Belastingaangifte 2018

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Belastingaangifte 2018

#16 Bericht door erik-kuijpers » maandag 20 mei 2019, 14:35

Pjotter, de invuloptie verschijnt bij mij niet.

Mijn aangifte is klaar, met een Open Office sheet doorgerekend, en wat ik moet betalen is te overzien. Mijn fiscale positie is heel overzichtelijk met AOW, pensioen en box 3. Het verschil met de handmatige doorrekening is er nu uit. Een eitje voor Heerlen en wat ze er van bakken dat lees ik wel als het in mijn berichtenbox verschijnt.

Dank voor je tip.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Belastingaangifte 2018

#17 Bericht door pjotter » maandag 20 mei 2019, 15:12

Ha ha. Oh, mooi dat je het verschil hebt gevonden.
Mmm, misschien dat je de keuzes op mijn belastingdienst niet ziet of in kunt vullen omdat je in Thailand hebt gewoond en al vrijstelling had. Zou eigenlijk verwachten dat het deze keer 'gewoon' naar de binnenlandse belastingdienst (of hoe zeg je dat) zou moeten worden gestuurd en niet naar Heerlen.
Nou ja, we wachten wel af.

Groetjes !
erik-kuijpers schreef: maandag 20 mei 2019, 14:35 Pjotter, de invuloptie verschijnt bij mij niet.

Mijn aangifte is klaar, met een Open Office sheet doorgerekend, en wat ik moet betalen is te overzien. Mijn fiscale positie is heel overzichtelijk met AOW, pensioen en box 3. Het verschil met de handmatige doorrekening is er nu uit. Een eitje voor Heerlen en wat ze er van bakken dat lees ik wel als het in mijn berichtenbox verschijnt.

Dank voor je tip.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Belastingaangifte 2018

#18 Bericht door erik-kuijpers » maandag 20 mei 2019, 16:07

Pjotter, het moet echt naar Heerlen. In 2019 ben ik het hele jaar in NL woonachtig en zal ik het biljet wel krijgen van Leeuwarden, denk ik. Dat is nog bijna een jaar weg.......

Hiermee wil ik mijn inbreng in dit item afsluiten. Een aangifte is een persoonlijke aangelegenheid en als ik vragen heb dan is er e-mail.

sirc
kenner
kenner
Berichten: 104
Lid geworden op: zaterdag 19 februari 2011, 17:39

Re: Belastingaangifte 2018

#19 Bericht door sirc » woensdag 25 september 2019, 12:29

Ik had niets gekregen van de belastingdienst en ook (precies 1 januari) 2018 geëmigreerd.
Domme vraag. Is er eigenlijk verschil of jij je op 31.12 of 1.1 aanmeldt. Het M formulier zullen zij doch niet voor een dag sturen ?

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Belastingaangifte 2018

#20 Bericht door Lammert de Haan » woensdag 25 september 2019, 14:00

sirc schreef: woensdag 25 september 2019, 12:29
Ik had niets gekregen van de belastingdienst en ook (precies 1 januari) 2018 geëmigreerd.
Domme vraag. Is er eigenlijk verschil of jij je op 31.12 of 1.1 aanmeldt. Het M formulier zullen zij doch niet voor een dag sturen ?
Dat laatste doet de Belastingdienst in veel gevallen wel, Sirc. Een computer ziet niet het verschil tussen 31 december en 1 januari. :giggle:

Maar ook als je op 1 januari emigreert en dus het gehele jaar buitenlands belastingplichtige bent, moet je niet de euvele moet hebben om een C-biljet in te sturen terwijl je uitgenodigd was om met het M-biljet aangifte te doen: de computer straft je genadeloos af. Daarbij interesseert het hem niet of de behandelend ambtenaar een papieren aangifte op zijn of haar bureau krijgt om dit vervolgens met een zakjapanner af te doen of dat dit ook via elektronische weg kan. En, alhoewel de uitkomst van een C- of een M-biljet in dit geval gelijk behoort te zijn, is dit lang niet altijd het geval.

En wees eerlijk: als je op 31 december emigreert dan heb je een dag korting op de heffingskortingen en dat scheelt een slok(je) op een borrel(tje)! :giggle2:
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Belastingaangifte 2018

#21 Bericht door pjotter » donderdag 26 september 2019, 02:32

Hallo Sirc

Idd Sirc. 1 dag kan veel verschil maken bij de belastingdienst. Ik had 1 maart van het jaar na mijn verhuizing dus niets gekregen. Nadat ik electronische aangifte had verstuurd kwam het M-biljet wel, zoals ik hiervoor al aangaf. Als je echt muggenzift klopt de tekst op dat formulier eigenlijk niet. Er staat 'voor een deel in het buitenland'. Als je je per 1 jan. uitschrijft (heb ik op papier van de gemeente) dan woon je precies 1 jaar in het buitenland en niet 'een deel', ha ha.
Tja.....

Ben in oktober naar hier gekomen en ook 'om de kat eerst eens een paar maanden uit de boom te kijken', me pas per 1 jan. echt uitgeschreven. Mede de hoop dat M-formulier ook niet te krijgen. Achteraf (we weten wat men daar van zegt.... :giggle2: ), had ik denk ik toch beter in het jaar dat ik hier kwam, al direct het M-biljet moeten aanvragen en (laten!) invullen. Het nadeel, dat je dan maar recht hebt op een deel van de heffingskortingen, had niet opgewogen tegen het voordeel van 3 maanden geen loonheffing in NL. (Heb nog geen AOW leeftijd dus ook de vette AOW-Premie (17,9%) wordt dan niet meer ingehouden)

Een voorbeeldje over 1 dag verschil bij de de belastingdienst: Een maat van me had lang geleden een hypotheek met betaling 'halfjaarlijks achteraf'. Je voelt het al; De 2e termijn van de halfjaarlijkse betaling had een valutadatum op het afschrift van 1 januari. In het 1e jaar miste hij dus de aftrek van een half jaar hypotheekrente.

Dus concreet antwoord op jouw vraag; Denk, net als bij mij, dat ze het M-biljet niet uit zichzelf sturen als je je per 1 jan.uitschrijft. Doch, heb je recht op eventuele teruggaaf van loonbelasting of zo, kun je mss maar beter het zelf aavragen. (En naar Lammert sturen, ha ha)

Suc6 !!!
sirc schreef: woensdag 25 september 2019, 12:29
Ik had niets gekregen van de belastingdienst en ook (precies 1 januari) 2018 geëmigreerd.
Domme vraag. Is er eigenlijk verschil of jij je op 31.12 of 1.1 aanmeldt. Het M formulier zullen zij doch niet voor een dag sturen ?

sirc
kenner
kenner
Berichten: 104
Lid geworden op: zaterdag 19 februari 2011, 17:39

Re: Belastingaangifte 2018

#22 Bericht door sirc » donderdag 26 september 2019, 11:02

Domme vraag. Is er eigenlijk verschil of jij je op 31.12 of 1.1 „aanmeldt“. H et M formulier zullen zij doch niet voor een dag sturen ?
Lammert, potter bedankt.

Ik heb mij onduidelijk verword. Ik wil terug naar NL. Ben al terug in EU. Zit op het ogenblik in Spanje.
Mijn verhuurd huis in NL komt waarschijnlijk November vrij. Vanaf dit tijdstip staat mij eigenlijk mijn huis ter beschikking. Ik moet wel nog het een en ander onderhoud eraan doen. Maar „aanmelden“ wil ik mij eigenlijk pas eind van het jaar/begin volgend jaar.
De aangifte is dan een stuk gemakkelijker
Ook de vraag 43 uit het M-biljet heeft een groter impact bij mij.

Kan meester Lammert misschien beantwoorden,.
„Het tijdsevenredige deel berekent u door het voordeel te vermenig-
vuldigen met het aantal hele maanden waaruit de periode bestaat en
het resultaat te delen door 12„
Betekend dat. Ingeschreven naar 16 December geen Box 3

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Belastingaangifte 2018

#23 Bericht door Lammert de Haan » donderdag 26 september 2019, 20:45

sirc schreef: donderdag 26 september 2019, 11:02
Domme vraag. Is er eigenlijk verschil of jij je op 31.12 of 1.1 „aanmeldt“. H et M formulier zullen zij doch niet voor een dag sturen ?
Lammert, potter bedankt.

Maar „aanmelden“ wil ik mij eigenlijk pas eind van het jaar/begin volgend jaar.
De aangifte is dan een stuk gemakkelijker
Ook de vraag 43 uit het M-biljet heeft een groter impact bij mij.

Kan meester Lammert misschien beantwoorden,.
„Het tijdsevenredige deel berekent u door het voordeel te vermenig-
vuldigen met het aantal hele maanden waaruit de periode bestaat en
het resultaat te delen door 12„
Betekend dat. Ingeschreven naar 16 December geen Box 3
Waarom het invullen van een M-biljet bij immigratie aan het begin of aan het eind van het jaar een stuk gemakkelijker is dan bijvoorbeeld halverwege het jaar ontgaat me. Daar is m.i. geen sprake van. Het heeft uiteraard wel effect op de uitkomst voor wat betreft de verschuldigde inkomstenbelasting en premieheffing, maar dat is een ander verhaal.

Wat vraag 43 betreft merk ik het volgende op.

De in het aangiftebiljet bij vraag 43b gegeven toelichting luidt iets anders, nl.:
Vermenigvuldigingsfactor voor Nederlandse periode. Deel het aantal maanden uit de linker kolom bij vraag 4b door 12.

Hierin vind je het antwoord op je vraag al terug.

Bij vraag 41 geef je aan:
a. je bezittingen per 1 januari (denk daarbij ook aan je tweede woning in Nederland);
b. je heffingsvrij vermogen;
c. je grondslag sparen en beleggen (is a – b).

Vervolgens bereken je je voordeel uit sparen en beleggen (vraag 41i).

Bij vraag 43 pas je daar de vermenigvuldigingsfactor op toe voor de Nederlandse periode. Deze periode heb je al aangegeven bij vraag 4b (de linker kolom). Dit aantal deel je door 12.

Stel je bent op 15 december geïmmigreerd. Dan vul je bij vraag 4b (in de linker kolom) als Nederlandse periode in het aantal volle maanden dat je in Nederland woonde (is 0) en als buitenlandse periode (in de rechter kolom) het aantal volle maanden dat je in het buitenland woonde (is 11). De vermenigvuldigingsfactor bedraagt dan 0 : 12 = 0,000.

Je voordeel uit sparen en beleggen over de Nederlandse periode bedraagt dan het bedrag van vraag 41i x 0,000 is € 0. Je bent dus inderdaad geen vermogensrendementsheffing verschuldigd.

Let echter op. Het invullen van het M-biljet is niet zo’n grote opgaaf. Maar daarmee ben je er nog niet. Wees er zeker van dat je ook een correcte berekening kunt maken van de te verwachten uitkomst, want anders kan zo’n “doe-het-zelf” actie je duur komen te staan!
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

sirc
kenner
kenner
Berichten: 104
Lid geworden op: zaterdag 19 februari 2011, 17:39

Re: Belastingaangifte 2018

#24 Bericht door sirc » maandag 30 september 2019, 10:40

Waarom het invullen van een M-biljet bij immigratie aan het begin of aan het eind van het jaar een stuk gemakkelijker is dan bijvoorbeeld halverwege het jaar ontgaat m
Voor het M-biljet klopt dat. Maar ik moet in meerdere landen aangifte doen. En halverwege het jaar brengt meer rompslomp in andere landen met zich mee.
Maar ja. Het gemeente bureau is gesloten tussen kerst en nieuwjaar. Dan meld ik mij aan als die weer geopend is op 3 of 6 januari. Dan komt het M-biljet wel zeker. Maar scheelt meer dan een slokje op een borrel. ;)

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Belastingaangifte 2018

#25 Bericht door Lammert de Haan » maandag 30 september 2019, 23:15

sirc schreef: maandag 30 september 2019, 10:40 Het gemeente bureau is gesloten tussen kerst en nieuwjaar. Dan meld ik mij aan als die weer geopend is op 3 of 6 januari. Dan komt het M-biljet wel zeker. Maar scheelt meer dan een slokje op een borrel. ;)
De afdeling Burgerzaken is niet tussen Kerst en Nieuwjaar gesloten. Vaak heeft men wel aangepaste openingstijden. Daar komt bij dat veel gemeenten de mogelijkheid kennen van het digitaal doorgeven van een verhuizing. Kijk daarvoor op de website van de betreffende gemeente.

Je moet je binnen vijf dagen voor of vijf dagen na de immigratie laten inschrijven bij de gemeente. Er zijn dus genoeg dagen beschikbaar in de laatste week van december en de eerste week van januari om je per 1 januari te laten inschrijven i.p.v. bijv. 3 of 6 januari. Immigratie per 1 januari maakt het invullen van het M-biljet een stuk gemakkelijker.

Wat me trouwens wel opvalt is dat je in je eerdere bericht alleen rept over de immigratiedatum i.v.m. de vermogensrendementsheffing (vragen 41 en 43 van het M-biljet).

Van veel meer belang is het kiezen van de juiste datum i.v.m. je box 1 inkomen, temeer daar bij wonen in Spanje niet alleen je uit Nederland afkomstige bedrijfspensioen maar ook je AOW-uitkering belast is in Spanje. In dat verband zou immigratie op een latere datum wel eens een aardig voordeeltje kunnen opleveren. Het invullen maar vooral het doorrekenen van het M-biljet wordt dan wel iets lastiger. Immigreren bijv. per 16 januari geeft immers in de linker kolom van vraag 4b 11 maanden aan binnenlandse periode te zien terwijl de heffingskortingen nagenoeg gelijk blijven (345 dagen i.p.v. 360 dagen). Dat kan je vervolgens een behoorlijk voordeel opleveren aan belasting en premies (zeker meer dan een hele borrel).
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

sirc
kenner
kenner
Berichten: 104
Lid geworden op: zaterdag 19 februari 2011, 17:39

Re: Belastingaangifte 2018

#26 Bericht door sirc » vrijdag 13 december 2019, 09:30

Lammert de Haan schreef: maandag 30 september 2019, 23:15
Van veel meer belang is het kiezen van de juiste datum i.v.m. je box 1 inkomen,
Bij de eene zo bij der andere anders. Ik woon niet in spanje. En het recht belasting te innen is aan een ander land toegewezen. In NL moet ik wel die +- 15% soc premies betalen.

Ik had jou een privebericht toegestuurd. Maar ik krijg geen reactie. Ik ben denk ik voor priveberichten niet vrijgeschakeld.
Kijk even in jouw berichten. Anders stuur ik een email.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Belastingaangifte 2018

#27 Bericht door erik-kuijpers » vrijdag 13 december 2019, 12:18

Doet me er aan denken dat mijn M-biljet 2018 nog niet is behandeld; ingeleverd tegen 1 juli. Heeft Printen44 wel al iets gehoord? Zijn biljet is ook ingeleverd tegen 1 juli. Op Mijn Overheid en Mijn B-dienst staat helemaal geen actuele post. Nu zit ik er niet op te wachten, ik moet tientjeswerk betalen....

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Belastingaangifte 2018

#28 Bericht door pjotter » vrijdag 13 december 2019, 12:55

Ik heb het Lammert laten doen. Als ik op mijnbelastingdienst kijk bij aangifte 2018 staat er dit;
=========
aangifteformulier inkomstenbelasting 2018 voor belastingplichtigen die een deel van het jaar buiten Nederland wonen. Aangifte door Uzelf (per post)
23‑07‑2019
=========
Dus niet voor 1 juli binnen denk ik.
Ik herinner me vorig jaar dat Lammert de eerste binnenkreeg ergens in Januari/Februari het jaar erop.
erik-kuijpers schreef: vrijdag 13 december 2019, 12:18 Doet me er aan denken dat mijn M-biljet 2018 nog niet is behandeld; ingeleverd tegen 1 juli. Heeft Printen44 wel al iets gehoord? Zijn biljet is ook ingeleverd tegen 1 juli. Op Mijn Overheid en Mijn B-dienst staat helemaal geen actuele post. Nu zit ik er niet op te wachten, ik moet tientjeswerk betalen....

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Belastingaangifte 2018

#29 Bericht door erik-kuijpers » vrijdag 13 december 2019, 14:40

Bij mij staat dat mijn aangifte 2018 ontvangen is maar er staat geen datum bij. Doch ik heb hem gepost voor 1 juli dus was op tijd. OK, dan moet ik nog even geduld hebben.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Belastingaangifte 2018

#30 Bericht door erik-kuijpers » vrijdag 13 december 2019, 19:00

Als je het over de duvel hebt dan trap je op zijn staart. Krijg vandaag via Mijn Overheid de voorlopige aanslag 2018 binnen. IK KRIJG TERUG! En ik heb de aangifte doorgerekend met een sheet nagemaakt van Lammert over 2017 en die aangepast aan 2018. Het verschil zit alleen in alle drie de hef-kortingen; de rest wijkt slechts enkele euro's af.

Pik in, 't is winter. En nu de definitieve afwachten.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”