AOW

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Dekorte01
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 8
Lid geworden op: maandag 08 oktober 2012, 20:34
Locatie: Nakhon Phanom
Contacteer:

AOW

#1 Bericht door Dekorte01 » zondag 05 januari 2020, 13:55

Beste leden,

Mijn broer woont al een aantal jaren in Thailand en vanaf november 2021 kan hij AOW aanvragen. Hij zou dan 86 procent van de AOW voor alleenstaanden moeten ontvangen. Zo staat het ook vermeld in zijn digitale omgeving van de SVB website (Mijn SVB). Tot zover niets aan de hand, maar .... Als hij invult, dat hij in Thailand woont, dan komt onderstaande, verontrustende mededeling tevoorschijn:

Thailand
Exportbeperking vanaf 1 januari 2006
Als u in dit land woont gelden vanaf 1 januari 2006 de exportbeperkingen van de Wet BEU waardoor uw AOW-pensioen en inkomensondersteuning AOW worden beperkt of ingetrokken.

De regeling voor de AOW is als volgt:
  • Voor gehuwde of ongehuwd samenwonende AOW'ers die beiden de AOW-leeftijd hebben, bedraagt de uitkering maximaal 50% van het netto minimumloon per persoon;
      Voor gehuwde of ongehuwd samenwonende AOW'ers met een partner die nog niet de AOW-leeftijd heeft, bedraagt de uitkering 50% van het netto minimumloon;
        Voor een ongehuwde AOW'er bedraagt de uitkering maximaal 50% van het netto minimumloon.
          U ontvangt geen inkomensondersteuning AOW.
        Klopt bovenstaande. En wat houdt dat in voor de hoogte van de AOW van mijn broer?

        Hartelijke groet,
        Khun Moo
        Thuis in Thailand

        jomel17
        Expat
        Expat
        Berichten: 1560
        Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
        Locatie: Khon Kaen

        Re: AOW

        #2 Bericht door jomel17 » zondag 05 januari 2020, 13:59

        Weet hij zeker dat hij Thailand heeft ingevuld???
        หลงรัก

        Gebruikersavatar
        erik-kuijpers
        Volwaardig lid
        Volwaardig lid
        Berichten: 3376
        Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
        Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

        Re: AOW

        #3 Bericht door erik-kuijpers » zondag 05 januari 2020, 15:29

        Heb gekeken, het staat er inderdaad. En dat lijkt me fout want er is een BEU-verdrag met Thailand gesloten en ik heb nergens gelezen dat het verdrag is ingetrokken. Ik heb tot mei 2018 in Thailand gewoond en had naast de samenwoon-uitkering (als basis 50% minimumloon) de partnertoeslag, en een NL-er, die hier ook lid is, had de alleenstaande-uitkering omdat hij woonde binnen een commerciële verhouding zoals hospita-gast.

        Ik denk dat de site fout is en ik adviseer je morgen te bellen met de SVB. Hou je ons op de hoogte svp?

        Gebruikersavatar
        erik-kuijpers
        Volwaardig lid
        Volwaardig lid
        Berichten: 3376
        Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
        Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

        Re: AOW

        #4 Bericht door erik-kuijpers » zondag 05 januari 2020, 15:43

        Vul eens Filipijnen in; daar vind je de juiste tekst. En dit is de link van de SVB naar alle verdragslanden (en daar schrijven ze Filippijnen met dubbel p....). Daar staat Thailand gewoon tussen.

        https://www.svb.nl/int/nl/algemeen/verdragslanden.jsp

        Gebruikersavatar
        Lammert de Haan
        Volwaardig lid
        Volwaardig lid
        Berichten: 1538
        Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
        Locatie: Heerenveen

        Re: AOW

        #5 Bericht door Lammert de Haan » zondag 05 januari 2020, 17:18

        erik-kuijpers schreef: zondag 05 januari 2020, 15:43 Vul eens Filipijnen in; daar vind je de juiste tekst. En dit is de link van de SVB naar alle verdragslanden (en daar schrijven ze Filippijnen met dubbel p....). Daar staat Thailand gewoon tussen.

        https://www.svb.nl/int/nl/algemeen/verdragslanden.jsp

        Dat klopt helemaal, Erik. De site van de SVB geeft niet de volledige informatie als je daar "Thailand" invult. Nederland heeft met een aantal landen buiten de EU en de EER een bilateraal verdrag gesloten, het zgn. Handhavingsverdrag. Daarmee garanderen de betrokken landen toezicht op de juiste naleving van de wettelijke bepalingen t.a.v. het recht op een uitkering, w.o. de AOW-uitkering.

        Ook de website van het UWV bevat een landenfactor voor bijv. Thailand en de Filippijnen. Maar met een voetnoot wijzen zij erop dat deze landenfactor niet van toepassing is zolang het Handhavingsverdrag van kracht is. Er zijn overigens geen aanwijzingen dat dit Handhavingsverdrag zal worden opgezegd.
        DISCLAIMER:
        Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

        Gebruikersavatar
        erik-kuijpers
        Volwaardig lid
        Volwaardig lid
        Berichten: 3376
        Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
        Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

        Re: AOW

        #6 Bericht door erik-kuijpers » zondag 05 januari 2020, 23:20

        Trouwens, Lammert, even een zijspoor, ik lees niets meer over het plan Dijkhuizen. De aparte heffing voor AOW vervallen, wordt hogere IB, en voor ouwetjes de AOW fors ophogen zodat het verschil wordt gecompenseerd in de uitkering.

        Ik denk dat dit plan in een diepe lade ligt en wordt vergeten nu we naar minder tariefschijven gaan in de nabije toekomst. Dan denk ik, daarvoor zet je een commissie kamerleden met dure mensen aan het werk en gooi het dan maar in het ronde archief, in een diepe lade of in de ijskast.............

        In het grote Tblog zie je mensen nu rekenen over de verhoging van de AOW (bruto dan!) en gelijk een stevig potje klagen. Maar daar zijn het NL-ers voor.

        Gebruikersavatar
        Lammert de Haan
        Volwaardig lid
        Volwaardig lid
        Berichten: 1538
        Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
        Locatie: Heerenveen

        Re: AOW

        #7 Bericht door Lammert de Haan » maandag 06 januari 2020, 00:19

        erik-kuijpers schreef: zondag 05 januari 2020, 23:20 Trouwens, Lammert, even een zijspoor, ik lees niets meer over het plan Dijkhuizen. De aparte heffing voor AOW vervallen, wordt hogere IB, en voor ouwetjes de AOW fors ophogen zodat het verschil wordt gecompenseerd in de uitkering.

        Ik denk dat dit plan in een diepe lade ligt en wordt vergeten nu we naar minder tariefschijven gaan in de nabije toekomst. Dan denk ik, daarvoor zet je een commissie kamerleden met dure mensen aan het werk en gooi het dan maar in het ronde archief, in een diepe lade of in de ijskast.............

        In het grote Tblog zie je mensen nu rekenen over de verhoging van de AOW (bruto dan!) en gelijk een stevig potje klagen. Maar daar zijn het NL-ers voor.
        Een aantal aspecten uit het rapport van de Commissie Dijkhuizen om te komen tot een vereenvoudiging van het belastingstelsel zijn inmiddels wel doorgevoerd Echter het belangrijkste aspect van een totale fiscalisering van de AOW-uitkering niet. Ondertussen worden de AOW-uitkeringen al wel voor ruim 40% gefinancierd uit de algemene middelen (d.w.z. "belastingen"). Met de toename van het aantal AOW-gerechtigden en de bevriezing van het tarief voor de premie AOW zal dit percentage alleen maar toenemen. De fiscalisering neemt dus toe.

        Ondertussen financier ik m'n AOW-uitkering geheel uit de door mij te betalen inkomstenbelasting en is de opmerking in het door jou aangehaalde Tblog van iemand die beweert dat de AOW-uitkeringen worden opgebracht door de huidige werkenden volstrekte onzin. Daar zal ik ook nog op reageren. Want ook gepensioneerden betalen vaak wel degelijk inkomstenbelasting en financieren wel degelijk (een deel van) hun eigen AOW-uitkering!
        DISCLAIMER:
        Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

        Dekorte01
        komt net kijken
        komt net kijken
        Berichten: 8
        Lid geworden op: maandag 08 oktober 2012, 20:34
        Locatie: Nakhon Phanom
        Contacteer:

        Re: AOW

        #8 Bericht door Dekorte01 » maandag 06 januari 2020, 18:45

        erik-kuijpers schreef: zondag 05 januari 2020, 15:29 Heb gekeken, het staat er inderdaad. En dat lijkt me fout want er is een BEU-verdrag met Thailand gesloten en ik heb nergens gelezen dat het verdrag is ingetrokken. Ik heb tot mei 2018 in Thailand gewoond en had naast de samenwoon-uitkering (als basis 50% minimumloon) de partnertoeslag, en een NL-er, die hier ook lid is, had de alleenstaande-uitkering omdat hij woonde binnen een commerciële verhouding zoals hospita-gast.

        Ik denk dat de site fout is en ik adviseer je morgen te bellen met de SVB. Hou je ons op de hoogte svp?
        Dat vermoed ik ook, Erik: dat het fout is. Op zich natuurlijk schandalig. Want je jaagt mensen de stuipen op het lijf. Enfin. Alleen, probeer maar eens te bellen met de SVB. Het lijkt wel of heel Nederland aan de lijn hing vandaag. Ik probeer het morgen - dinsdag 7 jan - nog een keer.

        BTW: Ik had uiteraard zelf al een ander land - Vietnam - ingevuld en daar staat het correct.
        Thuis in Thailand

        Gebruikersavatar
        erik-kuijpers
        Volwaardig lid
        Volwaardig lid
        Berichten: 3376
        Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
        Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

        Re: AOW

        #9 Bericht door erik-kuijpers » maandag 06 januari 2020, 22:42

        Ik heb het zondagavond via messenger aan de SVB gevraagd en gisteren kwam er nog geen reactie. Ik hou iedereen op de hoogte als ik wat hoor.

        Dekorte01
        komt net kijken
        komt net kijken
        Berichten: 8
        Lid geworden op: maandag 08 oktober 2012, 20:34
        Locatie: Nakhon Phanom
        Contacteer:

        Re: AOW

        #10 Bericht door Dekorte01 » dinsdag 07 januari 2020, 19:31

        erik-kuijpers schreef: maandag 06 januari 2020, 22:42 Ik heb het zondagavond via messenger aan de SVB gevraagd en gisteren kwam er nog geen reactie. Ik hou iedereen op de hoogte als ik wat hoor.
        Mooi zo Erik. Dat zal ze leren :)

        Ik kan eraan toevoegen, dat een bericht van mij richting SVB is gezonden. Maar het antwoord kan zo maar drie weken op zich laten wachten. Daarom probeer ik deze week ook via de telefoon contact met ze te krijgen.
        Thuis in Thailand

        Gebruikersavatar
        erik-kuijpers
        Volwaardig lid
        Volwaardig lid
        Berichten: 3376
        Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
        Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

        Re: AOW

        #11 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 07 januari 2020, 22:55

        Het is maar de vraag of jij en ik direct de juiste afdeling kunnen bereiken. Ik vraag me zelfs af of bij de SVB niet mensen werken die helemaal niet weten dat ze een website hebben.....

        Ik kan niet anders doen dan een paar dagen afwachten; ze zijn daar net teruggekomen van hun kerstreces en lijden nu aan nieuwjaarsmoeheid dus deze week zal er weinig actie te bespeuren zijn...... Ja, ik heb best een hoge pet op van die SVB-geleerden; zij zijn het tenslotte die het hebben gepresteerd vier jaar lang de nieuwe wetgeving over de heffingskorting aan hun laars te lappen....

        Ben benieuwd.

        Gebruikersavatar
        Lammert de Haan
        Volwaardig lid
        Volwaardig lid
        Berichten: 1538
        Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
        Locatie: Heerenveen

        Re: AOW

        #12 Bericht door Lammert de Haan » dinsdag 07 januari 2020, 23:52

        De website van de SVB is inmiddels aangepast. Vorige week werd er t.a.v. Thailand nog gesproken over de woonlandfactor van 0,5 (moet trouwens al weer een tijdje 0,4 zijn)
        Ik schreef vorige week over het van toepassing zijnde Handhavingsverdrag. Waarschijnlijk leest de SVB mee met Thailand Forum om op de hoogte te blijven van hoe zij de regels moeten toepassen. Zo zie je maar weer wat voor invloed Thailand Forum heeft. :giggle: :giggle2: :?:

        Ik had ook al even gekeken naar de uitbetalingen van de AOW-uitkering van enkele van m'n klanten in Thailand en de Filippijnen. Bij hen verloopt alles correct.
        Je kunt dus je AOW-uitkering voor 100% exporteren naar Thailand als verdragsland.

        Hier zijn de medewerkers van de SVB overigens maar al te blij mee. Zij laten zich niet zo gauw hun snoepreisje naar Thailand of de Filippijnen door de neus boren!
        Ik denk dan ook dat zij zich hevig zouden verzetten tegen opzegging van het Handhavingsverdrag, waar overigens in het geheel geen sprake van is.

        Klik op de volgende link.

        https://www.svb.nl/nl/aow/aow-buiten-ne ... y-90158451

        CONCLUSIE: het probleem, maar wat in werkelijkheid geen probleem was, is opgelost!
        DISCLAIMER:
        Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

        Gebruikersavatar
        erik-kuijpers
        Volwaardig lid
        Volwaardig lid
        Berichten: 3376
        Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
        Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

        Re: AOW

        #13 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 08 januari 2020, 08:07

        Nou, de invloed van dit forum valt wel mee denk ik..... :giggle: Of het moet ze gaan om de controle op de mensen met enige uitkering. Big Bro. Dan vinden ze hier meer echte namen dan in het grote blog en nog woonplaatsen ook.

        Gelukkig is hun site weer OK voor wat Thailand betreft.

        Dekorte01
        komt net kijken
        komt net kijken
        Berichten: 8
        Lid geworden op: maandag 08 oktober 2012, 20:34
        Locatie: Nakhon Phanom
        Contacteer:

        Re: AOW

        #14 Bericht door Dekorte01 » woensdag 08 januari 2020, 12:13

        Lammert de Haan schreef: dinsdag 07 januari 2020, 23:52 De website van de SVB is inmiddels aangepast. Vorige week werd er t.a.v. Thailand nog gesproken over de woonlandfactor van 0,5 (moet trouwens al weer een tijdje 0,4 zijn)
        Ik schreef vorige week over het van toepassing zijnde Handhavingsverdrag. Waarschijnlijk leest de SVB mee met Thailand Forum om op de hoogte te blijven van hoe zij de regels moeten toepassen. Zo zie je maar weer wat voor invloed Thailand Forum heeft. :giggle: :giggle2: :?:

        Ik had ook al even gekeken naar de uitbetalingen van de AOW-uitkering van enkele van m'n klanten in Thailand en de Filippijnen. Bij hen verloopt alles correct.
        Je kunt dus je AOW-uitkering voor 100% exporteren naar Thailand als verdragsland.

        Hier zijn de medewerkers van de SVB overigens maar al te blij mee. Zij laten zich niet zo gauw hun snoepreisje naar Thailand of de Filippijnen door de neus boren!
        Ik denk dan ook dat zij zich hevig zouden verzetten tegen opzegging van het Handhavingsverdrag, waar overigens in het geheel geen sprake van is.

        Klik op de volgende link.

        https://www.svb.nl/nl/aow/aow-buiten-ne ... y-90158451

        CONCLUSIE: het probleem, maar wat in werkelijkheid geen probleem was, is opgelost!
        Klopt. Het staat nu weer goed op de website.
        Thuis in Thailand

        Gebruikersavatar
        Lammert de Haan
        Volwaardig lid
        Volwaardig lid
        Berichten: 1538
        Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
        Locatie: Heerenveen

        Re: AOW

        #15 Bericht door Lammert de Haan » woensdag 08 januari 2020, 13:04

        Dekorte01 schreef: woensdag 08 januari 2020, 12:13

        Klopt. Het staat nu weer goed op de website.
        Mogelijk hebben de berichten van Erik en jou aan de SVB voor een ommekeer gezorgd.

        Overigens bevatte de website in het verleden, ook voor wat Thailand betreft, wél de juiste informatie. Laten we dit maar beschouwen als een "computerfout". Op elke menselijke fout wordt immers tegenwoordig dit etiket geplakt, niet beseffend dat een computer geen fouten kan maken. Daar is zij nl. te dom voor. :giggle:

        Wat je er fout instopt zal er dan ook nooit goed uitkomen :idea:
        DISCLAIMER:
        Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

        Plaats reactie

        Terug naar “Belasting, WAO en AOW”