Verplichte verzekering motor/brommer

Alles over verzekeren in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Verplichte verzekering motor/brommer

#1 Bericht door prajak » dinsdag 08 oktober 2013, 16:53

De feiten........

Broer wil een Honda Wave kopen. Max 30 k kostprijs dus een jonge gebruikte. Bij de Honda dealer dus met garantie tot en met betaling plus 1 seconde :mrgreen:

Hij woont hier niet en komt met een T visum dus krijgt geen woonplaatsverklaring.

Ik heb een geel huisboek dus ga dat ding op mijn naam zetten. Hij wordt ook bij mijn huis geparkeerd als broer niet hier is. Ik ga er op zondag op rijden.

Op wiens naam moet de verplichte verzekering ? Ik denk op de naam in het boekje: ik dus.

Dank.

BKK_Bert
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 331
Lid geworden op: zaterdag 11 mei 2013, 15:29
Locatie: Leiden/Songkhla/Bangkok
Contacteer:

Re: Verplichte verzekering motor/brommer

#2 Bericht door BKK_Bert » dinsdag 08 oktober 2013, 17:12

Prajak,

zet hem op jouw naam, als je daar vaste verblijfplaats hebt, of op de naam van je partner...

heb ik ook gedaan met mn honda, staat op haar naam
Home is not where you live, but where they accept you.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Verplichte verzekering motor/brommer

#3 Bericht door prajak » dinsdag 08 oktober 2013, 17:15

Mijn partner is niet in beeld, dus dan op mijn naam. Maar kan broer er dan op rijden ?

Hij krijgt het boekje mee, de 'polis' (is een stuk thermisch printpapier dat snel vervaagt dus daarvan een kopie....) en hij heeft een net int rbw plus een NL motorrbw.

Maar hoe zit het nu echt juridisch ?

Gebruikersavatar
v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1691
Lid geworden op: vrijdag 19 februari 2010, 13:10
Locatie: Belgie-จอมเทียน

Re: Verplichte verzekering motor/brommer

#4 Bericht door v@go » dinsdag 08 oktober 2013, 22:05

prajak schreef:Mijn partner is niet in beeld, dus dan op mijn naam. Maar kan broer er dan op rijden ?

Hij krijgt het boekje mee, de 'polis' (is een stuk thermisch printpapier dat snel vervaagt dus daarvan een kopie....) en hij heeft een net int rbw plus een NL motorrbw.

Maar hoe zit het nu echt juridisch ?
Vraag aan de verzekeringsmeneer of iemand anders op het voertuig mag rijden en of deze dan ook verzekerd is.
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Verplichte verzekering motor/brommer

#5 Bericht door prajak » woensdag 09 oktober 2013, 03:29

Verzekeringsmeneer.....dat is de printer bij de Honda dealer. Maar ik zal het vragen, desnoods bellen ze die klub even. Dank.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Verplichte verzekering motor/brommer

#6 Bericht door stevenl » woensdag 09 oktober 2013, 04:22

Op de verzekering stata gewoon de naam uit het groene boekje, maar dat is verder niet vean belang, de motor is namelijk verzekerd, niet de berijder (bij verkoop gaat de verzekering dus ook gewoon mee).

Verder kun je ook met toeristenvisum gewoon een woonplaatsverklaring krijgen, soms zelfs met een visumvrije entree (is afhankelijk van immigratie).

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Verplichte verzekering motor/brommer

#7 Bericht door prajak » woensdag 09 oktober 2013, 07:03

"...Verder kun je ook met toeristenvisum gewoon een woonplaatsverklaring krijgen, soms zelfs met een visumvrije entree (is afhankelijk van immigratie)...."

Kunnen we eens proberen.

Voorlopig is broer nog in Nakhon Sawan met pijn door zijn versleten nek en zit hij onder de diclo-zoveel en arcoxia (?). Dan is motorrijden geen optie. Hij zal pas einde maand naar hier komen en dan zien we verder wanneer er welke stappen komen. Mogelijk kopen we pas iets begin volgend jaar.

jvs
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 275
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 05:37

Re: Verplichte verzekering motor/brommer

#8 Bericht door jvs » woensdag 09 oktober 2013, 10:03

Prajak zet de motor maar gewoon op jouw naam,jij woont hier en in het geval van eventuele wederverkoop is dat ook veel gemakkelijker.
De verzekering is een verplichte verzekering die je normaal gesproken samen met de belasting betaalt.
De verzekering is alleen w.a. en is niet erg hoog maar het maakt rijden legaal.

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: Verplichte verzekering motor/brommer

#9 Bericht door carpediem » woensdag 09 oktober 2013, 11:56

Ik heb wel eens gelezen dat de eigenaar van een voertuig verantwoordelijk is, ook als een ander dat voertuig bestuurd. Dus dat bij een ongeluk de eigenaar aansprakelijk kan worden gesteld.

Dus daarom leen ik mijn auto en brommer nooit uit aan "onbekenden" met deze verklaring en dat komt me zeer goed uit.

Of het waar is weet ik niet.

De verplichte verzekering stelt weinig voor.

Wil eigenlijk wel mijn brommers goed verzekeren maar daar is nog nooit iets van gekomen.
pluk de dag (carpediem)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Verplichte verzekering motor/brommer

#10 Bericht door prajak » woensdag 09 oktober 2013, 15:32

Als het voertuig verzekerd is betaalt de WA wat er ook gebeurt. Daar is het WA voor. Bij laakbaar gedrag zoals dronkenschap of op een andere manier onder invloed rijden kan, althans in Nederland, de bestuurder aansprakelijk worden gesteld. Ik weet niet of dat in Thailand anders is en dat de eigenaar risico loopt.

Mijn broer ken ik iets te goed om van laakbaar gedrag uit te gaan. Hij scheurt in NL op een groot motording en heeft geen ongelukken gehad. Hij vliegt ook zweef en ook daar is nog nooit iets gebeurd (want dan had ik geen broer meer.....).

Ik vraag het in de garage na.

Mijn eigen voertuig heb ik extra verzekerd tegen cascorisico's en voor bail(bond). Er zit een Nederlander in Hua Hin die in dit forum schrijft en daar lopen al mijn polissen.

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2398
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Verplichte verzekering motor/brommer

#11 Bericht door serpay » woensdag 09 oktober 2013, 17:14

prajak schreef:Als het voertuig verzekerd is betaalt de WA wat er ook gebeurt. Daar is het WA voor. Bij laakbaar gedrag zoals dronkenschap of op een andere manier onder invloed rijden kan, althans in Nederland, de bestuurder aansprakelijk worden gesteld. Ik weet niet of dat in Thailand anders is en dat de eigenaar risico loopt.

Mijn broer ken ik iets te goed om van laakbaar gedrag uit te gaan. Hij scheurt in NL op een groot motording en heeft geen ongelukken gehad. Hij vliegt ook zweef en ook daar is nog nooit iets gebeurd (want dan had ik geen broer meer.....).

Ik vraag het in de garage na.

Mijn eigen voertuig heb ik extra verzekerd tegen cascorisico's en voor bail(bond). Er zit een Nederlander in Hua Hin die in dit forum schrijft en daar lopen al mijn polissen.
dan snap ik niet dat je het daar niet vraagt !!!!
hij zal dan toch wel weten hoe het nu precies zit, of ben ik nu die een domme vraag stelt?
Alfisti rebeli

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Verplichte verzekering motor/brommer

#12 Bericht door prajak » woensdag 09 oktober 2013, 17:42

"...dan snap ik niet dat je het daar niet vraagt !!!!
hij zal dan toch wel weten hoe het nu precies zit, of ben ik nu die een domme vraag stelt?..."

Daar loopt de verplichte verzekering nou net niet ! Want, heb ik geschreven, die loopt via de garage....

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Verplichte verzekering motor/brommer

#13 Bericht door stevenl » donderdag 10 oktober 2013, 04:59

carpediem schreef:Ik heb wel eens gelezen dat de eigenaar van een voertuig verantwoordelijk is, ook als een ander dat voertuig bestuurd. Dus dat bij een ongeluk de eigenaar aansprakelijk kan worden gesteld.

Dus daarom leen ik mijn auto en brommer nooit uit aan "onbekenden" met deze verklaring en dat komt me zeer goed uit.

Of het waar is weet ik niet.

De verplichte verzekering stelt weinig voor.

Wil eigenlijk wel mijn brommers goed verzekeren maar daar is nog nooit iets van gekomen.
Nee, is niet waar (behalve natuurlijk als het voertuig niet rijwaardig is en je het toch uitleent). Maar als eigenaar ben je er wel voor verantwoordelijk dat de verplichte verzekering is afgesloten.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Verplichte verzekering motor/brommer

#14 Bericht door prajak » donderdag 10 oktober 2013, 07:25

Men vertelt me hier dat je de motorrijtuigenbelasting pas 'mag' betalen en de print mag krijgen in het groene boekje (en de sticker) als de verplichte verzekering betaald is en dat men dat controleert. Goeie zaak.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Verplichte verzekering motor/brommer

#15 Bericht door stevenl » donderdag 10 oktober 2013, 08:27

prajak schreef:Men vertelt me hier dat je de motorrijtuigenbelasting pas 'mag' betalen en de print mag krijgen in het groene boekje (en de sticker) als de verplichte verzekering betaald is en dat men dat controleert. Goeie zaak.
Klopt. Maar ik schat dat een groot deel, misschien wel 25%, van de motorvoertuigen die verzekering en dus registratie niet heeft.

Plaats reactie

Terug naar “Verzekeren in Thailand”