Werelddekking zorgverzekering wordt Europadekking

Alles over verzekeren in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Werelddekking zorgverzekering wordt Europadekking

#1 Bericht door RuudThai » woensdag 16 mei 2012, 09:26

In de RNW Wereldkrant van vandaag op pagina 8 een artikel over de consequenties voor de zorgverzekering als je naar het buitenland vertrekt. Daar viel mij het volgende in op, wat belangrijk is voor degenen die hier niet het gehele jaar verblijven en daarom ingeschreven blijven staan in Nederland:

Werelddekking wordt Europadekking

De Nederlandse basiszorgverzekering heeft een werelddekking.
Dat betekent dat u overal ter wereld verzekerd bent van medische zorg volgens het Nederlandse basispakket.
Dat gaat overigens wel veranderen:
de overheid heeft plannen om de werelddekking te beperken tot de Europese Unie.
------
Dat betekent dus o.a. dat mensen met een reisverzekering waarbij medische kosten niet zijn meeverzekerd omdat je zorgverzekering die normalerwijze dekt, nu die reisverzekering moeten uitbreiden voor landen buiten de EU. Als de overheid tenminste deze regeling invoert.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Werelddekking zorgverzekering wordt Europadekking

#2 Bericht door prajak » woensdag 16 mei 2012, 09:57

Ja, het is me duidelijk. Je hebt een NL zorgpolis en je bent alleen verzekered in de EU. Dat komt er op neer dat je alleen verzekerd bent op Balconia, Rundumhausen, Knipsos en Lopsos. En zit je op Knipsos en wil je met het lokale reisbureau 'Hoppa !' een uitstapje maken naar de Turkse kust dan moet je Victor Verzeker bellen voor een aanvullende reispolis.

En wie is hier het meest blij mee ? De Europeesche......

Maar als ik dan -dank Wouter- lees wat de bezuinigingen teweeg brengen voor de middenklasse dan denk ik dat er voor veel mensen toch al niet meer aan zit dan maximaal een week in pension Hommeles te Lochem......

Vertelt het verhaal ook dat de premie omlaag gaat ? Al kan ik me dat niet voorstellen....?

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Werelddekking zorgverzekering wordt Europadekking

#3 Bericht door RuudThai » woensdag 16 mei 2012, 10:08

Het betekent dus inderdaad dat de wouters, de elsten, de jims en hoe de thailandhoppers verder ook heten, hun reisverzekeringspolis moeten gaan nakijken wat de precieze dekking is.
Maar het geldt nu nog niet, misschien wordt het wetsontwerp-in-spe wel controversieel verklaard en uitgesteld of afgesteld.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Werelddekking zorgverzekering wordt Europadekking

#4 Bericht door prajak » woensdag 16 mei 2012, 10:12

Ik denk dat je dan in de reispolissen de vraag krijgt naar welk land je gaat en dat er toeslagen worden gevraagd voor Ome Sam, Neef Maple Leaf, Tante Nippon en wat er meer aan dure landen is. Ben benieuwd wat men dan met Thailand gaat doen.

O, en de premies gaan uiteraard omhoog........

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Werelddekking zorgverzekering wordt Europadekking

#5 Bericht door elst99 » woensdag 16 mei 2012, 12:09

Heb nog niets erover gelezen, lijkt me ook moeilijk om zoiets door te voeren! Niet alleen vakantiegangers, pensionadas, maar ook het zakenleven zou dan bij iedere reis een aparte verzekering af moeten sluiten.
Zal wel weer in de aanvullende verzekeringen terechtkomen, het is overigens onverstandig, om het ziektekostendeel uit je reisverzekering te halen, zijn altijd wel dingen die je dan bij je reisverzekering kunt declareren.
Heb net gehoord dat het eigenrisico 350€ wordt p.p. Tel daar bij op tandarts, je nominale verzekeringn + wat er afgetrokken wordt van je AOW en pensioen, en wat niet meer vergoed wordt, hoortoestel, bril, rollater e.d. Dan wordt het er voor veel mensen niet leuker op.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Werelddekking zorgverzekering wordt Europadekking

#6 Bericht door prajak » woensdag 16 mei 2012, 15:18

Elst99, je noemt het zo mooi op allemaal maar TEL het eens op en overweeg dan ... maar ja, daar hebben we het al eens over gehad. Ik denk dat de balans echt een keer gaat doorslaan naar 'emigratie' en naar 'na ons de zondvloed.......'

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Werelddekking zorgverzekering wordt Europadekking

#7 Bericht door RuudThai » woensdag 16 mei 2012, 15:23

elst99 schreef:Heb nog niets erover gelezen, lijkt me ook moeilijk om zoiets door te voeren! Niet alleen vakantiegangers, pensionadas, maar ook het zakenleven zou dan bij iedere reis een aparte verzekering af moeten sluiten.Zal wel weer in de aanvullende verzekeringen terechtkomen, het is overigens onverstandig, om het ziektekostendeel uit je reisverzekering te halen, zijn altijd wel dingen die je dan bij je reisverzekering kunt declareren.
Er bestaan ook doorlopende reisverzekeringen hoor, compleet met werelddekking voor medische kosten! :asian22:

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Werelddekking zorgverzekering wordt Europadekking

#8 Bericht door elst99 » woensdag 16 mei 2012, 16:01

Ja en wat denk jij wat wij hebben? Maar jij hebt het erover dat dat gaat veranderen, dus vandaar mijn reactie! De nominale verzekering? Dat kunnen ze niet doorvoeren, dat zou belachelijk zijn.
De rekeningen die ik declareer als we terugkomen, zeuren ze niet over, van oogarts, kno-arts, tandarts, medicijnen, ze zijn een fractie van wat ik in Nederland betaal.
En ga je naar de USA dan moet je je zo wie zo al bijverzekeren.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Werelddekking zorgverzekering wordt Europadekking

#9 Bericht door elst99 » woensdag 16 mei 2012, 16:10

Wat nu duidelijk wordt uit de voorstellen is dat AOW ers met een pensioen hoger dan 10.000€ er zeker 3,25% op achteruit gaan buiten de inflatie om, heb je alleen AOW dan ga je er iets op vooruit.
Werkende worden belast voor autovergoeding (lease of trein, buskaart) wat kan oplopen tot 1200€ p.j.
Gek voorstel, je mag de lease- auto ok niet meer thuisparkeren, maar bij het bedrijf, wat natuurlijk allemaal extra tijd en onkosten met zich meebrengt.
Moet nog zien wat dat brengt!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Werelddekking zorgverzekering wordt Europadekking

#10 Bericht door prajak » woensdag 16 mei 2012, 17:21

Elst, bedoel je 'aanvullend pensioen' hoger dan 10 k euro per jaar ? Die krijgen dus een AOW korting of geen inflatiecorrectie ?

Of bedoel je AOW plus aanvullend pensioen samen hoger dan 10 k euro per jaar..... want daar zit al snel aan.....

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: Werelddekking zorgverzekering wordt Europadekking

#11 Bericht door Wouter_Udon » woensdag 16 mei 2012, 18:02

prajak schreef:Elst, bedoel je 'aanvullend pensioen' hoger dan 10 k euro per jaar ? Die krijgen dus een AOW korting of geen inflatiecorrectie ?

Of bedoel je AOW plus aanvullend pensioen samen hoger dan 10 k euro per jaar..... want daar zit al snel aan.....

Het gaat om een aanvullend pensioen van meer dan 10.000 euro per jaar. Dus bovenop de AOW.
Live your dream, don't dream your life.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Werelddekking zorgverzekering wordt Europadekking

#12 Bericht door elst99 » woensdag 16 mei 2012, 18:20

Nee zoals ik het schreef, AOW met een aanvullend pensioen van 10.000€ gaan er 3,25% achteruit, dus geen inflatie-correctie, komt dan neer op minimaal 6%. De laagste inkomens worden gecompenseerd.
Er is ook al uitgelekt, dat als je in het ziekenhuis ligt je 7,5 € p.d. Moet bijbetalen.
Wees maar blij dat je niet meer rookt of drinkt (wijn of bier) bij bier 10% en bij wijn 15% accijns omhoog. Tabak 60€cent en sigaretten 40€cent. Als je daarbij de btw van 19 naar 21% optelt, mag je straks blij zijn als je nog rond kan komen.
Neem daarbij degenen die een te hoge hypotheek hebben en hun huis niet kwijtraken en dus nog meer problemen hebben, ach ja ik mag niet negatief zijn en mij treft het niet, maar kan me voorstellen dat er best wel veel zijn die slecht slapen.
De armoedegrens loopt hard op, één op de tien kinderen leven in Nederland onder de armoedegrens,
Is 3 kinderen in iedere klas. Krijgen of te weinig voedsel, zijn geen lid van een sportclub, hebben 1 paar schoenen, tweedehands kleding en belanden in die situatie snel in de criminaliteit, volgens de ombudsman!
De Vooruitzichten zijn niet om vrolijk van te worden. De inflatie gaat hard omhoog.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Werelddekking zorgverzekering wordt Europadekking

#13 Bericht door Henk Korat » woensdag 16 mei 2012, 19:57

prajak schreef:Elst, bedoel je 'aanvullend pensioen' hoger dan 10 k euro per jaar ? Die krijgen dus een AOW korting of geen inflatiecorrectie ?

Of bedoel je AOW plus aanvullend pensioen samen hoger dan 10 k euro per jaar..... want daar zit al snel aan.....
Het is inmiddels jaren geleden, nog voor Woutertje's stommiteit met de koop van Fortis en ABN Amro, dat Woutertje met het idee van fiscalisering van de AOW kwam. Hij doelde toen op AOW-ers met een aanvullende pensioenuitkering. Die zouden dan meer belasting (IB) moeten betalen dan de mensen met alleen een AOW.

Alhoewel van een totaal andere kleur, was ik het wat dit betreft met Woutertje eens, als dat zou leiden tot geleidelijke afschaffing van de AOW (sorry Prajak en andere AOW-ers). Iedereen die mijn postings over dit onderwerp heeft gelezen, weet dat ik daar een warm voorstander van ben.

Nu, na jaren komt de Kunduz coalitie met het voorstel aanvullende pensioenuitkeringen meer dan Euro 10 k extra te belasten. Een goed begin. :clap: :clap:

Bij de weg, ik zal over vier jaar 1 van die slachtoffers zijn. :worshippy: :worshippy:

Of zal ik dan toch naar Thailand geemigreerd zijn??? :giggle3: :giggle3:
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Werelddekking zorgverzekering wordt Europadekking

#14 Bericht door joepattaya » donderdag 17 mei 2012, 02:37

RuudThai schreef:
elst99 schreef:Heb nog niets erover gelezen, lijkt me ook moeilijk om zoiets door te voeren! Niet alleen vakantiegangers, pensionadas, maar ook het zakenleven zou dan bij iedere reis een aparte verzekering af moeten sluiten.Zal wel weer in de aanvullende verzekeringen terechtkomen, het is overigens onverstandig, om het ziektekostendeel uit je reisverzekering te halen, zijn altijd wel dingen die je dan bij je reisverzekering kunt declareren.
Er bestaan ook doorlopende reisverzekeringen hoor, compleet met werelddekking voor medische kosten! :asian22:
Ja Ruud, die bestaan en zullen blijven bestaan, alleen deze verzekeringen zijn "verzekeringen in tweede instantie". Zij schieten claims voor en proberen dit te verhalen op de bestaande ziektekostenverzekering. Dit gaat voor de Globetrotters dus niet meer werken en dus zullen de Doorlopende Reisverzekeringen flink in prijs stijgen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Werelddekking zorgverzekering wordt Europadekking

#15 Bericht door prajak » donderdag 17 mei 2012, 04:20

Henk, dit zie je verkeerd. Het voorstel is niet om AOW-ers met een aanvullend pensioen van 10 k of meer extra te belasten, het voorstel is de AOW voor die mensen niet te indexeren.

De AOW is altijd 'gefiscaliseerd' geweest vanaf haar bestaan. Het is altijd belastbaar inkomen geweest en als je er iets 'bij' had zoals aanvullend pensioen en (vroeger) rente, dividend, inkomsten van verhuurd onroerend goed of winst uit onderneming dan kwam dat er bovenop en ging het schijventarief tellen en dat liep heel lang geleden tot 72 procent. Dat optellen gebeurt nu nog steeds al vallen heden enkele soorten inkomen in box 2 en box 3 die een eigen vast tarief hebben. Maar heb je AOW en aaanvullend pensioen dan wordt dat opgeteld en dat tilt de top van het inkomen in een andere schijf.

Afschaffen van de AOW is pas aan de orde als je antwoord geeft aan al die mensen die in hun belastingbetaling in schijf 1 en 2 hebben betaald voor de volksverzekering. Schijf 1 is bijna helemaal volksverzekering waaronder AOW. AOW afschaffen zonder die mensen hun 'premie' terug te betalen is hoogst onnet om het netjes te zeggen. Het is nauwelijks mogelijk.

Dat het stelsel op de schop moet, helemaal met je eens; voor wat ik aan AOW en andere volksverzekering heb betaald had ik een beter pensioen kunnen kopen dan de AOW die ik nu beur.

Plaats reactie

Terug naar “Verzekeren in Thailand”