O jee, is de belastingdienst wakker geworden...?

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

O jee, is de belastingdienst wakker geworden...?

#1 Bericht door erik-kuijpers » maandag 24 februari 2020, 08:18

Vandaag in Tblog een vraag. Een aantal NL-ers in Thailand moet aangifte doen over 2017 en 2018.

Ik heb de indruk, en dat daar ook geantwoord, dat de dienst nu achter de ten onrechte genoten heffingskorting aan gaat. Je herinnert je dat vanaf 1-1-2015 je in TH geen recht hebt op heffingskorting maar de SVB heeft dat wel toegestaan bij AOW-genieters. In dit forum hebben Lammert en ik daar over geschreven maar in Tblog ook en dat in heel veel bijdragen.

Ik vrees dat dit het geval is en dan gaat een aantal mensen dokken. Dus inkomstenbelasting betalen en rente. Over een boete kan Lammert misschien meer vertellen.

Dat dit zou kunnen komen is hier al eens aan de orde geweest. Als de dienst alleen 2017 en 2018 wil controleren dan ontspringen er mensen de dans. Die hebben dan eens mazzel maar dat zegt de dienst dan eindelijk eens zelf: 'Leuker kunnen we het wel degelijk maken...'

Wacht maar af op verder nieuws. Dat komt er heus wel.......!

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: O jee, is de belastingdienst wakker geworden...?

#2 Bericht door erik-kuijpers » maandag 24 februari 2020, 11:13

In Tblog een reactie van iemand die voor iemand in TH de aangifte 2018 heeft ingevuld. Ik kopieer zijn/haar reactie:

"...net gebeld door een Nederlander die ook deze verzoeken heeft ontvangen.

Heb zijn belastingaangifte over 2018 via MijnBelastingdienst kunnen invullen en al ingestuurd. Gezien het te betalen bedrag gaat het m.i. inderdaad over ten onrechte ontvangen loonheffingskorting. Voor 2019 had ik het al stop gezet maar jaren ervoor dus niet. etc. .. "


Met dank aan Tblog. Dus ja, het ziet er naar uit dat de dienst de ten onrechte geclaimde heffingskorting corrigeert en dat je, wonend in TH, dus vanaf de eerste euro belasting betaalt over de AOW. Per 1-1-2019 is er een extra bepaling in de wet gekomen en kan het niet meer voorkomen.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: O jee, is de belastingdienst wakker geworden...?

#3 Bericht door Herbergier » maandag 24 februari 2020, 13:09

Ik weet het, wij behoren de Nederlandse wet te kennen en te volgen, maar hoe komt het dat duurbetaalde Nederlandse top belasting- en SVB-ambtenaren, die naar ik aanneem jarenlang op een universiteit Nederlandse wet en regelgeving hebben gestudeerd, ongestraft zulke fouten kunnen en mogen maken, door ons die heffingskorting te geven waar we niet eens om hebben gevraagd en waarschijnlijk worden ze aan het eind van elk jaar nog met een flinke bonus beloond ook, de meeste onder ons hebben op de technische of middelbare scholen nog nooit serieus les gehad in al deze wetten en regelgeving, maar wij worden voor hun fouten straks wel gestraft.
Alles van waarde is weerloos.

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1560
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: O jee, is de belastingdienst wakker geworden...?

#4 Bericht door jomel17 » maandag 24 februari 2020, 13:31

Herbergier, je weet toch dat de ambtenaren naar hun werk gaan om eens flink uit te slapen..... :roll:
หลงรัก

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: O jee, is de belastingdienst wakker geworden...?

#5 Bericht door erik-kuijpers » maandag 24 februari 2020, 13:39

Herbergier, het is een puinhoop in Nederland! Voorlichting over dit belangrijke artikel heeft totaal ontbroken, zowel vanuit de dienst als vanuit de SVB. Voorlichting wordt overgelaten aan websites en adviseurs. Al kun je je afvragen of voorlichting wel wordt gelezen en wordt geloofd want dat is vaak ook maar afwachten.

Lezers van dit forum en van Tblog hebben wel die info gehad en hadden het kunnen weten maar het had gewoon niet mogen gebeuren.

Ik heb weet van een telefoongesprek in voorjaar 2015 tussen een persoon in TH en een medewerker van SVB Roermond over deze zaak en de SVB medewerker presteerde het te zeggen 'Nou ja, dat wordt in de aanslagregeling wel rechtgetrokken...' er van uitgaand dat pensionado's wel een potje hebben om na afloop van het jaar EEN maand AOW terug te betalen want daar komt het ongeveer op neer. De fout ligt bij de SVB die gewoon heffingskorting bleef geven waardoor de loonbelasting nul werd. Ook in mijn geval tot ik het terugdraaide.

Ik weet dat andere 'pensioen'betalers direct de heffingskorting stop hebben gezet. Dat had de SVB ook moeten doen. Per 1-1-2019 is een extra bepaling in de wet opgenomen: woon je in welk buitenland dan ook dan krijg je voor de loonbelasting geen heffingskorting. De beoordeling van dat recht ligt nu exclusief bij de dienst waar de beoordeling thuis hoort: de fiscus.

Maar je weet, de overheid heeft nooit schuld en Bert Betaler draait op voor de ellende. Wie 1.000 euro bruto AOW per maand heeft in 2017 en 2018 gaat straks ongeveer 2.000 euro terugbetalen. Zou men ook 2015 en 2016 er bij nemen dan kan de schade 4 k euro worden. Je mag ze de kost geven die dat geld niet even snel hebben liggen.....

Zo komt Jan Splinter door de winter. Was dat niet Marcel van Dam? Ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: O jee, is de belastingdienst wakker geworden...?

#6 Bericht door Herbergier » maandag 24 februari 2020, 14:20

jomel17 schreef: maandag 24 februari 2020, 13:31 Herbergier, je weet toch dat de ambtenaren naar hun werk gaan om eens flink uit te slapen..... :roll:
Ja en daar moet je ze lekker laten slapen, want als je ze wakker maakt kost het ons meestal (veel) geld. :neus:
Alles van waarde is weerloos.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: O jee, is de belastingdienst wakker geworden...?

#7 Bericht door Herbergier » maandag 24 februari 2020, 14:31

erik-kuijpers schreef: maandag 24 februari 2020, 13:39 Herbergier, het is een puinhoop in Nederland! Voorlichting over dit belangrijke artikel heeft totaal ontbroken, zowel vanuit de dienst als vanuit de SVB. Voorlichting wordt overgelaten aan websites en adviseurs. Al kun je je afvragen of voorlichting wel wordt gelezen en wordt geloofd want dat is vaak ook maar afwachten.

Lezers van dit forum en van Tblog hebben wel die info gehad en hadden het kunnen weten maar het had gewoon niet mogen gebeuren.

Ik heb weet van een telefoongesprek in voorjaar 2015 tussen een persoon in TH en een medewerker van SVB Roermond over deze zaak en de SVB medewerker presteerde het te zeggen 'Nou ja, dat wordt in de aanslagregeling wel rechtgetrokken...' er van uitgaand dat pensionado's wel een potje hebben om na afloop van het jaar EEN maand AOW terug te betalen want daar komt het ongeveer op neer. De fout ligt bij de SVB die gewoon heffingskorting bleef geven waardoor de loonbelasting nul werd. Ook in mijn geval tot ik het terugdraaide.

Ik weet dat andere 'pensioen'betalers direct de heffingskorting stop hebben gezet. Dat had de SVB ook moeten doen. Per 1-1-2019 is een extra bepaling in de wet opgenomen: woon je in welk buitenland dan ook dan krijg je voor de loonbelasting geen heffingskorting. De beoordeling van dat recht ligt nu exclusief bij de dienst waar de beoordeling thuis hoort: de fiscus.

Maar je weet, de overheid heeft nooit schuld en Bert Betaler draait op voor de ellende. Wie 1.000 euro bruto AOW per maand heeft in 2017 en 2018 gaat straks ongeveer 2.000 euro terugbetalen. Zou men ook 2015 en 2016 er bij nemen dan kan de schade 4 k euro worden. Je mag ze de kost geven die dat geld niet even snel hebben liggen.....

Zo komt Jan Splinter door de winter. Was dat niet Marcel van Dam? Ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen.
Lammert is toevallig een goeie belastingadviseur die je kan vertrouwen, maar ik reken er op dat de topmensen die bij de belastingdienst en SVB werken weten waar ze mee bezig zijn, als ik alle adviezen had opgevolgd die ik in mijn leven van allerlei zg adviseurs gekregen heb, was ik nu asielzoeker in Syrië of Eritrea. :crazy:
Alles van waarde is weerloos.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: O jee, is de belastingdienst wakker geworden...?

#8 Bericht door printen44 » maandag 24 februari 2020, 15:33

Ik betaalde vanaf 1 januari 2015 die loonheffing. Ik kreeg wel in Thailand een bericht van aangifte vanaf die datum. Door de Belastingdienst in Heerlen. Dat is een maand AOW. Ik had een klein pensioen van het ABP. Die hield direct vanaf die datum de loonheffing in.

Ik ging terug naar Nederland in 2018. Dus drie jaar lang betaalde ik loonheffing ter waarde van een maand AOW. In die drie jaar dus een kwart van mijn jaarlijkse AOW. Indien de twee jaar, 2015 en 2016 zou worden kwijtgescholden, klaag ik wel de SVB aan. Die stuurde mij in 2015 een nietszeggend bericht. Hoogst waarschijnlijk zal ik geen gelijk krijgen, maar wel de publiciteit die ik er aan zal geven. Dat zal de SVB niet erg op prijs stellen, denk ik.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: O jee, is de belastingdienst wakker geworden...?

#9 Bericht door erik-kuijpers » maandag 24 februari 2020, 15:47

Printen, de jaren 2015 en '16 zijn mijn gedachten slechts. Misschien komt dat nog wel. Of het wordt uit overwegingen van 'beleid' niet gedaan. Jij bent niet benadeeld, je hebt betaald wat je moest betalen, toch?

Ik denk dat er wel iemand over de SVB gaat emmeren als de belastingdienst er boetes op zal willen leggen. Trouwens, ook een ambtenaar bij de belastingdienst heeft hier een foute visie over gehad en die brief ligt in mijn agenda (en Lammert heeft hem ook).

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: O jee, is de belastingdienst wakker geworden...?

#10 Bericht door printen44 » maandag 24 februari 2020, 22:19

erik-kuijpers schreef: maandag 24 februari 2020, 15:47 Printen, de jaren 2015 en '16 zijn mijn gedachten slechts. Misschien komt dat nog wel. Of het wordt uit overwegingen van 'beleid' niet gedaan. Jij bent niet benadeeld, je hebt betaald wat je moest betalen, toch?

Ik denk dat er wel iemand over de SVB gaat emmeren als de belastingdienst er boetes op zal willen leggen. Trouwens, ook een ambtenaar bij de belastingdienst heeft hier een foute visie over gehad en die brief ligt in mijn agenda (en Lammert heeft hem ook).
Ik betaalde met knarsende tanden, al had ik toen al een kunstgebit...…. [$) [$) [$)

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: O jee, is de belastingdienst wakker geworden...?

#11 Bericht door erik-kuijpers » maandag 24 februari 2020, 22:45

Fixodent nemen! Dan zit je bitje mooi vast! :giggle:

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: O jee, is de belastingdienst wakker geworden...?

#12 Bericht door Lammert de Haan » dinsdag 25 februari 2020, 00:53

erik-kuijpers schreef: maandag 24 februari 2020, 08:18 Vandaag in Tblog een vraag. Een aantal NL-ers in Thailand moet aangifte doen over 2017 en 2018.

Over een boete kan Lammert misschien meer vertellen.
Laat ik beginnen met te stellen dat ik geen voorstander ben van het in Thailand Forum binnenhalen van lezersvragen en discussies welke worden geplaatst in TBlog, zoals nu in korte tijd al een paar keer is gebeurd. Thailand Forum is een volledig zelfstandig platform en niet een verlengstuk van TBlog (waar ik trouwens ook veel lees en schrijf). M.a.w.: laten we van Thailand Forum niet een tweede TBlog maken (dat geldt trouwens ook omgekeerd)!

Wat het opleggen van een (verzuim)boete betreft het volgende. Als je verwacht na aangifte en dus op aanslag meer dan € 45 te moeten bijbetalen aan inkomstenbelasting, dan ben je formeel verplicht om aangifte te doen. Ook al heb je geen uitnodiging gehad van de Belastingdienst om aangifte te doen. Hier gaat de Belastingdienst echter niet gauw toe over. Sterker nog: ik heb het nog maar twee keer meegemaakt. En in beide gevallen is de verzuimboete na bezwaar ook weer tenietgedaan.

Vanaf vorige week donderdag heb ik al een zevental aanvragen uit Thailand binnen voor het doen van aangifte inkomstenbelasting voor de jaren 2017 en 2018. Ik heb er inmiddels 6 afgewerkt. Nr. 7 moet nog even wachten daar hij mij wel z’n gebruikersnaam maar nog niet zijn wachtwoord voor de DigiD kon geven.

Eigenlijk had ik er niet meer opgerekend dat de Belastingdienst nu nog over zou gaan tot het versturen van uitnodigingen voor het doen van aangifte over oudere jaren. Maar niets staat hun in de weg om dat alsnog te doen. Wat me dan wel verbaast is het feit dat men de jaren 2015 en 2016 laat voor wat het is.

Het zal me bij een aantal lezers van Thailand Forum niet populair maken, maar eigenlijk vind ik het niet meer dan rechtvaardig dat de Belastingdienst nu toch eindelijk meer actie heeft ondernomen.
Overigens zal het nooit mijn doel zijn om als fiscalist me populair te maken. Daarmee verlies je immers nogal gauw de noodzakelijke objectiviteit uit het oog, waardoor je je klanten ook niet meer objectief kunt adviseren en waardoor je maar beter onmiddellijk kunt stoppen met je belastingadviespraktijk! Met "meehuilen met de wolven in het bos" heeft een klant immers totaal niets aan.

Door de onwettige praktijk van de SVB vanaf 1 januari 2015 en waaraan ingaande 1 januari 2019 door aanvullende wetgeving een einde is gekomen, was er een grote tweedeling ontstaan binnen de groep van niet kwalificerende buitenlandse belastingplichtigen in:
• de groep van Nederlanders waar door de SVB de heffingskortingen niet werden toegepast of later door de Belastingdienst werd gecorrigeerd;
• de groep van Nederlanders waar door de SVB wel de heffingskortingen werden toegepast, terwijl dit later niet d.m.v. het doen van aangifte of na controle door de Belastingdienst werd gecorrigeerd.

Om aan deze ongewenste en onmogelijk te rechtvaardigen ongelijke behandeling van twee groepen in het buitenland wonende Nederlanders een halt toe te roepen is de Regering gekomen met aanvullende wetgeving, inhoudende dat uitkeringsinstanties (w.o. ook de SVB) bij wonen in het buitenland in geen enkel geval meer de heffingskortingen mogen toepassen op de loonbelasting. Dat geldt ook voor de groep kwalificerende buitenlandse belastingplichtigen, welke in principe wel recht heeft op heffingskortingen. Zij dienen voor het verkrijgen van de heffingskortingen aangifte te doen om een voorlopige aanslag.
Deze aanvullende wetgeving is op 1 januari 2019 ingegaan. In feite is zij, door voortdurend onjuist handelen van de SVB, door deze instantie afgedwongen!

Dit heeft begin vorig jaar voor nogal wat beroering gezorgd in diverse fora, wat dus al aangaf dat veel mensen voor de eerste keer werden geconfronteerd met inhouding van loonbelasting als gevolg van het vervallen van de heffingskortingen. Zij die al vanaf 1 januari 2015 met deze maatregel te maken hebben gehad hoorde je uiteraard niet of nauwelijks.

Ook in Thailand Forum heb ik hieraan uitvoerig aandacht besteed. Zo plaatste ik daar vorig jaar augustus nog het artikel: “De heffingskortingen: een klucht in twee bedrijven.”

Zie daartoe de volgende link:
https://thailandforum.nl/viewtopic.php? ... 5#p8316461

Ik weet als geen ander dat met name door de ambtenaren van kantoor Buitenland van de Belastingdienst veel fouten worden gemaakt. Maar het nu versturen van de uitnodigingsbrieven om (alsnog) aangifte te doen voor de jaren 2017 en 2018 kun je echt geen fout noemen.

En gelukkig maken deze ambtenaren voortdurend fouten, maar zijn daardoor in veel gevallen juist je beste vriend! Welke in Thailand wonende Nederlander met een AOW-uitkering en een particulier pensioen heeft bijvoorbeeld vanaf het belastingjaar 2015 i.p.v. rond de 9% loonbelasting richting de 18% aan inkomstenbelasting moeten betalen? Ik durf te wedden van niemand. En toch is dat de Beleidsrichtlijn van de Staatssecretaris van Financiën en tevens zo verwoord in artikel 23 van het door Nederland met Thailand gesloten Verdrag ter vermijding van dubbele belasting.

Dit verschijnsel noemen wij “het progressievoorbehoud”.

Alhoewel het progressievoorbehoud nadien niet is afgeschaft, vond dit voor het laatst plaats t.a.v. buitenlandse belastingen over het belastingjaar 2014 en voor zover men koos voor behandeling als binnenlandse belastingplichtige. En dan vind ik het vreemd dat alleen maar negatief wordt gesproken over de afschaffing van de heffingskortingen ingaande 2015, zonder daarin ook te betrekken het verdwijnen van het progressievoorbehoud. Dit komt op mij over als een vorm van selectieve verontwaardiging.

Nu kan het natuurlijk ook zijn dat e.e.a. uit het toch wel vrij korte termijn geheugen is verdwenen maar dan is het zaak om dat weer wat op te frissen.

Maar er speelt meer waardoor ik de afschaffing van de heffingskortingen voor niet kwalificerende buitenlandse belastingplichtigen en waarvan sprake is bij wonen in Thailand, in veel gevallen wel kan billijken.
Het voert me echter te ver om nu en op deze plaats dieper in te gaan op de verschillen in belastingsystematiek tussen Nederland en Thailand en op het internationaal belastingrecht in z’n algemeenheid.

Mogelijk dat ik binnen niet al te lange tijd daaraan binnen Thailand Forum aandacht zal besteden. Maar heb wel even geduld, want ik sta nu zo ongeveer in de startblokken om me te storten op het doen van aangiftes voor de inkomstenbelasting 2019 en dus om de kassa te laten rinkelen!.
Zoals ik al las: “Zo komt Jan Splinter door de winter”. Maar dat geldt dan wel voor de volgende winter, want deze is vrijwel voorbij.
Laatst gewijzigd door Lammert de Haan op dinsdag 25 februari 2020, 01:25, 1 keer totaal gewijzigd.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: O jee, is de belastingdienst wakker geworden...?

#13 Bericht door wanadee » dinsdag 25 februari 2020, 01:23

Wat ik niet begrijp is het volgende: heffingskorting is toch een manier waarop je minder belasting betaalt? Als je belastingvrijstelling hebt dan betaal je toch geen belasting meer? Of is dit voor mensen die over hun aow wel belasting betalen in nederland?

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: O jee, is de belastingdienst wakker geworden...?

#14 Bericht door Lammert de Haan » dinsdag 25 februari 2020, 01:34

wanadee schreef: dinsdag 25 februari 2020, 01:23 Wat ik niet begrijp is het volgende: heffingskorting is toch een manier waarop je minder belasting betaalt? Als je belastingvrijstelling hebt dan betaal je toch geen belasting meer? Of is dit voor mensen die over hun aow wel belasting betalen in nederland?
Het probleem van het vervallen van de heffingskortingen doet zich inderdaad slechts voor bij diegenen die een in Nederland te belasten AOW- of WAO-/WIA-uitkering of een overheidspensioen genieten. Geniet je enkel een in Thailand te belasten particulier pensioen dan speelt dit niet.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: O jee, is de belastingdienst wakker geworden...?

#15 Bericht door wanadee » dinsdag 25 februari 2020, 01:54

Lammert de Haan schreef: dinsdag 25 februari 2020, 01:34
wanadee schreef: dinsdag 25 februari 2020, 01:23 Wat ik niet begrijp is het volgende: heffingskorting is toch een manier waarop je minder belasting betaalt? Als je belastingvrijstelling hebt dan betaal je toch geen belasting meer? Of is dit voor mensen die over hun aow wel belasting betalen in nederland?
Het probleem van het vervallen van de heffingskortingen doet zich inderdaad slechts voor bij diegenen die een in Nederland te belasten AOW- of WAO-/WIA-uitkering of een overheidspensioen genieten. Geniet je enkel een in Thailand te belasten particulier pensioen dan speelt dit niet.
:thumbsup:

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”