Opgaaf wereldinkomen 2019

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Dafrans
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 28
Lid geworden op: zondag 11 juni 2017, 09:27

Opgaaf wereldinkomen 2019

#1 Bericht door Dafrans » zaterdag 09 mei 2020, 13:46

Heden kreeg ik van de belastingdienst een brief (mijn dochter in nederland krijgt de post zij stelde me daarvan op de hoogte)
met het verzoek om de opgaaf wereldinkomen 2019 in te vullen en moet voor 21 juli bij de belastingdienst binnen zijn.

Met het formulier Opgaaf wereldinkomen geeft u uw wereldinkomen aan ons door. U ontvangt dit formulier alleen van ons,
als u of uw toeslagpartner in een jaar buiten Nederland woonde, en van ons een toeslag ontving,
bijvoorbeeld zorgtoeslag of kinderopvangtoeslag.
Of omdat u of een gezinslid buiten Nederland woonde en een buitenlandbijdrage Zvw betaalde aan het Centraal Administratie Kantoor (CAK).

Ik voldoe aan geen van deze criteria voor wat betreft het jaar 2019. Ben niet gehuwd , krijg geen toeslagen en betaal geen bijdrage Zvw.

Wie weet waarom ik dit formulier dan toch nog krijg?
En kan ik eventueel het ingevuld formulier via e-mail naar mijn dochter sturen opdat zij dit opstuurt naar de belastingdienst?
We weten dat post op dit moment problematisch kan zijn van en naar Nederland en Thailand.

Groet DaFrans

Dafrans
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 28
Lid geworden op: zondag 11 juni 2017, 09:27

Re: Opgaaf wereldinkomen 2019

#2 Bericht door Dafrans » zaterdag 09 mei 2020, 13:50

Ik vergat te vermelden dat ik sinds 2018 in Thailand woon en ook sindsdien in Nederland ben uitgeschreven.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Opgaaf wereldinkomen 2019

#3 Bericht door erik-kuijpers » zaterdag 09 mei 2020, 15:06

En kan ik eventueel het ingevuld formulier via e-mail naar mijn dochter sturen opdat zij dit opstuurt naar de belastingdienst?
We weten dat post op dit moment problematisch kan zijn van en naar Nederland en Thailand.


Ja, waarom niet. Jij vult in en ondertekent en scant het in, zij kan het uitprinten en doorsturen. Dat andere formulier ken ik niet en daar zal een ander forumlid wel raad mee weten.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Opgaaf wereldinkomen 2019

#4 Bericht door Lammert de Haan » zondag 10 mei 2020, 15:26

Dag Dafrans,

Jij bent in 2018 al geëmigreerd naar Thailand. Over 2019 heb je geen toeslagen genoten. Zelfs niet eens een kinderopvangtoeslag! :giggle: Ook van een zgn. “buitenlandbijdrage Zvw”, verschuldigd aan het CAK, kan bij wonen in Thailand geen sprake zijn. Dan is het vragen om een opgave van je wereldinkomen over 2019 een volstrekt overbodige bezigheid c.q. een bezigheidstherapie voor de Belastingdienst. Maar soms, heel soms, maakt de Belastingdienst wel eens een foutje. :giggle2:

Mogelijk geniet jij een uitkering van het UWV. In mijn belastingadviespraktijk komt het een enkele keer voor dat, ook al woont men al jaren in het buitenland, de Belastingdienst dan toch vraagt om een opgave van het wereldinkomen. Maar ook dan is zo’n verklaring volstrekt zinloos zolang deze verklaring niet vergezeld hoeft te gaan van een verklaring van het wereldinkomen van de bevoegde belastingautoriteit van (in dit geval) Thailand.

Het kan ook zijn dat jij enkel een uit Nederland afkomstig inkomen hebt genoten in de vorm van een AOW-uitkering en/of een pensioenuitkering of lijfrente-uitkering. Dat geef je vervolgens op. Maar mocht je bijv. ook nog een Duits pensioen hebben genoten, dan geef je ook dat op. Dat alles blijft echter zonder gevolgen. De Belastingdienst kan daar immers verder niets mee. Bedenk maar dat je daarmee aan hun nieuwsgierigheid hebt voldaan.

Kortom: je wereldinkomen bestaat uit je totale Nederlandse en niet-Nederlandse inkomen samen. Dus ook je pensioen uit of arbeidsinkomen of vermogen in een ander land dan Nederland.
Of en in hoeverre Nederland vervolgens bevoegd is om over dit inkomen te heffen wordt bepaald door het met het betreffende land gesloten Verdrag ter vermijding van dubbele belasting of, bij gemis aan zo’n verdrag of verdragsbepaling, door de nationale (Nederlandse) wet.

Maar mogelijk heb je geluk met het moeten opgeven van je wereldinkomen. :idea: Wat gebeurt er nl. met jouw opgaaf?
Nadat de Belastingdienst jouw opgaaf wereldinkomen heeft ontvangen, krijgt je van hen een beschikking ‘Niet in Nederland belastbaar inkomen (NiNbi)’. Op deze beschikking staat je wereldinkomen, onderverdeeld in:
• je in Nederland belastbaar (verzamel)inkomen en
• je niet in Nederland belastbaar inkomen.

Deze beschikking kan aanleiding zijn voor je pensioenuitvoerder of verzekeraar, mocht je een niet in Nederland te belasten pensioen of lijfrente-uitkering genieten, om af te zien van de inhouding van loonbelasting (voor het geval dat je nog geen vrijstelling geniet). Maak daarvoor wel en kopie van de door jou ingediende opgaaf van het wereldinkomen.

Na invulling en ondertekening kun je dit gerust per email sturen naar je dochter in Nederland voor doorzending naar de Belastingdienst. Het beste is om het formulier te scannen in pdf.
Ik krijg heel vaak documenten toegestuurd als fotobestand (dus in jpg) om ze vervolgens door te sturen naar de Belastingdienst. Vaak maken zij een heel slordige indruk. Dan wordt zo’n foto gemaakt, schuin over het document met als gevolg: breed aan de onderkant en uitlopend in bijna een punt aan de bovenkant. Zoals gezegd maakt dat een slordige indruk, wat heel gemakkelijk te voorkomen is door een scan te maken in pdf.

Mocht je echt niet in pdf kunnen scannen, zorg er dan voor dat je een foto maakt recht boven het document, met boven en onder zo weinig mogelijk loze ruimte. Loze ruimtes (vooral aan de zijkanten) kunnen dan gemakkelijk door jouw dochter worden bijgesneden, zodat het geheel toch een redelijk resultaat te zien geeft.

Succes.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Dafrans
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 28
Lid geworden op: zondag 11 juni 2017, 09:27

Re: Opgaaf wereldinkomen 2019

#5 Bericht door Dafrans » maandag 11 mei 2020, 04:48

Beste Lammert

De indruk dat dit verzoek inderdaad totaal overbodig is, had ik toch ook al.
Maar goed ik scan het als een nette ingevuld PDF document en stuur dit naar mijn dochter.
Zij kan het dan in de meegeleverde retour enveloppe terugsturen.

Dank voor de antwoorden en we kunnen weer vooruit.

Groet Dafrans

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Opgaaf wereldinkomen 2019

#6 Bericht door pjotter » maandag 11 mei 2020, 06:32

Tja, het zijn me manne :roll:

======
‘Belastingdienst erkent: toch sprake van etnisch profileren’

Ruim 11.000 mensen met een dubbele nationaliteit zijn door de Belastingdienst strenger gecontroleerd dan andere Nederlanders. De tweede nationaliteit was een officieel selectiecriterium om te bepalen of er een verhoogde kans was op fraude. De Belastingdienst bevestigt dit na onderzoek van RTL Nieuws en Trouw.
======
Dafrans schreef: maandag 11 mei 2020, 04:48 Beste Lammert

De indruk dat dit verzoek inderdaad totaal overbodig is, had ik toch ook al.
Maar goed ik scan het als een nette ingevuld PDF document en stuur dit naar mijn dochter.
Zij kan het dan in de meegeleverde retour enveloppe terugsturen.

Dank voor de antwoorden en we kunnen weer vooruit.

Groet Dafrans

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Opgaaf wereldinkomen 2019

#7 Bericht door Lammert de Haan » maandag 11 mei 2020, 16:14

Dafrans schreef: maandag 11 mei 2020, 04:48 Beste Lammert

De indruk dat dit verzoek inderdaad totaal overbodig is, had ik toch ook al.
Maar goed ik scan het als een nette ingevuld PDF document en stuur dit naar mijn dochter.
Zij kan het dan in de meegeleverde retour enveloppe terugsturen.

Dank voor de antwoorden en we kunnen weer vooruit.

Groet Dafrans
Graag gedaan, Dafrans.

En vergeet niet om na ontvangst van de beschikking ‘Niet in Nederland belastbaar inkomen (NiNbi)’ zo nodig verdere actie te ondernemen.

Groet,

Lammert.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Dafrans
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 28
Lid geworden op: zondag 11 juni 2017, 09:27

Re: Opgaaf wereldinkomen 2019

#8 Bericht door Dafrans » dinsdag 12 mei 2020, 05:36

Beste Lammert

En vergeet niet om na ontvangst van de beschikking ‘Niet in Nederland belastbaar inkomen (NiNbi)’ zo nodig verdere actie te ondernemen.

Met deze uitspraak maak je het wel weer (onnodig?) spannend.
Groet
DaFrans

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Opgaaf wereldinkomen 2019

#9 Bericht door Lammert de Haan » dinsdag 12 mei 2020, 08:54

Dafrans schreef: dinsdag 12 mei 2020, 05:36 Beste Lammert

En vergeet niet om na ontvangst van de beschikking ‘Niet in Nederland belastbaar inkomen (NiNbi)’ zo nodig verdere actie te ondernemen.

Met deze uitspraak maak je het wel weer (onnodig?) spannend.
Groet
DaFrans
Of ik het “(onnodig?) spannend” heb gemaakt voor jou kan ik moeilijk beoordelen. Maar lees eens de opmerking die ik in m’n eerste bericht maakte t.a.v. de naderhand door jou te verkrijgen beschikking “Niet in Nederland belastbaar inkomen (NiNbi)” en wat je daar vervolgens richting je pensioenuitvoerder of verzekeraar mogelijk mee kan doen.

Mogelijk heb je dat niet goed begrepen maar schrijf dat dan!
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Dafrans
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 28
Lid geworden op: zondag 11 juni 2017, 09:27

Re: Opgaaf wereldinkomen 2019

#10 Bericht door Dafrans » dinsdag 12 mei 2020, 10:14

Beste Lammert

U heeft helemaal gelijk, het is vaak een kwestie van Goed lezen.
Als het antwoord op de vraag gegeven is dan wil het nog wel eens zo zijn dat extra informatie geen aandacht krijgt,
immers het antwoord is er al.
Ik snap nadat ik het nog eens aandachtig gelezen had nu ook wat u bedoeld.

Maar ik denk toch al niet dat ik nog extra actie moet ondernemen. :happyno:

Groet DaFrans

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”