Nederland in onderhandeling met Thailand over nieuw belastingverdrag

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Nederland in onderhandeling met Thailand over nieuw belastingverdrag

#1 Bericht door Lammert de Haan » donderdag 21 februari 2019, 14:04

De Nederlandse overheid onderhandelt voortdurend met andere landen over (nieuwe) belastingverdragen. Ieder kwartaal informeert de Regering de Tweede Kamer over de voortgang. In het overzicht dat dinsdag j.l. door het ministerie van Buitenlandse Zaken werd gepubliceerd, staan de landen genoemd waarmee op dit moment onderhandelingen lopen.

In 2019 verwacht Nederland met een 18-tal landen, w.o. ook Thailand (verder) te onderhandelen. Om welke landen het gaat heb ik uitgewerkt in het hierna opgenomen overzicht. Daar heb ik enkele bijzonderheden aan toegevoegd.

Doel van de onderhandelingen is een nieuw of gewijzigd belastingverdrag, waarin opgenomen afspraken die moeten voorkomen dat enerzijds dubbel belasting wordt geheven en anderzijds dat er in het geheel geen belasting wordt geheven. Dit wordt bewerkstelligd door de heffingsrechten tussen Nederland en het betreffende andere land te verdelen en door in belastingverdragen antimisbruik bepalingen op te nemen om de risico’s op onbedoelde niet-heffing en misbruik te beperken.

Afbeelding

Verdragsonderhandelingen kunnen meerdere jaren beslaan. Ik verwacht dat daar zeker het geval zal zijn voor wat betreft de onderhandelingen met Frankrijk (is thans wel een zeer oud verdrag) en België. Voor wat Thailand betreft moet al gauw gerekend worden op een doorlooptijd van 3 à 4 jaren.

Opvallend is dat er ook weer onderhandeld wordt met Curaçao, terwijl de thans van kracht zijnde Rijkswet pas op 1 januari 2016 in werking is getreden. Mogelijk wil Nederland het overgangsrecht t.a.v. particuliere pensioenen en waarbij het heffingsrecht voor veel reeds ingegane uitkeringen aan Curaçao is toegewezen, wijzigen en dit recht alsnog terughalen naar Nederland.

Sinds de jaren negentig van de vorige eeuw is het Nederlandse beleid erop gericht om de heffing over particuliere pensioenen en lijfrente-uitkeringen weer zoveel mogelijk naar Nederland te halen. Dit zal zeker ook gelden voor sociale zekerheidsuitkeringen, w.o. de AOW-uitkering. Zie in dat verband het op 1 januari 2019 inwerking getreden nieuwe Verdrag met Zambia.

In de met Thailand te voeren onderhandelingen zal dan ook zeker het terughalen naar Nederland van de heffing over particuliere pensioenen en lijfrente-uitkeringen hoog op de agenda staan.

Ook het ontbreken van een verdragsbepaling in een drietal verdragen, waaronder Thailand, ter zake van sociale zekerheidsuitkeringen en waardoor er thans sprake is van dubbele heffing, zal aan de orde komen.

Zie voor de volledige publicatie:

Ministerie van Financien, 19 februari 2019

https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... en-in-2019
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Nederland in onderhandeling met Thailand over nieuw belastingverdrag

#2 Bericht door pjotter » vrijdag 15 maart 2019, 04:56

Mmm, klinkt eigenlijk niet zo goed voor 'ons Thailand gangers' denk ik. Dat, naast de voorlopig belabberde koers en aangepaste jaarverlengings regels. Parallel aan dit alles is ook al 2 keer een balletje opgeworpen in de politiek dat de AOW'ers mee moeten gaan betalen aan hun AOW. Dat kan ook nog een paar procenten gaan schelen in loonheffing. Maar.......we kunnen aan deze zaken maar weinig tot niets veranderen dus voorlopig genieten hier... :thumbsup:
Lammert de Haan schreef: donderdag 21 februari 2019, 14:04

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Nederland in onderhandeling met Thailand over nieuw belastingverdrag

#3 Bericht door Lammert de Haan » vrijdag 15 maart 2019, 16:18

pjotter schreef: vrijdag 15 maart 2019, 04:56 Mmm, klinkt eigenlijk niet zo goed voor 'ons Thailand gangers' denk ik. Dat, naast de voorlopig belabberde koers en aangepaste jaarverlengings regels. Parallel aan dit alles is ook al 2 keer een balletje opgeworpen in de politiek dat de AOW'ers mee moeten gaan betalen aan hun AOW. Dat kan ook nog een paar procenten gaan schelen in loonheffing. Maar.......we kunnen aan deze zaken maar weinig tot niets veranderen dus voorlopig genieten hier... :thumbsup:
Dat klinkt inderdaad niet zo goed, Pjotter. Mocht Nederland de heffing over particuliere pensioenen en lijfrente-uitkeringen volledig terughalen naar Nederland, dan zou het alleszins redelijk zijn om ook het belastingdeel van de heffingskortingen weer toe te kennen aan in Thailand wonende Nederlanders. Maar de wetgever redeneert niet altijd even redelijk. Dus zou het wel eens kunnen betekenen dat je wel de lasten maar niet de lusten “geniet” van het door Nederland heffen van belasting over de particuliere pensioenen en lijfrente-uitkeringen. :mrgreen:

Overigens wil 50PLUS zich hard maken voor het in ere herstellen van de heffingskortingen voor in Thailand wonende Nederlanders. Stem dus volgende week massaal op 50PLUS!
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”