BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

#31 Bericht door erik-kuijpers » zaterdag 25 januari 2020, 12:11

Joep, ik gebruik tinyurl maar ik snap het nu.

Wanadee, ken jouw omstandigheden niet maar denk:

aftrek 40% van pensioen met max 100.000
aftrek 64+ of invalide 190.000
Nulschijf 150.000
Persoonlijke aftrek 60.000 en dat is voor jou alleen.
Is samen 5 ton.

Komt de rente bij en die valt dan in de 5%. Dus iets minder overmaken uit het inkomen van het jaar en de bronheffing heb je helemaal terug. Als jouw investeringen gedaan zijn en er geen gekke dingen gebeuren moet je dan leven van 40 per maand. Ons lukte dat niet toen ik er woonde want ik lust wel een wijntje en we leefden lekker luxe. Als ik niet in TH ben hebben vrouw en zoon normaliter 18 nodig met pieken als de school betaald moet worden of haar spaarpolis. Wij wonen gratis. Maar wij hebben geen auto......

Maar als de Immi eist dat je zoveel per maand laat zien dan krijg je een probleem of je moet geld in de bank zetten. Bij mij in Nongkhai mag een deposito niet; het moet direct opvraagbaar zijn. Ik had steeds tenminste 8 ton in de bank jaar na jaar.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

#32 Bericht door wanadee » zaterdag 25 januari 2020, 12:21

erik-kuijpers schreef: zaterdag 25 januari 2020, 12:11 Joep, ik gebruik tinyurl maar ik snap het nu.

Wanadee, ken jouw omstandigheden niet maar denk:

aftrek 40% van pensioen met max 100.000
aftrek 64+ of invalide 190.000
Nulschijf 150.000
Persoonlijke aftrek 60.000 en dat is voor jou alleen.
Is samen 5 ton.

Komt de rente bij en die valt dan in de 5%. Dus iets minder overmaken uit het inkomen van het jaar en de bronheffing heb je helemaal terug. Als jouw investeringen gedaan zijn en er geen gekke dingen gebeuren moet je dan leven van 40 per maand. Ons lukte dat niet toen ik er woonde want ik lust wel een wijntje en we leefden lekker luxe. Als ik niet in TH ben hebben vrouw en zoon normaliter 18 nodig met pieken als de school betaald moet worden of haar spaarpolis. Wij wonen gratis. Maar wij hebben geen auto......

Maar als de Immi eist dat je zoveel per maand laat zien dan krijg je een probleem of je moet geld in de bank zetten. Bij mij in Nongkhai mag een deposito niet; het moet direct opvraagbaar zijn. Ik had steeds tenminste 8 ton in de bank jaar na jaar.
Dit begrijp ik niet.
Ik meen dat ik alleen 190.000 en 60.000 kan aftrekken. Kan ik ook nog ergens 40 % van aftrekken?
Die juffrouw had ook die 190.000 niet afgetrokken in het begin maar als jouw verhaal klopt heb ik nog teveel betaald. Ik dacht dat. mijn nultarief tot 400.000 kwam..

Gelukkig ben ik beter met weersvoorspellingen :crazy:

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

#33 Bericht door erik-kuijpers » zaterdag 25 januari 2020, 12:59

Een van mijn klanten kreeg advies van een groot kantoor en die zeiden letterlijk 'geloof de ambtenaren niet, ze weten er te weinig van...'.

Heb wat gezocht voor ik ga pitten en straks met Printen44 de overbevolking ga oplossen: we gaan ieder een Chinees opvreten in Sneek. Als die maar geen coronavirus hebben. :giggle:

Dit is een ouwe wettekst; 40% met max 60 k.
https://www.rd.go.th/publish/6045.0.html

Dit is van een adviseur; 50% met max 1 ton, ingaand 2019. Je moet flink omlaag scrollen....
https://home.kpmg/xx/en/home/insights/2 ... e-tax.html

Ooit EEN keer een vraag gelezen of die aftrek ook wel geldt voor pensioenen maar ik weet niet beter dan dat die 40/50% geldt voor alle inkomen uit arbeid en vroegere arbeid.

Je zou de site van Mazars eens kunnen zoeken, dat is een grote jongen in Thailand. Je hebt ook KPMG, Price Waterhouse, mogelijk ook BDO.

Nou, daar gaat je zondag....... :giggle2:

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

#34 Bericht door Lammert de Haan » zaterdag 25 januari 2020, 13:00

wanadee schreef: zaterdag 25 januari 2020, 12:21
erik-kuijpers schreef: zaterdag 25 januari 2020, 12:11 Joep, ik gebruik tinyurl maar ik snap het nu.

Wanadee, ken jouw omstandigheden niet maar denk:

aftrek 40% van pensioen met max 100.000
aftrek 64+ of invalide 190.000
Nulschijf 150.000
Persoonlijke aftrek 60.000 en dat is voor jou alleen.
Is samen 5 ton.

Komt de rente bij en die valt dan in de 5%. Dus iets minder overmaken uit het inkomen van het jaar en de bronheffing heb je helemaal terug. Als jouw investeringen gedaan zijn en er geen gekke dingen gebeuren moet je dan leven van 40 per maand. Ons lukte dat niet toen ik er woonde want ik lust wel een wijntje en we leefden lekker luxe. Als ik niet in TH ben hebben vrouw en zoon normaliter 18 nodig met pieken als de school betaald moet worden of haar spaarpolis. Wij wonen gratis. Maar wij hebben geen auto......

Maar als de Immi eist dat je zoveel per maand laat zien dan krijg je een probleem of je moet geld in de bank zetten. Bij mij in Nongkhai mag een deposito niet; het moet direct opvraagbaar zijn. Ik had steeds tenminste 8 ton in de bank jaar na jaar.
Dit begrijp ik niet.
Ik meen dat ik alleen 190.000 en 60.000 kan aftrekken. Kan ik ook nog ergens 40 % van aftrekken?
Die juffrouw had ook die 190.000 niet afgetrokken in het begin maar als jouw verhaal klopt heb ik nog teveel betaald. Ik dacht dat. mijn nultarief tot 400.000 kwam..

Gelukkig ben ik beter met weersvoorspellingen :crazy:
Naast de 190.000 baht bij 65 jaar of ouder of gehandicapt en de 60.000 baht als personal allowance heb je nog recht op een personal deduction van 50% van je jaarinkomen (dus geen 40%) met een maximum van 100.000 baht en mogelijk ook nog eens 60.000 baht als spouce allowance (with no income).

Daarbij ga ik ervan uit dat je geen recht hebt op child en parent allowances en dat je geen donaties geeft voor het onderhoud aan de Koninklijke paleizen en tuinen. :giggle:

Daarnaast bedraagt het belastingtarief in de eerste schijf (t/m 150.000 baht) 0%. In totaal kun je dan 500.000 baht aan inkomen in Thailand inbrengen, zonder dat je PIT verschuldigd bent. Hier kun je wat je geschreven hebt over ontvangen rente en de daarover ingehouden bronheffing en dus reeds betaalde PIT aan toevoegen. Dat was nl. correct.

Bij een huidige koers van de THB van 33,6832 kun je dus € 1.237 per maand in Thailand inbrengen, zonder dat je PIT verschuldigd bent.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

#35 Bericht door erik-kuijpers » zaterdag 25 januari 2020, 13:03

Blij dat Lammert het bevestigt. Die 40% is 50%, was ik vergeten, maar max een ton klopt.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

#36 Bericht door wanadee » zaterdag 25 januari 2020, 13:08

Das dan mooi balen, heb ik teveel betaald. Maar ik vermelde errder al dat die juffrouw in eerste instantie ook niet die 190.000 baht had afgetrokken, miss hien een complimentje omdat ik er zo jong uitzie :giggle2:
Toch wel vreemd, die mensen daar doen niks anders dan de hele dag dit soort dingen invullen en dan moet je afrekenen bij de kas. Dus ze hebben geen enkel voordeel om aftrekposten over te slaan.

Moet maar even een belastingkantoor hier opzoeken, had net uitgerekend hoeveel ik maandelijks moet overmaken om een beetje quitte te spelen met de belasting die ik al betaald heb straks op de rente. Maar dat gaat dan weer de mist in, wat dat betreft ben ik net een zeeuw, geen cent teveel.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

#37 Bericht door wanadee » zaterdag 25 januari 2020, 13:27

Onderstaande is uit het boekje waarvan ik eerder de link hier had neer gezet. Daar staat inderdaad 50% aftrek maar wat ik niet begrijp is dat nummertje wat er achter staat. Geld dit niet voor een specifiek soort inkomen?

Deductible expenses
The amount of personal expenses that may be deducted depends on the category of assessable income, as follows:
PwC Thailand I Thai Tax 2018/19 Booklet 5

1. Income under the categories of assessable income (1) and (2), including goodwill, copyright and other rights under (3), a deduction of 50% is allowed subject to a maximum of Baht 100,000.
2. Income under (3), other than goodwill, copyright and other rights, and (4), no deductions are allowed.
3. Income under (5), the rates of deduction vary from 10% to 30% depending on the type of rented property.
4. Income under (6), (7) and (8), the rates of deduction vary from 30% to 60% depending on the type of income or type of business.
The deduction of expenses in relation to goodwill, copyright and other rights under (3) and assessable income under (5)–(8) may be on an actual basis if satisfactory evidence of the expenditure can be provided to the tax authority.
Allowances
There are three categories of allowances after the deduction of expenses:
1. Personal allowances
• Taxpayer
• Spouse (if spouse has no income)
• Taxpayer’s legitimate child or the spouse’s
legitimate child (without limit) each
 Taxpayer’s adopted child (maximum 3), each (If there are legitimate and adopted children
together, a maximum of only 3 children allowed)
• Parental care, each
• Care of disabled or incapacitated family
members, each
• Care of a disabled or incapacitated person
other than a family member
PwC Thailand I Thai Tax 2018/19 Booklet 6
Baht
60,000 60,000
30,000 30,000
30,000 60,000 60,000

In addition, a resident of Thailand who is 65 years of age or older is entitled to personal income tax exemption on income up to an amount not exceeding Baht 190,000.
2. Specific allowances
• Life insurance premiums in an amount not exceeding B

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

#38 Bericht door Lammert de Haan » zaterdag 25 januari 2020, 13:36

erik-kuijpers schreef: zaterdag 25 januari 2020, 13:03 Blij dat Lammert het bevestigt. Die 40% is 50%, was ik vergeten, maar max een ton klopt.
Als je de website van de Revenue Office raadpleegt dan zie je nog de oude en wettelijke percentages en bedragen. Nu al weer voor het derde jaar geldt een "tijdelijke" verlichting voor de PIT (een soort van "ruling"). Ga je naar de websites van de grote advieskantoren dan zie je inderdaad de thans geldende percentages en bedragen.

Wat ik bij mijn Thaise klanten nogal eens tegenkwam was het niet opvoeren van de spouse allowance (zonder eigen inkomen), child allowance en in een geval de parents allowances en zelfs een keer de aftrek van 190.000 baht wegens 65 jaar of ouder (of gehandicapt). Op deze punten heb ik m'n klanten "bijgepraat" (zonder daarvoor een declaratie te sturen :giggle2:).

Voor het verkrijgen van de aftrek van 190.000 moet je er goed opletten dat je daarvoor een apart aangifteformulier moet invullen, nl. P.N.D.94 en voegen bij de aangifte P.N.D.91. Ik meen in een reactie te hebben gelezen dat dat een keer fout is gegaan of fout dreigde te gaan. Ik weet niet meer wie dat was (en ben te lui omdat allemaal weer na te lezen), vandaar dat ik er hier even op wijs.

PS. Ik lees nu net dat dat Wanadee was.
Laatst gewijzigd door Lammert de Haan op zaterdag 25 januari 2020, 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

#39 Bericht door wanadee » zaterdag 25 januari 2020, 13:42

Lammert de Haan schreef: zaterdag 25 januari 2020, 13:36
erik-kuijpers schreef: zaterdag 25 januari 2020, 13:03 Blij dat Lammert het bevestigt. Die 40% is 50%, was ik vergeten, maar max een ton klopt.
Als je de website van de Revenue Office raadpleegt dan zie je nog de oude en wettelijke percentages en bedragen. Nu al weer voor het derde jaar geldt een "tijdelijke" verlichting voor de PIT (een soort van "ruling"). Ga je naar de websites van de grote advieskantoren dan zie je inderdaad de thans geldende percentages en bedragen.

Wat ik bij mijn Thaise klanten nogal eens tegenkwam was het niet opvoeren van de spouse allowance (zonder eigen inkomen), child allowance en in een geval de parents allowances en zelfs een keer de aftrek van 190.000 baht wegens 65 jaar of ouder (of gehandicapt). Op deze punten heb ik m'n klanten "bijgepraat" (zonder daarvoor een declaratie te sturen :giggle2:).

Voor het verkrijgen van de aftrek van 190.000 moet je er goed opletten dat je daarvoor een apart aangifteformulier moet invullen, nl. P.N.D.94. Ik meen in een reactie te hebben gelezen dat dat een keer fout is gegaan of fout dreigde te gaan. Ik weet niet meer wie dat was (en ben te lui omdat allemaal weer na te lezen), vandaar dat ik er hier even op wijs.
Mijn belangrijkste doel was een belastingnummer krijgen om vrijstelling aan te vragen. Ik ging er van uit dat men dat daar allemaal keurig zou invullen, uiteindelijk is het veel simpeler dan in nederland. Maar dat blijkt dus niet het geval te zijn.
Maandag moet ik naar het hoofdkantoor om een engelse verklaring te krijgen, zal daar ook eens informeren. En beter bij een “accountant” of hoe dat hier ook heet mijn licht op steken voor de volgende keer.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

#40 Bericht door Lammert de Haan » zaterdag 25 januari 2020, 14:00

wanadee schreef: zaterdag 25 januari 2020, 13:42
Mijn belangrijkste doel was een belastingnummer krijgen om vrijstelling aan te vragen. Ik ging er van uit dat men dat daar allemaal keurig zou invullen, uiteindelijk is het veel simpeler dan in nederland. Maar dat blijkt dus niet het geval te zijn.
Maandag moet ik naar het hoofdkantoor om een engelse verklaring te krijgen, zal daar ook eens informeren. En beter bij een “accountant” of hoe dat hier ook heet mijn licht op steken voor de volgende keer.
Met enkel een TIN kun je geen vrijstelling aanvragen. Maar dat wist je inmiddels al (zie het topic inzake vrijstelling voor de inkomstenbelasting). Je TIN is geen bewijs dat je (nu nog) fiscaal inwoner bent van Thailand. Je hebt immers ook nog een BSN, wat ook te beschouwen is als een TIN.

Maandag krijg je dan hoogstwaarschijnlijk de in het Engels gestelde formulieren R.O.21 en R.O.22. Dit laatste formulier is de zgn. "verklaring belastingplicht woonland".
Enkel dit formulier zou ik opsturen naar de Belastingdienst/kantoor Buitenland voor het verkrijgen van vrijstelling voor de inhouding van loonbelasting over je particuliere pensioen. Meestal binnen 2 of 3 maanden krijg jij en tevens je pensioenuitvoerder daar bericht over.

Met de informatie in het formulier R.O.21 heeft de Belastingdienst/kantoor Buitenland niets te maken. Dit formulier zal zelfs foute informatie bevatten daar jij nog werk moet maken van de aftrek van 190.000 baht, zoals ik heb begrepen.

Steek voor een volgende keer rustig je licht op binnen TF of via een PB i.p.v. bij een Thaise belastingadviseur.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

#41 Bericht door wanadee » zaterdag 25 januari 2020, 14:06

Oke, dank je wel :thumbsup:

Heb overigens nu ook gevonden waar die cijfertjes voor staan.



2. Tax Base

2.1 Assessable Income

Income chargeable to the PIT is called "assessable income". The term covers income both in cash and in kind. Therefore, any benefits provided by an employer or other persons, such as a rent-free house or the amount of tax paid by the employer on behalf of the employee, are also treated as assessable income of the employee for the purpose of PIT.

Assessable income is divided into 8 categories as follows:

(1) income from personal services rendered to employers;

(2) income by virtue of jobs, positions or services rendered;

(3) income from goodwill, copyright, franchise, other rights, annuity or income in the nature of annual payments derived from a will or any other juristic Act or judgment of the Court;

(4) income in the nature of dividends, interest on deposits with banks in Thailand, shares of profits or other benefits from a juristic company, juristic partnership, or mutual fund, payments received as a result of the reduction of capital, a bonus, an increased capital holdings, gains from amalgamation, acquisition or dissolution of juristic companies or partnerships, and gains from transferring of shares or partnership holdings;

(5) income from letting out of property on hire and from breaches of installment sales or hire-purchase contracts;

(6) income from liberal professions;

(7) income from construction and other contracts of work;

(8) income from business, commerce, agriculture, industry, transport or any other activity not specified earlier.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

#42 Bericht door Lammert de Haan » zaterdag 25 januari 2020, 21:08

VOOR DE DOE-HET-ZELVERS: DE AFTREKPOSTEN VOOR DE PERSONAL INCOME TAX


VOOR EEN GOED BEGRIP: HET THAISE BELASTINGSTELSEL VERGELEKEN MET DAT VAN NEDERLAND

Het Thaise belastingsysteem is te vergelijken met dat van Nederland van voor 2001: het kent vele aftrekposten en een belastingvrije voet.
Nederland heeft bij de Wet inkomstenbelasting 2001 daarvoor in de plaats gesteld heffingskortingen en toeslagen. Het bezwaar wat kleeft aan de vele aftrekpoten is dat zij zeer in het voordeel werken van hoge(re) inkomens. Het grijpt immers onmiddellijk in in het marginale tarief.

Met het systeem van heffingskortingen en toeslagen is veel meer sturing te geven aan het uiteindelijke doel wat je als overheid voor ogen hebt. Zo nemen heffingskortingen en toeslagen af en verdwijnen zelfs geheel bij het klimmen van het belastbaar inkomen.
Voor 2020 is het tarief voor de eerste schijf van de inkomstenbelasting verhoogd van 9% naar 9,7%, terwijl het tarief voor de tweede schijf juist is verlaagd van 10,45% naar eveneens 9,7%. Dit alles in het kader van de uiteindelijke invoering van een vlaktax.
Om de lage(re) inkomens te ontzien werd er gedraaid aan de knoppen van de heffingskortingen en toeslagen: deze werden verhoogd voor met name de onder de eerste schijf vallende belastingplichtigen. Vanaf de tweede schijf vindt er onmiddellijk een verlaging plaats van met name de algemene heffingskorting en tevens voor wat betreft de toeslagen.

Woon je echter buiten "de landenkring" en wat het geval is bij wonen in Thailand, terwijl (een deel van) je inkomen in Nederland is belast, dan heb je enkel te maken met de stijging van het belastingtarief voor de eerste schijf en een verlaging van het belastingtarief voor de tweede schijf.


DEDUCTIONS AND ALLOWANCES

A resident may deduct personal and specific allowances: ....................... 2019 / 2020 (Baht)

Personal Allowances

50% of Annual Income but not exeeding ........................................... 100,000 (maximum)

Taxpayer............................................................................... 60,000

Spouse.with no income............................................................... 60,000

Dependent (maximum 3 children), each.............................................30,000 per child,no limit except to 3 with adopted children

* Taxpayer is able to claim for additional.......................................... 30,000 each child tax deductible allowance for 2nd child onwards who born in/after 2018.

Thai Parental care, each............................................................. 30,000

Care of disabled or incapacitated family members, each......................... 60,000

Care of a disabled or an incapacitated person other than a family member.... 60,000

In case of person whose aged 65 years or more (ncl. the handicapped person) 190,000

Specific allowances

Taxpayer’s contributions to the social security fund maximum of................. 9,000 per annum

Life insurance premiums with the insurance policy for the duration of 10 years or more paid by the taxpayer to a Thai insurer maximum of 10,000 per annum for taxpayer’s spouse

Health insurance premium to a life or non-life insurance business in Thailand by the taxpayer 15,000 per annum combined with life insurance maximum of 100,000

Health insurance premium to a life or non-life insurance business in Thailand for taxpayer’s parents and/or parents-in-law Up to 15,000

Mortgage interest incurred for the purpose of purchase or construction of a residential building in Thailand maximum of 100,000 per annum

Qualified pension life insurance premium for taxpayer paid to a Thai insurer (This allowance together with contribution to registered provident fund, civil servant pension fund, welfare fund and investment in RMF may not exceed THB500,000)
Premium paid with a limit of 15% of assessable income subject to tax with a maximum allowance of THB200,000

Contributions to Provident Fund (PF)
(Contributions to PF together with premium paid to qualified pension life insurance and contributions to RMF, civil servant pension fund and welfare fund may not exceed THB500,000.)
Contributions with a limit of 15% of total wages but not exceeding allowance of THB500,000A non-resident taxpayer may be entitled to claim some personal and specific allowances.

Contributions to Retirement Mutual Fund (RMF)
(Contributions to RMF together with premium paid to qualified pension life insurance and contributions to PF, civil servant pension fund and welfare fund may not exceed THB500,000)
Contributions with a limit of 15% of total assessable income subject to tax with a maximum allowance of THB500,000
Contribution to long-term equity fund in Thailand that is held for at least 7 calendar years Contributions with a limit of 15% of total assessable income subject to tax with a maximum allowance of THB500,000

Donations to specified charities Actual donated amount up to 10% of taxable income after all other allowances are deducted

Donations for rendering educational support to a state education institute, a government organization education institute, a private school established under the law of governing private schools or a private university established under the law governing private universities 200% of actual donation not exceeding 10% of taxable income after all other allowances are deducted

A non-resident taxpayer may be entitled to claim some personal and specific allowances.

Bronnen: KPMG e.a.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

#43 Bericht door wanadee » zondag 26 januari 2020, 02:36

Misschien ook nog handig om de nummers van de diverse formulieren te noemen zodat men weet waar te zoeken?

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

#44 Bericht door erik-kuijpers » zondag 26 januari 2020, 07:57

Lammert, mogelijk zinvol deze gegevens ook op te nemen in een nieuw te openen onderwerp 'Thaise belastingregels' want straks weet niemand meer waar dit staat. Kan in dit zelfde hoofdstuk 'Belasting, WAO en AOW' denk ik.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

#45 Bericht door Lammert de Haan » maandag 27 januari 2020, 00:19

erik-kuijpers schreef: zondag 26 januari 2020, 07:57 Lammert, mogelijk zinvol deze gegevens ook op te nemen in een nieuw te openen onderwerp 'Thaise belastingregels' want straks weet niemand meer waar dit staat. Kan in dit zelfde hoofdstuk 'Belasting, WAO en AOW' denk ik.
Zal ik doen, Erik. Daartoe zal ik nog wat meer informatie hieraan toevoegen. Ook Wanadee heeft daartoe een wens geuit. Maar het is weer de eerste maand van een nieuw kwartaal dus ................administraties van klanten bijwerken om aangifte te kunnen doen voor de omzetbelasting. Dus nog even geduld.

Tevens zal ik binnenkort aandacht besteden aan het verschil in belastingdruk tussen de Nederlandse inkomstenbelasting en de Thaise Personal Income Tax. Je weet dat daarover kortgeleden een van de meest onzinnige discussies heeft plaatsgevonden in Tblog onder aanvoering van een zekere "Charly uit Udon". Charly had toegezegd om voor het einde van 2019 nog te komen met een 4e versie t.a.v. dit verschil. Het is echter bij een toezegging gebleven

Voor de lezers van Thailand Forum zal ik een uiteenzetting geven van hoe het nu werkelijk is gesteld met het verschil in belastingdruk.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”