Belasting betalers in Thailand voor de Personal Income Tax (PIT)

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Belasting betalers in Thailand voor de Personal Income Tax (PIT)

#1 Bericht door Lammert de Haan » zondag 19 mei 2019, 23:27

Belasting betalers in Thailand voor de Personal Income Tax (PIT)

Op een bevolking van 65 miljoen inwoners kent Thailand zo’n 11,2 miljoen inkomstenbelasting betalende inwoners. Op het eerste gezicht lijkt dat maar weinig maar bij nadere beschouwing blijken dat er toch wel aardig veel te zijn. Wel is het streven van de Thaise Belastingdienst erop gericht om dit aantal jaarlijks met 200.000 te laten toenemen. Maak, als niet inkomstenbelasting betalende buitenlander, je borst alvast maar nat.

Om voor een aanslag in aanmerking te komen moet je al gauw een maandelijks te belasten inkomen genieten van iets meer dan THB 25.800. Ver weg de meeste Thaien voldoen hier bij lange na niet aan.

Het gemiddelde inkomen per maand in Thailand bedraagt ongeveer THB 9.300. Dit is de brede laag van de onderklasse. Hierbij moet je denken aan werknemers die in een klein winkeltje, barretje, koffietentje, hotel of een ressort werken. Maar ook beveiligers van complexen en bouwvakkers die zwaar en fysiek werk leveren vallen hieronder.

Het maandinkomen voor wat je kunt beschouwen als de middenklasse ligt rond de THB 15.000. Dat zijn banen met een contract en dus meer zekerheid. Denk hierbij aan kantoorpersoneel, ambtenaren en leraren. Maar deze banen liggen in Thailand niet voor het oprapen. In deze middenklasse vallen dan ook maar weinig banen.

De qua omvang marginale bovenklasse geniet in vergelijking tot de onder- en middenklasse een ruim salaris van tussen de THB 50.000 en THB 100.000 per maand. Dit kan zelfs nog meer zijn als men in de private sector werkzaam is. In deze bovenklasse vallen mensen die gestudeerd hebben zoals doktoren, ingenieurs, advocaten en rechters.

Er bestaat dus tussen de marginale bovenklasse en de brede onder- en middenklasse een heel groot gapend gat. Zowel de onder- als de middenklasse komen niet toe aan het betalen van Personal Income Tax. Daarvoor komt enkel de kleine bovenklasse in aanmerking.

In dit licht bezien vind ik het aantal van 11,2 miljoen inkomstenbelasting betalende Thaien, op een bevolking van 65 miljoen inwoners, helemaal niet zo vreemd.

Het streven van de Thaise belastingdienst om er ieder jaar 200.000 belastingbetalers bij te krijgen zet aan tot nadenken. Naar verwachting zal hierbij de meeste aandacht uitgaan naar in Thailand wonende al dan niet gepensioneerde buitenlanders.
Of dit snel tot resultaat zal leiden meen ik te moeten betwijfelen. Daartoe dienen een aantal grote stappen te worden gezet zoals een grondige optimalisatie van de automatisering van de Thaise Belastingdienst, waarbij ook externe informatie wordt gekoppeld aan de systemen van de Belastingdienst. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Emigration.

Maar ook een radicale reorganisatie van de Belastingdienst (ook pedagogisch) en een goed leertraject voor de Thaise belastingambtenaren zijn hierbij onontbeerlijk.

Maar dat deze stappen eens gezet zullen worden in het kader van de voorgenomen uitbreiding van het aantal belastingbetalende inwoners, staat voor mij als een paal boven water. Ik vind het zelfs volstrekt onbegrijpelijk dat men deze stappen al lang geleden niet heeft gezet!
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”