BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

#46 Bericht door wanadee » maandag 27 januari 2020, 06:28

Vanmorgen naar het provinciaal belastingkantoor geweest om de formulieren 21 en 22 te regelen. Hier komt normaliter geen publiek, je kunt hier ook niet betalen dat moet op het gemeentelijke belasting kantoor maar daar hadden ze de formulieren niet die ik nodig heb.
Toen we aan de bewaking doorgaven wat we kwamen doen kregen we een badge en konden we naar de tweede verdieping. Kennelijk had de bewaker al doorgegeven dat we er aan kwamen want men was bezig om een paar comfortabele stoelen te regelen voor ons.
Een alleraardigste dame, die overigens praktisch geen engels sprak wat ik wel had verwacht, wist gelukkig wel wat ik nodig had. De formulieren liet ze zien of dat klopte. Ze had ook kopieën nodig van paspoort, tabian ban en thaise id kaart en ging dat zelf ergens kopieren waar we ook niets voor hoefden te betalen, heel bijzonder naar mijn ervaring. Na een half uurtje geregeld, afgesproken dat ze even belt als de formulieren klaar zijn dan halen we ze op. De postbezorging bij mijn huis is een ramp, de helft komt niet aan.

Ik had thuis ook een nieuwe berekening gemaakt met nog 100.000 baht als extra aftrekpost maar dat klopte niet volgens de dame. Ik heb alleen recht op 60.000 plus 190.000 baht aftrek, niet op die 50% van mijn inkomen. Ze wist wel van de hoed en de rand want vervolgens gaf ze aan wat ik evt wel kon af trekken. Bv een levensverzekering, giften aan de tempel of school enz. Maar niet die 50%.
Ik heb dus geen idee voor wie die 50% dan wel bedoeld is maar niet voor mij.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

#47 Bericht door erik-kuijpers » maandag 27 januari 2020, 07:56

Dit probleem krijg je volgende jaren ook dus is het misschien zinvol een tax consultant op te zoeken. Die zal er in jouw regio heus wel zijn of zoek op internet. Of vraag forumleden in jouw regio die aangifte doen of zij het ook (niet) krijgen. Of op Tblog. Als je al een aanslag hebt, denk aan de termijn om er tegen in te gaan maar ik weet niet hoe lang je hebt.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

#48 Bericht door wanadee » maandag 27 januari 2020, 08:26

erik-kuijpers schreef: maandag 27 januari 2020, 07:56 Dit probleem krijg je volgende jaren ook dus is het misschien zinvol een tax consultant op te zoeken. Die zal er in jouw regio heus wel zijn of zoek op internet. Of vraag forumleden in jouw regio die aangifte doen of zij het ook (niet) krijgen. Of op Tblog. Als je al een aanslag hebt, denk aan de termijn om er tegen in te gaan maar ik weet niet hoe lang je hebt.
Dit scheelt 10.000 baht, overleef ik wel.
Ik heb dit eerste jaar voldoende geld over gemaakt om het de moeite waard te laten zijn voor de thai. Heb vaak gelezen dat het mensen moeite kost om belasting te gaan betalen.
Maar vanaf nu stuur ik een stuk minder maandelijks naar thailand, heb hier wel wat reserve om te overleven en dan maak ik volgend jaar januari wel mijn “spaargeld” over. Vind het niet erg om wat belasting te betalen, is in elk geval een stuk minder dan in nederland.
Maar ik zal wel her en der wat gaan informeren naar een belasting consulent.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

#49 Bericht door wanadee » maandag 27 januari 2020, 09:21

En dan nu het laatste nieuws, krijg net een telefoontje van de provincie waar ik vanmorgen geweest ben om te zeggen dat mijn formulieren klaar liggen.
Maar ze zei ook dat ze alles nog eens nagerekend had en dat ik toch teveel betaald heb, dit heeft ze ook al doorgegeven aan het gemeentelijke belastingkantoor.
Dus morgenochtend eerst daar mijn documenten ophalen en dan naar het belastingkantoor voor een herberekening.
Wordt vervolgd. :oops:

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

#50 Bericht door Lammert de Haan » maandag 27 januari 2020, 12:05

wanadee schreef: maandag 27 januari 2020, 09:21 En dan nu het laatste nieuws, krijg net een telefoontje van de provincie waar ik vanmorgen geweest ben om te zeggen dat mijn formulieren klaar liggen.
Maar ze zei ook dat ze alles nog eens nagerekend had en dat ik toch teveel betaald heb, dit heeft ze ook al doorgegeven aan het gemeentelijke belastingkantoor.
Dus morgenochtend eerst daar mijn documenten ophalen en dan naar het belastingkantoor voor een herberekening.
Wordt vervolgd. :oops:
Dan schijnt het toch nog goed af te lopen.

De aftrek voor de max. 100.000 baht treft je aan bij vraag A.4 van het aangifteformulier PhorNgorDor.91 (P.N.D.91):
"50% of 3, but not exceeding amount allowed by law"

De aftrek voor de 190.000 baht tref je aan bij vraag B.4:
"In case of person whose aged 65 years or more (including the handicapt person).
Ben je nog geen 65 maar gehandicapt, dan heb je ook recht op deze aftrek. Daarvoor moet je dan wel de beschikking hebben over een speciale gehandicapten ID-kaart.
Om voor deze aftrek in aanmerking te komen moet nog een apart formulier worden ingevuld, nl. P.N.D.94.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

#51 Bericht door wanadee » maandag 27 januari 2020, 12:30

Lammert de Haan schreef: maandag 27 januari 2020, 12:05
wanadee schreef: maandag 27 januari 2020, 09:21 En dan nu het laatste nieuws, krijg net een telefoontje van de provincie waar ik vanmorgen geweest ben om te zeggen dat mijn formulieren klaar liggen.
Maar ze zei ook dat ze alles nog eens nagerekend had en dat ik toch teveel betaald heb, dit heeft ze ook al doorgegeven aan het gemeentelijke belastingkantoor.
Dus morgenochtend eerst daar mijn documenten ophalen en dan naar het belastingkantoor voor een herberekening.
Wordt vervolgd. :oops:
Dan schijnt het toch nog goed af te lopen.

De aftrek voor de max. 100.000 baht treft je aan bij vraag A.4 van het aangifteformulier PhorNgorDor.91 (P.N.D.91):
"50% of 3, but not exceeding amount allowed by law"

De aftrek voor de 190.000 baht tref je aan bij vraag B.4:
"In case of person whose aged 65 years or more (including the handicapt person).
Ben je nog geen 65 maar gehandicapt, dan heb je ook recht op deze aftrek. Daarvoor moet je dan wel de beschikking hebben over een speciale gehandicapten ID-kaart.
Om voor deze aftrek in aanmerking te komen moet nog een apart formulier worden ingevuld, nl. P.N.D.94.
Zijn dit de enige twee formulieren die ik nodig heb en die zijn in het engels? Ditkeer hebben zij het ingevuld en dat zijn thaise formulieren, te lastig voor mij. Als het engels is en kan downloaden kan ik het voortaan zelf.

Ik moet hier ook beide heren eric en lammert bedanken, zonder hun verhaal was ik niet van die aftrekpost op de hoogte geweest en hadden ze het ook niet gecontroleerd. :thumbsup:

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

#52 Bericht door Lammert de Haan » maandag 27 januari 2020, 12:59

wanadee schreef: maandag 27 januari 2020, 12:30

Zijn dit de enige twee formulieren die ik nodig heb en die zijn in het engels? Ditkeer hebben zij het ingevuld en dat zijn thaise formulieren, te lastig voor mij. Als het engels is en kan downloaden kan ik het voortaan zelf.

Ik moet hier ook beide heren eric en lammert bedanken, zonder hun verhaal was ik niet van die aftrekpost op de hoogte geweest en hadden ze het ook niet gecontroleerd. :thumbsup:
Graag gedaan, Wanadee. Daar is Thailand Forum immers voor: om elkaar te helpen. Als ik wat met de auto heb dan ben ik maar wat blij dat ik m'n garage kan bellen en dat ze binnen de kortste keren voor de deur staan. Zo hebben we gelukkig allemaal onze eigen kennis en vaardigheden Een land vol boekhouders of een land vol timmerlieden kan niet goed komen. :giggle:

Naar ik begreep gaat het jou om het verkrijgen van een vrijstellingsverklaring voor de inhouding van loonbelasting. Dat kun je doen met het in het Engels vertaalde formulier P.N.D.91 Ik vermoed echter dat je morgen van het Revenue Office de ook in het Engels gestelde formulieren R.O.21 en R.O.22 krijgt. Voor het verkrijgen van vrijstelling zou ik enkel het formulier R.O.22 opsturen. Dat is de verbeterde Thaise versie van de in het Engels opgestelde verklaring belastingplicht woonland van de Belastingdienst/kantoor Buitenland en wordt door deze Dienst geaccepteerd.

Zie voor de verschillende in het Engels vertaalde verklaringen van het Revenue Department en hoe je die kunt krijgen:

http://www.rd.go.th/publish/21974.0.html
Laatst gewijzigd door Lammert de Haan op maandag 27 januari 2020, 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

#53 Bericht door wanadee » maandag 27 januari 2020, 13:04

Klopt, de dame liet me vanmorgen de twee formulieren 21 en 22 zien met de vraag of dat goed was.

Wat ik hier bedoelde zijn de formulieren wasrmee ik volgend jaar zelf aangifte kan doen in thailand, door het personeel daar laten invullen heb ik geen vertrouwen meer in.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

#54 Bericht door Lammert de Haan » maandag 27 januari 2020, 13:17

wanadee schreef: maandag 27 januari 2020, 13:04 Klopt, de dame liet me vanmorgen de twee formulieren 21 en 22 zien met de vraag of dat goed was.

Wat ik hier bedoelde zijn de formulieren wasrmee ik volgend jaar zelf aangifte kan doen in thailand, door het personeel daar laten invullen heb ik geen vertrouwen meer in.
Ik heb wel een Engelstalig blanco formulier P.N.D.91 op m'n computer staan maar niet het formulier P.N.D.94. Maar deze formulieren kun je ook krijgen bij je Belastingkantoor.

Maar als je met het aangifteformulier P.N.D.91 en waarop je in het tweede blad onder vraag B.4 (zie m'n eerdere bericht) de aftrek van de 190.000 baht hebt geclaimd dan heeft jouw belastingambtenaar wel het formulier P.N.D.94 bij de hand.

Vanavond kopieer ik beide bladzijden van P.N.D.91 in jpg-formaat en plaats die in het forum. Ik hoop dat je ze dan kunt uitprinten.

Succes.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

#55 Bericht door Lammert de Haan » maandag 27 januari 2020, 13:30

Lammert de Haan schreef: maandag 27 januari 2020, 13:17
wanadee schreef: maandag 27 januari 2020, 13:04 Klopt, de dame liet me vanmorgen de twee formulieren 21 en 22 zien met de vraag of dat goed was.

Wat ik hier bedoelde zijn de formulieren wasrmee ik volgend jaar zelf aangifte kan doen in thailand, door het personeel daar laten invullen heb ik geen vertrouwen meer in.
Ik heb wel een Engelstalig blanco formulier P.N.D.91 op m'n computer staan maar niet het formulier P.N.D.94. Maar deze formulieren kun je ook krijgen bij je Belastingkantoor.

Maar als je met het aangifteformulier P.N.D.91 en waarop je in het tweede blad onder vraag B.4 (zie m'n eerdere bericht) de aftrek van de 190.000 baht hebt geclaimd dan heeft jouw belastingambtenaar wel het formulier P.N.D.94 bij de hand.

Vanavond kopieer ik beide bladzijden van P.N.D.91 in jpg-formaat en plaats die in het forum. Ik hoop dat je ze dan kunt uitprinten.

Succes.
We kunnen het ook nog anders doen!

Als je me volgend jaar, tegen de tijd dat je aangifte wilt doen voor de PIT, mij het aan te geven bedrag stuurt via l.haan14@chello.nl dan maak ik voor jou een opstelling van de in de aangifte in te vullen bedragen en een berekening van de verschuldigde PIT. De tekst is in het Engels.

Dit doe ik ook voor m'n Thaise klanten. Met dit document gaan ze naar hun Belastingkantoor en de Thaise belastingambtenaar heeft alle cijfers voor zijn of haar neus.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

#56 Bericht door wanadee » maandag 27 januari 2020, 14:21

Lammert de Haan schreef: maandag 27 januari 2020, 13:30
Lammert de Haan schreef: maandag 27 januari 2020, 13:17
wanadee schreef: maandag 27 januari 2020, 13:04 Klopt, de dame liet me vanmorgen de twee formulieren 21 en 22 zien met de vraag of dat goed was.

Wat ik hier bedoelde zijn de formulieren wasrmee ik volgend jaar zelf aangifte kan doen in thailand, door het personeel daar laten invullen heb ik geen vertrouwen meer in.
Ik heb wel een Engelstalig blanco formulier P.N.D.91 op m'n computer staan maar niet het formulier P.N.D.94. Maar deze formulieren kun je ook krijgen bij je Belastingkantoor.

Maar als je met het aangifteformulier P.N.D.91 en waarop je in het tweede blad onder vraag B.4 (zie m'n eerdere bericht) de aftrek van de 190.000 baht hebt geclaimd dan heeft jouw belastingambtenaar wel het formulier P.N.D.94 bij de hand.

Vanavond kopieer ik beide bladzijden van P.N.D.91 in jpg-formaat en plaats die in het forum. Ik hoop dat je ze dan kunt uitprinten.

Succes.
We kunnen het ook nog anders doen!

Als je me volgend jaar, tegen de tijd dat je aangifte wilt doen voor de PIT, mij het aan te geven bedrag stuurt via l.haan14@chello.nl dan maak ik voor jou een opstelling van de in de aangifte in te vullen bedragen en een berekening van de verschuldigde PIT. De tekst is in het Engels.

Dit doe ik ook voor m'n Thaise klanten. Met dit document gaan ze naar hun Belastingkantoor en de Thaise belastingambtenaar heeft alle cijfers voor zijn of haar neus.
Erg aardig van je Lammert maar als ik die formulieren kan uitprinten kan ik het ook zelf doen. Ik kan hier dubbelzijdig printen, geen probleem en dan hebben anderen er miss hien ook wat aan.
Ik had zelf gisteren een berekening gemaakt, ook een klein beetje rente en een klein beetje bekasting daarop mee getekend, en dat kwam precies 10.000 baht lager uit dan de betekening van het belasting kantoor. Dat verschil zit hem in die aftrek van 100.000 baht en de 10% belasting daarop. Had ik in 10 minuten klaar, doodsimpel als je eenmaal weet hoe het systeem werkt.
In nederland heb ik nooit zelf een belastingaangifte ingevuld, als ik er alleen al naar keek kwam de burn out al opzetten :crazy: maar hier is het een fluitje van een cent.
Zit me toch nog steeds af te vragen hoe ze zo'n aftrekpost, die toch voor bijna iedereen geldt, over het hoofd kunnen zien, temeer omdat het hun dagelijkse werk is. Die 190.000 hadden ze ook al over het hoofd gezien, vraag me toch af of er geen opzet in het spel is. Laat de farang maar lekker betalen, niks aftrekposten :neus:

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

#57 Bericht door Lammert de Haan » maandag 27 januari 2020, 23:17

Het P.N.D.91-formulier wat ik heb bevat zulke kleine lettertjes dat ik bang ben dat het als foto in TF niet te lezen is, gelet op de grootte van de fotoweergaven.

Dit formulier kun je ook downloaden met de volgende link:
http://www.rd.go.th/publish/fileadmin/d ... 022551.pdf

Dit formulier bevat echter wel verouderde vrijstellingen. Zo is het vooraf ingevulde bedrag onder C 1. van 30.000 inmiddels 60.000.

Ook A 4. bevat nog een oud percentage (40% i.p.v. 50%). De 190.000 onder B 4. en 5. zijn al wel correct.

De website van het Revenue Department bevat informatie, zoals e.e.a. wettelijk nu nog is geregeld maar vermeldt niet de matiging van de PIT welke als tijdelijke maatregel ingaande 2107 is doorgevoerd. Zie:
http://www.rd.go.th/publish/6045.0.html

Zie voor actuele en uitgebreide informatie m.b.t. de PIT en het formulier P.N.D.91 Mazars Thailand:
https://www.mazars.co.th/content/downlo ... 20Look.pdf

Ondertussen ben je je eigen belastingadviseur voor de Personal Income Tax :giggle:
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

#58 Bericht door wanadee » dinsdag 28 januari 2020, 01:18

“Ondertussen ben je je eigen belastingadviseur voor de Personal Income Tax :giggle:

Kan ik daar ook iets voor aftrekken? :crazy:

In elk geval bedankt, als ik straks weer op het belastingkantoor ben zal ik kijken of ze de nieuwe versie daar hebben liggen in het engels, dan neem ik dat gelijk mee voor volgend jaar. Anders print ik deze uit.

Hoe dan ook, ik kom volgend jaar beslagen ten ijs, mij nemen ze niet meer in de maling. Verbaasde me wel hoe rustig het was. 7 dames die de formulieren invullen en er waren er maar twee bezig toen ik binnenkwam.
Het landoffice ligt er tegenover, daar ben ik diverse keren geweest om een stukje grond over te schrijven is altijd stinkend druk. Laatste keer was in december, was er smorgens om 10 uur en pas om 4 uur smiddags aan de beurt.
Ze zijn waarschijnlijk bang dat als mensen te lang moeten wachten ze weer huiswaarts keren zonder belasting te betalen. ;)

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

#59 Bericht door pjotter » dinsdag 28 januari 2020, 01:44

Goed topic om dit te lezen. Totaal (nog) niet in verdiept moet ik toegeven na 2 jaar wonen in Thailand. Veel nuttige info ook omdat Wanadee zoals ik in de buurt van Korat-stad woont.

Om ENIG idee te krijgen van "aanslag te betalen belasting in Thailand". Even wat fictieve bedragen;
Stel inkomsten op Thaise bank is 100,000฿ per maand.
Dus 1,200,000฿ per jaar. Stel je komt in aanmerking voor vele genoemde aftrekposten, totaal 500,000฿.
Blijft over 700,000฿ als belastbaar bedrag. Hoeveel moet je dan betalen ?

N.B. Mijn pensioen wordt rechtstreeks op mijn Thaise bankrekening gestort. Dacht dat dat nodig was voor de NL belasting voor belasting vrijstelling in NL ? Herinner me iets van punt 27 in het belastingverdrag; Remittance base ? Is dat van de baan zodat ik mijn pensioen weer op een NL bank kan laten storten ?

Bedankt alvast voor de antwoorden !!

Groetjes, Peter

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

#60 Bericht door wanadee » dinsdag 28 januari 2020, 01:50

Tax rates
The current personal income tax rates are shown below.
0 – 150,000
150,001 – 300,000 5%
300,001 – 500,000 10%
500,001 – 750,000 15%
750,001 – 1,000,000 20%
1,000,001 – 2,000,000 25% 2,000,001 – 5,000,000 30% Over 5,000,000 35%
Withholding tax
All persons paying assessable income are required to deduct income

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”