MILJOENENNOTA 2020

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

MILJOENENNOTA 2020

#1 Bericht door Lammert de Haan » donderdag 19 september 2019, 22:38

Besteedbaar inkomen
Het gaat goed met de BV Nederland. Volgend jaar rekent de Regering op basis van berekeningen van het CPB op een groei van het te besteden inkomen voor werkenden van 2,4% en voor niet-werkenden van 1,1%.
Gemiddeld wordt gerekend op een groei van 2,1%. Kloof nr. 1 tussen werkenden en niet-werkenden, want verschil moet er natuurlijk wel zijn!

Loonontwikkeling
Bedrijfswinsten nemen jaarlijks fors toe en klotsen tegen de plinten. De loonontwikkeling blijft hier ver bij achter. De factor kapitaal is vele malen “lonender” dan de factor arbeid.
Niet voor niets voeren de vakbonden de laatste tijd strijd om te komen tot een forse verhoging van de cao-lonen. De FNV zet ook voor volgend jaar in op een loonstijging van 5%. Kloof nr. 2 tussen werkenden en niet-werkenden.

Korting pensioenen
Als gevolg van kunstmatig laag gehouden dekkingsgraden dreigen pensioenen van miljoenen Nederlanders volgend jaar te worden gekort met 5% tot 8% en mogelijk meer. Daarnaast zijn de pensioenen de afgelopen 10 jaar niet gecompenseerd voor loon- en prijsstijging. Kloof nr. 3 tussen werkenden en niet-werkenden.

De kortingspercentages die het CPB in de macro-economische verkenningen noemt, zijn met 0,2 à 0,3 procent aanzienlijk lager dan de 5 tot 8 procent verlagingen waarvoor pensioenfondsen waarschuwen. M.a.w.: de koopkrachtplaatjes kloppen nu al voor geen meter!

Gevolgen
Voor het zoveelste jaar op rij worden niet-werkenden op achterstand gezet ten opzichte van werkenden. En nu dan niet zo zuinig ook!
Feitelijk kunnen we al niet eens meer spreken over kloven maar over een diep ravijn waarin je terecht komt als je gepensioneerd bent of om andere redenen niet (meer) deel kunt nemen aan het arbeidsproces.

Werken moet meer lonend zijn
Het adagium van Rutte c.s. is al jaren “werken moet meer lonend zijn”. Maar waar blijft de zorg van Rutte c.s. voor al die Nederlanders die niet meer deelnemen aan het arbeidsproces omdat ze dat al 40 jaar of zelfs langer hebben gedaan en zo Nederland hebben opgebouwd en gebracht waar het nu is? Zij moeten het kennelijk zelf maar uitzoeken!

Kijken we vervolgens naar de uitwerking van dit adagium dan valt ook nu weer op dat het in feite gaat om “meer verdienen moet meer lonend zijn”. Hiermee breken Rutte c.s. niet met een al jaren bestaande traditie.
Om dit te bereiken wordt, naast de algemene heffingskorting, de arbeidskorting extra verhoogd. Iemand die € 25.000 per jaar verdient gaat er door deze veranderingen € 380 op vooruit in 2020. Bij een inkomen van € 45.000 per jaar is dit € 640 en bij een inkomen van € 65.000 per jaar is dit € 690.
M.a.w.: het gaat niet om meer werken maar om meer verdienen. Dit laatste is nl. “meer lonend” (naast dat men jaarlijks al een hoger inkomen heeft!).

Belastingmaatregelen 2020
Als je al een minimaal inkomen hebt dan doet de Regering daar nog een schepje “bovenop” (maar dan wel in negatieve zin).
In het kader van een vereenvoudiging van ons belastingstelsel wordt het aantal schijven teruggebracht van vier naar drie. Dat noemt men een sociale vlaktax. Dat was al aangekondigd voor het jaar 2021 maar wordt nu met een jaar vervroegd. Je moet iemand die daar nadeel van ondervindt immers wel zo snel mogelijk raken, want uitstel gaat immers ten nadele van met name de hogere inkomens die van deze vereenvoudiging voordeel ondervinden!

Zie het volgende overzicht.

Tarieven Inkomstenbelasting 2019, 2020 en 2021

Schijven...IB 2019...IB 2020...IB 2021...Inkomen
1.............9,00%.....9,70%.....9,45%....t/m € 20.384
2............10,45%.....9,70%.....9,45%....€ 20.385 t/m 34.817
3............38,10%....37,35%...37,10%....€ 34.818 t/m 68.507
4............51,75%....49,50%...49,50%....vanaf € 68.508

Val je in schijf 1? Tel uit je verlies! HOEZO: koopkrachtstijging!

Heffingskortingen en toeslagen
Zoals reeds gesteld wil de Regering de algemene heffingskorting en de arbeidskorting verhogen.
Voor de stijging van de algemene heffingskorting heeft men een schamele € 750 miljoen uitgetrokken. Daarnaast gaat de arbeidskorting er in 2020 en 2021 in twee stappen omhoog met maar liefst € 2.150 miljoen (bijna 3 keer zoveel). En waarom dit enorme verschil? Werken c.q. meer verdienen moet immers meer lonend zijn dan inkomen, verkregen met “niets doen”.

Effect van de heffingskortingen en toeslagen op het koopkrachtplaatje bij wonen in Thailand
Jaarlijks wordt er geschoven aan de knoppen van de heffingskortingen en toeslagen om daarmee het gewenste koopkrachtplaatje te bereiken. Maar als je geen recht hebt op heffingskortingen en toeslagen, zoals bijv. het geval is bij wonen in Thailand, dan weet je met één dat het gepresenteerde koopkrachtplaatje voor jou een wassen neus is. Je bent afgeschreven en behoort niet meer tot de “gemiddelde Nederlander”. Desondanks “mag” je als AOW-er nog steeds wel in Nederland belasting betalen en zelfs aanmerkelijk meer als het geval zou zijn bij wonen in Nederland!

De rechtvaardigingsgrond van het heffen van belasting
Aan het heffen van belasting moet een rechtvaardiging ten grondslag liggen. Bij wonen in Thailand heeft de wetgever die gevonden in drie overwegingen:
a. je kost de Nederlandse Staat niets meer (daar moet Thailand maar voor zorgen);
b. je AOW-uitkering is niet fiscaal gefaciliteerd (d.w.z. je hebt tijdens de opbouwfase geen belastingvoordeel genoten);
c. daarom mag je over je AOW-uitkering aanmerkelijk meer belasting betalen dan wanneer je in Nederland zou wonen.

Dat klinkt allemaal heel logisch, toch? Of toch niet? Wie het weet mag het zeggen!
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: MILJOENENNOTA 2020

#2 Bericht door erik-kuijpers » vrijdag 20 september 2019, 06:16

Dank voor je uitleg en leuker kunnen ze het inderdaad niet maken! :mrgreen:

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: MILJOENENNOTA 2020

#3 Bericht door Lammert de Haan » maandag 23 september 2019, 23:10

erik-kuijpers schreef: vrijdag 20 september 2019, 06:16 Dank voor je uitleg en leuker kunnen ze het inderdaad niet maken! :mrgreen:
Graag gedaan, Erik. Ik heb deze bijdrage met “plezier” geschreven.
Wat jij schrijft: "Leuker kunnen ze het inderdaad niet maken" is maar al te waar!

Toen die talenten werden uitgedeeld stond men achter in de rij en was er nog maar bitter weinig over toen zij aan de beurt waren.
Vervolgens dacht men: "Dat moet ons niet nog eens overkomen" met als gevolg dat, toen de talenten werden uitgedeeld "maar wel zo onaangenaam mogelijk" men met de neus vooraan stond en men dus werd overbedeeld.

En zie nu het gevolg ...................... :mrgreen:

Wat zijn de gevolgen van de Miljoenennota en andere maatregelen als je in Thailand woont?

We zorgen er in Europa zoveel mogelijk voor dat de euro t.o.v. de THB in waarde afneemt door de negatieve rente welke banken aan de ECB moeten betalen, als ze daar hun overtollige kasgeld moeten stallen, te verhogen en door in de komende tijd miljarden euro’s in de markt te pompen. Het effect van dit laatste is nog niet verwerkt in de huidige koers € - THB!

Daarnaast laten we je meer belasting betalen over je AOW- of WAO-uitkering. Dat is immers een arbeidsloos inkomen waarvoor je alleen maar je hand hoeft op te houden!

En wees eerlijk: hoeveel tijd blijft er nog over om in Thailand je geld uit te geven als je de hele dag op je luchtbedje aan het strand ligt met een paar Thaise schoonheden in je gezichtsveld? Niet veel en dus kun je ook best wel met wat minder toe. Toch? Of zie ik dat niet goed?

Jij zou dit moeten weten want jij hebt jaren in Thailand gewoond en bent de kenner bij uitstek en bent bekent met beide zijden van de medaille en ik ben maar een domme “kaaskop”.
Maar bespaar me jouw commentaar. Ik denk nl. dat er dan niet veel van mijn “verhaaltje” heel blijft. En op voorhand moet ik je nog gelijk geven ook.

En toch zijn er jammer genoeg meer Nederlanders die in dit “verhaaltje” wel iets herkennen dan je wellicht voor mogelijk houdt. Dat noem ik de “jaloeziefactor”: dikwijls beschikken zij ook over een “arbeidsloos inkomen” maar hebben zij niet de beschikken over een luchtbedje en stranden zijn in geen velden of wegen te bekennen, terwijl een Thaise schoonheid pas opdoemt als ze hun computer, laptop of tablet raadplegen. En dat laatste is toch wel heel erg een kwestie van behelpen!

En hen wou ik met name even prikkelen en op scherp stellen om ze vervolgens met de neus op de feiten te drukken, in de hoop dat de “jaloeziefactor” omslaat in de “gunfactor”.
Want het is niet alles roze geur en maneschijn als je als Nederlander in Thailand woont!

Dus nu even serieus

Stelen mag in Nederland niet (behalve wanneer dit door de overheid wordt gedaan)

Ook nu nog (ruim vier en een half jaar na invoering) vind ik het absurd dat je wel de plicht hebt om belasting te betalen over je AOW- of WAO-uitkering of je overheidspensioen maar niet het recht hebt op heffingskortingen.

Dit alles is een gevolg van de ingaande 1 januari 2015 in de Wet loonbelasting 1964 en de Wet inkomstenbelasting 2001 aangebrachte tweedeling in kwalificerend en niet-kwalificerend buitenlandse belastingplichtigen. En met het vervallen recht op heffingskortingen bij wonen in Thailand begint een hoop ellende. Voor de hogere belasting in de eerste schijf van de inkomstenbelasting voor 2020 wordt je niet (gedeeltelijk) gecompenseerd door hogere heffingskortingen voor dat jaar. Daarvoor moet je nl. in Nederland wonen!

Ben je een niet-kwalificerend buitenlandsbelastingplichtige en wat het geval is als je in Thailand en heel veel andere “buitenlanden” woont, dan heb je geen recht op heffingskortingen, aftrekposten ter zake van persoonlijke verplichtingen en heffingsvrij vermogen.
Ik beschouw dit als een vorm van discriminatie. Op grond van EU-rechtspraak is dit weliswaar toegestaan daar zij berust op het territorialiteitsbeginsel, maar een zichzelf respecterende Staat moet het toch niet willen om zijn in het buitenland wonende onderdanen anders te behandelen dan zijn in eigen land wonende onderdanen. Maar deze fatsoensnorm geldt kennelijk niet voor de Staat der Nederlanden!

Wat zou er gebeuren als de heffingskortingen voor alle Nederlanders zouden worden afgeschaft? 100 en meer “Malievelden” zouden zwart staan van de mensen. Succes verzekerd!

Grote organisaties die de belangen van in het buitenland wonende Nederlanders voorstaan, zoals de Stichting Nederlanders Buiten Nederland (SNBN) en de Vereniging Belangenbehartiging Nederlands Gepensioneerden in het Buitenland (VBNGB), hebben te weinig oog voor dit probleem terwijl het m.i. hoog tijd is om aan de bel te trekken of zelfs de noodklok te luiden. Dit behoort hoog op de agenda te staan van genoemde organisaties! Om dit te bewerkstelligen zou het wellicht helpen als ook in Thailand wonende Nederlanders (en dat zijn er meer dan 25.000!) zich massaal zouden wenden tot genoemde organisaties met het verzoek om deze problematiek op het hoogste niveau aan te kaarten!

En laat “Den Haag” dat niet aankomen met de flauwe smoes dat je al het geluk hebt dat je geen premies volksverzekeringen en de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet meer verschuldigd bent (wat een Thaise klant van mij nog niet zo lang geleden te horen kreeg van een medewerker van de Belastingdienst/kantoor Buitenland). Als ik naar de supermarkt ga en daar geen pot pindakaas koop, dan wil ik deze pot pindakaas ook niet op de kassabon zien. Ik ga nl. uit van de simpele stelregel: “Wat ik niet koop, daar wens ik ook niet voor te betalen.” En dat lijkt me een goed uitgangspunt!

Ook een argument dat je bij wonen in Thailand in Nederland geen belasting hoeft te betalen over je particulier pensioen is geen steekhoudend argument. Ik ging er altijd vanuit dat Nederland een betrouwbare verdragspartner is, die niet via slinkse wegen (zoals de afschaffing van de heffingskortingen) aan zo’n verdrag probeert te tornen. Maar het tegenovergestelde is kennelijk het geval. “Kunnen we je niet pakken via je niet in Nederland belast particulier pensioen omdat dat in Thailand belast is, dan doen we dat wel via je wel in Nederland belaste AOW- of WAO-uitkering. Want pakken zullen we je, hoe je het ook wend of keert!”

Voor de invoering van de Wet inkomstenbelasting 2001 kende Nederland geen heffingskortingen maar een belastingvrije voet. In 2000 bedroeg deze belastingvrije voet nog € 4.061. Ingaande 2001 werd zij vervangen door een algemene heffingskorting van € 1.576 en een arbeidskorting van € 920.

De belastingvrije voet is te vergelijken met de eerste schijf van de Thaise Personal Income Tax waarbij de eerste 150.000 THB wordt belast tegen 0%. M.a.w.: net als in Nederland voor 2001 is in Thailand de “heffingskorting” als een doorgaande beweging verdisconteerd in de tariefstructuur.
En of je nu praat over een belastingvrije voet (zoals Nederland van voor 2001 en Thailand nu nog), of over heffingskortingen (zoals Nederland vanaf 2001), dat is lood om oud ijzer. Beide hebben immers hetzelfde resultaat.

Woon je als alleenstaande in Nederland en je hebt een AOW-uitkering van bruto € 1.105 per maand en een ABP-pensioen (overheid) van € 359 per maand, oftewel een jaarinkomen van € 17.568, dan betaal je als gevolg van de heffingskortingen aan inkomstenbelasting én premie volksverzekeringen € 0. De belastingvrije voet bedraagt dan in feite € 17.568.
Woon je in Thailand dan ben je over dit jaarinkomen van € 17.568 enkel aan inkomstenbelasting een bedrag verschuldigd van € 1.581. En dat maakt het verschil: twee “soorten” Nederlanders en waarbij je in het tweede geval ook nog eens veel minder “producten” afneemt (alleen de inkomstenbelasting) maar waarvoor je wel de rekening gepresenteerd krijgt. Je betaalt dus voor een huis vol potten pindakaas die je in werkelijkheid niet afneemt omdat de pindakaas je anders de strot uitkomt!

Conclusie: als je in Thailand woont dan betaal je over je in Nederland belast inkomen aanmerkelijk meer inkomstenbelasting dan aan belasting en premie volksverzekeringen tezamen in het geval dat je in Nederland woont!

Met het vervallen van het recht op heffingskortingen voor niet-kwalificerende buitenlandse belastingplichtigen heeft een amputatie plaatsgevonden van een deel van deze tariefstructuur zonder dat het betreffende “lichaamsdeel” ziek was. En dat is een vreemde gang van zaken welke ethisch/medisch niet verantwoord is. De Regering is hiervoor echter niet opgeroepen om te verschijnen voor het (medisch)tuchtcollege: zij kon rustig haar gang gaan!

Zo gaat Nederland om met z’n in het buitenland wonende (tweederangs) “landgenoten”.

En om te eindigen met het begin: ook ik kan het helaas niet leuker maken. Dit is louter een zaak voor de politiek c.q. de wetgever!
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: MILJOENENNOTA 2020

#4 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 24 september 2019, 07:20

Ik ben TH uit en niet vanwege de fiscaliteit zoals iedereen hier weet.

Wat ik nu merk aan een VVD-etc kabinet is dat de laagste inkomens gepakt worden. Zit je voornamelijk of helemaal in schijf 1 dan stijgt de belastingdruk, 'slechts' met 0,7 procent maar geld is geld. Arbeid is heilig, ogenschijnlijk ook voor ons ouwetjes en daar reken ik Lammert en Kees ook toe want die hebben meer streepjes op de lei staan dan ik.....

Dat eigen risico is voor iedere inkomensgroep gelijk en daarin vind ik een oneerlijkheid zitten; mijn 385 e weegt zwaarder dan bij iemand met een inkomen of pensioen van een ton per jaar.

Maar ja, dat weet je van de VVD-club. NL is zo verdeeld dat het blok VVD-CDA er voorlopig nog wel zal blijven; over links of over rechts zal ook na komende verkiezingen niet mogelijk zijn. En wat 'mijn' cluppie D'66 betreft, daar is het rood al lang vanaf en ik zie ze tegenwoordig als centrumclub zoals CDA.

Eind december weet ik hoe dit voor mij gaat uitpakken maar of ik er 1,1 procent op vooruit ga, ik moet het nog zien. Dat box 3 iets verandert is wel een goeie; dat onding is gelukkig iets verzacht. Een van mijn klanten noemde dit een 'boete op sparen' en gelijk heeft ie! Straks gaan de banken ook een boete op beleggen geven dus je kunt beter een klomp goud in de linnenkast verstoppen. Zoals men heel lang geleden ook deed met de spaarcenten. De bekende ouwe sok.....

Het zal mijn tijd wel duren. Ik maak me er niet druk om.

Gebruikersavatar
Kees
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1181
Lid geworden op: donderdag 16 juni 2005, 19:43
Locatie: Doi Saket, Talad Khwan

Re: MILJOENENNOTA 2020

#5 Bericht door Kees » dinsdag 24 september 2019, 09:24

Dat eigen risico is voor iedere inkomensgroep gelijk en daarin vind ik een oneerlijkheid zitten; mijn 385 e weegt zwaarder dan bij iemand met een inkomen of pensioen van een ton per jaar.
Dat begrijp ik wel van jou kant Erik, maar waarom zou iemand die meer verdiend/krijgt/ontvangt dan ook meer moeten betalen voor zijn zorgverzekering (eigen risico). Als we naar de super gaan betalen we toch ook allemaal evenveel voor het brood. En mensen met lagere inkomens die kunnen wel weer aanspraak maken op diverse subsidies, die ik ze echt niet misgun hoor, maar dat komt wel uit de grote pot waar de hogere inkomens weer volop aan bijdragen.
En nee ik heb geen pensioenvan een ton en heb dat ook niet tijdens mijn werkzame leven mogen ontvangen, in ieder geval niet in euro's.
Niet klagen, maar dragen.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: MILJOENENNOTA 2020

#6 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 24 september 2019, 10:36

Brede schouders kunnen meer dragen. Dat zie je ook in tarieven in NL voor belasting, volksverzekering en zorgverzekering en ook in dat onding dat Box 3 heet.

In de basispremie voor de zorgverzekering is dat draagkrachtbeginsel al verlaten en sinds het eigen risico ook. Ik ben daar tegen maar weet heel goed dat er ook argumenten zijn aan te dragen tegen mijn stelling.

En de bazen zitten in Den Haag op het pluche dus wat doe ik er aan.........

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: MILJOENENNOTA 2020

#7 Bericht door Lammert de Haan » dinsdag 24 september 2019, 23:51

erik-kuijpers schreef: dinsdag 24 september 2019, 10:36
In de basispremie voor de zorgverzekering is dat draagkrachtbeginsel AL verlaten en sinds het eigen risico ook. Ik ben daar tegen maar weet heel goed dat er ook argumenten zijn aan te dragen tegen mijn stelling.
Jouw opmerking dat het draagkrachtbeginsel t.a.v. de ziekte- c.q. zorgkosten ook al is verlaten is een onjuiste constatering. Er zijn niet alleen argumenten aan te dragen tegen jouw stelling (zoals je zelf al veronderstelt) maar je ziet hier de van oudsher bestaande wijze van financiering van de ziekte- c.q. zorgkosten over het hoofd.

Vanaf de invoering van het Ziekenfondsbesluit 1941/de Ziekenfondswet 1964 rust de bekostiging van de ziektekosten al op twee peilers en wel:
a. de niet inkomensafhankelijke nominale premie (die betaalde je vroeger aan de “ziekenfondsbode” van het ziekenfonds waarbij je was aangesloten en die een keer per week of per maand bij jou aan de deur kwam om deze te incasseren en bestaat nu uit de maandelijkse premie aan je ziektekostenverzekeraar, incl. de eigen bijdrage);
b. de inkomensafhankelijke bijdragen (denk hierbij aan de voorheen op basis van je loon geheven werkgevers- en werknemersbijdragen, af te dragen aan de Centrale Kas van de Ziekenfondsraad en nu aan de op basis van je belastbaar inkomen verschuldigde premie WLZ van 9,65% en de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet van 5,7%/6,95%).

Het niet-inkomensafhankelijke deel heeft dus altijd al bestaan en is niet pas ingevoerd met de Zorgverzekeringswet ingaande 2006!

In 2005 heb ik al eens een doorrekening gemaakt van de overgang van de Ziekenfondswet naar de Zorgverzekeringswet op het punt van de verhouding tussen financiering in niet en wel inkomensafhankelijke delen van beide regelingen en daar was niets op aan te merken. Die overgang is vlekkeloos verlopen, dus zonder verschuiving van het ene deel naar het andere deel.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: MILJOENENNOTA 2020

#8 Bericht door Gardensafari » woensdag 25 september 2019, 01:49

Even over het verleden.
Ik ben altijd ambtenaar geweest.
En vroeger zat een ambtenaar, ook met een heel laag salaris, niet in het ziekenfonds.
Hij moest zich particulier verzekeren. Een deel van die kosten kreeg hij terug via de zogenaamde "interimregeling".
Per saldo was hij beter af: tegen iets mindere kosten een veel betere verzekering.
Nu nog kennen we de maatschappijen uit die tijd.
Neem de OHRA, destijds de Onderlinge voor Hogere RijksAmbtenaren.

En Lammert heeft gelijk: we betalen veel meer voor de gezondheidszorg dan alleen ziektekostenpremie en eigen risico.
En gezondheidszorg is feitelijk een compleet bodemloze put.
Wie gunt een kind nou niet een medicijn dat 2 miljoen per jaar kost?
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: MILJOENENNOTA 2020

#9 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 25 september 2019, 02:50

Vreemd, van die 'bode' weet ik niets. Wel toen ik nog thuis woonde maar sinds ik werk, nooit gezien en ook niet via de bank. Nadat ik boven de ziekenfondsgrens kwam ging ik zelf de premie betalen aan de OHRA want die was het goedkoopst.....

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: MILJOENENNOTA 2020

#10 Bericht door Joep » woensdag 25 september 2019, 05:51

Gardensafari schreef: woensdag 25 september 2019, 01:49 Wie gunt een kind nou niet een medicijn dat 2 miljoen per jaar kost?
Denk dat hier het grote probleem zit bij de hoge ziektekosten.
De prijzen van nieuwe medicijnen zijn vrij hoog, door de ontwikkelingskosten en de de winst die de bedrijven willen maken en het grote aanbod van alternatieven.
"Vroeger" werd geaccepteerd dat je geen kinderen kon krijgen, tegenwoordig krijgt iedereen IVF.
Vroeger ging men dood, klaar.
Tegenwoordig wordt het leven vaak onnodig lang gerekt tegen gigantisch hoge kosten.
Natuurlijk wil niemand dood of zijn naasten verliezen, maar in mijn ogen mogen er best grenzen zijn.
Heeft het nut om een 90 jarige met een lichaam dat eigenlijk op is nog een nieuwe hartklep te geven of een behandeling tegen kanker.
Heb mijn moeder al op vrij jonge leeftijd verloren aan kanker, een zeer agressieve vorm van blaaskanker.
De arts zei toen in een gesprek dat de behandeling wel te doen zou zijn, maar dat de kans 99,9 % zou zijn dat de operatie was geslaagd, maar de patiënt overleden.Het zou een vrij complexe en dure operatie zijn, die ook nog eens heel pijnlijk was. Mijn moeder heeft toen afgezien van de operatie, mede omdat haar lichaam al geheel verzwakt was van de kanker.
Ze heeft toen nog 3 weken mogen leven en gelukkig (mbv morfine) een pijnloze dood gekregen.
Zij wou eigenlijk euthanasie, maar de dokter zei dat die aanvraag geen nut zou hebben want ze zou reeds overleden zijn voordat het hele proces was afgerond.
Nou wil ik niet zeggen dat we iedereen die een bepaalde leeftijd heeft bereikt maar moeten euthanaseren, maar er mag best een maatschappelijk debat gevoerd worden om kosten wat kost iemand in leven te houden, Zeker als de patiënt zelf aangeeft dat hij/zij er klaar mee is.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: MILJOENENNOTA 2020

#11 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 25 september 2019, 06:15

Wie gunt een kind nou niet een medicijn dat 2 miljoen per jaar kost?

Hier speelt de 'zegening' van de Europese eenwording. Ieder land onderhandelt individueel met de grote farmaboys en dus kan iets in NL een miljoen kosten en in Spanje een kwart daarvan. De verzekerden en de staatskas betalen, de farma en de lobby steken de centen in hun zak.
Een scheve zaak waar men eens iets aan moet doen.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: MILJOENENNOTA 2020

#12 Bericht door Lammert de Haan » donderdag 26 september 2019, 01:17

Gardensafari schreef: woensdag 25 september 2019, 01:49 Even over het verleden.
Ik ben altijd ambtenaar geweest.
En vroeger zat een ambtenaar, ook met een heel laag salaris, niet in het ziekenfonds.
Hij moest zich particulier verzekeren. Een deel van die kosten kreeg hij terug via de zogenaamde "interimregeling".
Per saldo was hij beter af: tegen iets mindere kosten een veel betere verzekering.
Nu nog kennen we de maatschappijen uit die tijd.
Neem de OHRA, destijds de Onderlinge voor Hogere RijksAmbtenaren.
Ik heb eerst nog een paar jaar gewerkt en ben toen ook ambtenaar geworden, Gardensafari. :giggle2:

Ambtenaren vielen niet onder de werking van het naar Duits voorbeeld en door de Duitse bezetters ingevoerde Ziekenfondsbesluit 1941 en de latere Ziekenfondswet.

De ziektekostenverzekering van gemeente-, provincie- en politieambtenaren werden in de loop van de jaren vijftig ondergebracht bij aparte publiekrechtelijke verzekeringsinstellingen: het Instituut Ziektekostenverzekering Ambtenaren (IZA, bestemd voor gemeenteambtenaren en waaronder ik viel), de Interprovinciale Ziektekosten Regeling (IZR, voor provinciale ambtenaren) en de Dienst Geneeskundige Verzorging Politie (DGVP).
Rijksambtenaren bleven aangewezen op de vrijwillige ziekenfondsverzekering en de particuliere ziektekostenverzekering. Vervolgens konden zij voor een tegemoetkoming in de ziektekosten een beroep doen op het Besluit tegemoetkoming ziektekosten rijkspersoneel (BTZR) respectievelijk de Interimregeling ziektekosten ambtenaren 1982 (IRZK).

Het vergoedingenpakket en de premie waren bij het IZA (een publiekrechtelijke “particuliere” verzekering) gunstiger dan bij de “gewone” ziekenfondsen. Hiervan ondervond je vaak voordelen van de zijde van de hulpverleners, zoals huisartsen. In plaats van plaatsnemen in de overvolle wachtkamer in de ochtend werd je ingepland in de middag op een bepaalde tijd.

Hieraan heeft mijn huisarts gelukkig nooit meegedaan. Je moest hem elke keer weer vertellen hoe en bij wie je verzekerd was. Zou dat anders zijn geweest, dan was ik hard weggelopen!

Anders lag dit voor wat betreft de apotheek. Mijn ouders waren ook IZA-verzekerd. Kregen mijn zuster en m’n broers als “ziekenfondspatiënten” hun medicijnen in een slap en wit kartonnen doosje mee, voor mijn ouders en mij gold een stevig schuifdoosje, ook nog eens met vrolijke en kleurrijke bloemetjes bedrukt (ook al was je nog zo ziek).

Nu kon ik wel overstappen naar de andere apotheek bij ons in de stad maar dat stuitte op een groot probleem: hij was van de verkeerde kant! Maar anders dan wat je nu zou denken. Het was namelijk nog veel erger: hij was “Rooms”! En daar zette je als protestant natuurlijk geen voet binnen de deur! En dus bleef ik maar bij deze ook niet deugende apotheker!

Zo. Nu heb ik lang genoeg (off topic) stil gestaan bij de verzekering voor ziektekosten/zorgkosten. Het schrijven hierover maakt me depri. Het doet me eens te meer beseffen hoe oud ik wel niet ben! :asian22: :giggle:
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: MILJOENENNOTA 2020

#13 Bericht door Lammert de Haan » donderdag 26 september 2019, 01:21

erik-kuijpers schreef: woensdag 25 september 2019, 02:50 Vreemd, van die 'bode' weet ik niets. Wel toen ik nog thuis woonde maar sinds ik werk, nooit gezien en ook niet via de bank. Nadat ik boven de ziekenfondsgrens kwam ging ik zelf de premie betalen aan de OHRA want die was het goedkoopst.....
Ondanks de opmerking in de laatste zin van m'n vorige reactie toch nog even een aanvulling.

Begin 50-er jaren kwam er een eind aan het beroep van ziekenfondsbode. Hun aanvankelijk in gebruik zijnde fietsen en later hun beroemde Berini-brommers verdwenen daarmee uit het straatbeeld. Maar toen was jij nog niet aan het werk.
Vanaf die tijd moest men via de bank zelf voor betaling zorg dragen. Er waren echter ook vrij veel werkgevers die een deel van de nominale premie voor hun rekening namen en zowel dit werkgeversdeel als het werknemersdeel via de loonadministratie lieten verlopen en voor afdracht zorg droegen.

In aanvulling op m’n eerdere reactie t.a.v. het draagkrachtbeginsel in de bekostiging van het zorgstelsel merk ik nog op dat niet alleen de inkomensafhankelijke bijdragen maar ook de nominale premie wel degelijk een element van draagkracht in zich heeft. Dit vindt je terug in de zorgtoeslag, waar je tot een inkomen in box 1 van maximaal € 29.562 en een vermogen in box 3 van maximaal € 114.767 aflopend recht op hebt.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: MILJOENENNOTA 2020

#14 Bericht door erik-kuijpers » donderdag 26 september 2019, 06:45

En die zorgtoeslag is ook deze maand weer in dank door mij aanvaard! Waarmee iedereen nu weet dat mijn inkomen onder de 29.000 euro ligt en mijn riant banktegoed nog steeds geen ton is......

Ben nu in afwachting van mijn aanslag 2018, het M biljet.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: MILJOENENNOTA 2020

#15 Bericht door wanadee » donderdag 26 september 2019, 06:51

erik-kuijpers schreef: donderdag 26 september 2019, 06:45 En die zorgtoeslag is ook deze maand weer in dank door mij aanvaard! Waarmee iedereen nu weet dat mijn inkomen onder de 29.000 euro ligt en mijn riant banktegoed nog steeds geen ton is......

Ben nu in afwachting van mijn aanslag 2018, het M biljet.
Eindelijk, zit ik me al jaren af te vragen :crazy:
Maar denk dat je ook niet veel poespas meer uithaalt behalve een laptop en een goeie internetverbinding dus dat moet je kunnen redden :thumbsup:

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”