. Doktersbriefje zover ik weet ook niet nodig.

6.Driver heeft wel een probleem als hij niet ieder jaar naar hier komt en familie gaat op dat ding rijden als het niet meer verzekerd is. Dus neemt Driver alle sleutels mee naar NL. Maar dan gaan de banden er aan en zo. Op zo'n ding behoor je iedere week een keer te rijden, ook voor de motor, Driver weet dat beter dan ik. Daar heeft Driver dus iets om over na te denken.

7.Als ik voor broer koop komt de motor op mijn naam, staat op mijn erf, ik rij er iedere zondag op, betaal de verplichte spullen, en let er op dat niemand aan dat ding komt. Zo iemand zal Driver ook moeten hebben hier.

8.Waarom vraag je niet een verzekeringsagent hier ? Die kan de juridische duiding -denk ik- beter uitleggen dan ik.
1.non im o = toeristenvisum ?

2. idee

3. okee

4.met hulp moet dat lukken waar dan ook.

5. okee

6/7 geen punt, motor gaat naar Bandung of Chon Bury en kan dan wekelijks of maandelijks even worden uitgelaten :thumbsup:

8. hier ken ik geen verzekerings agenten op TF en in Thailand al helemaal niet en Suk/familie weten ook weinig denk ik dus ik sta er op sommige punten alleen voor of via..via...
De link van Matthieu is:

http://www.verzekereninthailand.nl/
okee Printen dank je alvast

gr driver

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Verplichte verzekering motor/brommer

#26 Bericht door RuudThai » zondag 17 november 2013, 16:49

Nou, zo'n blauw boekje oftewel tabien baan wordt voor ieder huis aangemaakt en elke inwoner (thai, niet de farang) van dat huis wordt er per bladzijde in vermeld. Mijn vrouw stond eerst nog ingeschreven bij haar moeder maar toen we dat huis hadden gebouwd liet zij zich overschrijven naar dat nieuwe adres.
Wij hebben dat huis nog steeds en daar blijft zij ingeschreven staan. Maar ze staat ook in het blauwe boekje van ons nieuwe adres....
Dubbele registratie dus, zou in Nederland onmogelijk zijn maar dit is Thailand.... :crazy: [|)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Verplichte verzekering motor/brommer

#27 Bericht door prajak » zondag 17 november 2013, 16:53

"...We gaan nu 4 weken in February dus of een non im o dan lukt weet ik ook niet ..."

Elders in dit forum staan voorwaarden voor een non im O. Ik meen een klein bedrag aan euro op een NL bank en/of een inkomen in NL. Ga wel naar het consulaat in Amsterdam daarvoor, heb ik begrepen. Ze hebben een website dus je zou ook kunnen bellen.

Je kunt dat ding ook bij mij zetten, no problem, maar ik zie me nog niet rijden op de powermonsters waar jij je op verplaatst..... :mrgreen: Mijn broer heeft thuis een 600 cc ding en echt, ik kruip er niet op. Hier neemt ie een Wave of neemt mijn Airblade over als ik de 150 PCX koop.

Toen ik naar de HBS ging reed ik een ouwe Berini en daarna een Ponnet...... Kun je nagaan wat voor monsters dat toen waren..... Pa had een Zundapp en toen schreef je dat nog MET umlaut....... Dat was de goeie ouwe tijd.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Verplichte verzekering motor/brommer

#28 Bericht door driver » zondag 17 november 2013, 17:33

RuudThai schreef:Nou, zo'n blauw boekje oftewel tabien baan wordt voor ieder huis aangemaakt en elke inwoner (thai, niet de farang) van dat huis wordt er per bladzijde in vermeld. Mijn vrouw stond eerst nog ingeschreven bij haar moeder maar toen we dat huis hadden gebouwd liet zij zich overschrijven naar dat nieuwe adres.
Wij hebben dat huis nog steeds en daar blijft zij ingeschreven staan. Maar ze staat ook in het blauwe boekje van ons nieuwe adres....
Dubbele registratie dus, zou in Nederland onmogelijk zijn maar dit is Thailand.... :crazy: [|)
tabien baan..okee, dat zegt me wel iets dus ik hoop dat Suk dat ook (nog) heeft maar daarover wslijk morgen meer of vanavond laat maar dan slapen jullie wslijk al of nog ;)

gr driver

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Verplichte verzekering motor/brommer

#29 Bericht door driver » zondag 17 november 2013, 17:40

prajak schreef:"...We gaan nu 4 weken in February dus of een non im o dan lukt weet ik ook niet ..."

Elders in dit forum staan voorwaarden voor een non im O. Ik meen een klein bedrag aan euro op een NL bank en/of een inkomen in NL. Ga wel naar het consulaat in Amsterdam daarvoor, heb ik begrepen. Ze hebben een website dus je zou ook kunnen bellen.

Je kunt dat ding ook bij mij zetten, no problem, maar ik zie me nog niet rijden op de powermonsters waar jij je op verplaatst..... :mrgreen: Mijn broer heeft thuis een 600 cc ding en echt, ik kruip er niet op. Hier neemt ie een Wave of neemt mijn Airblade over als ik de 150 PCX koop.

Toen ik naar de HBS ging reed ik een ouwe Berini en daarna een Ponnet...... Kun je nagaan wat voor monsters dat toen waren..... Pa had een Zundapp en toen schreef je dat nog MET umlaut....... Dat was de goeie ouwe tijd.
Klein bedrag in euro is uiteraard geen probleem :mrgreen: ...inkomen lukt ook nog wel tot aan mijn Aow .
250 cc is een kleine motor Prajak dat stelt niks voor.
Hier rij ik wat groter spul :thumbsup:
Mocht ik iets kunnen kopen stal ik hem wslijk in Bandung bij mijn vriend die er al 1 heeft staan kan ie mooi wisselen af en toe.
brommers....dat was het begin he ! daarna werden het motoren.

Voor iedereen : ik stel nu de vragen voor het geval ik wat koop lukt dat niet gaat het ( voorlopig)over dus steek je er veel tijd in om te antwoorden waardeer ik dat ten zeerste maar voor hetzelfde geld rij ik over ruim 2 mnd ergens op een huurmotor bij o.a wat TF-ers naar binnen :giggle:
Een bezoekje aan wat mensen van hier afhankelijk van de route staat uiteraard op het progamma.
Zodra ik echt weet hoe we de 4 weken gaan indelen kom ik daar op terug.

gr driver

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Verplichte verzekering motor/brommer

#30 Bericht door Jeanette » zondag 17 november 2013, 22:26

Voor 4 weken hoef je toch niks aan te vragen?
Ga je naar Thailand op vakantie?
Dan ben je visumplichtig.
Wanneer je korter dan 30 dagen in Thailand verblijft, hoef je vooraf geen visum aan te vragen.
Je ontvangt een zogenaamde ‘Visa-on-arrival’ op de luchthaven.
:?:

Plaats reactie

Terug naar “Verzekeren in Thailand”