Belasting aangifte 2020

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1560
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Belasting aangifte 2020

#1 Bericht door jomel17 » zondag 02 mei 2021, 14:04

Heren , ik woon sinds 1-1 2020 in Thailand.
Heb ergens gelezen dat je van de NL belastingdienst een M formulier krijgt om eea definief te regelen.
Echter ik moet voor 7 mei aangifte doen over mijn AOW en pensioenen maar heb nog geen M formulier gekregen.
Wat is wijsheid ?
Gewoon aangifte doen als buitenlands belastingplichtige of afwachten ?
Bij voorbaat dank voor jullie reacties ...
หลงรัก

Gebruikersavatar
Kees
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1181
Lid geworden op: donderdag 16 juni 2005, 19:43
Locatie: Doi Saket, Talad Khwan

Re: Belasting aangifte 2020

#2 Bericht door Kees » zondag 02 mei 2021, 14:17

Wat mij betreft, het beste advies is, neem contact op met Lammert de Haan en laat hem alles regelen voor je. Bespaard jou een hoop gezoek en stress.
Niet klagen, maar dragen.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Belasting aangifte 2020

#3 Bericht door Lammert de Haan » zondag 02 mei 2021, 14:29

Kees schreef: zondag 02 mei 2021, 14:17 Wat mij betreft, het beste advies is, neem contact op met Lammert de Haan en laat hem alles regelen voor je. Bespaard jou een hoop gezoek en stress.
Dat lijkt me een goede gedachte, Kees.

Ik vermoed echter dat Jomel17 geen uitnodiging heeft gekregen voor het doen van aangifte d.m.v. een formulier Model-M: hij woont het hele jaar 2020 in Thailand en dan is het verstandiger van de Belastingdienst om maar geen aangifte te laten doen met de papieren aangifte Model-M maar d.m.v. de elektronische aangifte Model-C. Dat bespaart de Belastingdienst een hoop tijd en rekenwerk terwijl de uitkomst gelijk is.

Jomel17 kan dan het beste contact met me opnemen via: l.haan14@chello.nl.

Overigens kan ik zo natrekken bij de Belastingdienst welke aangifte zij verwacht..
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1560
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Belasting aangifte 2020

#4 Bericht door jomel17 » zondag 02 mei 2021, 15:17

Kees en Lammert, bedankt voor jullie snelle reacties.
Lammert ik zal morgen via email contact met je opnemen, heb nu een paar biertjes op ..
หลงรัก

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Belasting aangifte 2020

#5 Bericht door Lammert de Haan » zondag 02 mei 2021, 15:42

jomel17 schreef: zondag 02 mei 2021, 15:17 Kees en Lammert, bedankt voor jullie snelle reacties.
Lammert ik zal morgen via email contact met je opnemen, heb nu een paar biertjes op ..
:P :P :P
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Belasting aangifte 2020

#6 Bericht door erik-kuijpers » zondag 02 mei 2021, 21:54

Ja ja, dit komt meer voor. Deze woorden: 'Overigens kan ik zo natrekken bij de Belastingdienst welke aangifte zij verwacht..'

Heren, een dienst is een 'hij' en neem van me aan, dat geldt zeker voor de belastingdienst van het Min van Fin. Een 'hij' dienst vergeet alle menselijkheid en pakt onschuldige mensen aan als criminelen; denk aan de toeslagaffaire waarvoor zelfs een integer CDA kamerlid moest worden 'gesensibiliseerd', lees: omgepraat...

Nee, de fiscus is een 'hij' al bedient hij zich soms van vrouwen, of wat daarop lijkt, om standpunten in te nemen en giftige brieven te zenden. Lammert en ik hebben die ervaring met een 'zij' waarvan de naam rillingen en potentiestoringen veroorzaakt bij de belastingadviseurs. Gelukkig is 'het' nu met pensioen......

Mijn aangifte is probleemloos ingediend en ik verwacht medio juni mijn centjes terug. :clap:

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Belasting aangifte 2020

#7 Bericht door pjotter » maandag 03 mei 2021, 01:04

En mss een tip Jomel, om zelfs de digitale aangifte door Lammert te laten doen. Ik had op 1 maart 2019 ook geen aangifte formulier gekregen over 2018. (ook precies op 1 januari uitgeschreven uit NL). Geen M-biljet, geen vooraf ingevulde aangifte, helemaal niets. Toen besloot ik het zelf maar te doen, digitaal, via mijnbelastingdienst.nl. Na een week of 6 kreeg ik een brief, dat ik het verkeerde "formulier" had gebruikt, samen met een pak papier...het M-biljet.
Lammert had dit toen nog nooit meegemaakt. Hij had dat voorheen ook zo gedaan, via mijnbelastingdienst als buitenlands belasting plichtige. Lammert dacht dat dat mss kwam doordat hij een geregistreerd fiscalist is bij de belastingdienst. Wie zal het zeggen.Suc6
jomel17 schreef: zondag 02 mei 2021, 15:17 Kees en Lammert, bedankt voor jullie snelle reacties.
Lammert ik zal morgen via email contact met je opnemen, heb nu een paar biertjes op ..

Gebruikersavatar
johnny013
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 214
Lid geworden op: zaterdag 28 september 2019, 11:55
Locatie: Sattahip

Re: Belasting aangifte 2020

#8 Bericht door johnny013 » woensdag 05 mei 2021, 06:28

jomel17 schreef: zondag 02 mei 2021, 14:04 Heren , ik woon sinds 1-1 2020 in Thailand.
Heb ergens gelezen dat je van de NL belastingdienst een M formulier krijgt om eea definief te regelen.
Echter ik moet voor 7 mei aangifte doen over mijn AOW en pensioenen maar heb nog geen M formulier gekregen.
Wat is wijsheid ?
Gewoon aangifte doen als buitenlands belastingplichtige of afwachten ?
Bij voorbaat dank voor jullie reacties ...
Hi Jomel,

Ik ben op dezelfde datum hier gekomen, en heb me op 30 december 2019 uitgeschreven in NL en 31 december om 22.00 uur naar hier gevlogen.
Ik moest voor 2019 toch dat M biljet insturen...
Voor 2020 gewoon de reguliere aangifte....
Het is zoals het is...

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Belasting aangifte 2020

#9 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 05 mei 2021, 22:24

De aangifte 2020 garandeert teruggaaf voor 1 juli maar ik heb mazzel: heb de aanslag al binnen met dagtekening 11 mei dus einde week komen de centen al. Printen44 Kees ruikt nu ook ineens poen en denkt er ook al aan. Ja ja, leuker kunnen ze het niet maken maar wel sneller.... :giggle:

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Belasting aangifte 2020

#10 Bericht door jumbo » donderdag 06 mei 2021, 00:12

Ik heb na aanvraag in Januari netjes vrijstelling voor loonheffing gekregen, niet verplichtverzekerd en premieplichtig ben voor volksverzekering en niet verzekerd en premieplichtig ben voor de Zvw... allen gerelateerd aan pensioen.
Nieuwe toetsing in 2025...

IK neem aan dat ik dit proces opnieuw door moet voor mijn AOW, kan iemand dat bevestigen???
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Belasting aangifte 2020

#11 Bericht door Lammert de Haan » donderdag 06 mei 2021, 00:58

jumbo schreef: donderdag 06 mei 2021, 00:12 Ik heb na aanvraag in Januari netjes vrijstelling voor loonheffing gekregen, niet verplichtverzekerd en premieplichtig ben voor volksverzekering en niet verzekerd en premieplichtig ben voor de Zvw... allen gerelateerd aan pensioen.
Nieuwe toetsing in 2025...

IK neem aan dat ik dit proces opnieuw door moet voor mijn AOW, kan iemand dat bevestigen???
Dat klopt wel, Jumbo. De nieuwe toetsing in 2025 houdt dan kennelijk het zich voordoen van een nieuwe situatie in, nl. het ontstaan van een recht op een AOW-uitkering (jong broekje als je nu nog bent). Of er dan nog recht bestaat op een AOW-uitkering is nog maar zeer de vraag. Ik pluk de pot nl. voor die tijd met een AOW-uitkering en een AOW-partnertoeslag. Dus reken je nu nog niet rijk tegen die tijd! [$) [$) [$)
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Belasting aangifte 2020

#12 Bericht door jumbo » donderdag 06 mei 2021, 03:39

Lammert de Haan schreef: donderdag 06 mei 2021, 00:58
jumbo schreef: donderdag 06 mei 2021, 00:12 Ik heb na aanvraag in Januari netjes vrijstelling voor loonheffing gekregen, niet verplichtverzekerd en premieplichtig ben voor volksverzekering en niet verzekerd en premieplichtig ben voor de Zvw... allen gerelateerd aan pensioen.
Nieuwe toetsing in 2025...

IK neem aan dat ik dit proces opnieuw door moet voor mijn AOW, kan iemand dat bevestigen???
Dat klopt wel, Jumbo. De nieuwe toetsing in 2025 houdt dan kennelijk het zich voordoen van een nieuwe situatie in, nl. het ontstaan van een recht op een AOW-uitkering (jong broekje als je nu nog bent). Of er dan nog recht bestaat op een AOW-uitkering is nog maar zeer de vraag. Ik pluk de pot nl. voor die tijd met een AOW-uitkering en een AOW-partnertoeslag. Dus reken je nu nog niet rijk tegen die tijd! [$) [$) [$)
Bedankt Lammert, ook voor de bemoedigende woorden... :lol: :lol:
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”