verklaring belastingplicht woonland

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: verklaring belastingplicht woonland

#31 Bericht door jumbo » zaterdag 15 mei 2021, 00:11

erik-kuijpers schreef: vrijdag 14 mei 2021, 14:28 Zal maar gewoon jaarlijks aangifte doen, met 50% en aftrekposten is het belasting bedrag in TH nihil

Jumbo, ben jij in Thailand niet in loondienst? Hoe werkt het als je Thai loon plus NL pensioen hebt? Ik stel me zo voor dat het dan 'plus plus' wordt net zoals in NL in box 1.
Jawel, maar bij pensionering ga ik uit loondienst..

Lammert, helemaal gelijk over de 0 x 0 = 0, maar omdat ik slechts mijn aow opgeeft ga ik liever de correcte weg
De RO22 toont geen bedrag.... :D
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: verklaring belastingplicht woonland

#32 Bericht door Lammert de Haan » zaterdag 15 mei 2021, 01:12

Jumbo, of het slechts je AOW-uitkering opgeven als te belasten inkomen de correcte weg is kan ik natuurlijk niet beoordelen. Maar het alsdan doen van aangifte heeft geen enkele zin. Uitgaande van jouw gekorte AOW-uitkering, de voor jou geldende verminderingen en aftrekposten en de belastingvrije som van 0% over de eerste THB 150.000, zal er geen heffingsruimte voor Thailand over blijven.

En mocht dit toch anders zijn dan wordt deze heffingsruimte volledig teniet gedaan door de onlangs door mij ontdekte bepaling in het door Nederland met Thailand gesloten Verdrag ter vermijding van dubbele belasting en waardoor Thailand op grond van artikel 23, lid 6, van dit Verdrag, vermindering dient te verlenen ter zake van o.a. een AOW-uitkering tot maximaal de door Nederland daarover geheven belasting. Daar de Nederlandse inkomstenbelasting veel hoger zal uitvallen dan de Personal Income Tax, blijft er voor Thailand geen heffingsruimte over en hoef je dus ook geen aangifte te doen.

Daarmee wil ik overigens niet jou een 'snoepreisje' naar jouw Revenue Office ontzeggen! Mocht je dat toch van plan zijn en het is niet dicht bij jou in de buurt, neem dan wel voldoende brood en schoon ondergoed mee voor onderweg, :P

Binnenkort zal ik een artikel plaatsen over de genoemde en door Thailand te verlenen vermindering t.z.v. sociale zekerheidsuitkeringen, w.o. een AOW-, WAO- of WIA-uitkering. Overigens geldt dat ook voor de lijfrente-uitkeringen ex artikel 18, lid 2, van het Verdrag, waarbij zowel Thailand als Nederland mogen heffen over deze uitkeringen. Ook dan dient Thailand een vermindering te verlenen op grond van artikel 23, lid 6, van het Verdrag.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: verklaring belastingplicht woonland

#33 Bericht door jumbo » zaterdag 15 mei 2021, 01:55

Klip en klaar en ondanks alle verhalen over wachttijden en behandelingen heb ik persoonlijk, in Ayutthaya, nooit een probleem gekend
Of dat hetzelfde blijft in mijn dan nieuwe woonplaats Cha am zal de tijd leren..
Als de eerste keer een probleem lijkt dan vergeet ik het tot 2025...de nieuwe peildatum
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: verklaring belastingplicht woonland

#34 Bericht door pjotter » zaterdag 15 mei 2021, 01:58

Aha. Mooi Jumbo. Dit dus naar aanleiding van jouw verhaaltje van 12 januari ? Zo ja netjes !!! :thumbsup:
========
Ik heb het meest recente aanslagformulier en alle andere documenten zojuist in de enveloppe gedaan en per EMS laten versturen,
Aangifte in Thai en geen RO22, die heb ik einde maand voor 2020
=========
jumbo schreef: vrijdag 14 mei 2021, 09:50 Update, ik heb inmiddels vrijstellingen gekregen voor 2 bedrijfspensioenen.. AOW komt in 2023 maar slechts 50% ofzo

Lammert, kijkend naar Piehans zijn verhaal, is het niet verplicht of verstandig om ieder jaar aangifte te doen??

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”